![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zoals U ongetwijfeld weet houden naties die oorlog met elkaar voeren nog altijd contact met elkaar via neutrale landen. In WO 2 was dit, voor wat Japan en de US betreft, de Sovjet Unie. (De laatste verklaarde pas de oorlog aan Japan NADAT Japan zijn ten volle verdiende bijnaam 'Het land van de rijzende vuurbollen' had verdiend) Tot die tijd echter behandelde de USSR de contacten tussen die twee. Voor Duitsland was dat ten dele Zwitserland en ten dele Spanje. Allan Bullock, een biograaf, schreef ergens in zijn Hitler-biografie over het gebruik van strijdgassen dat Duitsland gewaarschuwd was dat het eventuele gebruik van gifgas beantwoord zou worden met eenzelfde soort oorlogvoering. Of dit van doorslaggevende betekenis is geweest is natuurlijk niet na te gaan, maar het paste niet in Hitlers ideeen over de heroische oorlogvoering die hem voor ogen stond. Zoals beschreven in veel verhandelingen en zoals je ongetwijfeld zelf ook opgevallen moet zijn werd, naarmate de oorlog duurde de strijd niet alleen grimmiger maar ook gemener. Hitlers ideeen over glorieuze overwinningen in snelle soorten oorlogvoering behelsden een zo spoedig mogelijk te bereiken bezetting, consolidatie van de uit te oefenen macht en een snelle terugkeer naar een civiel, zij het gleichgeschalted, bewind. In zo'n kader past natuurlijk geen half uitgemoordde bevolking. Wat daar inderdaad lijnrecht tegenover stond was de vernietiging van "Unerwunschte Elemente" zoals de lokale Joodse bevolking, Zigeuners. Dat de bevolking van de USSR zelfs helemaal uitgeroeid zou moeten worden paste in Hitlers koloniale plannen voor een kolonie-naast-de-deur waarvan de bevolking vervangen moest worden door o.a. Duitse, Nederlandse en Vlaamse boeren. De eerste pogingen tot het doden van de gevangenen in de vernietigingskampen liepen allemaal falikant verkeerd af. Ze werden doodgeschoten (wat veel munitie kostte), doodgeslagen, vergiftigd m.b.v. draaiende automotoren waarvan uitlaten in de ruimten uitkwamen waar de slachtoffers zich bevonden, en in kuilen gegooid die daarna gedeeltelijk dichtgegooid werden. Uiteindelijk werden blikken Zyklon-B gebruikt die voorhanden waren i.v.m. ongediertebestrijding. Toen dat snel en efficient bleek te werken werd het ook op grote schaal toegepast. Het hele, historisch verantwoorde verhaal hierover is als oorlogsroman beschreven door de Franse schijver Robert Merle in La mort est mon metier, Nederlandse titel: Doden is mijn beroep. Ook het vernietigen van de lijken vormde een probleem. Ze werden aanvankelijk in massagraven gegooid, later in grote kuilen verbrand waarbij geulen het vet afvoerde dat dan weer over het vuur werd gegooid om de verbranding gaande te houden en uiteindelijk werden het de beruchte verbrandingsovens. Hitler heeft middels de Wannsee conferentie het bevel gegeven voor de 'Endloesung' Ik betwijfel eerlijk gezegd of hij zich zelfs maar de implicaties kon voorstellen die zijn bevel met zich meebracht. Bij mijn weten heeft hij zelfs nooit een vernietigingskamp bezocht. Himmler deed het 1 keer, werd een demonstratie vergund van de praktijk en naar verluid kotsend afgevoerd. Een steriel bevel geven in een goed beveiligde commandopost of in een villa, zoals de Wannsee conferentie, terwijl er dranken worden geserveerd en na afloop diner wordt verstrekt, is uiteraard iets anders dan de uitvoering van dat bevel in de praktijk. Veel SS-ers konden die praktijk niet aan en pleegden zelfmoord of maakten amok zodat ze naar het oostfront werden overgeplaatst. In 1961 werkte ik in Lubeck. De kok van het restaurant was een 40-jarige man die in '42 via de H-J bij de SS terecht kwam. Hij werd geplaatst in een vernietigingskamp (vertelde nooit welk) en wist na twee weken overplaatsing te krijgen naar de Waffen-SS. Hij vertelde: "Het was een verschrikking. Ik was blij met mijn overplaatsing en kwam tot de ontdekking dat het executeren van partizanen nog veel erger was. Aanvankelijk schoot ik altijd mis. Tot een keer de partizaan nog steeds overeind stond omdat iedereen met opzet mis had geschoten. Omdat hij toch geexecuteerd moest worden schoten we de tweede keer dan maar raak met de bedoeling om zijn lijden zo kort mogelijk te houden. Als straf voor het opzettelijke mis schieten werd onze eenheid als Feuerwehr gebruikt." De vraag of Hitler schizofreen was, zou je net zo goed betreffende Stalin, Mao Tse Tung, Gen. Eisenhower en Gen. Vileda kunnen stellen. Zij geven de bevelen vanaf een plaats die in niets gerelateerd is aan de plaats waar hun bevelen worden uitgevoerd. Diegenen die het bevel uitvoeren moeten (over)leven met de herinnering aan verbrandde, uiteengerukte lichamen en de herinneringen aan hun minder fortuinlijke kameraden of, om op het onderwerp te blijven, de herinnering aan het zielloze moorden waartoe ze de bevelen opvolgden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar je hoeft niet eens terug in de tijd. Of heb je dat vlaggetje van Denemarken voor de lol bij je pasfoto staan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Foreigner,
Hartelijk dank voor de informatie. Dit was inderdaad waar ik om vroeg. Trouwens, ik had een NBC-leraar én een instructeur, zelfs meerdere, in verband met een volledige NBC-opleiding. Maar mijn militaire carriere ligt al een tijdje achter me. Het ging mij er juist om dat iemand (die nu juist wél de verschrikkingen van de oorlog heeft meegemaakt) strijdgassen afkeurt en toch vernietigingsgassen inzet. Maar uw antwoord heeft me voldoende antwoord gegeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() Inderdaad. Degenen in mijn familie, die op verschillende plaatsen en op verschillende manieren tegen de duitse bezetter hebben gevochten, hebben altijd waardering en begrip kunnen opbrengen voor de modale wehrmacht-soldaat. Maar wat moet je nou met zo'n stuk onbenul als Skorzeny?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]() Nee. Ik bedoel de jongen die zich een naam aanmeet van iemand wiens schaduw hij niet eens zou mogen beroeren. Een knul die alle propraganda vreet die hem voor ogen komt, zich waarschijnlijk aangetrokken voelt door de nep-heroïek en de mooie uniformen en alle negatieve feiten onder de mat veegt met een air van iemand die 'erbij' is geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik wil best geloven dat de Hitler van 1910 en 1920 nog redelijk gezond van geest was (nou ja... kunstschilder, he...) maar het is toch zeker misgelopen toen WO2 aanvatte hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik mag aannemen dat je er geen verroosterd liefdesleven opna houdt, noch dat ascetisch ontbijt tot je neemt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() Als u het me toestaat een persoonlijk vraagje: Als ik u posten lees krijg ik de indruk dat u een gepensioneerde militair bent die een tijdje op een NAVO-basis heeft gewerkt. Mag ik vragen voor welk krijgsmachtonderdeel en voor welk land? Of is dat te persoonlijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar en wanneer zou ik pro-NS propaganda onder ogen krijgen ??? Toen ik op school zat ? ![]() Toen ik militair was ? ![]() Bij mijn huidige werkgever ? ![]() Door TV te kijken ? ![]() Door de krant te lezen? ![]() Overal lees en hoor ik de geallieerde oorlogspropaganda, ook nu nog meer dan 60 jaar na de nederlaag van Europa. Ik denk dat het voor jou met je familie die in het verzet zat (voor of na de oorlog ?) moeilijker is om zonder haat en vooroordelen naar die periode te kijken. Over die andere onderwerpen die je aanbracht kan ik jammergenoeg niet meer vertellen ( je weet men is tegenwoordig verplicht om bepaalde zaken voor waar aan te nemen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Foreigner : 8 februari 2006 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let goed op!: Dat is hún geschiedenis en hún verdienste, niet de mijne. Ik vertel alleen wat ik van ze heb gehoord. Ik laat me er niet op voorstaan, ik was zelf te jong. Misschien zou ik, als ik in die tijd veertien was geweest, wel zijn gevallen voor de propaganda van de nazi's. Ik hoop het niet maar sluit het ook niet uit. Ik weet het gewoon niet. Citaat:
De propaganda, daarentegen, kan ik ook nu beoordelen. De ideologie ook. Ik probeer juist zonder vooroordelen naar die periode te kijken. Ik heb begrip voor de keuzes die sommige mensen (moesten) maken. Maar nu, in 2006, terwijl alle feiten bekend zijn voor wie ze w�*l zien, toch kiezen voor dezelfde ideologie, is onbegrijpelijk. Andere onderwerpen? Oh, u bedoelt die 'negatieve zaken'. Nou, dan zal ik het maar noemen zodat u het niet hoeft te doen: Het geredetwist over het aantal gedode joden in vernietigingskampen mag van mij in alle openbaarheid gebeuren. Is het belangrijk dat het er drie of zes miljoen zijn geweest? Wat er is gebeurd is even verschrikkelijk als het er 500 zijn geweest of vijf miljoen: namelijk het bewust en gericht willen vernietigen van een compleet volk. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Partijlid
|
![]() Mensen als u zouden verbannen moeten worden. Hitler verdedigen, dit is nu toch wel echt de reinste onzin ooit. Jammer genoeg heeft u het zelf niet meegemaakt, die zogenaamde bevrijding van Europa. Dan zou u wel anders janken.
EEN SCHANDE |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
waarom zijn er dan wetten die het twijfelen aan bepaalde cijfers strafbaar maken???? iedere mens met rede zou toch beginnen twijfelen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Begrijp je nu eindelijk, Skorzeny, waarom ik het je hoogst kwalijk neem dat je deze topic begonnen bent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In feite zouden daar geen wetten voor nodig moeten zijn. De cijfers zijn gruwelijk echt. 61 jaar na WW2 zijn alle feiten wel boven water gekomen, beschreven en in rapporten, naslagwerken, biografien en historisch nauwkeurig beschrijvende romans verwerkt.
|
![]() |
![]() |