![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neen, wat u stelt is totaal fout. In de eerste plaats verhoudt het loon zich niet op dezelfde manier tot de werkloosheidsuitkering of het leefloon. Daarnaast moet ook een overheidsbedrijf doeltreffend leren werken en dit met het juiste personeelsbestand. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#164 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#165 |
|
Minister-President
|
Ook in België is de cadansering pas ingevoerd in 1984. Onder het mom van een modernisering (het IC-IR-plan) werd toen echter blind bespaard.
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Minister-President
|
En de laatste buurttram is eigenlijk nog altijd niet afgeschaft: de kusttram.
Alle tramnetten in België zijn meterspoor, op dat van Brussel na. De rest ga ik op mijn gemak eens lezen, vooraleer te beantwoorden. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bepaalde lijnen hadden al van veel vroeger vaste uurverbindingen. Als ik me niet vergis, was dat al het geval op de lijn Brussel-Gent-Brugge.
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
|
Citaat:
Ik las trouwens vandaag dat het eerste Europese netwerk van internationale treinen, TEE (Trans Europ Express), ook een uitvinding van de toenmalig president-directeur van de NS, "ir. F.Q. den Hollander", was. Blijkbaar was de NS toen nog een stuk innovatiever. |
|
|
|
|
|
|
#170 | ||
|
|
Citaat:
In feite kunnen sommige lightrailprojecten ook als buurtspoorweg gedefinieerd worden, maar dan in een heel andere tijd en in een heel ander netwerk. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#171 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#172 | |
|
|
Citaat:
In Nederland is er een kort museumlijntje van de RTM, van Ouddorp (Goeree-Overflakkee) naar vakantiepark Port Zélande (o.a. Center Parcs) op de Grevelingendam. Verder niets helaas. Maar misschien zou de Vlaamse Kusttram wel doorgetrokken kunnen worden naar Breskens (en/of Duinkerke)? |
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationa...uurtspoorwegen Nu ik er wat lees over trolleys, komt de vraag in me op of er ook nog in bepaalde Nederlandse steden trolleys rondrijden. |
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er schijnt iets te bewegen wat de lijn naar Frankrijk betreft. Er werden al enkele jaren geleden studies besteld en/of uitgevoerd, maar wat dit alles heeft opgeleverd is me onbekend. Vergeten we echter niet dat er nu al een busverbinding is De Panne-Duinkerke. Of de investering van een totaal nieuwe trambedding de moeite loont, is wel nog een andere vraag.
|
|
|
|
|
|
#175 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#176 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
|
Een artikel over de Arnhemse trolleybus op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_trolleybus En een particuliere stek: http://www.trolleybusseninarnhem.nl/ |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Minister-President
|
OK, even antwoorden op een aantal zaken: buurtspoorwegen zijn ook wel bekend onder de term "boerentram". Indertijd reed er een tram bijvoorbeeld van Ninove naar Brussel, gewoon langs de straat, maar dan over velden en wegen. Op dit moment zijn alle tramlijnen in België, op de kusttram na, stadstrams, die al of niet ook even buiten het stadscentrum rijden. Geen plattelandslijntjes, dus, zoals bijvoorbeeld de lijn Aalst-Opwijk-Londerzeel, waar je het over had.
Er zijn wel mogelijkheden, hoor, voor light rail in Brussel. De Noord-Zuidverbinding in Brussel zit aan haar maximumcapaciteit, en het probleem is, dat door de bouwwijze het zo goed als onmogelijk is, om het aantal sporen uit te breiden. Al enkele jaren is er sprake om de tramlijn van Brussel over Tervuren uit te breiden naar Leuven. Antwerpen-Centraal zal een schitterend station worden, daar ben ik het volledig met je eens. Idem voor Luik-Guillemins, trouwens, als het ooit afgeraakt... Mijn voornaamste bezwaar is dan ook niet zo zeer dat deze stations worden opgeknapt, en grondig opgeknapt, wel dat deze projecten zoveel geld opslorpen, dat er geen geld, of amper geld, overschiet voor de renovatie van kleinere stopplaatsen. En dat het echt wel over gi-gan-tisch veel geld gaat. En dat blijkbaar andere zaken toch nog uit het oog verloren zijn, in Antwerpen-Centraal vrees men nu al, dat de capaciteitsvergroting niet in verhouding zal staan met de gigantische kost ervan, doordat men aan de ingang van de spoortunnel kant Berchem te weinig wisselmogelijkheden laat... Oh, ja, je zal het ongetwijfeld niet met hen eens zijn, maar er zijn mensen die ijveren voor het behoud van stopplaatsen in die vorm, dus met dat rode grind. Net omdat het rustieker is. En het een betere waterdoorlating garandeert. De verbinding naar Duinkerken wordt inderdaad opnieuw bestudeerd. Maar naar verluid, werkt de RFF (de Franse spoorbeheerder, eigenlijk de SNCF) niet echt mee. Men denkt momenteel dus eerder aan een spoorwegverlenging, ipv een tramlijnverlenging. De bus heeft trouwens een belangrijk voordeel, hij rijdt vlak langs de kust, terwijl de spoorlijn (momenteel gedesactiveerd, maar nog aanwezig) verder van het strand ligt. Adinkerke is een deelgemeente van De Panne, en omdat dat laatste herkenbaarder is, is de naam van het station veranderd. Ook Brussel Zuid ligt bijvoorbeeld in Sint-Gillis, en Brussel Noord ligt eigenlijk op grondgebied van Schaarbeek (terwijl Schaarbeek station dan weer in Haren, deelgemeente van Brussel, ligt) Zo kan je gerust nog voorbeelden vinden, hoor. Andere keren is dan weer de stadsgrens verlegd voor het station, Leuven ligt geloof ik op oud grondgebied van deelgemeente Kessel-Lo. Ik heb ergens nog eens een foto gezien, van een tramspoorlijn, ergens in Henegouwen, helemaal gerenoveerd, nieuwe bovenleidingspalen, nieuwe bedding, en het jaar daarop gesloten... En ik meende dat dat pas in de jaren '80 is gebeurd... |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Minister-President
|
Ik meende dat het op de site www.digitaletram.nl was, dat ik een foto had gezien, en de plaats zal wel Anderlues geweest zijn, maar ik vrees dat de site zover niet teruggaat.
Meer info: http://www.trams-trolleybus.be/Trams2.html Definitieve sluiting: 1993 door de TEC Hainaut... |
|
|
|
|
|
#180 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Trein en tram naast elkaar: ![]() Officieel spreekt men van "station De Panne", terwijl het station eigenlijk op het grondgebied van de vroegere gemeente Adinkerke ligt (nu deelgemeente van De Panne). Merkwaardig detail: de aanduidingen op Frans grondgebied hebben het nog steeds over "la gare d'Andinkerque". De oude spoorlijn naar Duinkerke ligt er evenwel al vele jaren heel verwaarloosd bij. Probleem blijft echter dat de tram niet op de spoorbedding kan rijden... |
|
|
|
|