![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar hier wordt ik, die mij Brabander én Vlaming voel, constant met het scheldwoord Belg opgezadeld....
![]() |
![]() |
#162 |
|
![]() Formeel bent u dat ook.
Ach, en mij noemen ze hollander. Wordt u liever ook zo genoemd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles is beter dan 'Belg'.
![]()
![]() |
#164 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#165 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#166 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 6 september 2005 om 19:37. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
De stelling die jij hierboven verdedigt was idd die van het Belgisch establishment in de 19de eeuw: iedereen mag thuis zijn boerentaaltje blijven brabbelen, maar het onderwijs en het bestuur gebeuren overal in "de grootste gemene deler". En daar moest het Frans dan maar voor doorgaan, hoewel het met de Vlaamse dialecten geen uitstaans heeft (en IMHO zelfs geen grootste gemene deler is voor het Waals en het Picardisch, maar dat terzijde). Het was gewoon een vreemde taal, opgedrongen door de heersende klasse, om haar controle over het recalcitrante volk te vestigen. Het concept van de grootste gemene deler is gebaseerd op het 19de eeuwse staatsnationalisme, dat nood had aan één taal, één cultuur over het hele grondgebied. De eenheidsworst-idee is al een tijdje out. De nadruk ligt nu op ontwikkeling van de identiteit (vandaar de revival van ... de dialecten). Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Luister, ik begrijp dat je een hekel hebt aan alles wat Franstalig is, maar je bent veel te hysterisch, je probeert aan alles een anti-francofone draai te geven, en dat is gewoon lachwekkend.
![]() |
![]() |
#172 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eén klein feitje maar: mijn vader, Brusselaar van geboorte, heeft zijn lagere school nog verplicht in het Frans moeten doen omdat er geen Vlaamse school in mijlen in de omtrek was. In een tijd toen Brussel dus nog voor 70 pct uit Vlamingen bestond. Verder discussieer ik hier niet meer over, ik discussiëer ook niet over het aantal vergaste Joden. Citaat:
Ik heb helemaal niets tegen het Frans. Ik ken beter Frans dan sommige native speakers en zorg ervoor dat mijn kinderen dat ook kunnen. Ik leef deels in Brussel en ga vaak naar Frankrijk, voor mijn werk zowel als voor mijn plezier. Ik ken de Franse cultuur, geschiedenis, geografie etc. beter dan de Duitse, Engelse, Spaanse etc. Met andere woorden: uw suggestie is niet alleen beledigend, ze is ook onzin van een zo hoog kaliber dat ze eerder degene belachelijk maakt die ze uitspreekt dan degene waarover er iets gezegd wordt. Egidius |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#174 | |||||
|
![]() Citaat:
Gelukkig is er nog een schijn van vrijheid van onderwijs hé. Voor mij is onderwijs op de eerste plaats individuele ontwikkeling. Alle scholen die dat verwaarloosden heb ik buitengegooid en vervangen door een die weet waar het om draait. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar moet ik eens over nadenken. Egidius |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas in 1930 kreeg Vlaanderen zijn eerste Nederlandstalige universiteit te Gent. Een eeuw na de onafhankelijkheid. In 1932 verscherpte de wet eindelijk het taalgebruik in overheidsdiensten zodat het Vlaamse volk kreeg wat altijd al vanzelfsprekend was voor de Franstaligen. In 1932 werd het onderwijs endelijk zo geregeld dat de streektaal ook onderwijstaal werd. Meer dan 100 jaar na het onstaan van Belgique! 3 jaar later, in 1935, werd de vernederlandsing van het gerecht goedgekeurd. In 1938 kwam er pas een Vlaamsvriendelijker taalwet voor het leger. In 1936 werd in het Belgisch parlement voor het eerst simutaalvertaling geïnstalleerd. 136 jaar na de onafhankelijkheid konden de verkozenen uit het Nederlandstalig landsdeel van hun grondwettelijk recht gebruik maken om aldaar één van de in Belgique gebruikte talen te spreken. In zijn in 1988 verschenen boek schreef Mgr. Masseaux nog dat 'de uitdrijving' van de Franstaligen, uit de Leuvense universiteit een zonde was van de geest waar geen vergiffenis voor mogelijk was. Als toemaatje even de Belgische grondwet belichten. Deze werd, uiteraard uitsluitend in het Frans geschreven. Pas in 1925 kwam er een vertaling . Een officiële, en dus rechtsgeldige, tekst kwam er pas in 1967. Voor de Duitstaligen zelfs pas in 1991.
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, ik heb eerlijk gezegd geen enkel begrip voor de Franstalige mentaliteit van toen ("Vlaams is maar een boerentaal dat op termijn toch zal verdwijnen"), maar de situatie lijkt mij toch serieus veranderd sinds de jaren '30, en het wordt eens tijd dat de Vlamingen dat ook zelf beseffen ipv altijd te klagen en achteruit te kijken ... ![]()
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er veel veranderde dan hebben we dat in alle geval NIET aan de Belgische Franstaligen te danken. En zo zal het blijven zolang Belgique bestaat en alles van de 'goodwil' van de Franstaligen afhangt. Of wie veroorzaakte, bijvoorbeeld, de spanningen omtrent DHL en BHV? En waarom?
![]() |
![]() |
#180 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de echte vraag is: waren ze (voor een deel ervan - het is er nooit van gekomen) tegen Vlaams onderwijs omdat ze Franstalig waren, of omdat de Kerk er ook tegen was (Kerk die toen nog een enorme politieke macht had via de Parti Catholique)? Waarom spreekt men nooit over de rol van de Kerk in de Vlaamse onderdrukking (of heeft het iets met AVV-VVK te maken ![]() btw: indien de Franstaligen alle macht hadden, kon de Vlaamse emancipatie enkel en alleen na een beslissing van de Franstaligen gebeuren, nietwaar... Het zijn dus de Franstaligen die de Vlaamse eisen aanvaard hebben (zij het uiteraard met tegenzin), of niet soms? Citaat:
BHV: de spanningen zijn door de VLAMINGEN veroorzaakt, die een oud compromis weer eens in vraag stellen en dit dan nog via het Vlaams regeerakkoord terwijl het om een federale materie gaat. En wie wou er absoluut provinciale kieskringen (oorzaak van het arrest van het Arbitragehof)? Wie heeft er beloftes gedaan die nooit gehouden konden worden (de Franstaligen hebben vanaf het eerste moment gezegd dat ze de alarmbel zouden bebruiken)? De Franstalige partijen hadden het RECHT zich tegen de splitsing te verzetten en alternatieven voor te stellen, hoe extreem ook. De Vlaamse partijen hadden het spel maar slimmer moeten spelen.
![]() |