![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alsof taalkennisen een indicatie van de karakter van een taalgroep is.. laat staan de karakter van een individu (dank u Bittersweat) uit deze taalgroep is. Een van mijn beste Vriendinnen spreekt alleen Frans (correctie, ze spreekt ook marrocans (don't shoot, VB'ers) maar toch is het een vriendelijk, cool meisje. Citaat:
Citaat:
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 oktober 2005 om 23:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uiteraard is Frans wel belangrijker in Duitsland dan Nederlands, maar Frans wordt niet standaard geleerd. Zelfs in het grensgebied van Frankrijk en Duitsland blijkt, dat de kennis van het Frans aan Duitse kant matig is. De Elzassers kennen echter wel goed Duits, al was het maar doordat hun dialect Duits is. De Elzas is daarmee misschien wel de enige plaats in het Franse taalgebied waar de Frans(talig)en beter de taal van de buren kennen dan de buren Frans. Overigens blijken ook Duitsers die lange tijd in Brussel werken of hebben gewerkt vaak Nederlands te kennen. Vorige week was er een lid van de Bondsdag in het Nederlandse actualiteitenprogramma NOVA en hij sprak nagenoeg perfect Nederlands. De man (Peter Altmaier, CDU) blijkt uit Saarland te komen, dus niet uit de grensstreek, maar Nederlands geleerd te hebben in Brussel. Bij mijn bezoek met de universiteit aan een van de Europese instellingen in Brussel werden we ook toegesproken door een Duitser (althans, dat dachten we af te leiden uit zijn achternaam), maar omdat er ook buitenlandse studenten bij waren ging dat in het Engels. De man sprak echt met een perfect Brits accent, we twijfelden achteraf zelfs of het niet toch een Brit was. Toen hij iemand uit de groep een vraag stelde en diegene niet zo snel op het Engelse woord kwam, vroeg hij het in het Nederlands te zeggen. Het antwoord was 'ambtenaren', wat de man onmiddellijk vertaalde in 'civil servants'. Ook al een Duitser (of misschien wel een Duitstalige Belg?) die zijn talen sprak! Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Tot in het kleinste dorp hoor je al diverse talen gesproken worden. De gevangenissen gaan snel gevuld worden. Maar ach, wat geeft het, zoals de leider in de jaren 30-40 zou gezegd hebben, nu zijn we metteen eens van allemaal die untermenschen vanaf en krijgt het Vlaamse volk wat meer lebensraum.
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het niveau van de redenering van A is weer eens bedroevend laag....
Overigens is het in diverse Waalse (elite)scholen waar nogal wat Vlaamse kinderen naar toe gaan ook verboden om Nederlands te spreken op de speelplaats of buiten de klassen. Ik vind dit pedagogisch gezien niet meer dan normaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
Je stigmatiseert en demoniseert het Vlaamse element hierin. Das de enige bedoeling. Trouwens, nog niet veel gehoord van de betrokken Franstalige ouders. Mss gaan zij wel akkoord.
![]() |
![]() |
#168 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() EIGEN GROND EERST ! ![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als die maatregel ook voor vlamingen geldt is er geen probleem !!
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ga in Burg-Reuland (tussen Sankt-Vith en het GH Luxemburg) een pak friet bestellen in het Duits. De man hoort dat ik normaal Nederlands praat, en laat mij in het Nederlands bestellen. Ik ga in Frameries (hartje Borinage) een pak friet bestellen in het Frans. Maar mijn Frans is verre van voortreffelijk en de uitbater schakelt over naar het Nederlands. Ik ga in een Turkse frituur in Sint-Joost-Ten-Noode een pak friet bestellen in het Nederlands en wordt voortreffelijk in mijn taal geholpen. Maar vraag ik de weg in Asse of in Sint-Genesius-Rode dan verstaat men enkel Frans. Of ga ik een brood kopen in Voeren, of een koffiekoek in het station Brussel-Zuid, dan verstaat men enkel Frans. Blijkbaar aanziet men mijn Nederlands in Sint-Genesius of in Voeren als een provocatie, maar kent men in hartje Wallonië (in de Borinage) wel genoeg Nederlands om de Vlamingen te helpen in hun taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
U moet ze toch ook kennen, die hyperkatholieke, koningsgezinde, unitair en elitair gerichte scholen waar voornamelijk kleine de's en van's zitten, die van huis uit Franstalig zijn. Welnu, af en toe komt daar ook eens een Frans onkundige Nederlandstalige leerling van nouveau-riche ouders terecht, die menen dat zij alzo eer bewijzen aan hun stand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het doet me een beetje denken aan de Belgische revolutionairen vlak voor de zwarte bladzijde in de geschiedenis (het ontstaan van de Belgique). Eén van hun strijdpunten was taalvrijheid. Doordat de landstaal van het verenigd koninkrijk der Nederlanden Nederlands was moest men als ambtenaar de landstaal kennen, zo ook in justitie enz. Voor de franstaligen kon dit niet door de beugel, hun vrijheid werd aangetast. Na het onstaan van hun België waren ze hun principes over taalvrijheid vlug vergeten en werd alles gauw verfranst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zogezegde goede bedoelingen worden maar al te vaak gebruikt om extremistische en racistische handelingen te bedekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Niemand heeft grond in eigendom, zeker niet taalgemeenschappen. Anders mogen we morgen heel de wereld veranderen en om te beginnen de Native Americans 'hun' 'grond' weregeven. Jij leeft gewoon nog in de 12e eeuw. Man man, er is toch soms iets mis met de zin voor realiteit bij de Flaminganten. Sjong jonge... Als morgen het Vlaamse parlement kierewiet zou worden en de officiele taal in Bislama verandert, moeten de Bislamasprekers dan de Vlamingen van 'hun' grond komen verjagen??? Uw 'gronddenken' werd in de jaren 30 en 40 door de Nazi's ook toegepast... Maar nee, meneer, Vlaamsnationalisten zijn geen extremisten en geen racisten en zeker geen Nazi's. Alleen passen ze wel dezelfde ideen en denkwijzen toe...
|
![]() |
![]() |