Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2005, 20:20   #161
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Overig Vlaanderen?
Vermits je het nog niet vernoemde, neem ik aan dat je daar Antwerpen mee bedoelt.
O o o, wat een slecht begin...

Egidius
Bah... we hebben de verenigde Nederlanden nodig. Vlaanderen + Nederland. Om beide gebieden tevreden te houden, krijgen de VN (niet te verwarren met verenigde naties) twee hoofdsteden, een nationale en een internationale. De nationale zou Den Haag kunnen zijn waar de eerste en tweede kamer reeds staan. (titels voor culturele hoofdsteden gaan naar Antwerpen en Amsterdam) Met Rotterdam en Antwerpen hebben we twee wereldhavens en we hoeven die enkel op elkaar af te stemmen zodat ze elkaar slechts een beetje concurreren (goed voor de efficiëntie) maar verder uit elkaars vaarwater blijven.

ex-Belgisch Limburg is nogal opstandig en verkiest België... we doen hen een finaal bod om de nationale luchthaven van Zaventem te verplaatsen naar Limburg dat open vlaktes zonder (legale) bebouwing genoeg heeft. Belgisch Limburg wordt dan het summum van goedkoop passagiersvervoer (die mensen die daarna willen treinen om in het hartje van de VN te raken) en goederenvervoer. We vermijden daarmee ook meteen die zieke Brusselse ring.

Brussel mag een stadstaat van de EU worden maar we zullen ijveren om de EU over te halen om naar Den Haag te komen. Indien dat niet lukt, kunnen we Brussel enkel geluk wensen.

De Vlaamse rand rond Brussel blijft behouden en faciliteiten worden gewoon gestopt omdat die sterven met de deelname van Vlaanderen aan het kunstproject belgië. Wallonië is vast bezorgd om België en we kunnen hen geruststellen... ze mogen de term België behouden en de grenzen van Wallonië zullen samenvallen met die het royaume belgique. Albert mag in Laken blijven wonen dat we zullen toekennen aan het Brussels gewest, maar het zou sympathiek zijn als de vorst gaat huizen in zijn land en ik kan hem aanraden om in Luik te beginnen zodat hij wat feeling krijgt met zijn verminderde groep van aanhangers.

Ik kan nog uren doorgaan... ik ga maar stoppen... zoveel mooie toekomstmuziek is niet goed voor me.

Jazeker

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2005, 13:04   #162
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Beste Egidius, Stef en Jazeker,

Hoewel sterk vóór een nederlands/vlaamse (het liefst zelfs heel-nederlandse) verbinding was de opdeling uit mijn vorige post niet serieus. (Gezien Egidius' smiley, en onze vorige discussies, ga ik ervan uit dat Egidius dat doorheeft). De genoemde opdeling was enkel en alleen uit een melige bui om Roscoe 'op de kast' te krijgen.

Roscoe's provincie beschikt niet over (voldoende) grondstoffen. Hij wil nu twee naburige provincies (met olie en gas) anexeren op grond van geschiedvervalsing, om zijn doel te bereiken. Gebieden waar hij wél aanspraak op zou kunnen maken wil hij niet hebben omdat het hem niets oplevert. En voor de rest wil hij er gebieden in andere landen erbij betrekken waarmee de enige overeenkomst een 'f' in de naam is.
Ik wilde enkel laten zien dat je op historische gronden ook andere logische indelingen kunt maken, maar dan waarbij het olie-en-gas verhaal niet meer opgaat.

Ik heb veel respect voor dimitri die het steeds maar weer kan opbrengen om serieus te blijven reageren op roscoe's onzinverhaal.

Ik wil graag blijven filosoferen over hoe een groot-nederland er zou kunnen uitzien. Een opdeling in drieën of vieren is me veel te grof. De regio's worden dan te groot. Om te beginnen lijken me de huidige provincies een goede uitgangspositie te geven. De bevoegdheden van deze provincies zouden versterkt kunnen worden. Een bijkomend voordeel is dat de leden van de proviale staten de bezetting van de eerste kamer kiezen. Zo houdt elk gebied een sterke stem.

(Egidius, ik heb niets tegen Antwerpen. Mag van mij hoofdstad worden.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 08:14   #163
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
De genoemde opdeling was enkel en alleen uit een melige bui om Roscoe 'op de kast' te krijgen.
Tja , als je Friesland bij N en Z-Holland voegt...
Oud 13 oktober 2005, 17:51   #164
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Quote Hertog:"Roscoe's provincie beschikt niet over (voldoende) grondstoffen."

Nogmaals, voor mensen die het willen weten en hopenlijk nu ook eens een keertje opslaan in hun hoofdje: Friesland is na Groningen de tweede gasleverancier binnen Nederland. Wij kunnen ons eventueel zelf ook bedruipen Hertog maar dat willen wij niet omdat wij ook broeders in Groningen, Drnethe, OostFriesland en NoordFriesland hebben wonen.

Onze opdeling is in de eerste plaats gemaakt op de huidige Friese identiteit. Dus mensen die zich ook nu nog steeds als Fries beschouwen. En ja dit zal het minst in Groningen en Drenthe zijn.
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 10:19   #165
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Onze opdeling is in de eerste plaats gemaakt op de huidige Friese identiteit. Dus mensen die zich ook nu nog steeds als Fries beschouwen. En ja dit zal het minst in Groningen en Drenthe zijn.
Waar begin je dan aan? Wil je het ze opleggen?
Oud 15 oktober 2005, 11:25   #166
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Nogmaals, voor mensen die het willen weten en hopenlijk nu ook eens een keertje opslaan in hun hoofdje: Friesland is na Groningen de tweede gasleverancier binnen Nederland. Wij kunnen ons eventueel zelf ook bedruipen Hertog maar dat willen wij niet omdat wij ook broeders in Groningen, Drnethe, OostFriesland en NoordFriesland hebben wonen.
Je blijft het maar herhalen, maar het is toch echt de Noordzee, waar na Groningen het meeste gas wordt gewonnen. Wat de provincies betreft lijkt het een beetje op de olifant en de muizen, waarbij de grootste muis Friesland tegen olifant Groningen zegt: "wat zijn we samen lekker groot hè".

Citaat:
Je praat jezelf vast. De Friese identiteit is gewoonweg afwezig in Groningen en Drenthe. Er zijn veel meer mensen in West-Friesland die zich (West-)Fries noemen dan in Groningen. Groningers noemen zich Gronings en Drenten noemen zich Drent, niet Fries.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 11:30   #167
Sounds of silence
Partijlid

Sounds of silence's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Hallo, dit mijn eerste posting hier.

Mijn toekomstvisie over de Benelux en de EU !

Is het niet een betere oplossing om de Benelux op te splitsen in allerlei kleine staatjes waarin de identiteit van die kleinere staajes beter naar voren komt dan in de huidige drie nationalistische staten. Er zijn nu veel gebieden die grensoverschrijdend zijn en door staatsgrenzen zijn afgesneden van elkaar in zowel taal, identiteit en als cultuur.
Door de Benelux opnieuw in te delen lijkt mij dat deze grensoverschrijdende gebieden of regio's , later, soevereine staatjes genoemd en hierdoor een nieuwe kans krijgen om weer naast elkaar te staan en een nieuwe kans krijgen hun eigen cultuur en identiteit nieuw leven in te blazen. Er zijn binnen de Benelux veel delen die je zo op zou kunnen noemen die heirvoor in aanmerking komen.Luxemburg, Brabant, Limburg, Holland, Friesland, Vlaanderen kun je zo gemakkelijk als soevereine delen hiervoor in aanmerking laten komen.Economisch zijn zulke delen ook beter beheersbaar dan de huidige staten.En levert per hoofd van de bevolking waarschijnlijk een hoger inkomen op dan nu.
Als politiek systeem zou het confederale systeem mij het beste lijken, daar deze kleine staatjes soeverein blijven en hierdoor hun cultuur en ideniteit beter bewaart blijft.Ook zou deze nieuwe confederaal ingedeelde Benelux dan als voorbeeld voor een steeds grotere wordende EU kunnen dienen voor nieuwe staten die zich toevoegen. De EU zou dan ook confederaal opgedeeld kunnen worden. En misschien wel de hele wereld ?
Een land als Frankrijk zou daar eventueel ook een voorbeeld aan kunnen nemen, met landsdelen als Bretagne en Baskenland, die sterk naar soevereiniteit neigen. Er lijkt mij voor de EU en zelfs de hele wereld, een deel van de oplossing voor het terrorisme in te zitten, want je geeft bevolkingen cq. ondergesneeuwde volken hun identiteit en kultuur terug die ze door vorming de huidige bestaande nationalistische staten zijn kwijtgeraakt.
En laten we Nederland in dit geval ook niet vergeten, als een evenzo sterke eenheidsstaat als Frankrijk.

Hoe denken jullie hierover ?

groetjes,

Roscoe
Hoe wil je dat precies doen met de wetgeving in al die staatjes?
Oud 15 oktober 2005, 12:07   #168
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een fervent kijker van zowel "Netwerk" als "Nova" & alhoewel er veel te zeggen is voor gelijklopende sociale, sociologische en politieke kenmerken tussen

Vlaanderen en Nederland maakte ik me toch redelijk vrolijk over de vreselijkste gebeurtenis van deze week in het land van onze bovenmoerdijkse vrienden.

Wat wil het geval ?

De bijna grootste bierbrouwer ter wereld gaat in de nederlandse café's de glazen inruilen - de nieuwe glazen zullen 15 % meer inhoud hebben. Grote consternatie
en zelfs afgrijzen (in België zou een gelijkaardig initiatief grote vreugde veroorzaken) want : dit gaat geld kosten ! & alles is al zo duur geworden door de teuro (germanisme voor teuere Euro). De cafébazen zullen geen ander alternatief hebben dan de prijs verhogen : of toch niet ipv de "nieuwe" Heinekenglazen kunnen ze immers ook eigen glazen aanwenden van dezelfde als de vroegere maat. Verwarring allom...

Wat ons belgen nu interesseert is hoe afschuwelijk groot zullen die nieuwe Heinekenglazen dan wel zijn ? En wat moet dat dan uiteindelijk allemaal gaan kosten. Welaan : het huidige glas kost gemiddeld €1,40 en het nieuwe
zal de vreselijke hoeveelheid van 25 cl bevatten voor een prijs die ik dan 15 %
hoger schat dan de € 1,40

..

Jaren geleden vond er in duitsland ook een diskussie plaats over pinten in Café's. De Cafébazen waren tot de slotsom gekomen dat ze de prijzen niet meer konden handhaven & dan hebben ze maar een nieuwe maat gecreeërd : nl 40 cl , die ze verkochten voor de prijs van de oude 50 cl. Dit doet mij besluiten dat de duitsers weliswaar goede bierdrinkers zijn maar voor de rest zich toch nog altijd veel te gezagsgetrouw gedragen. Inmiddels zijn er in duitsland ook verschillende pintmaten in gebruik (vooral in de vrijstaat Bayern
denk ik dat er nog veel in halve liters geschonken wordt).

De Litouwers zijn ten eeuwigen dage fervente 1/2 liter drinkers voor de prijs moet je het er zeker niet laten : € 0,30 voor een pintje met vbergelijkbare sterkte (er zijn daar een paar mooie pilsbiertjes die een stukje sterker zijn
min of meer te vergelijken met duvel)

Kortom wat pinten betreft hebben de Vlamingen meer affiniteit met les Wallons
en Les Letzemburger dan met de meer noordelijke volkeren in de Beneluxruimte.

Ik zou derhalve de francofone laaglanders niet zomaar opgeven (geen morzel grond van ons rijk trouwens). De Benelux unifieëren en decentralizeren
is echter een prachtig idee & gelijktijdig de monarchieën afschaffen.

Federatie / Confederatie ? Subsidiariteit : lokaal regelen wat er lokaal geregeld kan en moet worden.. & dat is een interessante diskussie de sociale wetgeving (regelgeving) is momenteel heel anders in het Noorden dan in het Zuiden en daar moet er eerst en vooral een oplossing voor gevonden worden.
Oud 22 januari 2007, 01:01   #169
Hertog van Gelre

Standaard

Omhoog, wegens actueel.

Met daarbij de vraag: Egidius?
Oud 26 januari 2007, 12:03   #170
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Ik ben al heel lang voor het opheffen van de Benelux. Maar dan wel puur en alleen vanwege de vijandelijke houding van de Belgen jegens Nederland. Als de Vlamingen daarna mischien volwassen worden, praten we weer verder.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 26 januari 2007 om 12:04.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 12:25   #171
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik ben al heel lang voor het opheffen van de Benelux. Maar dan wel puur en alleen vanwege de vijandelijke houding van de Belgen jegens Nederland. Als de Vlamingen daarna mischien volwassen worden, praten we weer verder.
Zijn sommige landgenoten van ons daar niet een beetje medeschuldig aan?
Oud 26 januari 2007, 14:27   #172
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zijn sommige landgenoten van ons daar niet een beetje medeschuldig aan?
Nee, niet aan de vijandige houding van de belgen. Die is gebakken in het belgisch concept. Wat trouwens een andere houding is dan die van de vlamingen. Wij zijn echter niet foutloos. We hadden zeker in het verleden meer betrokkenheid kunnen tonen.
Oud 26 januari 2007, 15:04   #173
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee, niet aan de vijandige houding van de belgen. Die is gebakken in het belgisch concept. Wat trouwens een andere houding is dan die van de vlamingen. Wij zijn echter niet foutloos. We hadden zeker in het verleden meer betrokkenheid kunnen tonen.
Historisch gezien hebben we fouten gemaakt, maar ik vind ook vele Nederlanders (medelanders) nogal grov in de mond
Een eigenschap die ik trouwens ook steeds meer bij Vlamingen tegenkom, en dan vooral in Antwerpen.
Oud 26 januari 2007, 15:13   #174
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Historisch gezien hebben we fouten gemaakt, maar ik vind ook vele Nederlanders (medelanders) nogal grov in de mond
Een eigenschap die ik trouwens ook steeds meer bij Vlamingen tegenkom, en dan vooral in Antwerpen.
Dat laatste heeft te maken met de taalstrijd. Dan kunnen ze zeggen: 'Zo, daar zit geen woord frans bij!'

Maar je hebt gelijk. Hoewel ik juist weer enige teruggang naar fatsoen bespeur.
Oud 26 januari 2007, 15:53   #175
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liever de directe botheid van den Hollander, dan de geniepige achterbaksheid van den Vlaming!
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:34   #176
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Liever de directe botheid van den Hollander, dan de geniepige achterbaksheid van den Vlaming!
Overdrijf niet zo.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be