![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het tegendeel dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderbouw jij even wetenschappelijk het bestaan van eenhoorns, dan praten we verder.
![]() |
![]() |
#163 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ![]() ![]() ![]() Wanneer is deze heidense filosofie de christenheid binnengedrongen? The New Encyclopaedia Britannica zegt: Vanaf het midden van de 2de eeuw AD begonnen christenen die een zekere opleiding in de Griekse filosofie hedden gehad, de noodzaak te voelen hun geloof in de termen van deze filosofie tot uitdrukking te brengen, niet alleen met het oog op hun eigen intellectuele bevrediging, maar ook om ontwikkelde heidenen te bekeren. De filosofie die hun het beste uitkwam, was het platonisme. En dus, zoals de britannica zegt, namen de vroege christelijke filosofen het Griekse denkbeeld van de onsterfelijkheid van de ziel over. Zelfs paus Johannes Paulus II erkende dat in de leerstelling van de onsterfelijke ziel Theorieën van bepaalde scholen van Griekse filosofie zijn verwerkt. Maar het overnemen van theorieën uit de Griekse filosofie betekende dat de christenheid de eenvoudige waarheid had laten varen die tot uitdrukking wordt gebracht in Genesis 2:7: De mens werd een levende ziel. De leer van een onsterfelijke ziel gaat echter veel verder terug dan Plato. In het boek The Religion of Babylonia and Assyria, door Morris Jastrow, lezen wij: Het vraagstuk van onsterfelijkheid... hield de seriueze aandacht van de Babylonische theologen gevangen.... De dood was een overgang naar een ander soort leven. Ook verklaart het boek Egyptian Religion, door Siegfried Morenz: De vroege Egytenaren beschouwden het leven na de dood eenvoudig als een voortzetting van het leven op aarde. The Jewish Encyclopedia vestigt de aandacht op het verband tussen deze oude religies en Plato wanneer ze zegt dat Plato tot het denkbeeld van een onsterfelijke ziel kwam door orfische en Eleusinische mysteriën waarin Babylonische en Egyptische opvattingen op wonderlijke wijze waren vermengd. De gedachten van een onsterfelike ziel is dus oud. Feitelijk reiken de wortels ervan helemaal tot de dageraad van de menselijke geschiedenis ! Nadat Adam was verteld dat hij zou sterven als hij God ongehoorzaam was, werd tegenover Adams vrouw, Eva een tegenovergestelde zienswijze tot uitdrukking gebracht. Er werd haar verteld: Gij zult volstrekt niet sterven. Hier werden de zaden van de leer van de onsterfelijk ziel gezaaid. En van toen af heeft de ene beschaving na de andere de heidense opvatting aanvaard dat de mens niet echt sterft maar voorleeft. Hierbij is ook ook de christenheid inbegrepen die haar volgelingen tot afval voerde en hen in oppositie bracht tegen Gods wil en voornemens. --- Genesie 3:1-5; Matth. 7:15-23; 13:36-43; Hand. 20:29-30; 2Thess. 2:3-7. Wie was het dan die mensen ertoe bracht die leugen te geloven? Jezus identificeerde hem toen hij tot de religieuze leiders van zijn tijd zei: Gij zijt uit uw vader de duivel, en gij wenst de begeerten van uw vader te doen... Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij overeenkomstig zijn eigen aard, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen (Joh.8:44). Ja, het is Satan die de idee van een onsterfelijke ziel ontwikkelde om mensen af te keren van de ware aanbidding. Iemands levensloop en hoop voor de toekomst worden dus op het verkeerde spoor geplaatst door geloof in leerstellingen die zijn gegroeid uit de eerste leugen waar de bijbel melding van maakt, hoewel Eva destijds ongetwijfeld heeft gedacht dat de slang bedoelde dat zij helemaal niet in het vlees zou sterven. De bijbel leert niet dat mensen een onsterfelijk ziel hebben. Waarom spreekt dat boek dan over de hoop op eeuwig leven? En zegt de bijbel bovendien niet in 1Korinthiërs 15:53: Dit wat sterfelijk is, moet onsterfelijkheid aandoen? En ging Jezus niet na zijn opstanding naar de hemel, en leerde hij niet dat ook anderen naar de hemel konden gaan, dat zijn de 1440000 die uitgekozen zijn en anderen de grote scharen die in de bijbel staat hebben eeuwig leven op aarden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ronny, ook aan jou de vraag: kan je me even wetenschappelijk bewijzen dat eenhoorns bestaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ![]() ![]() In de niet-christelijke religies speelt het geloof in de onsterfelijkheid van de ziel een belangrijke rol. In de Bhagavad Gita, het beroemdste werk van de heilige geschriften van de hindoes, wordt bijvoorbeeld uitdrukkelijk vermeld dat de ziel niet sterf. Dit wordt als grond aangevoerd dat men in de oorlog mag doden. Wij lezen: Deze lichamen welke bewoond worden door de Ene onsterfelijke, onvernietighbare en oneindige (ziel), zijn zoals men weet, sterfelijk. Daarom o Bharata, strijd. Wie dat beschouwd als een doder en wie denkt dat hij gedood wordt, beiden zijn ontwetend. Hij doodt niet en Hij wordt ook niet gedood. Hij wordt niet geboeren, ook sterft Hij niet; en na zijn bestaan, houdt Hij niet op te bestaan; daar Hij ongeboren is, steeds bestaande, eeuwig, vanouds geweest, wordt Hij niet gedood, als het lichaam wordt gedood. --- Bhagavad Gita, hoofdstuk II, 18-20, uit het Sanskriet vertaald door Dra. C. Keus. Maar wat is de hier genoemde ziel? Hoewel de hindoes ervan overtuigs zijn dat de menselijke ziel onsterfelijk is, beschrijven zij de ziel in vage bewoordingen. Zo staat er in de publikatie Hinduism, door Swami Vivekananda: De hindoe gelooft dat iedere ziel een circel is waarvan de omtrek nergens is, hoewel het middelpunt ervan zich in het lichaam bevindt; en dat de dood slechts beduidt dat dit middelpunt van ene lichaam naar het andere overgaat. De ziel is ook niet aan de toestand van de materie gebonden. Ze is in weze vrij, ongebonden, heilig, zuiver en volmaakt. Maar op de een of andere manier is ze aan de materie gebonden en denkt dat ze materie is. Wat is dan het algemene geloof onder leden van de kerken der christenheid? Professor Cullmann (theologische faculteit van de universiteit van Basel en van de universiteit van Parijs) zegt: Als wij een doorsneechristen (protestant of katholiek, al dan niet belezen) thans zouden vragen wat naar zijn mening het Nieuwe Testament over het lot van de uitzonderingen na het antwoord krijgen: de onsterfelijkheid van de ziel. Wanneer men vraagt wat de ziel is, antwoorden de leden van de kerken der christenheid eveneens in vage, onduidelijke bewoordingen. Zij hebben geen duidelijker begrip van een onsterfelijke ziel dan de aanhangers van niet-christelijke religies. De leerstelling van de onsterfelijkheid van de menselijke ziel is gebruikt om het geweten van mensen in oorlogstijd te sussen. Religieuze leiders hebben het doen voorkomen alsof doden niet zo erg is, aangezien de gesneuvelden in werkelijkheid toch niet dood zijn. En degenen die in de strijd tegen de vijand sterven wordt hemelse gelukzaligheid beloofd. Typerend zijn opmerkingen zoals die welke in de New York Times van 11 september 1950 stond vermeld: Bedroefde ouders wiers zoons in het leger werden ingelijfd of voor herhalingsoefeningen moesten opkomen, kregen gisteren in de St. Patril's Cathedral te horen dat de dood op het slagveld een onderdeel van Gods plan was het koninkrijk des Hemels te bevolken. De hier uitgedrukte gedachte verschilt weinig van de leer van het oude Babylon dat degenen die in de oorlog sneuvelden, speciale gunsten kregen. Verkeerde voorstellingen van wat de bijbel over de ziel zegt, hebben er aldus toe bijgedragen dat het menselijk leven van weinig waarde wordt geacht en de mensen zich afhankelijk voelen van de grote religieuze stelsel, die ten onrechte beweerd hebben voor hun ziel te zorgen. Het is duidelijk dat de ware God, die zelf "de God der waarheid" is en die leugens haat, niet goedgunstig zal neerzien op personen die organisaties aanhangen die leugens leren (Psalm.31:5; Spr.6:16-19; Opb.21:8) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() Die mogelijkheid is er niet, dat is net mijn punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 19 februari 2006 om 12:15. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() Onderbouw jij dan eerst eens de evolutie van het bewustzijn uit de materie, dán praten we verder. Dit is namelijk uw stelling. De mijne is al ondersteund door aanhalingen uit de wetenschap én de spirituele feiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geef letterlijke bijbelverzen. Jij geeft obscure interpretaties. Je luistert niet naar mij, je luistert niet naar Christus, je luistert niet naar God. Ik weerleg al de passages die jij me geeft. Jij hebt nog nooit iets gezegd om een passage die ik aangeboden heb te counteren. Maar goed, onwetendheid is je recht. Ik kan je alleen maar de weg van God proberen te tonen, maar het staat je vrij die te volgen of niet. Vrede zij met u, Lomeanor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
ik weet niet welke posting je wilt bedoelen, maar God heeft niets verkeerd geschapen alles is volmaakt. Te slotte dit nog Soms wordt ziel gebruikt om iemands begeerte uit te drukken, een begeerte die hem vervult en hem er vervolgens toe brengt alles in het werk te stellen om het beoogde doel te bereiken. Zo zegt Spreuken 13:2 over hen die verradelijk handelen dat zelfs hun ziel geweld is, met andere woorden, zij zijn geheel en al op geweld uit en worden in feiten de personificatie van geweld. Israëls valse herders worden honden die een sterke zielsbegeerte hebben genoemd, die geen verzadiging hebben gekend. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
![]() De schepping is altijd al geschapen geweest, en er word steeds bijgeschapen. Hetzelfde geld voor het vernietigen. Het zijn allemaal processen, gevolg en oorzaak. Maar het is allemaal leeg en zielloos. Alles komt uit leegte en alles zal naar leegte wederkeren.
De zogenaamde "ziel" is gewoon ons bewustzijn. De ziel is gewoon een ego en die sterft als het lichaam sterft. Laatst gewijzigd door Bhairav : 19 februari 2006 om 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw "aanhalingen uit de wetenschap" is postmodernistische nonsens. Zie ook http://www.skepsis.nl/sokal.html "Spirituele feiten" is een contradictio in terminis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() en als de docters bvb hebben verklaard dat je nog drie weken te leven hebt wat heb je er dan bij te verliezen ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() als je iets van medidatie zou weten dan zou je weten dat een brein net hinderlijk is om te mediteren. Om te kunnen mediteren moet je immers in de eerste plaats leren om het denken te stoppen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Denk daar maar eens over na ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
ik zou het zo kunnen zeggen als levend wezen dat op deze wereld rondloopt is de wereld voor jouw echt maar wat zou dit geven indien je niet dat levend wezen was ? stel dat jij zou dromen en in die droom zijn er verschillende personages die meespelen en ik zou in jouw droom gaan en die personages vertellen ; dit is hier allemaal niet echt hoor, het is maar een droom van lombas. zouden ze mij geloven ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
denk daar maar eens over na en het klopt idd - zolang een beginnend yogi probeert om het denken te stoppen lukt het hem niet. Daarom zijn er ook speciale ademhalingstechnieken die dienen om de staat van niet denken op een andere manier te bereiken ipv door te denken het denken te trachten stoppen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 19 februari 2006 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |