Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 19:08   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Van dale:
man·daat·ge·bied (het ~)
1 gebied, dat tijdelijk door een andere staat wordt bestuurd
Dat een persoon die beweert advocaat te zijn (en dus oog zou moeten hebben voor de fijne wettelijke verschillen) dat niet inziet, doet toch wel het ergste vermoeden voor zijn intellectuele capactiteiten!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:10   #162
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Liegen als een advocaat, zegt men wel eens. Hans1 is de karikatuur van dat gezegde...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:11   #163
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste klopt zeker niet. De tekst merkt heel duidelijk op dat het gaat om het uitoefenen van de voogdij over een bepaald gebied (in afwachting dus van een latere definitieve beslissing voor de toewijzing van het gebied). In een kolonie oefent een staat geen voogdij uit, maar wel de rechtstreekse macht.
In theorie hebt u gelijk, er is een juridisch (volkenrechterlijk) verschil tussen een mandaatgebied en een kolonie.

Op het terrein echter was er geen verschil tussen de benadering van de kolonisator of mandaathouder.
Belgie had deze gebieden toegewezen gekregen na de Duitse nederlaag in WO I en bestuurde dit op identieke wijze als de kolonie.
Het enige wat ze niet konden doen was de 3 landen samenvoegen
(dit had misschien beter geweest dan was de Hutu-Tutsi problematiek misschien minder scherp afgetekend geweest, maar dit terzijde)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:14   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
In theorie hebt u gelijk, er is een juridisch (volkenrechterlijk) verschil tussen een mandaatgebied en een kolonie.

Op het terrein echter was er geen verschil tussen de benadering van de kolonisator of mandaathouder.
Belgie had deze gebieden toegewezen gekregen na de Duitse nederlaag in WO I en bestuurde dit op identieke wijze als de kolonie.
(dit had misschien beter geweest dan was de Hutu-Tutsi problematiek misschien minder scherp afgetekend geweest, maar dit terzijde)
Blijkbaar weet u dus iets af van de toenmalige administratieve leiding van Kongo als Ruanda-Urundi. Ongetwijfeld kunt u mij daarover iets meer vertellen, daar u hier boutweg weet te stellen dat het allemaal hetzelfde was. Graag dus een woordje uitleg!
Oud 1 maart 2006, 19:16   #165
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht

Inderdaad veel verschil was er niet, de Belgen hebben daar ook het beest uitgehangen net zoals in de Kongo.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het gebied overrompeld door troepen uit Belgisch Congo in 1916. Het Verdrag van Versailles verdeelde Duits Oost-Afrika in verschillende delen. In 1924 kreeg België definitief een mandaat over Ruanda-Urundi van de Volkenbond.
De Belgen waren veel actiever in het gebied dan de Duitsers, vooral in Rwanda. De Belgen konden echter grote winsten uit het gebied putten, meestal ten koste van de lokale bevolking. Het grootste gedeelte van de winsten was afkomstig van koffieplantages in de gebieden met rijke vulkanische bodems. De bevolking werd ook verplicht erg zware belastingen te betalen.
De Belgen gebruikten de al aanwezige machtsstructuur, die bestond uit een regerende Tutsiklasse, met een bevolking die vooral bestond uit Hutu's. De Belgen verdedigden deze structuur door te berusten op de rassentheorieën dat de Tutsi's superieur zouden zijn aan Hutu's. Deze verdelingen zouden tijdens de jaren na de onafhankelijkheid een grote rol beginnen te spelen en zouden uiteindelijk uitmonden in de genocide van 1994.
Het gebied werd na de oprichting van de Verenigde Naties een trustgebied in 1946. Dit betekende officieel dat de Belgen het gebied klaar zouden maken voor onafhankelijkheid. De Belgen dachten echter dat dit nog vele decennia zou duren.
bron: Wikipedia
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:18   #166
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat een persoon die beweert advocaat te zijn (en dus oog zou moeten hebben voor de fijne wettelijke verschillen) dat niet inziet, doet toch wel het ergste vermoeden voor zijn intellectuele capactiteiten!
U zou beter zelf de nuances van de zaak trachten in te zien i.p.v. mensen hier persoonlijk aan te vallen wanneer u het niet kan winnen. Dat is wel pathetisch bij u. Houd u aan de discussie en hang niet het klein kind uit.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:19   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Inderdaad veel verschil was er niet, de Belgen hebben daar ook het beest uitgehangen net zoals in de Kongo.
Men buitte de mandaatgebieden ook uit, maar administratief was er wel een verschil. Daar Sneta echter met veel tromgeroffel hier verkondigt dat er helemaal geen verschil was, laat ik hem graag uitleggen hoe de administratieve werking in Kongo in elkaar zat en in welke mate die gelijk was met Ruanda-Urundi. Ik ben benieuwd!
Oud 1 maart 2006, 19:19   #168
Tantist

Standaard

Hans, de provinciale verschillen uit het artikel dat u "enkel maar citeerde"...??????????
Oud 1 maart 2006, 19:20   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
U zou beter zelf de nuances van de zaak trachten in te zien i.p.v. mensen hier persoonlijk aan te vallen wanneer u het niet kan winnen. Dat is wel pathetisch bij u. Houd u aan de discussie en hang niet het klein kind uit.
Dan wordt het toch tijd dat u uw eigen uitspraken er eens op naleest. In weerwil van de benamingen poneerde u immers dat België "koloniën" had. Dat is evenwel niet juist: België had maar één kolonie. Urundi en Ruanda waren mandaatgebieden. Geen kolonies. Die nuance snapt u blijkbaar niet; echt erg te noemen voor iemand die beweert advocaat te zijn!
Oud 1 maart 2006, 19:22   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar blijkbaar is de vraag iets te moeilijk voor De Doorluchtige Leider-Voorzitter!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hans, de provinciale verschillen uit het artikel dat u "enkel maar citeerde"...??????????
Oud 1 maart 2006, 19:24   #171
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburg telt proportioneel gezien heel wat meer werklozen dan bijvoorbeeld Antwerpen. Dat is maar een voorbeeld. Elke provincie in België heeft zijn eigen werklozenpercentage.
Oud 1 maart 2006, 19:25   #172
Tantist

Standaard

Citaat:
Limburg telt proportioneel gezien heel wat meer werklozen dan bijvoorbeeld Antwerpen. Dat is maar een voorbeeld. Elke provincie in België heeft zijn eigen werklozenpercentage.
En kunt u die kwantificeren, of bent u maar weer aan het gokken? Staan die in het artikel?

Laatst gewijzigd door Tantist : 1 maart 2006 om 19:25.
Oud 1 maart 2006, 19:25   #173
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar blijkbaar is de vraag iets te moeilijk voor De Doorluchtige Leider-Voorzitter!
Dat is typisch uw tactiek wanneer u een debat niet kan winnen. Dan wordt JVDB persoonlijk en gooit hij het gauw over een andere boeg. Gelukkig zijn niet alle forumgangers hier van gisteren.
Oud 1 maart 2006, 19:26   #174
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En kunt u die kwantificeren, of bent u maar weer aan het gokken? Staan die in het artikel?
Het volstaat ze even op te zoeken op het internet. Ik ga hier niet alles iw uw plaats doen.
Oud 1 maart 2006, 19:27   #175
Tantist

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, want in dat artikel staat volgens mij niets over provinciale stakingsverschillen. Hans liegt volgens mij weer dat ie zwart ziet.
Oud 1 maart 2006, 19:28   #176
Tantist

Standaard

Citaat:
Het volstaat ze even op te zoeken op het internet. Ik ga hier niet alles iw uw plaats doen.
Internet? Maar u sprak over het citeren van een artikel over staking. Even later moet ik op het internet werkloosheidscijfers opzoeken.

Kortom: u liegt weer eens. Het artikel vermeldt helemaal geen provinciale verschillen wat betreft staken, nietwaar?
Oud 1 maart 2006, 19:32   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is typisch uw tactiek wanneer u een debat niet kan winnen. Dan wordt JVDB persoonlijk en gooit hij het gauw over een andere boeg. Gelukkig zijn niet alle forumgangers hier van gisteren.
U heeft het debat al lang verloren, Doorluchtige Voorzitter-Leider, om de eenvoudige reden dat u hier niet debatteert. U gooit slechts wat eenregelige berichtjes, enkele on-liners en zodra er uitleg en referenties worden gevraagd begint u juist over iets anders. Voor het overige heeft u nogmaals aangetoond dat uw algemene kennis vrij beperkt is ("kolonies"... waar haalt de opperbubbel het toch uit).
Oud 1 maart 2006, 19:34   #178
Tantist

Standaard

Citaat:
U heeft het debat al lang verloren, Doorluchtige Voorzitter-Leider, om de eenvoudige reden dat u hier niet debatteert. U gooit slechts wat eenregelige berichtjes, enkele on-liners en zodra er uitleg en referenties worden gevraagd begint u juist over iets anders. Voor het overige heeft u nogmaals aangetoond dat uw algemene kennis vrij beperkt is ("kolonies"... waar haalt de opperbubbel het toch uit).
Inderdaad, een mooie analyse van de situatie
Oud 1 maart 2006, 19:36   #179
Tantist

Standaard

Hij had beter kunnen zeggen: "België moet unitair worden. Het staat in de Bijbel." Waar? "Oooh, ergens achteraan." Dat zou nog enigszins humoristisch overkomen.
Oud 1 maart 2006, 19:39   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij had beter kunnen zeggen: "België moet unitair worden. Het staat in de Bijbel." Waar? "Oooh, ergens achteraan." Dat zou nog enigszins humoristisch overkomen.
Misschien kan hij er dan bij zeggen: "Ik vond de referentie niet in de index" in navolging van "ik vond z'n telefoonnummer niet"...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be