Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2005, 11:43   #161
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Pier, ik ben het helemaal met je eens. Als we maar beseffen dat we ons af en toe in verdacht gezelschap bevinden en dat stereotyperingen, gebaseerd op ervaringen uit het verleden moeilijk uit te wissen zijn.
Met zulke vrienden, wie heeft er dan nog vijanden nodig?
De 'verdeeldheid' in de Vlaamse Beweging is altijd al onze achillespees geweest, niet alleen dat, maar ook de collaboratie (ik heb niks met de oorlog en Duitsers vandoen, zoals de meesten hier, maar toch zijn we voor de belgicisten allemaal nazi's), etc... Er zou toch eens iets ondernomen moeten worden om die verdeeldheid te overwinnen (ik neem aan dat er wel al zaken ondernomen zijn).
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 13:25   #162
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
De 'verdeeldheid' in de Vlaamse Beweging is altijd al onze achillespees geweest, niet alleen dat, maar ook de collaboratie (ik heb niks met de oorlog en Duitsers vandoen, zoals de meesten hier, maar toch zijn we voor de belgicisten allemaal nazi's), etc... Er zou toch eens iets ondernomen moeten worden om die verdeeldheid te overwinnen (ik neem aan dat er wel al zaken ondernomen zijn).
Sorry maar een ideologie die verdeeldheid zaait in een land en die splitsingen eist kan moeilijk anders dan aan de zelfgezaaide verdeeldheid ten onder gaan.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2005, 17:29   #163
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

A,

Beetje kort door de bocht. Het staat u vrij om uw heil te zoeken in een unitair België. Het is misschien vloeken in de kerk maar ik denk dat een unitair België zelfs beter zou kunnen werken dan een federaal België mits er daadwerkelijk een systeem van evenredige vertegenwoordiging zou bestaan.

Maar een terecht streven naar een eerlijker democratische vorm kunt u niet zomaar afdoen met: 'verdeeldheid zaaien'. In het huidige (zogenaamde) democratische federale systeem is een franstalige stem precies 1,5 x zo veel waard als een vlaamse stem.
Veel problemen worden veroorzaakt op landelijk niveau; Zaventem, DHL etc was allemaal niet nodig geweest.
De één wil dit oplossen door van een federaal systeem over te stappen naar een unitair systeem. De ander vindt dat dit al is geprobeerd en wil splitsen. Billijk toch?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 08:42   #164
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ben vorig jaar zelf ook naar Turkije geweest (Kusadaçi) Daar spraken ze Fransen, Belgen (of dat nu Nederlands, Frans of Duitstaligen waren), Russen,Duitsers en Hollanders aan in het Engels. En dat terwijl het merendeel van de toeristen er Belgen, Duitsers en Russen waren.

Vanuit één concreet geval vertrekken om algemene conclusies te trekken houdt geen steek.

Een paar jaar terug op vakantie in Nederland (Provincie Zuid Holland) werd ik wel steeds in het Duits, ja u hoort het goed, Duits aangesproken omdat de Hollanders in dat hotel dachten dat ik Duitstalig was. En dat terwijl ik als 'Vlaming' om even in jullie termen verder te gaan, Nederlands spreek hé.

Et alors hé. Doet het er wat toe hoe je aangesproken wordt op vakantie. Zolang je makkelijk gedaan krijgt wat je wilt is er geen probleem. Een mens gaat op vakantie om op zijn gemak te zijn. Je opwinden over dergelijke nonsens is dwaas. Geniet van de vakantie. Je hebt er toch van genoten hoop ik, alle 'taalproblemen' ten spijt. 8)
Je begrijpt de discussie blijkbaar niet zo goed. Als iemand mij in Spanje of Turkije in het Engels zou aanspreken dan zou ik er natuurlijk geen drama van maken. Het gaat er hierover dat de Nederlandstalige gemeenschap in België in buitenlandse contacten altijd weggemofeld wordt en op de laatste plaats gesteld wordt, op die manier laten ze uitschijnen dat België enkel bestaat uit franstaligen zodat velen deze foute conclusie trekken. Met ze bedoel ik dan mediafiguren, sportlui, politici en uitteraard het koningshuis. Moest Kim Clijsters na haar GrandSlam overwinning enkel woordjes Nederlands gezegd hebben was dat al een mooi signaal geweest. Onze talenkennis is soms een handicap. Walen spreken overal Frans zodat men alle Belgen als franstalig bestempelen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 18:32   #165
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Je begrijpt de discussie blijkbaar niet zo goed. Als iemand mij in Spanje of Turkije in het Engels zou aanspreken dan zou ik er natuurlijk geen drama van maken. Het gaat er hierover dat de Nederlandstalige gemeenschap in België in buitenlandse contacten altijd weggemofeld wordt en op de laatste plaats gesteld wordt, op die manier laten ze uitschijnen dat België enkel bestaat uit franstaligen zodat velen deze foute conclusie trekken. Met ze bedoel ik dan mediafiguren, sportlui, politici en uitteraard het koningshuis. Moest Kim Clijsters na haar GrandSlam overwinning enkel woordjes Nederlands gezegd hebben was dat al een mooi signaal geweest. Onze talenkennis is soms een handicap. Walen spreken overal Frans zodat men alle Belgen als franstalig bestempelen.
Waarom denk je dat men in het buitenland denkt dat Belgen niet altijd van de slimsten zijn?
Oud 13 september 2005, 18:33   #166
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sorry maar een ideologie die verdeeldheid zaait in een land en die splitsingen eist kan moeilijk anders dan aan de zelfgezaaide verdeeldheid ten onder gaan.
Weeral een niet-bewezen axioma.
Oud 13 september 2005, 18:52   #167
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Het problem is ook mischien omdat de mensen in het buitenland Belgie niet kennen. Ze hebben mij ook al (serieus) gevraagt: "Spreekt je Belgisch in Belgie?" of "Ik dacht dat alle Belgen Vlamingen zijn". Wij kunnen al blij zijn als ze weten waar Belgie grosso modo is...
En wat kent "mens modaal" in het Buitenland van Belgie:
- Bier en mischien chocolade... dit heeft geen taal
- Tintin... shit, hij is franstalig..
- Brel...
- Maigret...
- Mischien Hercule Poirot...
- Dutroux...
- Bruss(x)el(les)...
- Jean Claude van Damme, Mister "aware" (oh my god...)
- en nu ook mischien onze tennis meisjes.

???

Voor de rest is Belgie een klein ("boring") landje ergens in Europa...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 13-09-2005 at 19:59
Reason:
--------------------------------

Het problem is ook mischien omdat de mensen in het buitenland Belgie niet kennen. Ze hebben mij ook al (serieus) gevraagt: "Spreekt je Belgisch in Belgie?" of "Ik dacht dat alle Belgen Vlamingen zijn". Wij kunnen al blij zijn als ze weten waar Belgie grosso modo is...
- Brel...
- Maigret...
- Dutroux...
- Bruss(x)el(les)...

???

Voor de rest is Belgie een klein ("boring") landje ergens in Europa...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Het problem is ook mischien omdat de mensen in het buitenland Belgie niet kennen. Ze hebben mij ook al (serieus) gevraagt: "Spreekt je Belgisch in Belgie?". Wij kunnen al blij zijn als ze weten waar Belgie grosso modo is...
- Brel...
- Maigret...
- Dutroux...
- Bruss(x)el(les)...

???

Voor de rest is Belgie een klein ("boring") landje ergens in Europa...[/size]
[/edit]
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 13 september 2005 om 18:59.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:05   #168
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
- Brel...
- Maigret...
- Dutroux...
- Bruss(x)el(les)...

???

Voor de rest is Belgie een klein ("boring") landje ergens in Europa...
Clijsters is een naam die je moelijk aan het Frans kan linken hoor. En Permeeken dan? En goh, wie vergeet ik nog allemaal... ?
Oud 13 september 2005, 19:10   #169
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
het zegt iets over het succes van de VDAB vooral
Oooooooooooo, wat is dat moeilijk om toe te geven...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:12   #170
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Villeneuve d'Ascq is er ieder jaar een groots folkfestival.
Heb je een naam of een link van dat folkfestival?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:15   #171
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Clijsters is een naam die je moelijk aan het Frans kan linken hoor. En Permeeken dan? En goh, wie vergeet ik nog allemaal... ?
Het was enkel om te tonen dat men niet veel over Belgie of Belgen weet. Nu kent de wereld onze 2 tennis meisjes. Permeeken ken ik niet. Wie is dat?
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:26   #172
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Constant Permeeken?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:26   #173
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jacob van Maerlant?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 10:55   #174
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Het was enkel om te tonen dat men niet veel over Belgie of Belgen weet. Nu kent de wereld onze 2 tennis meisjes. Permeeken ken ik niet. Wie is dat?
Vlaamse expressionistische kunstenaar, prijkte tot voor kort op de biljetten van 1000 BEF.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 11:11   #175
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
A,

Beetje kort door de bocht. Het staat u vrij om uw heil te zoeken in een unitair België. Het is misschien vloeken in de kerk maar ik denk dat een unitair België zelfs beter zou kunnen werken dan een federaal België mits er daadwerkelijk een systeem van evenredige vertegenwoordiging zou bestaan.

Maar een terecht streven naar een eerlijker democratische vorm kunt u niet zomaar afdoen met: 'verdeeldheid zaaien'. In het huidige (zogenaamde) democratische federale systeem is een franstalige stem precies 1,5 x zo veel waard als een vlaamse stem.
Veel problemen worden veroorzaakt op landelijk niveau; Zaventem, DHL etc was allemaal niet nodig geweest.
De één wil dit oplossen door van een federaal systeem over te stappen naar een unitair systeem. De ander vindt dat dit al is geprobeerd en wil splitsen. Billijk toch?
Hertog Van Gelre, Het Vlaams separatisme is geen zoeken naar meer democratie. Het is een conflictzoekende ideologie die enkel leeft bij gratie van haar vijandsbeeld. Men stelt voor alsof er een HOMOGENE groep is (Dé VLAMINGEN) maar die bestaat niet. Men ontkent verschillen tussen de mensen die leven op het territorium van de gemeenschappen en veegt alles op een hoopje. Sorry, maar op zulk een engeestige redeneringen kan je niet meer democratie bouwen dan er nu is. Bovendien word de definitie Vlaming zo gedraaid en gekeerd dat het steeds in het voordeel uitkomt van de Vlaamsnationale minderheid. Als het over nationale politiek gaat is een Turkse immigrant ook een Vlaming maar als het over interne Vlaamse politiek gaat, hola, dan is hij dé vreemdeling en zij de Vlamingen. Met andere woorden, ideologieen die zo kar steeds keren om toch maar een kleine , voornamelijk BLANK, KATHOLIEKE en veelal KLEINBURGERLIJKE groep te dienen kan nooit maar dan ook nooit eerlijk streven naar meer democratie.

Oud 14 september 2005, 11:15   #176
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je begrijpt de discussie blijkbaar niet zo goed. Als iemand mij in Spanje of Turkije in het Engels zou aanspreken dan zou ik er natuurlijk geen drama van maken. .
Lees de begin topic en snap dat je aan projectie doet. Jij snapt de discussie blijkbaar niet.

Citaat:
Het gaat er hierover dat de Nederlandstalige gemeenschap in België in buitenlandse contacten altijd weggemofeld wordt en op de laatste plaats gesteld wordt, op die manier laten ze uitschijnen dat België enkel bestaat uit franstaligen zodat velen deze foute conclusie trekken.
Voorbeelden graag. Ik kan anders al stellen dat de Vlaamse afdeling van de handelsmissie naar Indië zich persé meer wilde profileren dan de nationale en de Franstalige en dat het falikant afgelopen is.

Citaat:
Met ze bedoel ik dan mediafiguren, sportlui, politici en uitteraard het koningshuis.
Frans is nu eenmaal een wereldtaal en ook diplomatieke taal. Als je morgen naar Quebec, Congo, Maureatinë of Polynesië gaat en je begint in het Nederlands gaan ze je niet verstaan. Dus ...

Citaat:
Moest Kim Clijsters na haar GrandSlam overwinning enkel woordjes Nederlands gezegd hebben was dat al een mooi signaal geweest. Onze talenkennis is soms een handicap. .
Ik dacht dat dé Nederlandstaligen meer Nederlands moest praten in het buitenland om zich meer te manifesteren. Beetje contradictorische zin vind je niet, gezien de rest van je post. Bovendien moet ik steeds weer horen hoe goed de Vlaming toch vreemde talen onder de knie heeft.

Oud 14 september 2005, 11:16   #177
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Weeral een niet-bewezen axioma.
Zoals Franstaligen zijn arrogant edm...

Oud 14 september 2005, 15:00   #178
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals Franstaligen zijn arrogant edm...
In Walibi moet je anders niet proberen in het Nederlands een hamburger ofzo te vragen aan een jobstudent. Die bekijken u zo eens van 'Kunde t nu nog nie int Frans, stomme Vlaming?'
Triestig hoor.
En als Vlaming de weg vragen aan iemand die Frans spreekt, maar hola, dan hebben ze plots geen tijd en hebben ze haast ook hoor.
Oud 14 september 2005, 15:02   #179
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

De handelsmissie olv Moerman is hetzelfde als een zatlap op handelsmissie sturen: die vinden ook nergens gehoor.
Oud 14 september 2005, 15:16   #180
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In Walibi moet je anders niet proberen in het Nederlands een hamburger ofzo te vragen aan een jobstudent. Die bekijken u zo eens van 'Kunde t nu nog nie int Frans, stomme Vlaming?'
Triestig hoor.
En als Vlaming de weg vragen aan iemand die Frans spreekt, maar hola, dan hebben ze plots geen tijd en hebben ze haast ook hoor.
U denkt te casuïstisch. Ik heb al veel vriendelijke Franstaligen ontmoet en ben al heel goed door deze mensen bedient. Even ter info; in het Brusselse spreek ik steevast Nederlands (één van de twee talen van dit tweetalige gewest) en ik wordt goed bedient, waar ik ook ben. Heft dit nu niet uw boude uitspraken op. Omdat morgen een Chinees u op uw tenen trapt zijn niet alle Chinezen slecht hé.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be