![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens uw redenering bestaat er ongetwijfeld ook geen Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse, Schotse, Ierse, Zweedse, Deense... identiteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel bestaat niet uit dergelijke mensen. Ik zou trouwens niet weten wie of wat hen "wegpest". Wat wordt gezegd, zijn gewoon baarlijke leugens. Ik ken gewoon geen enkele Vlaming die een andere Vlaming haat omdat hij met een Waalse is getrouwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Partijlid
|
![]() Nu beginnen sommigen toch echt door de mand te vallen. Weggepest uit Brussel, wat een nonsens? Ik ben schoolgegaan in Brussel. Was de enige Nederlandstalige in een Nederlandstalig onderwijs, niemand heeft ooit iets over mijn Vlaming zijn gezegd. Sterker nog, ze wilden zelf Vlamingen zijn. Ik vind dat sommigen echt wel te ver gaan. Jullie argumenteringen beginnen zeer fel te lijken op die van een persoon die de helft van dit continent mee heeft gesleur in het dal des doods.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Partijlid
|
![]() Ga zelf eens naar Brussel 'gecoloniseerd' Brussel. Of ga eens een beetje naar Luik. In plaats van de hele dag gebrainwashed te worden door Vlaams Nationalistische propaganda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Minister
|
![]() Inderdaad, allemaal restanten van een verleden dat verder en verder achter ons ligt. Veel tegenstellingen zijn voorbijgestreefd, en mensen klampen zich er krampachtig aan vast uit angst en onvermogen om een pluralistische realiteit onder ogen te zien waarin er geen duidelijk zwart en wit is, gewoon grijswaarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was helemaal niet aan orde, maar als u het toch ter sprake brengt: in bepaalde landen waren er ofwel parlementaire meerderheden of wel meerderheden bij referenda (denken we maar aan bijvoorbeeld Macedonië of Noorwegen waar de onafhankelijkheid bevestigd werd door een algemene volksraadpleging).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Staatssecretaris
|
![]() Zeer juist.
![]() |
#172 |
Minister
|
![]() Oke, om het eventjes concreter te stellen.
'De Vlaming' wil geen onafhankelijkheid. 'De Vlaamse cultuur' bestaat amper nog. Het is trouwens juist een rijkdom in de WERELD dat er verschillende talen culturen zijn. U valt door de mand... |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fijn toch dat u opmerkt dat er inderdaad verschillende talen en culturen zijn, terwijl u nog maar eventjes geleden ontkende dat er een Vlaamse cultuur bestaat. Ik heb het over Europa, niet over de wereld. Maar inderdaad, ook in de wereld is de verscheidenheid in cultuur een rijkdom. Daarom dat ook ieder volk met z'n taal en cultuur de vrijheid moet krijgen om zijn eigenheid in een eigen staatsverband te beleven. Dat is het basisprincipe van het volksnationalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Staatssecretaris
|
![]() Alleen is er helemaal geen "regel"; er is alleen een groep mensen die er hetzelfde over denkt als u en er is een groep mensen die er niet zo over denkt. Waar haalt u de pretentie vandaan om uw mening als "objectief" te bestempelen?
![]() |
#176 |
Minister
|
![]() Er bestaat een traditionele Vlaamse cultuur. Mooi dat die er is.
Door de huidige globalisatie, die ook een culturele diaspora inhoudt, is deze traditionele Vlaamse cultuur, waar ook een Vlaamse identiteit mee verbonden wordt door sommigen, veel minder prevalent in onze maatschappij. Er is veel meer differentiatie binnen de maatschappij op cultureel vlak, deze differentiatie wordt echter niet weerspiegeld door het constant teruggrijpen naar de 'Vlaamse identiteit'. U hoeft mij trouwens ook niet bij te brengen wat volksnationalisme is. Vlaanderen heeft op historisch vlak een eigen cultuur, maar de realiteit is dat de maatschappij vandaag veel minder doordrongen is door deze cultuur, maw een Vlaamse natiestaat zou gebaseerd zijn op een spookbeeld van een Vlaamse cultuur die toch al is aan het wegdeemsteren. Laatst gewijzigd door Casca : 29 januari 2006 om 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Wel grappig dat dezelfde persoon zijn eigen uitspraken niet bijhoudt. Eerst verkondigt hij dit:
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Partijlid
|
![]() Ik zie geen verschillen. Maar als jullie ze zien, zal ik er ook eens een paar aanhalen.
Dit was een voorbeeld. Het is gewoon een feit dat er ten tijde van 40-45 veel Vlaams Nationalisten bij de SS gingen, gewoon om hun dierbare Vlaanderen te verkrijgen. |
![]() |
![]() |