Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2006, 08:12   #161
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Procentueel gezien , minder.
Net die procentuele wijze van benaderen is totaal irrelevant, en wordt enkel gehanteerd door hen die door die wijze van voorstellen er politieke munt kunnen uit slaan.
Per kop, blijft eenzelfde kost gelden.
Oud 11 april 2006, 08:18   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Holahola!
Ik heb helemaal niks tegen een doorzichtige rapportage van de wijze waarop ons belastinggeld besteed wordt. Integendeel.
Dat zou sommige verongelijkten misschien eens aan het denken kunnen zetten, wanneer ze met objectieve en concrete cijfers op zinvolle wijze gepresenteerd, worden geconfronteerd.
De cijfers zijn er al en die werden voorgelegd door studies van de KBC en de Universiteit Leuven. Tot nu toe heeft niemand nog kunnen aantonen dat die studies niet objectief en niet concreet zouden zijn. Misschien is u hiertoe in staat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 08:21   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net die procentuele wijze van benaderen is totaal irrelevant, en wordt enkel gehanteerd door hen die door die wijze van voorstellen er politieke munt kunnen uit slaan.
Per kop, blijft eenzelfde kost gelden.
En juist dat laatste is nu niet het geval. Een individuele opname voor bepaalde behandelingen blijkt in Wallonië onredelijk veel meer te kosten dan in Vlaanderen bijvoorbeeld. Op het einde van het verhaal betaalt vader staat dus per kop meer in Wallonië dan in Vlaanderen.

Ook door het hanteren van andere criteria bij bijvoorbeeld de gewestelijke diensten van de RVA in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië, of beter gezegd door het weigeren de federale criteria op te volgen in Wallonië, blijkt de werkloosheidsvergoedingen uiteindelijk meer te kosten ten opzichte van de vooropgestelde doelen. Ook hier torent de kost ver uit boven wat zou moeten gelden.
Oud 11 april 2006, 08:42   #164
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De cijfers zijn er al en die werden voorgelegd door studies van de KBC en de Universiteit Leuven.
De cijfers zijn niet eensluidend.
Citaat:
Tot nu toe heeft niemand nog kunnen aantonen dat die studies niet objectief en niet concreet zouden zijn. Misschien is u hiertoe in staat?
Inderdaad.
Cfr. supra: beiden komen met verschillende cijfers naar voor.
Oud 11 april 2006, 08:42   #165
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En juist dat laatste is nu niet het geval. Een individuele opname voor bepaalde behandelingen blijkt in Wallonië onredelijk veel meer te kosten dan in Vlaanderen bijvoorbeeld. Op het einde van het verhaal betaalt vader staat dus per kop meer in Wallonië dan in Vlaanderen.

Ook door het hanteren van andere criteria bij bijvoorbeeld de gewestelijke diensten van de RVA in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië, of beter gezegd door het weigeren de federale criteria op te volgen in Wallonië, blijkt de werkloosheidsvergoedingen uiteindelijk meer te kosten ten opzichte van de vooropgestelde doelen. Ook hier torent de kost ver uit boven wat zou moeten gelden.
Dat is toch net wat jullie willen? Dat elk gewest de zaken naar eigen inzicht mag aanpakken?
Oud 11 april 2006, 09:08   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cijfers zijn niet eensluidend.
Inderdaad.
Cfr. supra: beiden komen met verschillende cijfers naar voor.
De cijfers zijn niet eensluitend, maar dat betekent nog niet, zoals u zopas schreef, dat de studies niet objectief en concreet zijn.

De oorzaak van dat verschil ligt in de berekening, nl. als men bepaalde elementen er al dan niet bijneemt. Al deze studies komen evenwel op één punt uit, nl. er zijn transfers die in grootte overschrijden wat in andere landen gebeurt. Daarenboven stellen we eveneens vast dat de transfers stijgen, terwijl dit niet zorgt voor enige structurele verbetering in Wallonië. En juist dat laatste is nog het allerergste van allemaal.
Oud 11 april 2006, 09:11   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch net wat jullie willen? Dat elk gewest de zaken naar eigen inzicht mag aanpakken?
Natuurlijk, maar naast beleid is er ook de financiële verantwoordelijkheid. Indien men het beleid in handen wil geven (of de toepassing ervan zoals in het geval van de RVA) van de gewestelijke diensten, dan moet dit ook betekenen dat die diensten de verantwoordelijkheid dragen voor hun gevoegd beleid. Ook financieel. Rekening houdend met de onwil in Wallonië de bestaande misgroeiingen en misbruiken uit te roeien, kunnen we beter gaan tot een gescheiden beleid EN financiële verantwoordelijkheid. Dan dragen de Walen zelf hun verantwoordelijkheid voor het beleid dat ze blijkbaar willen voeren of ondersteunen.
Oud 11 april 2006, 11:40   #168
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Totaal overbodig.
Solidariteit gaat van rijk naar arm en houdt geen verplichting tot compensatie in.
De toevallige taalrol van de gever of ontvanger is een bijzaak die enkel opgeklopt wordt door mensen die de splitsing van ons land op hun agenda hebben.
Exactly my point.
Stel dat Jan in Vlaanderen leeft, werkt en XXX Euro / maand belastingen betalt.
10 km ten zuiden leeft Jean, in Wallonie, werkt en betalt dezelvde XXX Euro / maand belastingen.

Jan kan zeggen: Jean, ik ben solidair met jou, je profiteert van mij... en niet alleen hij kan dit zeggen maar ieder Vlaming. Dus ook Vlamingen die nooit een dag echt gewerkt hebben en die geen belastingen betalen... ze kunnen zeggen: “Jean, je bent een profiteur, ik ben solidair met jou dus moet je maar dankbaar zijn omdat ik Vlaming ben en ik ben dus “netto” solidair met jou ook als ik nog nooit een cent belastingen betalt heb. Waar is jou dankwoordje, slimme Waal."
Jean die ieder maand ziet hoeveel Euros van zijn salaries naar Brussel gaan (exactly the same amount Jan is paying) moet maar zijn mond houden, hij is toch niet solidair, neenee, maar ieder Vlaamse student is solidair omdat Vlaanderen (met zijne zeehavens en Zaventem) "netto" meer betalt....

Laatst gewijzigd door restons courtois : 11 april 2006 om 11:42.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 16:32   #169
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Dat spreekt voor zichzelf.
Spreekt niet vanzelf, maar bon, je doet toch al een poging:

Citaat:
Maar als je het echt wil, dan zet ik even de bistouri in je zwakke, onterecht veralgemenende vergelijking:
Dit wordt leuk!

Citaat:
1/Je stelt het voor alsof alle Vlamingen noeste afdragende werkers zijn, die alle Walen onderhouden: een grove en onware veralgemening.
Waarom zouden Walen per definitie allemaal bedelaars zijn?
Zoja, hoe catalogeer je dan Vlaamse burgers die genieten van de dezelfde solidariteitsmechanismen?
Ik doe niet zoals jij omschrijft. Ik vraag Wallonië en Vlaanderen in hun totaliteit én ik vraag met dat voorbeeld ook naar niet-financiële solidariteit. Want de bedelaar kan je toch moeilijk geld geven (ook al was de bedelaar vroeger een edelman en gaf hij ook niets).

Citaat:
2/Wat 'pikken' Walen dan wel buiten de wettelijk voorzien gelden? Uw nachtrust?
Ik dacht het hier goed gezegd te hebben. Omdat ik geen zin heb om steeds mezelf te moeten herhalen door het steeds opnieuw neer te typen voor een paar hardhorige belgicisten (hardlezige?), geef ik gaarne het citaat in de discussie waar dit een spin-off van is omdat ik er geen enkel bevredigend antwoord op kreeg. De geschiedenis herhaalt zich, fijntjes opgemerkt, in dit onderwerp... En niet alleen in dit (cfr. http://forum.politics.be/showthread.php?t=3110, http://forum.politics.be/showthread.php?t=18786)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Even cru: blijkbaar draait de Belgische eenheid bij u enkel om geld, dat meen ik tussen de regels te kunnen lezen. Als men die eenheid wil opblazen, dan zoekt u blijkbaar meteen achter financiële motieven, terwijl het vooral de houding van Wallonië en de Francofonie in het algemeen is die de secessionistische tendens bij de burger veroorzaakt, die bovendien geënt is op een economische, culturele en sociale kloof. Die realiteit wordt met makkelijk onderuit te halen droomstellingen (binnen 10 jaar is het anders etc etc) gecounterd of dat probeert men althans. Hiermee blijft u in rondjes draaien: dat van het o zo asociale Vlaanderen dat de arme Waalse broeders in de steek wil laten, die nochtans altijd hun Vlaamse landgenoten hebben bijgestaan in moeilijke tijden. Dat de historische werkelijkheid niet echt wat je noemt overeenstemt met die Waalse mythe is nogal zacht uitgedrukt. Geef je een bron om dat de staven, krijg je een hysterische reactie van belachelijk maken (35 gedeeld door 14 of wat was het weer?). Als u zichzelf wil verder bedriegen: doe zo verder.

Of u kan de realiteit onder ogen zien, uw medevolksgenoten tot meer Bundestreue aanzetten en ECHTE solidariteit promoten: laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af, en natuurlijk: doe iets aan de overdreven geldstromen. Het ergste is: als je meer solidariteit vraagt van onze Franstalige landgenoten, dat men zo unfair is om je dan te beschuldigen dat JIJ het bent die niet solidair bent. Hoe ne schandalige geldjood kunt ge niet zijn??? Foei!

Citaat:
3/Ik neem aan dat je een metaforische verbale trap tegen je kont van Waalse zijde kan verdragen, als voorvechter van het Vrije Woord? De verbale doodschoppen die Walen moeten incasseren liegen er op dit forum ook niet om....... (bedelaars, dieven, agressors......)
Dit mag je toch eens verduidelijken, want dat lijkt me nergens op te slaan.
Oud 11 april 2006, 16:36   #170
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Exactly my point.
10 km ten zuiden leeft Jean, in Wallonie, werkt en betalt dezelvde XXX Euro / maand belastingen.

Jan kan zeggen: Jean, ik ben solidair met jou, je profiteert van mij... en niet alleen hij kan dit zeggen maar ieder Vlaming. Dus ook Vlamingen die nooit een dag echt gewerkt hebben en die geen belastingen betalen... ze kunnen zeggen: “Jean, je bent een profiteur, ik ben solidair met jou dus moet je maar dankbaar zijn omdat ik Vlaming ben en ik ben dus “netto” solidair met jou ook als ik nog nooit een cent belastingen betalt heb. Waar is jou dankwoordje, slimme Waal."
Jean die ieder maand ziet hoeveel Euros van zijn salaries naar Brussel gaan (exactly the same amount Jan is paying) moet maar zijn mond houden, hij is toch niet solidair, neenee, maar ieder Vlaamse student is solidair omdat Vlaanderen (met zijne zeehavens en Zaventem) "netto" meer betalt....
En wat denkt Jan als Jean zijn gebied wil inlijven etc etc (zie vorige post).
[SIZE=4]
Voor de zoveelste keer: zowat alle belgicisten hier denken aan geld als ze het woord solidariteit horen. Dat zegt imho veel, erg veel...[/SIZE]
Oud 11 april 2006, 16:43   #171
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat denkt Jan als Jean zijn gebied wil inlijven etc etc (zie vorige post).
[SIZE=4]
Voor de zoveelste keer: zowat alle belgicisten hier denken aan geld als ze het woord solidariteit horen. Dat zegt imho veel, erg veel...[/SIZE]
Tja, lijkt mij logisch als je de argumenten tégen België eens grondig bekijkt: wat komet er systematisch op de eerste plaats: ...
Oud 11 april 2006, 16:47   #172
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Tja, lijkt mij logisch als je de argumenten tégen België eens grondig bekijkt: wat komet er systematisch op de eerste plaats: ...
Ik vraag expliciet achter niet alleen financiële solidariteit. Logisch lijkt me daar op te antwoorden. Logisch gezien zijn het misschien "de anderen" die dus aan geld denken, wat denk je? Logisch toch?
Oud 11 april 2006, 17:20   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Exactly my point.

Ondertussen is het al zovele malen gezegd dat er niet anders geconcludeerd kan worden dat de belgicisten zich doelbewust als doofstommen voordoen. Niemand zegt dat we niet solidair moeten zijn. Niemand stelt dat we de solidariteit moeten afbouwen. Niemand meent dat er geen solidariteit hoort te zijn.

Neen! Wel werd al zovele malen herhaald: solidariteit is noodzakelijk, maar die solidariteit moet wel

(a) beleidsmatig;
(b) doorzichtig;
(c) gecontroleerd

gebeuren.

Juist die drie punten ontbreken in België, daar de transfersmechanismen

(a) institutioneel verankerd zijn;
(b) ondoorzichtig zijn waardoor zelfs de overheid er geen cijfers over heeft;
(c) niet getoetst worden door de regering en het parlement.

Daarenboven wordt hier nogmaals vergeten dat de transfers niet gebeuren van individu naar individu, maar wel van de belastingbetaler naar de overheid en vervolgens van diezelfde overheid naar een andere burger. De overheid int en verdeelt, en bij die tussenfunctie loopt er het een en ander mis. Vooral bij de overheid in Wallonië. Daar zit de kat gebonden. Juist dergelijke misbruiken moeten aangepakt worden.
Oud 12 april 2006, 10:33   #174
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag expliciet achter niet alleen financiële solidariteit. Logisch lijkt me daar op te antwoorden. Logisch gezien zijn het misschien "de anderen" die dus aan geld denken, wat denk je? Logisch toch?
Je verwijst ZELF naar de financiële "solidariteit":

Citaat:
laat de Franstalige radiozenders de Vlaamse niet meer uit de lucht blazen, laat de villabewoners uit de Rand zich aanpassen, laat Brussel ook een aantal nachtvluchten dragen, laat er een MUG zijn die Nederlands kan in BHV, splitst BHV, probeer eindelijk die economie eens van de grond te krijgen, stop het subsidiecliëntelisme van de PS, laat die pogingen om Brussel uit de breiden, stop het pesten van de Vlamingen door de Raad van Europa erbij te halen, laat Waalse ministers ook eens investeren in Vlaanderen (knipoog naar Flahaut), stop met grendels en speciale meerderheden, plaats ook eens flitscamera's in Wallonië, straf ook eens uw onwerkwillige werklozen, streef niet naar pariteit in de senaat en schaf de pariteit in de regering af, en natuurlijk: doe iets aan de overdreven geldstromen
Bij de rest van uw eisen zie ik niet veel voorbeelden van wat men "solidariteit" kan noemen, en ze betreffen trouwens meestal Brussel, niet Wallonië. En is Brussel nu niet de hoofdstad van, jawel, Vlaanderen (met Vlaamse parlementsleden en ministers en alles erop en eraan) ?
Oud 12 april 2006, 12:57   #175
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je verwijst ZELF naar de financiële "solidariteit":
Zucht... Even de begintopic citeren. Ik weet het, de openingspost is totaal niet belangrijk, maar goed:

Citaat:

Geef enkele voorbeelden waarin Wallonië of Waalse politici solidair waren met Vlaanderen. Dat kan financieel zijn (een pleonasme voor de franstaligen, maar bon), [SIZE=6]of op een andere manier[/SIZE].
Hebt ge de stront uit uw ogen gewreven?
Oud 14 april 2006, 15:15   #176
Tantist

Standaard

En toen gaven ze het op... Groot gelijk jongens: verloren moeite, het is zoeken naar een naald in een hooiberg.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2006, 22:50   #177
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Ze zullen nog aant zoeken zijn.

Ik hoor Hans of Patriot al het volgende zeggen: 'Er ZIJN Waalse transfers geweest, maar de uitstervende Flaminganten die bij het Groot VlaemSSch Nationalitstisch Complot betrokken zijn hebben het bewijs daarvan vernietigd'
Neen, zolang er maar genoeg Flaminganten hier "geniale" post schrijven...

Vertel het ons, hoe zit dat met de Groot Vlasche national dingsda?
Oud 14 april 2006, 22:51   #178
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En toen gaven ze het op... Groot gelijk jongens: verloren moeite, het is zoeken naar een naald in een hooiberg.
What are your conclusions, doctor?
Oud 14 april 2006, 23:07   #179
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ondertussen is het al zovele malen gezegd dat er niet anders geconcludeerd kan worden dat de belgicisten zich doelbewust als doofstommen voordoen. Niemand zegt dat we niet solidair moeten zijn. Niemand stelt dat we de solidariteit moeten afbouwen. Niemand meent dat er geen solidariteit hoort te zijn.

Neen! Wel werd al zovele malen herhaald: solidariteit is noodzakelijk, maar die solidariteit moet wel

(a) beleidsmatig;
(b) doorzichtig;
(c) gecontroleerd

gebeuren.

Juist die drie punten ontbreken in België, daar de transfersmechanismen

(a) institutioneel verankerd zijn;
(b) ondoorzichtig zijn waardoor zelfs de overheid er geen cijfers over heeft;
(c) niet getoetst worden door de regering en het parlement.

Daarenboven wordt hier nogmaals vergeten dat de transfers niet gebeuren van individu naar individu, maar wel van de belastingbetaler naar de overheid en vervolgens van diezelfde overheid naar een andere burger. De overheid int en verdeelt, en bij die tussenfunctie loopt er het een en ander mis. Vooral bij de overheid in Wallonië. Daar zit de kat gebonden. Juist dergelijke misbruiken moeten aangepakt worden.
Aber Herr Lehrer, "doofstommen", wer will denn gleich so grob werden.
Sie haben meinen Abschnitt noch immer nicht verstanden, ausserdem will doch der liebe Tantist nicht das wir über Finanzen reden. Ich hatte es auch nicht über die beiden belgischen Bundesteile sondern über die Solidarität von Person zu Person. Sie müssen nicht so egoistisch denken und jeden belehren wollen sondern auch mal zuhören. Danke.

Lassen Sie sich das von einem "Mof "gesagt sein.
Oud 14 april 2006, 23:30   #180
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ich weiss nicht was soll es bedeuten, dass ich so traurig bin?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be