![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net die procentuele wijze van benaderen is totaal irrelevant, en wordt enkel gehanteerd door hen die door die wijze van voorstellen er politieke munt kunnen uit slaan.
Per kop, blijft eenzelfde kost gelden.
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook door het hanteren van andere criteria bij bijvoorbeeld de gewestelijke diensten van de RVA in Vlaanderen ten opzichte van Wallonië, of beter gezegd door het weigeren de federale criteria op te volgen in Wallonië, blijkt de werkloosheidsvergoedingen uiteindelijk meer te kosten ten opzichte van de vooropgestelde doelen. Ook hier torent de kost ver uit boven wat zou moeten gelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Cfr. supra: beiden komen met verschillende cijfers naar voor.
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oorzaak van dat verschil ligt in de berekening, nl. als men bepaalde elementen er al dan niet bijneemt. Al deze studies komen evenwel op één punt uit, nl. er zijn transfers die in grootte overschrijden wat in andere landen gebeurt. Daarenboven stellen we eveneens vast dat de transfers stijgen, terwijl dit niet zorgt voor enige structurele verbetering in Wallonië. En juist dat laatste is nog het allerergste van allemaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar naast beleid is er ook de financiële verantwoordelijkheid. Indien men het beleid in handen wil geven (of de toepassing ervan zoals in het geval van de RVA) van de gewestelijke diensten, dan moet dit ook betekenen dat die diensten de verantwoordelijkheid dragen voor hun gevoegd beleid. Ook financieel. Rekening houdend met de onwil in Wallonië de bestaande misgroeiingen en misbruiken uit te roeien, kunnen we beter gaan tot een gescheiden beleid EN financiële verantwoordelijkheid. Dan dragen de Walen zelf hun verantwoordelijkheid voor het beleid dat ze blijkbaar willen voeren of ondersteunen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Stel dat Jan in Vlaanderen leeft, werkt en XXX Euro / maand belastingen betalt. 10 km ten zuiden leeft Jean, in Wallonie, werkt en betalt dezelvde XXX Euro / maand belastingen. Jan kan zeggen: Jean, ik ben solidair met jou, je profiteert van mij... en niet alleen hij kan dit zeggen maar ieder Vlaming. Dus ook Vlamingen die nooit een dag echt gewerkt hebben en die geen belastingen betalen... ze kunnen zeggen: “Jean, je bent een profiteur, ik ben solidair met jou dus moet je maar dankbaar zijn omdat ik Vlaming ben en ik ben dus “netto” solidair met jou ook als ik nog nooit een cent belastingen betalt heb. Waar is jou dankwoordje, slimme Waal." Jean die ieder maand ziet hoeveel Euros van zijn salaries naar Brussel gaan (exactly the same amount Jan is paying) moet maar zijn mond houden, hij is toch niet solidair, neenee, maar ieder Vlaamse student is solidair omdat Vlaanderen (met zijne zeehavens en Zaventem) "netto" meer betalt.... ![]() Laatst gewijzigd door restons courtois : 11 april 2006 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Spreekt niet vanzelf, maar bon, je doet toch al een poging:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#170 | |
|
![]() Citaat:
[SIZE=4] Voor de zoveelste keer: zowat alle belgicisten hier denken aan geld als ze het woord solidariteit horen. Dat zegt imho veel, erg veel...[/SIZE]
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#172 |
|
![]() Ik vraag expliciet achter niet alleen financiële solidariteit. Logisch lijkt me daar op te antwoorden. Logisch gezien zijn het misschien "de anderen" die dus aan geld denken, wat denk je? Logisch toch?
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen! Wel werd al zovele malen herhaald: solidariteit is noodzakelijk, maar die solidariteit moet wel (a) beleidsmatig; (b) doorzichtig; (c) gecontroleerd gebeuren. Juist die drie punten ontbreken in België, daar de transfersmechanismen (a) institutioneel verankerd zijn; (b) ondoorzichtig zijn waardoor zelfs de overheid er geen cijfers over heeft; (c) niet getoetst worden door de regering en het parlement. Daarenboven wordt hier nogmaals vergeten dat de transfers niet gebeuren van individu naar individu, maar wel van de belastingbetaler naar de overheid en vervolgens van diezelfde overheid naar een andere burger. De overheid int en verdeelt, en bij die tussenfunctie loopt er het een en ander mis. Vooral bij de overheid in Wallonië. Daar zit de kat gebonden. Juist dergelijke misbruiken moeten aangepakt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Hebt ge de stront uit uw ogen gewreven?
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() En toen gaven ze het op... Groot gelijk jongens: verloren moeite, het is zoeken naar een naald in een hooiberg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Vertel het ons, hoe zit dat met de Groot Vlasche national dingsda? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Sie haben meinen Abschnitt noch immer nicht verstanden, ausserdem will doch der liebe Tantist nicht das wir über Finanzen reden. Ich hatte es auch nicht über die beiden belgischen Bundesteile sondern über die Solidarität von Person zu Person. Sie müssen nicht so egoistisch denken und jeden belehren wollen sondern auch mal zuhören. Danke. Lassen Sie sich das von einem "Mof "gesagt sein. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() Ich weiss nicht was soll es bedeuten, dass ich so traurig bin?
|
![]() |
![]() |