Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2005, 23:56   #161
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat is dan duidelijk. Helaas begrijp je niet dat het voor anderen misschien wel een probleem is als ze niet in hun eigen taal geholpen kunnen worden, of als een andere taalgroep zich dominant opstelt.
Toch ik begrijp wel dat het voor andere een probleem is. Maar ik vind het even erg een taal te kennen maar deze taal niet willen spreken dan een taal niet kennen en ze dus niet spreken kunnen (het resultaat is hetzelvde). Maar ik ken Franstalige die Duits of Nederlands of Engels spreken... dus heb ik mooite met dat "'taalgroep' doet dominant", of "deze 'taalgroep' is arrogant" of "mensen uit deze 'taalgroep' zijn de meesters der onverdraagzaamheid" etc.
Alsof taalkennisen een indicatie van de karakter van een taalgroep is.. laat staan de karakter van een individu (dank u Bittersweat) uit deze taalgroep is. Een van mijn beste Vriendinnen spreekt alleen Frans (correctie, ze spreekt ook marrocans (don't shoot, VB'ers) maar toch is het een vriendelijk, cool meisje.

Citaat:
In Aken spreken ook heel wat mensen Nederlands. Veel makkelijker en nuttiger voor Duitsers dan Frans.
Dat wist ik niet. Mooi, het is een teken dat Europa... eem... growing together. Maar ik denk toch dat nog meer Duitsers Frans leren dan Nederlands..

Citaat:
Jij zegt het. Ik heb nog nooit een Fransman Duits horen spreken. Ja, in de Elzas, maar daar hebben ze geen Frans accent.
Ik heb het dan ook over Walen, als ze Duits kunnen en spreken doen ze het ook met "eeine franseeusische axent"
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 oktober 2005 om 23:57.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 00:46   #162
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Toch ik begrijp wel dat het voor andere een probleem is. Maar ik vind het even erg een taal te kennen maar deze taal niet willen spreken dan een taal niet kennen en ze dus niet spreken kunnen (het resultaat is hetzelvde). Maar ik ken Franstalige die Duits of Nederlands of Engels spreken... dus heb ik mooite met dat "'taalgroep' doet dominant", of "deze 'taalgroep' is arrogant" of "mensen uit deze 'taalgroep' zijn de meesters der onverdraagzaamheid" etc.
Alsof taalkennisen een indicatie van de karakter van een taalgroep is.. laat staan de karakter van een individu (dank u Bittersweat) uit deze taalgroep is. Een van mijn beste Vriendinnen spreekt alleen Frans (correctie, ze spreekt ook marrocans (don't shoot, VB'ers) maar toch is het een vriendelijk, cool meisje.
Het is natuurlijk een veralgemening en er zijn ongetwijfeld Franstaligen die wel steeds bereid zijn andere talen te spreken in het buitenland. Maar de mentaliteit van veel Franstaligen is toch wel dat ze verwachten dat anderen hún taal spreken, in plaats van dat zij zich moeten aanpassen.

Citaat:
Dat wist ik niet. Mooi, het is een teken dat Europa... eem... growing together. Maar ik denk toch dat nog meer Duitsers Frans leren dan Nederlands..
Misschien niet zozeer een teken dat Europa één wordt, maar vooral dat grenzen er minder toe doen. Aken bijv. is niet meer een stad in een uithoek van Duitsland, maar een stad in een grensoverschrijdend stedelijk gebied waar de Nederlandse 'Parkstad Limburg' (gem. Heerlen, Brunssum, Landgraaf en Kerkrade) deel van uitmaakt. Kerkrade (D: Kirchrath) en Herzogenrath (NL: 's-Hertogenrade) hebben zelfs een soort gezamenlijke grensoverschrijdende gemeente gevormd: Eurode.

Uiteraard is Frans wel belangrijker in Duitsland dan Nederlands, maar Frans wordt niet standaard geleerd. Zelfs in het grensgebied van Frankrijk en Duitsland blijkt, dat de kennis van het Frans aan Duitse kant matig is. De Elzassers kennen echter wel goed Duits, al was het maar doordat hun dialect Duits is. De Elzas is daarmee misschien wel de enige plaats in het Franse taalgebied waar de Frans(talig)en beter de taal van de buren kennen dan de buren Frans.

Overigens blijken ook Duitsers die lange tijd in Brussel werken of hebben gewerkt vaak Nederlands te kennen. Vorige week was er een lid van de Bondsdag in het Nederlandse actualiteitenprogramma NOVA en hij sprak nagenoeg perfect Nederlands. De man (Peter Altmaier, CDU) blijkt uit Saarland te komen, dus niet uit de grensstreek, maar Nederlands geleerd te hebben in Brussel. Bij mijn bezoek met de universiteit aan een van de Europese instellingen in Brussel werden we ook toegesproken door een Duitser (althans, dat dachten we af te leiden uit zijn achternaam), maar omdat er ook buitenlandse studenten bij waren ging dat in het Engels. De man sprak echt met een perfect Brits accent, we twijfelden achteraf zelfs of het niet toch een Brit was. Toen hij iemand uit de groep een vraag stelde en diegene niet zo snel op het Engelse woord kwam, vroeg hij het in het Nederlands te zeggen. Het antwoord was 'ambtenaren', wat de man onmiddellijk vertaalde in 'civil servants'. Ook al een Duitser (of misschien wel een Duitstalige Belg?) die zijn talen sprak!

Citaat:
Ik heb het dan ook over Walen, als ze Duits kunnen en spreken doen ze het ook met "eeine franseeusische axent"
Ik heb ook nog nooit een Waal Duits horen spreken. Ik begin nu toch wel benieuwd te worden hoe dat klinkt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 11:29   #163
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Het is een Vlaamse openbare school. In Vlaanderen spreekt men Vlaams.
Wat is de volgende stap, de oude besjes die ik deze morgend aan de tramhalte in hartje Gent hoorde Frans spreken de bak indraaien omdat men in Vlaanderen nu eenmaal Vlaams spreekt.

Tot in het kleinste dorp hoor je al diverse talen gesproken worden. De gevangenissen gaan snel gevuld worden. Maar ach, wat geeft het, zoals de leider in de jaren 30-40 zou gezegd hebben, nu zijn we metteen eens van allemaal die untermenschen vanaf en krijgt het Vlaamse volk wat meer lebensraum.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 11:50   #164
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Het niveau van de redenering van A is weer eens bedroevend laag....

Overigens is het in diverse Waalse (elite)scholen waar nogal wat Vlaamse kinderen naar toe gaan ook verboden om Nederlands te spreken op de speelplaats of buiten de klassen.

Ik vind dit pedagogisch gezien niet meer dan normaal.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 11:58   #165
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje48
De argumentatie van Patje48 is dan ook weer bedroevend laag...

Citaat:
Overigens is het in diverse Waalse (elite)scholen waar nogal wat Vlaamse kinderen naar toe gaan ook verboden om Nederlands te spreken op de speelplaats of buiten de klassen.
Zijn dat dan Vlamingen die zich willen verfransen??? Dé taal gaat er aan!!!

Citaat:
Kinderen hebben net als iedereen recht op taalvrijheid. Dat men in de lessen kiest voor Nederlands en ze daar in het Nederlands moeten antwoorden, akkoord. daarbuiten doet iedereen wat hij wil. Of een kind nu op de speelplaats tegen zijn vriendje in het Frans, Bislama, Lingala of wat dan ook verteld wat het gisteren gezien heeft of Ket Net of dat het dat twee meter verder op de openbare weg doet maakt geen verschil. Enkel extremisten willen de mensen opleggen welke taal ze spreken. Het is duidelijk waar de strevers voor een onafhenkelijke Vlaandreen voor gaan...

Oud 18 oktober 2005, 12:03   #166
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mogelijkheid was nog niet eens in me opgekomen. Als zelfs kinderen zich al gaan afzonderen op basis van taal... Alsof het een etnische minderheid is! Alhoewel, de meeste allochtonen in Nederland zijn beter geïntegreerd dan deze Franstaligen.
Het is nochtans zo moeilijk niet om het te begrijpen. Het nederlands dat die franstaligen in de klassen opdoen kunnen ze gewoonweg niet gebruiken op de speelplaats. Want nederlands is theorie voor de vlamingen, geen praktijk.
Oud 18 oktober 2005, 12:04   #167
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Wat is de volgende stap, de oude besjes die ik deze morgend aan de tramhalte in hartje Gent hoorde Frans spreken de bak indraaien omdat men in Vlaanderen nu eenmaal Vlaams spreekt.

Tot in het kleinste dorp hoor je al diverse talen gesproken worden. De gevangenissen gaan snel gevuld worden. Maar ach, wat geeft het, zoals de leider in de jaren 30-40 zou gezegd hebben, nu zijn we metteen eens van allemaal die untermenschen vanaf en krijgt het Vlaamse volk wat meer lebensraum.
Je hebt nog steeds niet begrepen dat het hier gaat om een puur pedagogische maatregel, ingegeven door een net te groot aantal anderstaligen in een Nederlandstalige school voor achterstandsleerlingen.
Je stigmatiseert en demoniseert het Vlaamse element hierin. Das de enige bedoeling.
Trouwens, nog niet veel gehoord van de betrokken Franstalige ouders.
Mss gaan zij wel akkoord.
Oud 18 oktober 2005, 12:08   #168
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Opwijk? Ligt op een steenworp van Lebbeke en Dendermonde. Zo zie je hoe ver de verfransing is doorgedrongen. Meer van dit soort maatregelen!
Ja ja, jongen, taal laat zich niet indammen door grensjes en maatregeltjes hé. Pijnlijk, niet waar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Als ze weigeren Nederlands te praten, dat ze dan op eigen grond gaan wonen.
Tuurlijk, op de Vlaamse grond staat duidelijk wie er mag wonen hé. 'Lost' lees ik bijvoorbeeld op de grond.

EIGEN GROND EERST ! Te gek om los te lopen, die niveanen.

Oud 18 oktober 2005, 13:13   #169
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Bron: Het Nieuwsblad van zaterdag 15 en zondag 16 oktober 2005.

Steengoed idee dat ze al veel eerder moesten invoeren. Nu nog enkel uitbreiden naar de rest van de Rand.

Ben eens benieuwd wanneer de franskiljons -het FDF op kop- gaan komen zagen.
In plaats van die Franstalige leerlingen, zou ik verder Frans spreken. Geven ze mij een "straf", weiger ik die te doen. Zo simpel is het.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:24   #170
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar haalt u die verzinsels vandaan? Ik heb dat nog nooit gehoord.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:39   #171
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab

Als die maatregel ook voor vlamingen geldt is er geen probleem !!
Oud 18 oktober 2005, 14:06   #172
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Enkele jaren geleden was ik in Eupen. Rond de middag kwam ik er aan en besloot eerst een hapje te gaan eten. Ik stapte een restaurantje binnen en bestelde in het Duits (wat me heel logisch lijkt, nietwaar). De dame die me kwam bedienen, keek me ongelovig aan en antwoordde: "Monsieur, je ne parle pas l'allemand." Stel je eens voor!!! Hartje Eupen en "je ne parle pas l'allemand"... Inderdaad, heel "vriendelijk en cool"...
Als het het toch over frietkot-avonturen hebben.
Ik ga in Burg-Reuland (tussen Sankt-Vith en het GH Luxemburg) een pak friet bestellen in het Duits. De man hoort dat ik normaal Nederlands praat, en laat mij in het Nederlands bestellen.
Ik ga in Frameries (hartje Borinage) een pak friet bestellen in het Frans. Maar mijn Frans is verre van voortreffelijk en de uitbater schakelt over naar het Nederlands.
Ik ga in een Turkse frituur in Sint-Joost-Ten-Noode een pak friet bestellen in het Nederlands en wordt voortreffelijk in mijn taal geholpen.

Maar vraag ik de weg in Asse of in Sint-Genesius-Rode dan verstaat men enkel Frans. Of ga ik een brood kopen in Voeren, of een koffiekoek in het station Brussel-Zuid, dan verstaat men enkel Frans.

Blijkbaar aanziet men mijn Nederlands in Sint-Genesius of in Voeren als een provocatie, maar kent men in hartje Wallonië (in de Borinage) wel genoeg Nederlands om de Vlamingen te helpen in hun taal.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:13   #173
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
[SIZE=1]

dus al de touristen moeten in het vlaams spreken?
men kan z'n taal overal spreken, vooral de kinderen in de speelplaatsen...

zelf de nazi's zegden niet de we moesten overal het Duits spreken... ik lees hier meningen die gevaarlijk voor de rechtmensen zijn, en je vindt dat leuk...[/SIZE][/editbox][/edit]
Van de Nazi's moesten we geen Duits spreken maar van de Belgen moest de Vlaming wel Frans spreken, Op school, justitie, ambtenaren, ... We zijn dus duidelijk meer verdrukt geweest door de Franstaligen dan door de Duitsers. Wat hebben toeristen te maken met de taal die gesproken wordt in scholen?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:21   #174
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Waar haalt u die verzinsels vandaan? Ik heb dat nog nooit gehoord.
Ik weet het nochtans uit rechtstreekse bron, nl. van een leerling zelf....

U moet ze toch ook kennen, die hyperkatholieke, koningsgezinde, unitair en elitair gerichte scholen waar voornamelijk kleine de's en van's zitten, die van huis uit Franstalig zijn.

Welnu, af en toe komt daar ook eens een Frans onkundige Nederlandstalige leerling van nouveau-riche ouders terecht, die menen dat zij alzo eer bewijzen aan hun stand.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:23   #175
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Ja ja, jongen, taal laat zich niet indammen door grensjes en maatregeltjes hé. Pijnlijk, niet waar?

Tuurlijk, op de Vlaamse grond staat duidelijk wie er mag wonen hé. 'Lost' lees ik bijvoorbeeld op de grond.

EIGEN GROND EERST ! Te gek om los te lopen, die niveanen.
Nog nooit gehoord van het territorialiteitsbeginsel A? Op eigen "grond" als je het zo wil noemen bepaald men zelf wat er gebeurd en dus welke taal dat er gesproken wordt in openbare instellingen en in onderwijsinstellingen. De officiele taal in Vlaanderen is Nederlands dus ...
Het doet me een beetje denken aan de Belgische revolutionairen vlak voor de zwarte bladzijde in de geschiedenis (het ontstaan van de Belgique). Eén van hun strijdpunten was taalvrijheid. Doordat de landstaal van het verenigd koninkrijk der Nederlanden Nederlands was moest men als ambtenaar de landstaal kennen, zo ook in justitie enz. Voor de franstaligen kon dit niet door de beugel, hun vrijheid werd aangetast. Na het onstaan van hun België waren ze hun principes over taalvrijheid vlug vergeten en werd alles gauw verfranst.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 12:33   #176
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Het is nochtans zo moeilijk niet om het te begrijpen. Het nederlands dat die franstaligen in de klassen opdoen kunnen ze gewoonweg niet gebruiken op de speelplaats. Want nederlands is theorie voor de vlamingen, geen praktijk.
Niet overdrijven hè: jongeren spreken nauwelijks nog dialect (buiten West-Vlaanderen misschien) en het verkavelingsvlaams is ook aardig te volgen voor een Nederlandstalige. Het is geen Chinees wat men onder elkaar spreekt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 13:42   #177
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
In plaats van die Franstalige leerlingen, zou ik verder Frans spreken. Geven ze mij een "straf", weiger ik die te doen. Zo simpel is het.8)
Dan zult ge rap buitenvliegen denk ik.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2005, 14:34   #178
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Je hebt nog steeds niet begrepen dat het hier gaat om een puur pedagogische maatregel, ingegeven door een net te groot aantal anderstaligen in een Nederlandstalige school voor achterstandsleerlingen.
Je stigmatiseert en demoniseert het Vlaamse element hierin. Das de enige bedoeling.
Ah wat, de Nazi's zeiden mentaal gehandicapten te vergassen om die mensen uit hun lijden te verlossen.

Zogezegde goede bedoelingen worden maar al te vaak gebruikt om extremistische en racistische handelingen te bedekken.

Oud 19 oktober 2005, 14:35   #179
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Welnu, af en toe komt daar ook eens een Frans onkundige Nederlandstalige leerling van nouveau-riche ouders terecht, die menen dat zij alzo eer bewijzen aan hun stand.
Vlaamse boeren met een dikke nek dus8) Allé, de Bourgeois en de Letermes dus...

Oud 19 oktober 2005, 14:42   #180
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Nog nooit gehoord van het territorialiteitsbeginsel A? Op eigen "grond" als je het zo wil noemen bepaald men zelf wat er gebeurd en dus welke taal dat er gesproken wordt in openbare instellingen en in onderwijsinstellingen. De officiele taal in Vlaanderen is Nederlands dus.
Territorialiteitsbeginsel is absolute waanzin. een mens is niet aan de grond gebonden (tenzij je in Middeleeuwse gebruiken geloofd) dus de taal die hij spreekt ook niet; Is de grond waar een Nederlandstalige op loopt anders, beter dan die waar een Franstalige op loopt? En waarom zou iemand uberhaupt verboden worden zijn moedertaal te spreken omdat hij op grond loopt van een groep mensen die een andere spreekt?
Niemand heeft grond in eigendom, zeker niet taalgemeenschappen. Anders mogen we morgen heel de wereld veranderen en om te beginnen de Native Americans 'hun' 'grond' weregeven. Jij leeft gewoon nog in de 12e eeuw.

Man man, er is toch soms iets mis met de zin voor realiteit bij de Flaminganten. Sjong jonge...

Als morgen het Vlaamse parlement kierewiet zou worden en de officiele taal in Bislama verandert, moeten de Bislamasprekers dan de Vlamingen van 'hun' grond komen verjagen???

Uw 'gronddenken' werd in de jaren 30 en 40 door de Nazi's ook toegepast...

Maar nee, meneer, Vlaamsnationalisten zijn geen extremisten en geen racisten en zeker geen Nazi's. Alleen passen ze wel dezelfde ideen en denkwijzen toe...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be