Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2006, 20:00   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als er te weinig diensten geleverd worden, met de hoeveelheid personeel, dan moeten er maar meer en betere diensten geleverd worden. Als die mensen ontslaan worden, dan zal de overheid moeten blijven betalen (werkloosheidsuitkering). Dan is er gewoon een verschuiving van het ministerie van Verkeer naar het ministerie van Sociale Zaken.
Kortom, leve de staatsondernemingen als voorkamer voor de werkloosheid.

Neen, wat u stelt is totaal fout. In de eerste plaats verhoudt het loon zich niet op dezelfde manier tot de werkloosheidsuitkering of het leefloon. Daarnaast moet ook een overheidsbedrijf doeltreffend leren werken en dit met het juiste personeelsbestand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 20:02   #162
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Die dunne lijntjes zijn enkel spoor en de dikke dubbel spoor, zou ik denken. De lijn Aalst-Burst is enkel spoor en is getekend met een dunne lijn. De lijn Aalst-Opwijk-Londerzeel was (als ik mij nog goeg herinner, want dat is al 15 jaar omgetoverd in een wandel-/fietspad) was een enkel spoor en is dun getekend.
Ik bedoel eigenlijk het onderscheid tussen gewone spoorwegen en tramwegen of buurtspoorwegen. De meeste tramwegen zijn in Nederland in de jaren dertig, veertig en vijftig ter ziele gegaan. De RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) deed op 14 februari 1966 op de lijn Spijkenisse-Hellevoetsluis het licht uit voor de buurtspoorwegen in Nederland. Ik neem aan dat de buurtspoorwegen in België ook wel in de tijd verdwenen zijn. Op een kaart van begin jaren zestig zouden de tramwegen allemaal verdwenen moeten zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 20:04   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik gok dat de achterliggende filosofie afbraakbeleid is. Waarschijnlijk heeft men alle treinen geschrapt die te weinig reizigers trokken, waardoor er een geamputeerde dienstregeling is overgebleven.

Tja, bezuinigen is altijd makkelijker dan investeren. Grootschalige bedrijven, waar een enkele lijn niet zo belangrijk voor is, blijken steeds voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Of ze nu staatsbedrijf zijn (SNCF) of verzelfstandigd (NS), dat maakt niets uit.
Ik weet niet of dat eerste wel van tel is. In het verleden heb ik al eens de trein genomen in het Frans-Vlaams Hazebrouck om naar Duinkerke te sporen. Nu is het zo dat dit wel een drukke lijn is, maar van enige vaste uurregeling is helemaal geen sprake. Dan keer vertrekt de trein kwart na, dan zestien na, dan negen na, dan vijf na, dan een kwartier voor het uur... Enorm warrig.
Oud 17 januari 2006, 20:16   #164
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik weet niet of dat eerste wel van tel is. In het verleden heb ik al eens de trein genomen in het Frans-Vlaams Hazebrouck om naar Duinkerke te sporen. Nu is het zo dat dit wel een drukke lijn is, maar van enige vaste uurregeling is helemaal geen sprake. Dan keer vertrekt de trein kwart na, dan zestien na, dan negen na, dan vijf na, dan een kwartier voor het uur... Enorm warrig.
Misschien is het dan gewoon zo gegroeid. Vroeger (voor WOII) reden er natuurlijk veel minder treinen, dat aantal is geleidelijk groter geworden. In Nederland had je destijds ook geen regelmatige dienstregeling, met als gevolg dat het aantal reizigers in de jaren zestig snel terugliep. Pas in 1970, met de invoering van het al eerder genoemde Spoorslag '70, werden overal vaste vertrektijden ingevoerd. In Frankrijk heeft men dat blijkbaar nooit gedaan.
Oud 17 januari 2006, 20:26   #165
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ook in België is de cadansering pas ingevoerd in 1984. Onder het mom van een modernisering (het IC-IR-plan) werd toen echter blind bespaard.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2006, 20:32   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Jan VDB, die cadans is soms redelijk idioot, hoor. Bijvoorbeeld op plattelandslijnen, of lijnen zoals Dinant-Virton, zouden ze veel liever terugkeren naar de tijd dat de trein niet om de 2 uur reed, maar om het uur tijdens de spits, en dan verschillende uren geen trein. Maar bijvoorbeeld voor (Kortrijk/Doornik-)Moeskroen-Rijsel is het inderdaad nogal idioot.
Opgelet: de Franse uurregeling zit nog wat anders in elkaar, dan wat u nu zegt (althans op de lijnen die ik ken). Ongetwijfeld kan er bij een systeem van vaste cadans ook piekuurtreinen worden ingezet.
Oud 17 januari 2006, 20:33   #167
groentje
Minister-President

Standaard

En de laatste buurttram is eigenlijk nog altijd niet afgeschaft: de kusttram.
Alle tramnetten in België zijn meterspoor, op dat van Brussel na.
De rest ga ik op mijn gemak eens lezen, vooraleer te beantwoorden.
Oud 17 januari 2006, 20:36   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook in België is de cadansering pas ingevoerd in 1984. Onder het mom van een modernisering (het IC-IR-plan) werd toen echter blind bespaard.
Bepaalde lijnen hadden al van veel vroeger vaste uurverbindingen. Als ik me niet vergis, was dat al het geval op de lijn Brussel-Gent-Brugge.
Oud 17 januari 2006, 20:43   #169
Dimitri

Standaard

Citaat:
Kan goed zijn. Volgens het Wikipedia-artikel was het succes van Spoorslag '70 een voorbeeld voor veel andere landen, waaronder zelfs Zwitserland, dat toch algemeen bekend staat om zijn stipte en efficiënte spoorwegen.

Ik las trouwens vandaag dat het eerste Europese netwerk van internationale treinen, TEE (Trans Europ Express), ook een uitvinding van de toenmalig president-directeur van de NS, "ir. F.Q. den Hollander", was. Blijkbaar was de NS toen nog een stuk innovatiever.
Oud 17 januari 2006, 20:52   #170
Dimitri

Standaard

Citaat:
En de laatste buurttram is eigenlijk nog altijd niet afgeschaft: de kusttram.
Is die niet van latere datum?

In feite kunnen sommige lightrailprojecten ook als buurtspoorweg gedefinieerd worden, maar dan in een heel andere tijd en in een heel ander netwerk.
Citaat:
Alle tramnetten in België zijn meterspoor, op dat van Brussel na.
Tja, maar Brussel is nu net de enige stad waar lightrail niet nodig is: de trein rijdt al onder het centrum door. Het GEN, hoewel wel heel erg afgekeken van Parijs (de Brusselse metro lijkt ook al zo op Parijs), lijkt me dan een prima alternatief.
Oud 17 januari 2006, 20:55   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is die niet van latere datum?
Eind 19e eeuw was de tramlijn van Nieuwpoort tot Knokke een feit. Pas later kwam het stuk naar De Panne.
Oud 17 januari 2006, 21:12   #172
Dimitri

Standaard

Citaat:
Eind 19e eeuw was de tramlijn van Nieuwpoort tot Knokke een feit. Pas later kwam het stuk naar De Panne.
Goh, dan had men toen een vooruitziende blik. Het leek mij een veel modernere lijn. In ieder geval ideaal voor de korte en drukke kuststrook die België heeft.

In Nederland is er een kort museumlijntje van de RTM, van Ouddorp (Goeree-Overflakkee) naar vakantiepark Port Zélande (o.a. Center Parcs) op de Grevelingendam. Verder niets helaas. Maar misschien zou de Vlaamse Kusttram wel doorgetrokken kunnen worden naar Breskens (en/of Duinkerke)?
Oud 17 januari 2006, 21:24   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel eigenlijk het onderscheid tussen gewone spoorwegen en tramwegen of buurtspoorwegen. De meeste tramwegen zijn in Nederland in de jaren dertig, veertig en vijftig ter ziele gegaan. De RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij) deed op 14 februari 1966 op de lijn Spijkenisse-Hellevoetsluis het licht uit voor de buurtspoorwegen in Nederland. Ik neem aan dat de buurtspoorwegen in België ook wel in de tijd verdwenen zijn. Op een kaart van begin jaren zestig zouden de tramwegen allemaal verdwenen moeten zijn.
Naar wat ik lees in Wikipedia omvatte het buurtspoorwegennet in België in de jaren dertig meer dan vijfduizend kilometer spoor, wat toch wel enorm was. In de jaren vijftig en zestig komt ook hier de neergang, of laten we zeggen: de teloorgang. In 1978 gaat de laatste lijn dicht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationa...uurtspoorwegen

Nu ik er wat lees over trolleys, komt de vraag in me op of er ook nog in bepaalde Nederlandse steden trolleys rondrijden.
Oud 17 januari 2006, 21:29   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar misschien zou de Vlaamse Kusttram wel doorgetrokken kunnen worden naar Breskens (en/of Duinkerke)?
Er schijnt iets te bewegen wat de lijn naar Frankrijk betreft. Er werden al enkele jaren geleden studies besteld en/of uitgevoerd, maar wat dit alles heeft opgeleverd is me onbekend. Vergeten we echter niet dat er nu al een busverbinding is De Panne-Duinkerke. Of de investering van een totaal nieuwe trambedding de moeite loont, is wel nog een andere vraag.
Oud 17 januari 2006, 22:28   #175
Dimitri

Standaard

Citaat:
Naar wat ik lees in Wikipedia omvatte het buurtspoorwegennet in België in de jaren dertig meer dan vijfduizend kilometer spoor, wat toch wel enorm was. In de jaren vijftig en zestig komt ook hier de neergang, of laten we zeggen: de teloorgang. In 1978 gaat de laatste lijn dicht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationa...uurtspoorwegen
Dat is inderdaad erg veel. De Nederlandse tramwegen omvatten op het hoogtepunt zo'n 3.000 kilometer. Wellicht vormden de vele waterlopen een belemmering voor een uitgebreider netwerk. De RTM bijvoorbeeld, die vanaf het beginpunt aan de Rosestraat (uitspraak: [rózestraat]) in Rotterdam-Zuid de tramwegen in een groot gebied ten zuiden van Rotterdam verzorgde (IJsselmonde, Voorne-Putten, Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland, West-Brabant), moest overal gebruik maken van veren om het water over te steken.

Citaat:
Nu ik er wat lees over trolleys, komt de vraag in me op of er ook nog in bepaalde Nederlandse steden trolleys rondrijden.
Alleen in Arnhem, in totaal 52 kilometer lang. In Groningen en Nijmegen is de trolleybus eind jaren zestig verdwenen. In Arnhem heeft men echter ook plannen om het netwerk af te breken als er waterstofbussen beschikbaar komen. Waterstof is immers nog schoner dan elektriciteit. De voortschrijdende techniek heeft Almere ervan weerhouden een nieuw trolleybusnetwerk aan te leggen. In het planmatig opgezette Almere zijn overal aparte vrije busbanen, dus een trolleynetwerk zou prima passen zonder hinder voor het overige verkeer. Overschakelen op waterstof maakt het echter overbodig.
Oud 17 januari 2006, 22:35   #176
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er schijnt iets te bewegen wat de lijn naar Frankrijk betreft. Er werden al enkele jaren geleden studies besteld en/of uitgevoerd, maar wat dit alles heeft opgeleverd is me onbekend. Vergeten we echter niet dat er nu al een busverbinding is De Panne-Duinkerke. Of de investering van een totaal nieuwe trambedding de moeite loont, is wel nog een andere vraag.
Ik denk dat een tram nog wel meer allure heeft dan een bus, maar de aanleg zou misschien wat duur worden inderdaad, zeker door het lege duingebied tussen De Panne en Brayduinen. Ik weet niet of de Kusttram doorrijdt tot treinstation De Panne, dat op de kaart overigens in Adinkerke ligt (?), anders zou aansluiting op de spoorlijn naar Duinkerke natuurlijk ook een goede verbinding zijn.
Oud 17 januari 2006, 22:39   #177
Dimitri

Standaard

Een artikel over de Arnhemse trolleybus op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus

En een particuliere stek: http://www.trolleybusseninarnhem.nl/
Oud 17 januari 2006, 22:55   #178
groentje
Minister-President

Standaard

OK, even antwoorden op een aantal zaken: buurtspoorwegen zijn ook wel bekend onder de term "boerentram". Indertijd reed er een tram bijvoorbeeld van Ninove naar Brussel, gewoon langs de straat, maar dan over velden en wegen. Op dit moment zijn alle tramlijnen in België, op de kusttram na, stadstrams, die al of niet ook even buiten het stadscentrum rijden. Geen plattelandslijntjes, dus, zoals bijvoorbeeld de lijn Aalst-Opwijk-Londerzeel, waar je het over had.
Er zijn wel mogelijkheden, hoor, voor light rail in Brussel. De Noord-Zuidverbinding in Brussel zit aan haar maximumcapaciteit, en het probleem is, dat door de bouwwijze het zo goed als onmogelijk is, om het aantal sporen uit te breiden. Al enkele jaren is er sprake om de tramlijn van Brussel over Tervuren uit te breiden naar Leuven.
Antwerpen-Centraal zal een schitterend station worden, daar ben ik het volledig met je eens. Idem voor Luik-Guillemins, trouwens, als het ooit afgeraakt... Mijn voornaamste bezwaar is dan ook niet zo zeer dat deze stations worden opgeknapt, en grondig opgeknapt, wel dat deze projecten zoveel geld opslorpen, dat er geen geld, of amper geld, overschiet voor de renovatie van kleinere stopplaatsen. En dat het echt wel over gi-gan-tisch veel geld gaat. En dat blijkbaar andere zaken toch nog uit het oog verloren zijn, in Antwerpen-Centraal vrees men nu al, dat de capaciteitsvergroting niet in verhouding zal staan met de gigantische kost ervan, doordat men aan de ingang van de spoortunnel kant Berchem te weinig wisselmogelijkheden laat...
Oh, ja, je zal het ongetwijfeld niet met hen eens zijn, maar er zijn mensen die ijveren voor het behoud van stopplaatsen in die vorm, dus met dat rode grind. Net omdat het rustieker is. En het een betere waterdoorlating garandeert.

De verbinding naar Duinkerken wordt inderdaad opnieuw bestudeerd. Maar naar verluid, werkt de RFF (de Franse spoorbeheerder, eigenlijk de SNCF) niet echt mee. Men denkt momenteel dus eerder aan een spoorwegverlenging, ipv een tramlijnverlenging. De bus heeft trouwens een belangrijk voordeel, hij rijdt vlak langs de kust, terwijl de spoorlijn (momenteel gedesactiveerd, maar nog aanwezig) verder van het strand ligt.
Adinkerke is een deelgemeente van De Panne, en omdat dat laatste herkenbaarder is, is de naam van het station veranderd. Ook Brussel Zuid ligt bijvoorbeeld in Sint-Gillis, en Brussel Noord ligt eigenlijk op grondgebied van Schaarbeek (terwijl Schaarbeek station dan weer in Haren, deelgemeente van Brussel, ligt) Zo kan je gerust nog voorbeelden vinden, hoor. Andere keren is dan weer de stadsgrens verlegd voor het station, Leuven ligt geloof ik op oud grondgebied van deelgemeente Kessel-Lo.
Ik heb ergens nog eens een foto gezien, van een tramspoorlijn, ergens in Henegouwen, helemaal gerenoveerd, nieuwe bovenleidingspalen, nieuwe bedding, en het jaar daarop gesloten... En ik meende dat dat pas in de jaren '80 is gebeurd...
Oud 17 januari 2006, 23:11   #179
groentje
Minister-President

Standaard

Ik meende dat het op de site www.digitaletram.nl was, dat ik een foto had gezien, en de plaats zal wel Anderlues geweest zijn, maar ik vrees dat de site zover niet teruggaat.
Meer info: http://www.trams-trolleybus.be/Trams2.html
Definitieve sluiting: 1993 door de TEC Hainaut...
Oud 18 januari 2006, 15:11   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat een tram nog wel meer allure heeft dan een bus, maar de aanleg zou misschien wat duur worden inderdaad, zeker door het lege duingebied tussen De Panne en Brayduinen. Ik weet niet of de Kusttram doorrijdt tot treinstation De Panne, dat op de kaart overigens in Adinkerke ligt (?), anders zou aansluiting op de spoorlijn naar Duinkerke natuurlijk ook een goede verbinding zijn.
De doortrekking zou er niet komen vanuit de stad De Panne, maar vanuit de deelgemeente Adinkerke. U moet weten dat het stukje De Panne-Adinkerke van heel recente datum is, in tegenstelling tot de rest van de lijn. Pas in 1998 werd het aangelegd. De zaak is zo ingericht dat trein en tram naast elkaar aankomen in Adinkerke. De tramhalte is trouwens veel netter en moderner ingericht dan het NMBS-station. De gele overkapping behoort aan De Lijn. Links op de foto ziet u twee kleine rode paaltjes met daarop de blauw-gele uurregeling van de NMBS. Geen overkapping van de NMBS dus.

Trein en tram naast elkaar:

Officieel spreekt men van "station De Panne", terwijl het station eigenlijk op het grondgebied van de vroegere gemeente Adinkerke ligt (nu deelgemeente van De Panne). Merkwaardig detail: de aanduidingen op Frans grondgebied hebben het nog steeds over "la gare d'Andinkerque".

De oude spoorlijn naar Duinkerke ligt er evenwel al vele jaren heel verwaarloosd bij. Probleem blijft echter dat de tram niet op de spoorbedding kan rijden...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be