![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar Brussel ligt niet in het Vlaams Gewest. Wel in het Brussels Gewest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een minderheid van inmiddels 20% die nog steeds groeiende is. Blijkbaar ken je "dé Franstalige Brusselaar" toch niet zo goed. Als die echt zo Vlaamsvijandig was, zou het niet eens bij hem opkomen zijn kinderen naar een Nederlandstalige school te sturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar er zijn duidelijk tekenen dat er een andere houding groeit. Ook al omdat er in de zogenaamde Franstalige groep in Brussel demografische evoluties voordoen (sterke toename van het aantal immigranten, terwijl men een uitwijking vaststelt van de "autochtone" Brusselse Franstaligen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Ik zou inderdaad te vroeg hebben gejuichd als mijn opmerkingen serieus zouden zijn in plaats van een poging om de belgicisten een klein beetje op de kast te krijgen.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 20 maart 2006 om 06:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, als elk land z'n armere regio's van de hand zou doen zitten we er mooi voor. Waarom blijven we met de Westhoek zitten, wat winnen we daarbij? Als je dat statistisch berekent zul je ongetwijfeld tot de conclusie komen dat er een transfer is naar de Westhoek vanuit de rest van Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bent een leugenaar, volgens de Belgische staatsstructuur is Brussel een onafhankelijk gewest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat willen ze helemaal niet, ze willen het Frans als officiële taal behouden en Nederlands slechts als tweede taal naast het Frans zoals het nu is. En als je dat wil veranderen zul je Brussel militair moeten veroveren anders zal het niet lukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 20 maart 2006 om 07:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat doen ze om hun kansen in het beroepsleven te verhogen, en het is tevens een teken dat de vlamingen helemaal niet meer onderdrukt worden in Belgische context. Maar ze blijven Frans als eerste taal spreken, en dat zal noiet vlug veranderen. De Vlamingen (ik bedoel de Vlaamse regering) zouden daar beter van leren en het onderwijs van de Franse taal verbeteren en uitbreiden, want ook kennis van het Frans is levensnoodzakelijk voor het vinden van een goede job in Vlaanderen en Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fransen eten een ontbijt dat gelijkt op het Belgische, maar wel eerder baguettes en croissants dan de Belgische boterham (of "tartine" in Wallonië "stuten" in West-Vlaanderen), en de Franse koffie is sterker dan hier. in ItaliË en Spanje, echt zuiderse landen, wordt inderdaad bijna geen ontbijt gegeten. In Griekenland en Turkije daarentegen wordt wel uitgebreid geontbijt, net als in alle Balkanlanden en Oost-Europese landen. Olijjven, kaas, brood, soms ook eieren en vlees horen daarbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 20 maart 2006 om 07:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gelukkig heb ik ook nog zin voor argumentatie. Brussel kiest voor zijn belang. Het taalkundige is daarbij een remmende factor, maar niet alles bepalend. Misschien is het waat wat u zegt, maar historische voorbeelden tonen aan dat Brussel de kant van de sterkste kiest. Door het Belgische machtscontinuüm is zulke vergelijking moeilijk, tenzij tijdens de twee wereldoorlogen, toen door de Flamenpolitik de Brusselaars vernederlandsten. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Brussel niet de kant van de sterkste zal kiezen, tenzij het ingaat tegen de belangen. En die zijn economisch van aard, niet taalkundig. Ook bij rattachisme, hoewel Frankrijk sterker is dan Vlaanderen, juist omdat het in het Brussels belang is om de hoofdstad van een gebied te blijven en niet een perifere exclave en provinciestad van La République. En bij rattachisme zal het geen hoofdstad meer zijn: niet van België, niet van Vlaanderen en ook niet van de EU, want het VK en Duitsland gaan dit niet willen in Frankrijk. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die kaarten bewijzen enkel dat in Wallonië de afstanden naar school over het algemeen veel groter zijn dan in Vlaanderen en dat de kust een vreemd soort sociologische gelijkenis vertoont met Wallonië? verder zijn er talloze andere sociologische indices waarin Vlamingen en Walen meer met elkaar gemeen hebben dan van elkaar verschillen, zeker als je vergelijkt met buurlanden.
Uw familie mag dan half van Brussel zijn, hebt U ook zelf in Brussel gewoond? En zo ja, hoe komt U dan tot zulke bizarre constataties die volledig wars zijn van de Brusselse werkelijkheid? Brusselaars kiezen voor de sterkste zeg je, gebaseerd op wat? Feit is dat Brusselaars nooit bereid zullen zijn om in een democratische context (cfr. Uw voorbeeld) enige toegeving te doen op hun taal, en het Frans zal de taal van de meerderheid blijven in Brussel, dus als je Brussel in Vlaanderen wil incorporeren zal Vlaanderen een tweetalig land zijn, met een zeer belangrijke Franstalige minderheid die volledige tweetaligheid van de administratie zal eisen en krijgen. (zelfs het VB beseft dat en voert nu al in twee talen campagne). Zoniet komt Brussel gewoon niet bij Vlaanderen. Natuurlijk is dat allemaal lang niet zeker, vermits het lang niet zeker is dat België ooit gesplitst zal worden. Wat betreft sociologische breuklijnen: het verschil tussen een inwoner van Ticino en iemand uit Bern is veel en veel groter dan tussen een Waal en Vlaming, zelfs de architectuur en het klimaat zijn radicaal anders. en natuurlijk is en blijft de taal het grootste probleem tussen Walen en Vlamingen, behalve de "transfer" (verschillen tussen armere en rijkere regio's bestaan in vele landen in Europa) zijn alle communautaire problemen in België taalgebonden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() En toevallig is dat en vele andere zaken het gevolg van louter een taalkundige tegenstelling? Laat me niet lachen, u valt door de mand vriend...