Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2005, 16:07   #161
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Ik geef u begot het letterlijke citaat, ga in de bib zijn boek halen, het is in 1637 geschreven.

Misschien dat het in zijn Med ook staat, dat kan, maar dat is pas van 1641, dus vier jaar later.

Oudste versie ==> discours ==> Franstalig
Het is ook pas in de Meditationes dat het in zijn context wordt geplaatst. Soit, ik ga verder geen moeite doen.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 16:08   #162
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=2454

Met de uitspraak "Cogito Ergo Sum", ( Ik denk, dus ik ben) trachtte de 17e eeuwse Franse filosoof, wiskundige en natuurwetenschapper René Descartes (Cartesius) de filosofische vragen van zijn tijd aan te pakken. Zijn doel met deze uitspraak was een nieuwe start te geven aan de verzande filosofie uit zijn tijd door te beginnen bij het enige dat hij met zekerheid meende te weten.

Hij wist dat hij dacht, en vanuit dit onweerlegbare feit kwam hij er toe om te concluderen dat hij dus ook bestond. Dit vatte hij samen in drie kleine woordjes, Cogito Ergo Sum, een indrukwekkend efficiënte manier om te reageren tegen het labyrint van filosofische strekkingen uit zijn tijd.

Descartes' bewering was strikt genomen onjuist, maar als U mij niet te al te strikt houdt aan de regels van de filosofie, en met een wat rebelse knipoog, wil ik enkele andere inzichten blootleggen die verborgen zitten in deze parel van filosofische beknoptheid.

Ik denk niet (onopzettelijke woordspeling) dat iemand, Descartes zelf inbegrepen, bezwaar zou hebben tegen deze triviale uitbreiding van zijn gedachte: "Ik denk voor mezelf, dus ik ben", aangezien zijn punt in de eerste plaats was dat hij het zelf was die dacht.

Niemand zal er ook bezwaar tegen hebben dat ik de uitspraak wat dichter laat aanleunen bij het originele Latijn: "ik denk voor mezelf, dus ik besta."

Wat deze uitbreiding verliest inzake beknoptheid, wint ze ruimschoots terug inzake betekenis. Denken voor onszelf is wat ons ertoe in staat stelt om een stempel te drukken op onze wereld.
Het is wat ons onderscheidt van de voorthollende menigte. Het is wat ons definieert als individu en wat ieder van ons in staat stelt om uniek te zijn.
Het vermogen om voor onszelf te denken is ons kostbaarste bezit. Van zodra we dit opgeven, geven we datgene op dat ons maakt tot wie we zijn. We geven onze identiteit op, en dus, van de weeromstuit, ons bestaan. We worden gelijk aan nul.

Hand in hand met "denken voor onszelf", en onafscheidelijk van het concept van het denken, is "beslissen voor onszelf". Als we niet voor onszelf denken, kunnen we zeker niets voor onszelf beslissen. Als we anderen laten beslissen voor ons, kunnen we net zo goed niet beschikken over het vermogen om te denken. Zonder voor onszelf te beslissen wat goed of slecht is, mooi of lelijk, juist of fout, kunnen we zeker geen legitieme claim op een eigen identiteit doen gelden.

Dit is zomaar geen filosofisch geleuter. We ondervinden de implicaties van " als ik niet denk voor mezelf, hou ik op te bestaan" alle dagen. Dit is in het bijzonder waar als we werken in gelijk welke organisatie van betekenis. "Doe het omdat ik het zeg!" is een frontale aanval op het persoonlijk denken en het individuele beslissingsproces.

Als we voor een mogelijke verandering staan, houden de meesten onder ons ervan om te trachten te begrijpen (denken en beslissen voor onszelf) waarom die verandering noodzakelijk is voordat we haar implementeren. "Doe het omdat ik het zeg!" negeert niet enkel deze voor de hand liggende methode om verandering te accepteren, maar verwerpt ze ook totaal. In zes kleine woorden stelt deze uitspraak klinkklaar dat we het recht niet hebben om de materie te trachten te begrijpen, er vragen over te stellen of er zelfs maar over na te denken. We hebben slechts één optie, en dat is om te doen wat gezegd wordt. Ongeacht wat "het" is.

De managementstijl die hoort bij " Doe het omdat ik het zeg!" roept een onmiddellijk buikgevoel op - om weerstand te bieden, terug te slaan, er tegenin te gaan. Kortom, het onbewuste denkproces is dit: "Ik denk voor mezelf en dat creërt mijn identiteit. Als iemand mijn denken van mij afneemt, veroorzaakt hij dat ik ophou te bestaan. Daarom zal ik zijn bevelen weerstaan".

Of, met respect voor Cartesius, "Cogito Ergo Resisto". "Ik denk, dus ik bied weerstand."
Ik blijf staan waar ik sta, tot ik een reden heb om te bewegen."

Peter De Jager is een toonaangevend spreker, schrijver en consultant, gepassioneerd door het verschijnsel verandering, hoe organisaties erdoor worden beïnvloed, en hoe het hen toelaat om te groeien en succesvol te zijn. Om meer te lezen over zijn werk, bezoek www.technobility.com.

Dit artikel verscheen eerder op www.theatlasphere.com en werd vrij vertaald door Bud Rrevensky.
Die zullen mss allemaal de latijnse vertaling gelezen hebben. Vergeet niet dat Augustinus de zin reeds gebruikt.

Als je wil geef ik je per email zijn volledige Discours dl Methode, zeg op personal message, en ik geef u mijn msn-adres dan
Oud 28 augustus 2005, 16:09   #163
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ook pas in de Meditationes dat het in zijn context wordt geplaatst. Soit, ik ga verder geen moeite doen.
Ik had het niet over een context. Ik haal een citaat uit een van zijn boeken, jij valt mij aan daarop, hoewel ik gelijk heb.

Hij heeft die zin het eerst in het frans gepubliceerd, wat de context ook moge zijn.
Oud 28 augustus 2005, 16:14   #164
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over een context. Ik haal een citaat uit een van zijn boeken, jij valt mij aan daarop, hoewel ik gelijk heb.

Hij heeft die zin het eerst in het frans gepubliceerd, wat de context ook moge zijn.
Zijn Meditationes werden in 1628-19 geschreven, slechts in 1641 gepubliceerd...
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Oud 28 augustus 2005, 16:15   #165
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Voor zijn Discours dus.
Oud 28 augustus 2005, 16:16   #166
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zijn Discours dus.
DIscours is voor medi gepubliceerd. einde discussie, slaapwel

On topic: RVN mocht niet Speechen, en Vlaams Nationalisten kunnen niet denken.
Oud 28 augustus 2005, 16:19   #167
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
DIscours is voor medi gepubliceerd. einde discussie, slaapwel

On topic: RVN mocht niet Speechen, en Vlaams Nationalisten kunnen niet denken.
De Meditationes werd eerst geschreven, in het Latijn. 'Je pense donc je suis' in zijn Discours is dus niet meer dan een herwerking:

In de daaropvolgende jaren zette Descartes zich aan de ontwikkeling van zijn filosofie, waarmee hij echter pas in 1628, inmiddels in Parijs, de openbaarheid zocht. Rond die tijd ontstonden ook zijn roemruchte Meditationes de prima philosophia ('Overpeinzingen over de eerste filosofie', ca. 1628/29). Tijdens een nieuw en langdurig verblijf in Nederland (waar hij uiteindelijk een kleine 22 jaar van zijn leven zou doorbrengen) werkte Descartes teruggetrokken en in stilte aan zijn geschriften, waarvan het eerste overigens pas in 1637 zou worden gepubliceerd (de Discours de la méthode, gepubliceerd in Leiden). Eerder had hij al enkele andere werken voltooid, waaronder Le monde, ou Traité de la lumière ('De wereld, of Verhandeling over het licht'), en L'homme ('De mens'), waarin hij de beginselen van zijn corpusculaire filosofie had ontvouwd. Toen Descartes in 1633 het nieuws over de veroordeling van Galileo hoorde, zag hij echter van publicatie af — de vroege zeventiende eeuw was immers een tijd van godsdiensttwisten en vervolgingen.
Oud 28 augustus 2005, 16:23   #168
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Meditationes werd eerst geschreven, in het Latijn. 'Je pense donc je suis' in zijn Discours is dus niet meer dan een herwerking:

In de daaropvolgende jaren zette Descartes zich aan de ontwikkeling van zijn filosofie, waarmee hij echter pas in 1628, inmiddels in Parijs, de openbaarheid zocht. Rond die tijd ontstonden ook zijn roemruchte Meditationes de prima philosophia ('Overpeinzingen over de eerste filosofie', ca. 1628/29). Tijdens een nieuw en langdurig verblijf in Nederland (waar hij uiteindelijk een kleine 22 jaar van zijn leven zou doorbrengen) werkte Descartes teruggetrokken en in stilte aan zijn geschriften, waarvan het eerste overigens pas in 1637 zou worden gepubliceerd (de Discours de la méthode, gepubliceerd in Leiden). Eerder had hij al enkele andere werken voltooid, waaronder Le monde, ou Traité de la lumière ('De wereld, of Verhandeling over het licht'), en L'homme ('De mens'), waarin hij de beginselen van zijn corpusculaire filosofie had ontvouwd. Toen Descartes in 1633 het nieuws over de veroordeling van Galileo hoorde, zag hij echter van publicatie af — de vroege zeventiende eeuw was immers een tijd van godsdiensttwisten en vervolgingen.
De carthesiaanse methode wordt toegelicht in de Discours. Deze is verschenen voor zijn meditationes, en dat is het enige waarop im mij basseer.

Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden.

Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren.
Oud 28 augustus 2005, 16:25   #169
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Volwassen hoor
Oud 28 augustus 2005, 16:26   #170
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Volwassen hoor
"sorry je hebt gelijk"="ik zet je op de negeerlijst" bij sommigen..
je hoeft je dus geen zorgen te maken
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 16:28   #171
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
Het ging me er zelfs niet meer om gelijk te hebben, ik vond het best wel leutig
Oud 28 augustus 2005, 16:32   #172
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
stel je niet aan. iedereen weet dat IK gelijk heb

1637 = / = 1641

Descartes hád in het frans geschreven

De zin die ik aanhaalde was het eerste uitgegeven in het frans.
Oud 28 augustus 2005, 16:35   #173
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging me er zelfs niet meer om gelijk te hebben, ik vond het best wel leutig
Ik ook (u bent tijdelijk van de lijst af).

Even serieus, ik vrees dat we beiden dan gelijk zullen hebben.

U kan niet ontkennen dat mijn zin het eerste in het Frans is gepubliceerd (van de hand van Descartes dan toch)
Oud 28 augustus 2005, 16:43   #174
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
stel je niet aan. iedereen weet dat IK gelijk heb

1637 = / = 1641

Descartes hád in het frans geschreven

De zin die ik aanhaalde was het eerste uitgegeven in het frans.
Ik neem aan dat het weinig zin heeft om te reageren, aangezien ik blijkbaar toch genegeerd word, maar waarom het niet even afwerken met een coup de grâce: Descartes schreef zijn Meditationes (1628-29) voor zijn Discours (1637). Hetgeen hij in zijn Discours schreef, had hij dus al - ten dele - gevormd in zijn Meditationes.
Oud 28 augustus 2005, 16:44   #175
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ook (u bent tijdelijk van de lijst af).

Even serieus, ik vrees dat we beiden dan gelijk zullen hebben.

U kan niet ontkennen dat mijn zin het eerste in het Frans is gepubliceerd (van de hand van Descartes dan toch)
Gepubliceerd wel ja, niet geschreven.
Oud 28 augustus 2005, 16:49   #176
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gepubliceerd wel ja, niet geschreven.
U weet niet of hij misschien in 1640 alles heeft vertaald! Dat dient in twijfel gebracht te worden, wegens geen zekerheid.
Oud 28 augustus 2005, 16:51   #177
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
U weet niet of hij misschien in 1640 alles heeft vertaald! Dat dient in twijfel gebracht te worden, wegens geen zekerheid.
*Zucht* Hetzelfde kan ik u vragen omtrent zijn Discours.
Oud 28 augustus 2005, 16:58   #178
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*Zucht* Hetzelfde kan ik u vragen omtrent zijn Discours.
tja, die franse publicatie was er wel zeker voor de latijnse, dus ja...
Oud 28 augustus 2005, 17:04   #179
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
stel je niet aan.
j�*j stelt je aan. Zelfs al heb je gelijk, discussier dan totdat iedereen het gelooft maar begin niet over die eeuwige negeerlijstjes.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 17:09   #180
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
tja, die franse publicatie was er wel zeker voor de latijnse, dus ja...
Dat is geen antwoord. Hoe weet jij dat hij zijn Discours niet eerst in het Latijn schreef en het pas vertaalde om te publiceren?

Hij schreef zijn Meditationes in het Latijn, wees gerust.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be