Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 21:14   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Er bestaat ook geen eenheid binnen Vlaanderen.

Of een Vlaamse identiteit.

Of een Vlaamse homogene cultuur. Misschien honderd jaar geleden maar vandaag de dag in ieder geval niet.
Volgens uw redenering bestaat er ongetwijfeld ook geen Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse, Schotse, Ierse, Zweedse, Deense... identiteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:16   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Volgens mij bestaat Brussel voor een groot deel uit dat soort, naar hun gevoel "weggepeste" Vlamingen die daardoor "zat" zijn van hun eigen Vlaanderen, toch? Menig Vlaams-Waals koppel zal vroeg-of-laat Brussel kiezen als compromis...
Brussel bestaat niet uit dergelijke mensen. Ik zou trouwens niet weten wie of wat hen "wegpest". Wat wordt gezegd, zijn gewoon baarlijke leugens. Ik ken gewoon geen enkele Vlaming die een andere Vlaming haat omdat hij met een Waalse is getrouwd.
Oud 29 januari 2006, 21:40   #163
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Nu beginnen sommigen toch echt door de mand te vallen. Weggepest uit Brussel, wat een nonsens? Ik ben schoolgegaan in Brussel. Was de enige Nederlandstalige in een Nederlandstalig onderwijs, niemand heeft ooit iets over mijn Vlaming zijn gezegd. Sterker nog, ze wilden zelf Vlamingen zijn. Ik vind dat sommigen echt wel te ver gaan. Jullie argumenteringen beginnen zeer fel te lijken op die van een persoon die de helft van dit continent mee heeft gesleur in het dal des doods.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:41   #164
Lestat080
Partijlid

Standaard

Ga zelf eens naar Brussel 'gecoloniseerd' Brussel. Of ga eens een beetje naar Luik. In plaats van de hele dag gebrainwashed te worden door Vlaams Nationalistische propaganda.
Oud 29 januari 2006, 21:43   #165
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens uw redenering bestaat er ongetwijfeld ook geen Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse, Schotse, Ierse, Zweedse, Deense... identiteit.
Inderdaad, allemaal restanten van een verleden dat verder en verder achter ons ligt. Veel tegenstellingen zijn voorbijgestreefd, en mensen klampen zich er krampachtig aan vast uit angst en onvermogen om een pluralistische realiteit onder ogen te zien waarin er geen duidelijk zwart en wit is, gewoon grijswaarden.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:45   #166
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat het streven naar een onafhankelijk streven vooreerst meer is dan een louter persoonlijke invulling en ook goed te toetsen valt aan het waarneembare. Bewijze de andere landen die in de loop van de geschiedenis onafhankelijk werden.
Bewijst u me dan maar eens even dat iedereen van die landen die onafhankelijk werden het eens waren met die beslissing.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 21:45   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, allemaal restanten van een verleden dat verder en verder achter ons ligt. Veel tegenstellingen zijn voorbijgestreefd, en mensen klampen zich er krampachtig aan vast uit angst en onvermogen om een pluralistische realiteit onder ogen te zien waarin er geen duidelijk zwart en wit is, gewoon grijswaarden.
Droom verder in uw eigen fantasiewereld! Verscheidenheid in identiteit heeft niets met "tegenstellingen" te maken, zoals u foutief concludeert. Het is juist een rijkdom in Europa dat er verschillende talen en culturen zijn. Met "angst" en "onvermogen" heeft al nog veel minder te maken. Maar goed, droom maar verder!
Oud 29 januari 2006, 21:46   #168
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Fantasie is het geenszins. Heel de geschiedenis van de mensheid getuigt ervan en ook de volkeren in onze tijd. In welk stadium ze ook staan van de beschavingslijn (gaande van de West-Europeanen tot de indianen in het Amazone-woud), alleen kennen het onderscheid tussen wie tot het eigen volk behoort en bij wie dat niet zo is.

Indien u het als een "fantasietje" beschouwt, dan moet het dus wel een "fantasietje" zijn dat heel de mensheid koestert.
Niet heel de mensheid, beste. Ik loester dat fantasietje bijvoorbeeld niet en het zou me ten zeerste verwonderen als ik de enige bleek te zijn.

Oud 29 januari 2006, 21:47   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Bewijst u me dan maar eens even dat iedereen van die landen die onafhankelijk werden het eens waren met die beslissing.
Dat was helemaal niet aan orde, maar als u het toch ter sprake brengt: in bepaalde landen waren er ofwel parlementaire meerderheden of wel meerderheden bij referenda (denken we maar aan bijvoorbeeld Macedonië of Noorwegen waar de onafhankelijkheid bevestigd werd door een algemene volksraadpleging).
Oud 29 januari 2006, 21:47   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Niet heel de mensheid, beste. Ik loester dat fantasietje bijvoorbeeld niet en het zou me ten zeerste verwonderen als ik de enige bleek te zijn.
Uitzonderingen bevestigen steeds de regel. Dat is in deze niet anders.
Oud 29 januari 2006, 21:48   #171
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook geen eenheid binnen Vlaanderen.

Of een Vlaamse identiteit.

Of een Vlaamse homogene cultuur. Misschien honderd jaar geleden maar vandaag de dag in ieder geval niet.
Zeer juist.

Oud 29 januari 2006, 21:48   #172
Casca
Minister

Standaard

Oke, om het eventjes concreter te stellen.

'De Vlaming' wil geen onafhankelijkheid.

'De Vlaamse cultuur' bestaat amper nog.

Het is trouwens juist een rijkdom in de WERELD dat er verschillende talen culturen zijn. U valt door de mand...
Oud 29 januari 2006, 21:50   #173
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat was helemaal niet aan orde, maar als u het toch ter sprake brengt: in bepaalde landen waren er ofwel parlementaire meerderheden of wel meerderheden bij referenda (denken we maar aan bijvoorbeeld Macedonië of Noorwegen waar de onafhankelijkheid bevestigd werd door een algemene volksraadpleging).
En dan? Maakt dat uw subjectief idealisme plots objectief?

Oud 29 januari 2006, 21:51   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oke, om het eventjes concreter te stellen.

'De Vlaming' wil geen onafhankelijkheid.

'De Vlaamse cultuur' bestaat amper nog.

Het is trouwens juist een rijkdom in de WERELD dat er verschillende talen culturen zijn. U valt door de mand...
Merkwaardig... Plotseling bestaat er blijkbaar toch nog een Vlaamse cultuur, terwijl u zopas nog het omgekeerde stelde. U verandert nogal snel van standpunt.

Fijn toch dat u opmerkt dat er inderdaad verschillende talen en culturen zijn, terwijl u nog maar eventjes geleden ontkende dat er een Vlaamse cultuur bestaat.

Ik heb het over Europa, niet over de wereld. Maar inderdaad, ook in de wereld is de verscheidenheid in cultuur een rijkdom. Daarom dat ook ieder volk met z'n taal en cultuur de vrijheid moet krijgen om zijn eigenheid in een eigen staatsverband te beleven. Dat is het basisprincipe van het volksnationalisme.
Oud 29 januari 2006, 21:53   #175
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uitzonderingen bevestigen steeds de regel. Dat is in deze niet anders.
Alleen is er helemaal geen "regel"; er is alleen een groep mensen die er hetzelfde over denkt als u en er is een groep mensen die er niet zo over denkt. Waar haalt u de pretentie vandaan om uw mening als "objectief" te bestempelen?

Oud 29 januari 2006, 21:58   #176
Casca
Minister

Standaard

Er bestaat een traditionele Vlaamse cultuur. Mooi dat die er is.

Door de huidige globalisatie, die ook een culturele diaspora inhoudt, is deze traditionele Vlaamse cultuur, waar ook een Vlaamse identiteit mee verbonden wordt door sommigen, veel minder prevalent in onze maatschappij. Er is veel meer differentiatie binnen de maatschappij op cultureel vlak, deze differentiatie wordt echter niet weerspiegeld door het constant teruggrijpen naar de 'Vlaamse identiteit'.

U hoeft mij trouwens ook niet bij te brengen wat volksnationalisme is. Vlaanderen heeft op historisch vlak een eigen cultuur, maar de realiteit is dat de maatschappij vandaag veel minder doordrongen is door deze cultuur, maw een Vlaamse natiestaat zou gebaseerd zijn op een spookbeeld van een Vlaamse cultuur die toch al is aan het wegdeemsteren.

Laatst gewijzigd door Casca : 29 januari 2006 om 22:07.
Oud 29 januari 2006, 22:02   #177
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
[...] toch echt door de mand te vallen. Weggepest uit Brussel, wat een nonsens? Ik ben schoolgegaan in Brussel. Was de enige Nederlandstalige in een Nederlandstalig onderwijs, niemand heeft ooit iets over mijn Vlaming zijn [...]
---> naar <---

Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 22:06   #178
Lestat080
Partijlid

Standaard

Als dit de reactie is, klopt het toch. De enige manier om je te verdedigen is het kleineren van een ander. Omdat er toch niets met inhoud in je zit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
---> naar <---

Oud 30 januari 2006, 00:14   #179
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Wel grappig dat dezelfde persoon zijn eigen uitspraken niet bijhoudt. Eerst verkondigt hij dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal.
en vervolgens dit:
Citaat:
vergeet niet dat het de Vlamingen waren die met Fascisten samenwerkten ten tijde van Hitler. Het waren Vlamingen, geen Walen, die in Breedonk mensen mishandelden en uithongerden.
Of hebben we hier met een geval van een gespleten persoonlijlkheid te maken?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2006, 00:20   #180
Lestat080
Partijlid

Standaard

Ik zie geen verschillen. Maar als jullie ze zien, zal ik er ook eens een paar aanhalen.

Dit was een voorbeeld.

Het is gewoon een feit dat er ten tijde van 40-45 veel Vlaams Nationalisten bij de SS gingen, gewoon om hun dierbare Vlaanderen te verkrijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be