Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2006, 13:22   #161
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar vergist u zich: ik kan u zo verwijzen naar een paar kloosters waar broeders en paters lessen Nederlands geven.

Het kan wel mogelijk zijn dat ze lessen Nederlands geven , maar of het graties is daar heb ik mijn twijfels wel over, want als ik mij niet vergist worden ze wel betaald door de staat, maar ik ben er niet van op de hoogte van. Maar het verschil zit hem hier in dat het bij de getuigen gewone werkmensen zijn die gaan werken en achter hun werktaak nog tijd geven om bijbel studie te geven en als er mensen zijn die niet kunnen lezen hun ten leren lezen, niet uit verplichting maar uit vrijen wil om de mensen te helpen om de waarheid over Gods woord te weten, en dan hebben die mensen nog te keuzen of ze het gelooft of niet.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 13:43   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Het kan wel mogelijk zijn dat ze lessen Nederlands geven , maar of het graties is daar heb ik mijn twijfels wel over, want als ik mij niet vergist worden ze wel betaald door de staat, maar ik ben er niet van op de hoogte van.
Paters die geen parochiaal ambt bekleden (priesters of diaken) worden niet door de overheid betaald. Wat ze dan ook aan hulpverlening doen, gebeurt gratis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 18:13   #163
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Beste ronny

Eventjes een paar dingen op een rijtje zetten.

Ik beweer dat men gerechtvaardigd kan worden door het geloof in Christus, niet door wat je doet, maar door wat je gelooft.

Jij daarentegen beweert dat men slechts door ijverige studie van de Bijbel tot dat geloof kan komen:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door ronnydecoster
Dit geloof kan men alleen verkrijgen door een ijverige studie van Gods Woord, de bijbel. Het is gegrondvest op een innige liefde voor de bijbel en voor de God van de bijbel, Jehovah, en zijn Zoon Jezus Christus. Er is slechts één zo'n levend geloof, zoals er slechts één Heer Jezus Christus en één God en Vader van alle, namelijk Jehovah is. --- Ef.4:5-6 ---
Dan leg ik uit waarom dat niet kan (niet iedereen kan lezen, niet iedereen heeft een Bijbel)

Jij houdt vol en beweert zelfs dat dit in de Bjbel staat:
Citaat:
Ja ik vraag mij toch eens af of je wel genoeg kennis heb van de bijbel, gaat hij dan ook God tegen spreken, want God heeft ook gezegd tegen zijn volk dat ze dag en nacht in zijn wet moesten lezen?
Volgens mij doelde je op Psalm 1 waar inderdaad allure wordt gemaakt om de wet (thora) dag en nacht te lezen. Waarbij ik uitleg dat in de grondtekst een ander woord staat voor 'lezen' nl. 'h�*h�*' wat zachtjes opzeggen betekent, maar totdaaraantoe. Ook in Psalm 1 staat niet dat de behoudenis afhangt van de Bijbelkennis.

Wat je zegt is onjuist. God heeft niet gezegd dat zijn volk (waarmee de joden worden bedoeld en niet ons, maar dit terzijde) moest dag en nacht ijverig studeren voor hun behoudenis. Dat is niet waar.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat mensen gered worden door hun geloof en niet door hun werken. Ik citeer uit de Bijbel:

Citaat:
Ja, door deze onverdiende goedheid zijt GIJ door middel van geloof gered; en dit hebt GIJ niet aan UZELF te danken, het is Gods gave. 9 Neen, het is niet aan werken te danken, opdat niemand reden tot roemen zou hebben. Efeziërs 2 vers 8 en 9.N W
Let op het laatste. Omdat niemand reden tot roemen zou hebben. Omdat de één zich niet beter zou voelen dan de ander, wil dat zeggen volgens mij.
Om citaten als hieronder te vermijden dus. Ik hoop dat je het snapt.
Citaat:
Ps: Het verschil tussen de Jehovahs Getuigen en de kerken is dat de getuigen graties onderwijs geven aan mensen die niet kunnen lezen en ze leren die mensen ook lezen zonder dat ze een frank aan verdienen.
Wie jou heeft wijsgemaakt dat je het eeuwig leven moet verdienen, is een leugenaar. Zeg maar dat Paulus het gezegd heeft. Je krijgt het gratis en voor niks. D�*t is de Bijbelse waarheid. En niet iets anders. Anders zijt gij niet vrij, maar onderworpen aan de Bijbel die je tot Wet maakt. Christus heeft u daarvan vrijgekocht. Je staat niet langer onder de wet, maar door zijn genade mag je Zijn koninkrijk binnengaan. Niet omdat je het verdient, maar uit pure genade. Je weet toch dat de boze de Bijbel beter kent dan jij en ik samen? Hoe zou dan de behoudenis van deze kennis kunnen afhangen?

Ik zei het al eerder. Echte liefde is onvoorwaardelijk.

In liefde,
Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 mei 2006 om 18:21.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 18:54   #164
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Eender welke andere definitie waar niet in staat "verzonnen door de mens" is ook niet algemeen aanvaard, net omdat deze niet aansluit bij de Atheistische definitie. Mijn definitie sluit aan bij een deel van de bevolking, uwe zal dat doen bij een ander deel. Maar noch u, noch ik kan een algemeen aanvaarde definitie geven omdat er geen overeenkomst is over het belangrijkste kenmerk: bestaat er een god of niet?
Een definitie voor iets dat niet bestaat is eigenlijk overbodig...dus een atheïst heeft hier geen definitie nodig.
Zuiver taalkundig gezien moet het woord God echter een algemeen erkende definitie hebben... er moet in het woordenboek toch iets neutraals verschijnen(?) of moeten we een appart woordenboek voor atheïsten invoeren?

Mijn suggestie: aan welke voorwaarden moet een levende entiteit voldoen om zich 'God' te kunnen noemen????

Stel een buitenaardse bezoeker noemt zichzelf een god, welke bewijzen moet hij hierbij vandaag voorleggen?
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''

Laatst gewijzigd door Webcrusader : 9 mei 2006 om 18:56.
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 19:13   #165
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader Bekijk bericht
Een definitie voor iets dat niet bestaat is eigenlijk overbodig...dus een atheïst heeft hier geen definitie nodig.
Zuiver taalkundig gezien moet het woord God echter een algemeen erkende definitie hebben... er moet in het woordenboek toch iets neutraals verschijnen(?) of moeten we een appart woordenboek voor atheïsten invoeren?

Mijn suggestie: aan welke voorwaarden moet een levende entiteit voldoen om zich 'God' te kunnen noemen????

Stel een buitenaardse bezoeker noemt zichzelf een god, welke bewijzen moet hij hierbij vandaag voorleggen?
[SIZE=4]God[/SIZE] (de ~ (m.)) 1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => de alfa en de omega, de Allerhoogste, de Almachtige, de hemelse Vader, de Opperste Rechter, Heer, Heer der heerscharen, Onze-Lieve-Heer, Opperheer, VaderBron: http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...?zoekwoord=God

Paulus.
Oud 9 mei 2006, 19:29   #166
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De dag dat God Zichzelf bewijst, zal alle knie zich buigen. Jammer genoeg zullen daar velen bij zijn die Hem erkennen vanuit een vrees. Jammer, omdat dit geen gerechtvaardigde motivatie is om tot God te komen. Tot dan krijgt iedereen de kans om in liefde voor Hem te kiezen. Want alleen wat uit liefde wordt gedaan is gerechtvaardigd om gedaan te worden. Al de rest is ijdelheid.

Ik zeg wel 'kiezen'. Een woord dat vrijheid impliceert. Maar niemand kiest voor de vrees. Dat is geen keuze meer. Dat overvalt je en je bent je vrijheid kwijt. Dan wordt je op de knieën gedwongen in plaats van gebracht.

God, zoals ik Hem ken, wil alleen maar in liefde benaderd worden. Daartoe heeft Hij ons eerst liefgehad.

Zo schoon, zuiver en rein de liefde is, zo vuil, pijnlijk en smerig is onbeantwoorde liefde. Ze komt pas echt tot uiting in relatie. En dit is wat God wil. Een relatie met de individuele mens om te tonen wat echt gelukkig maakt. Voor altijd.

Paulus.
Oud 9 mei 2006, 19:51   #167
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Op dit volgende stuk heb ik al eens ergens anders gereageerd, maar toen heb ik geen tegenreactie gekregen (en dus proberen we het nog eens )

Citaat:
toch wegen die dingen niet op,, tegen de voordelen, die er voor de leden zijn, en die moeten er toch zijn, 6 miljoen leden dat verdien je niet zomaar,
6 miljoen is nog steeds een marginaal klein groepje qua godsdienst. Zelfs grappen als Scientology (8 miljoen leden) en Jainisme (7 miljoen) halen er meer.
Atheïsten werden door de encyclopedia Britannica in 1995 geschat op 228 miljoen, niet-religieuzen op 882 miljoen. In Europa werden atheisten onlangs door Eurostat geschat op 18%. Dit doet uw clubje eigenlijk verbleken

Citaat:
je hoort dan van veel bekeerlingen zeggen, dat dit geloof van Jehovahs Getuigen het dichts bij de waarheid komt,,
Dit vond ik vorige keer ook al de grootste grap. Dit is zoals in de spionkop van Anderlecht gaan vragen wie de beste ploeg van Belgie is. Het resultaat is op voorhand bekend, niet representatief en eigenlijk volstrekt waardeloos.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 19:59   #168
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

goei vraag webcrusader
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2006, 21:13   #169
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:

Wat een contradictie , aan de ééne kant verdedig je het christendom een de bijbel nu komt je zeggen dat er geen god is zonder te weten wat je zegt.
Oud 9 mei 2006, 21:59   #170
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Wat een contradictie , aan de ééne kant verdedig je het christendom een de bijbel nu komt je zeggen dat er geen god is zonder te weten wat je zegt.
lieve lincoln, volgens mij kunnen contradicties ons soms duidelijk maken dat het taal-apparaat waarmee de werkelijkheid benaderen niet sterk genoeg is om heel die werkelijkheid te omvatten

slm,

redwasp
Oud 9 mei 2006, 23:34   #171
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Beste ronny

Eventjes een paar dingen op een rijtje zetten.

Ik beweer dat men gerechtvaardigd kan worden door het geloof in Christus, niet door wat je doet, maar door wat je gelooft.

Jij daarentegen beweert dat men slechts door ijverige studie van de Bijbel tot dat geloof kan komen:

Dan leg ik uit waarom dat niet kan (niet iedereen kan lezen, niet iedereen heeft een Bijbel)

Jij houdt vol en beweert zelfs dat dit in de Bjbel staat:

Volgens mij doelde je op Psalm 1 waar inderdaad allure wordt gemaakt om de wet (thora) dag en nacht te lezen. Waarbij ik uitleg dat in de grondtekst een ander woord staat voor 'lezen' nl. 'h�*h�*' wat zachtjes opzeggen betekent, maar totdaaraantoe. Ook in Psalm 1 staat niet dat de behoudenis afhangt van de Bijbelkennis.

Wat je zegt is onjuist. God heeft niet gezegd dat zijn volk (waarmee de joden worden bedoeld en niet ons, maar dit terzijde) moest dag en nacht ijverig studeren voor hun behoudenis. Dat is niet waar.

Ik blijf dus bij mijn standpunt dat mensen gered worden door hun geloof en niet door hun werken. Ik citeer uit de Bijbel:

Let op het laatste. Omdat niemand reden tot roemen zou hebben. Omdat de één zich niet beter zou voelen dan de ander, wil dat zeggen volgens mij.
Om citaten als hieronder te vermijden dus. Ik hoop dat je het snapt.

Wie jou heeft wijsgemaakt dat je het eeuwig leven moet verdienen, is een leugenaar. Zeg maar dat Paulus het gezegd heeft. Je krijgt het gratis en voor niks. D�*t is de Bijbelse waarheid. En niet iets anders. Anders zijt gij niet vrij, maar onderworpen aan de Bijbel die je tot Wet maakt. Christus heeft u daarvan vrijgekocht. Je staat niet langer onder de wet, maar door zijn genade mag je Zijn koninkrijk binnengaan. Niet omdat je het verdient, maar uit pure genade. Je weet toch dat de boze de Bijbel beter kent dan jij en ik samen? Hoe zou dan de behoudenis van deze kennis kunnen afhangen?

Ik zei het al eerder. Echte liefde is onvoorwaardelijk.

In liefde,
Paulus.
Nogmaals moet ik bekennen dat je werkelijk het ontbreken van nauwkeurige bijbelkennis hebt. De bijbel is door God geest tot stand gekomen, want hij is door God geïnspieerd (2 Tim. 3:16-17; 2 Sam.23:2) De Bijbel is een cadeau van God, waar we heel dankbaar voor kunnen zijn. Dit unieke boek verteld ons dingen waar we anders nooit achter zouden komen. Of te wel geloof hij niet dat de bijbel van God is. Door na te laten de bijbel te bestuderen , staat men iedere ontwikkeling van waar geloof in de weg. Is dat dat je wilt omdat ge de mensen alles kunt wijs maken ? Hoewel kerklidmaten misschien een bijbel bezitten , zal het hun, indien hun ide ideeën van mensen bijgebracht zijn in plaats van het Woord van God , aan werkelijk geloof in God en zijn voornemen ontbreken . Zij zullen en zoals hij de neiging hebben om zich voor het oplossen van de problemen in het leven op hun eigen ideeën en die van andere mensen te verlaten. --- Vergelijk Matth.15:3-9 --.

Jakobus 2:17, 18, 21, 22, 26: "Geloof , indien het geen werken heeft, is op zichzelf dood.Niettemin zal iemand zeggen : Gij hebt geloof , en ik heb werken. Toon mij uw geloof afgescheiden van de werken, en ik zal u mijn geloof tonen door mijn werken. Werd Abraham , onze vader , niet rechtvaardig verklaard door werken, nadat hij zijn zoon Isaäk op het altaar had geofferd? Gij ziet dat zijn geloof met zijn werken samenwerkte en dat door zijn werken zijn geloof tot volmaaktheid werd gebracht. Ja , geloof zonder werken is dood ". Een voorbeeld: Een jongeman maakt een jongedame het hof en zegt tegen haar dat hij van haar houdt. Maar als hij nooit vraag met hem te trouwen, bewijst hij dan werkelijk dat hij met hart en ziel van haar houdt ? Zo zijn ook werken een middel om de echtheid van ons geloof en onze liefde te bewijzen. Als wij God niet gehoorzamen , hebben wij hem niet werkelijk lief of stellen wij niet werkelijk geloof in de juistheid van zijn wegen (1 Joh.5:3-4). Maar wij kunnen geen redding verdienen, wat voor werken wij ook doen. Eeuwig leven is een gave van God door bemiddeling van Jezus Christus , en geen loon voor onze werken. ---Ef.2:8-9 ---.
Groet Ronny
Oud 9 mei 2006, 23:49   #172
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Als je dat denkt Lincoln, dan heb je mij verkeerd begrepen en heb je trouwens een verkeerd beeld van hetgene waar ik voor sta.
Ik heb nooit gezegd dat God niet bestaat, maar ik ben er zeker van dat jouw definitie van God niet aan de werkelijkheid beantwoord.
Je bent wel verplicht om God filosofisch en wetenschappelijk te benaderen als je hem wilt kennen.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Oud 9 mei 2006, 23:51   #173
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Op dit volgende stuk heb ik al eens ergens anders gereageerd, maar toen heb ik geen tegenreactie gekregen (en dus proberen we het nog eens )

6 miljoen is nog steeds een marginaal klein groepje qua godsdienst. Zelfs grappen als Scientology (8 miljoen leden) en Jainisme (7 miljoen) halen er meer.
Atheïsten werden door de encyclopedia Britannica in 1995 geschat op 228 miljoen, niet-religieuzen op 882 miljoen. In Europa werden atheisten onlangs door Eurostat geschat op 18%. Dit doet uw clubje eigenlijk verbleken

Dit vond ik vorige keer ook al de grootste grap. Dit is zoals in de spionkop van Anderlecht gaan vragen wie de beste ploeg van Belgie is. Het resultaat is op voorhand bekend, niet representatief en eigenlijk volstrekt waardeloos.
Jou redenering is volstrek waardeloos.En waarom zou mijn clubje moeten verbleken, omdat in jou ogen de Atheïsten met 228 miljoen zijn en dat niet-religieuzen met 882 miljoen zijn , waarom jaag je je daarin zo op omdat ze groter zijn dan mijn klubje en denk je nu werkelijk dat zij de waarheid hebben , komt met iets beter af dan dat hé.
Groet Ronny
Oud 9 mei 2006, 23:56   #174
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Nogmaals moet ik bekennen dat je werkelijk het ontbreken van nauwkeurige bijbelkennis hebt.
Groet Ronny
Typisch voor gezanten van Jehova om zich blind te staren op de Bijbel...en ook nog alles letterlijk te interpreteren wat daar in staat...
Enkel het Nieuwe testament en de evangeliën brengen ons bruikbare informatie over wat God van ons verlangd...laat het oude testament maar voor de Joden op de 10 geboden na.

''

Laatst gewijzigd door Webcrusader : 10 mei 2006 om 00:25.
Oud 10 mei 2006, 00:29   #175
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals moet ik bekennen dat je werkelijk het ontbreken van nauwkeurige bijbelkennis hebt. De bijbel is door God geest tot stand gekomen, want hij is door God geïnspieerd (2 Tim. 3:16-17; 2 Sam.23:2)
Kan best zijn, maar er zijn wel meer dingen tot stand gekomen door Gods geest. Of niet soms? Mijn punt is dat jou bewering dat je enkel tot een reddend geloof komt door het ijverig bestuderen van de Bijbel, onjuist is. En dit is weldegelijk wat jij beweert in onderstaand citaat.
Citaat:
Dit geloof kan men alleen verkrijgen door een ijverige studie van Gods Woord, de bijbel. Het is gegrondvest op een innige liefde voor de bijbel en voor de God van de bijbel, Jehovah, en zijn Zoon Jezus Christus. Er is slechts één zo'n levend geloof, zoals er slechts één Heer Jezus Christus en één God en Vader van alle, namelijk Jehovah
Dat kan niet, want niet iedereen kan of kon de Bijbel bestuderen. Ik hoop dat je dat eindelijk eens gaat inzien. Christus zei dat het volbracht was, niet dat er ooit een boekenbundel ging uitkomen die je ijverig moest studeren om tot het ware geloof te komen. Dat is niet waar. Geloven als een kind, dat heeft Jezus gezegd.

Citaat:
De Bijbel is een cadeau van God, waar we heel dankbaar voor kunnen zijn. Dit unieke boek verteld ons dingen waar we anders nooit achter zouden komen. Of te wel geloof hij niet dat de bijbel van God is. Door na te laten de bijbel te bestuderen , staat men iedere ontwikkeling van waar geloof in de weg. Is dat dat je wilt omdat ge de mensen alles kunt wijs maken ?
Ik zeg niet dat men moet nalaten de Bijbel te bestuderen, maar ik zeg wel dat je met een theologisch diploma alleen, niet gered zult zijn. De Bijbel is inderdaad iets om dankbaar voor te zijn en zeker de moeite waard om te bestuderen. En zeker gebruikt God de Bijbel om Zichzelf aan mensen te openbaren, maar niet de Bijbel alleen. God spreekt ook tot ons door zijn schepping, door ons geweten door profeten en soms zelfs door onze vijanden.

Citaat:
Hoewel kerklidmaten misschien een bijbel bezitten , zal het hun, indien hun ide ideeën van mensen bijgebracht zijn in plaats van het Woord van God , aan werkelijk geloof in God en zijn voornemen ontbreken . Zij zullen en zoals hij de neiging hebben om zich voor het oplossen van de problemen in het leven op hun eigen ideeën en die van andere mensen te verlaten. --- Vergelijk Matth.15:3-9 --.
Dus voor de Getuigen op de proppen kwamen, waren er eigenlijk nog geen christenen? Dit kan je niet menen. In elke kerk zitten gelovigen en schijngelovigen. Ook bij de Getuigen. Je moet mij niet wijsmaken dat er onder de Roomse christenen, niemand zal gered worden. Hoe durf jij daarover oordelen? Als ik je een goede raad mag geven; Laat God oordelen over de mens. Want als de mens moest oordelen over wie nu heilig is of schijnheilig, zouden er niet veel christenen zijn denk ik.

Citaat:
Jakobus 2:17, 18, 21, 22, 26: "Geloof , indien het geen werken heeft, is op zichzelf dood.Niettemin zal iemand zeggen : Gij hebt geloof , en ik heb werken. Toon mij uw geloof afgescheiden van de werken, en ik zal u mijn geloof tonen door mijn werken. Werd Abraham , onze vader , niet rechtvaardig verklaard door werken, nadat hij zijn zoon Isaäk op het altaar had geofferd? Gij ziet dat zijn geloof met zijn werken samenwerkte en dat door zijn werken zijn geloof tot volmaaktheid werd gebracht. Ja , geloof zonder werken is dood ". Een voorbeeld: Een jongeman maakt een jongedame het hof en zegt tegen haar dat hij van haar houdt. Maar als hij nooit vraag met hem te trouwen, bewijst hij dan werkelijk dat hij met hart en ziel van haar houdt ? Zo zijn ook werken een middel om de echtheid van ons geloof en onze liefde te bewijzen. Als wij God niet gehoorzamen , hebben wij hem niet werkelijk lief of stellen wij niet werkelijk geloof in de juistheid van zijn wegen (1 Joh.5:3-4). Maar wij kunnen geen redding verdienen, wat voor werken wij ook doen. Eeuwig leven is een gave van God door bemiddeling van Jezus Christus , en geen loon voor onze werken. ---Ef.2:8-9 ---.
Groet Ronny
Ik hoop dat je inziet dat het laatste vers uit Efeziërs mij gelijk geeft. Lees wat daar staat: "wij kunnen geen redding verdienen..." Ook niet door de Bijbel te bestuderen.

Trouwens wat Jakobus zegt is helemaal niet in tegenspraak met mijn stelling dat je gered wordt door je geloof. Dat het ware geloof gekenmerkt wordt door geloofsdaden, is juist. Maar het zijn niet die werken die voor je redding zorgen, het is je geloof.

Want wie niet gelooft en toch dezelfde werken doet, zal niet behouden worden. Maar wie gelooft zonder werken te doen (de moordenaar die naast Jezus terechtgesteld was bijvoorbeeld) zal leven.

Paulus.
Oud 10 mei 2006, 00:37   #176
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Typisch voor gezanten van Jehova om zich blind te staren op de Bijbel...en ook nog alles letterlijk te interpreteren wat daar in staat...
Enkel het Nieuwe testament en de evangeliën brengen ons bruikbare informatie over wat God van ons verlangd...laat het oude testament maar voor de Joden op de 10 geboden na.

Je moet maar met iets beter afkomen dan jou dwaze redenering de 10 geboden zou dan wel mogen , neen de gezanten van Jehovah staren zich niet blind op de bijbel, eerder gij staar je blind op het Nieuwe Testament want Jezus zelf verwees naar het Oude Testament. Het is niet omdat we niet meer onder het Wetsverbond staat dat het niet meer van nut is.
Groet Ronny
Oud 10 mei 2006, 01:15   #177
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar er zijn wel meer dingen tot stand gekomen door Gods geest. Of niet soms? Mijn punt is dat jou bewering dat je enkel tot een reddend geloof komt door het ijverig bestuderen van de Bijbel, onjuist is. En dit is weldegelijk wat jij beweert in onderstaand citaat.

Dat kan niet, want niet iedereen kan of kon de Bijbel bestuderen. Ik hoop dat je dat eindelijk eens gaat inzien. Christus zei dat het volbracht was, niet dat er ooit een boekenbundel ging uitkomen die je ijverig moest studeren om tot het ware geloof te komen. Dat is niet waar. Geloven als een kind, dat heeft Jezus gezegd.

Ik zeg niet dat men moet nalaten de Bijbel te bestuderen, maar ik zeg wel dat je met een theologisch diploma alleen, niet gered zult zijn. De Bijbel is inderdaad iets om dankbaar voor te zijn en zeker de moeite waard om te bestuderen. En zeker gebruikt God de Bijbel om Zichzelf aan mensen te openbaren, maar niet de Bijbel alleen. God spreekt ook tot ons door zijn schepping, door ons geweten door profeten en soms zelfs door onze vijanden.

Dus voor de Getuigen op de proppen kwamen, waren er eigenlijk nog geen christenen? Dit kan je niet menen. In elke kerk zitten gelovigen en schijngelovigen. Ook bij de Getuigen. Je moet mij niet wijsmaken dat er onder de Roomse christenen, niemand zal gered worden. Hoe durf jij daarover oordelen? Als ik je een goede raad mag geven; Laat God oordelen over de mens. Want als de mens moest oordelen over wie nu heilig is of schijnheilig, zouden er niet veel christenen zijn denk ik.

Ik hoop dat je inziet dat het laatste vers uit Efeziërs mij gelijk geeft. Lees wat daar staat: "wij kunnen geen redding verdienen..." Ook niet door de Bijbel te bestuderen.

Trouwens wat Jakobus zegt is helemaal niet in tegenspraak met mijn stelling dat je gered wordt door je geloof. Dat het ware geloof gekenmerkt wordt door geloofsdaden, is juist. Maar het zijn niet die werken die voor je redding zorgen, het is je geloof.

Want wie niet gelooft en toch dezelfde werken doet, zal niet behouden worden. Maar wie gelooft zonder werken te doen (de moordenaar die naast Jezus terechtgesteld was bijvoorbeeld) zal leven.

Paulus.

In tegestelling tot wat je misschien denkt ben ik niet achterlijk, maar als ik jou posting leest heb ik een gevoel dat je een slag van de molen hebt gekregen je zit hier dingen te schrijven wat ik niet gezegd hebt, waarom jaag je er zo daarin op, ik weet nog de tijd dat ik mij er ook er in opjaagde, maar nu kan ik de leer van Jehovahs Getuigen gelijk geven zonder te denken dat ik daardoor mijn plaastje in het paradijs zal verliezen. Geloof jij in het eeuwige leven of is er er voor jou alleen maar het hier en nu, indien je gelooft in het eeuwige leven, zullen al die kinderen die nu veel te vroeg sterven een tweede kans krijgen en dat telt ook voor degenen die niet kunnen lezen of de kans niet gekregen hebben om de bijbel te lezen en dat is het enige dat zeker is. Het allerbelangerijkste in het leven van een gelovige is het woord van God, het naleven van dat woord is belangerijker dan het leven zelf, hoewel het leven heilig is, kan je er zelf geen honderd jaar aanbreien, dat kan alleen God, wie niet gehoorzaam, en zelf zijn schrede richt, zal uiteindelijk een tweede doodt sterven, dat zou je toch moeten weten, waarschijnlijk niet want hij gelooft in het vagevuur en de hel hé. Maar voorlopig neem je best je bijbel ter hand en lees je eens 1 Kor.13 . en je ben al een stukje dichter bij de waarheid. in plaats van iemand vals te beschuldigen.
Groet Ronny
Oud 10 mei 2006, 08:44   #178
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegestelling tot wat je misschien denkt ben ik niet achterlijk, maar als ik jou posting leest heb ik een gevoel dat je een slag van de molen hebt gekregen je zit hier dingen te schrijven wat ik niet gezegd hebt, waarom jaag je er zo daarin op, ik weet nog de tijd dat ik mij er ook er in opjaagde, maar nu kan ik de leer van Jehovahs Getuigen gelijk geven zonder te denken dat ik daardoor mijn plaastje in het paradijs zal verliezen.

Ik denk niet dat jij achterlijk bent, neem dat van me aan. Ik acht jou evenwaardig. Anders zou ik het je wel zeggen.

Ik jaag me daarin inderdaad een beetje op, omdat ik niet kan verdragen dat mensen jou onopzettelijk misleiden en jij op jou beurt weer anderen. Ik vind dat nogal erg, ja. Wellicht denk jij hetzelfde over mij en ik ben me daar terdege bewust van. Mijn plaats in het paradijs is verzekerd door het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. Zo spreekt de Bijbel.

Citaat:
Geloof jij in het eeuwige leven of is er er voor jou alleen maar het hier en nu, indien je gelooft in het eeuwige leven, zullen al die kinderen die nu veel te vroeg sterven een tweede kans krijgen en dat telt ook voor degenen die niet kunnen lezen of de kans niet gekregen hebben om de bijbel te lezen en dat is het enige dat zeker is.

En zoals het voor de mensen weggelegd is eens voor altijd te sterven...HEBR.9:27a NW

Hoe kun jij nu zeker zijn van iets dat de Bijbel tegenspreekt? Zoals ik je aantoon staat in de Hebreeënbrief dat de mens sterft ééns en voor altijd, daarna komt het oordeel

Waar haal jij de theorie dat kinderen die te vroeg sterven en mensen die de Bijbel niet lazen een tweede kans zouden krijgen? Dat is gewoon niet waar mijn beste. Het zou ook niet eerlijk zijn om aan de één meer kansen te geven dan aan de ander. En God claimt weldegelijk eerlijkheid en rechtvaardigheid. Je kunt deze theorie onmogelijk Bijbels funderen volgens mij.

Citaat:
Het allerbelangrijkste in het leven van een gelovige is het woord van God, het naleven van dat woord is belangrijker dan het leven zelf, hoewel het leven heilig is, kan je er zelf geen honderd jaar aanbreien,....

Volgens mij is het allerbelangrijkste, de liefde. Want alle geboden uit de Bijbel zijn samengevat in deze zin: Heb je naaste lief als jezelf. De liefde doet niemand kwaad, daarom is de liefde de vervulling van Gods geboden. En om lief te hebben heb je geen Bijbel nodig, dat zou nogal erg zijn indien het anders was.

Citaat:
....dat kan alleen God, wie niet gehoorzaam, en zelf zijn schrede richt, zal uiteindelijk een tweede doodt sterven, dat zou je toch moeten weten, waarschijnlijk niet want hij gelooft in het vagevuur en de hel hé. Maar voorlopig neem je best je bijbel ter hand en lees je eens 1 Kor.13 . en je ben al een stukje dichter bij de waarheid. in plaats van iemand vals te beschuldigen.
Groet Ronny

Ik beschuldig jou nergens van, en verontschuldig mij als ik zo overkwam. Ik kom alleen maar tot vaststellingen. En neen, ik geloof niet in het bestaan van het vagevuur. Als je 1Kor. 13 leest, zul je zien dat ook daar wordt beweerd dat alle kennis [ook Bijbelkennis dus] zal weggedaan worden. Alleen de liefde zal standhouden.

Mag ik jou eens een concrete vraag stellen? Je hoeft niet te antwoorden, net zoals je niet hoeft te antwoorden op andere vragen. Ook al zou het me blij maken, voel je niet verplicht. Maar deze is toch wel belangrijk voor de rode draad in onze discussie. Ze luidt als volgt:

Wat moet ik volgens jou doen om het eeuwig leven te beërven?

Alvast bedankt.

Paulus.
Oud 10 mei 2006, 09:25   #179
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Jou redenering is volstrek waardeloos.En waarom zou mijn clubje moeten verbleken, omdat in jou ogen de Atheïsten met 228 miljoen zijn en dat niet-religieuzen met 882 miljoen zijn , waarom jaag je je daarin zo op omdat ze groter zijn dan mijn klubje en denk je nu werkelijk dat zij de waarheid hebben , komt met iets beter af dan dat hé.
Groet Ronny
Weer een zeer inhoudelijk antwoord

U zegt dat je 6 miljoen leden "moet verdienen", waarop ik wat andere cijfertjes geef, met de stelling: zijn die dan zoveel beter dan jullie, dat zij zoveel meer leden "verdienen".
Aangezien u er van uit gaat dat die 6 miljoen een teken is van succes en kwaliteit (of voor mijn part uw argument van "de waarheid"), dan ligt die blijkbaar heel laag omdat er zoveel grotere groepen zijn.

Waar blijft trouwens de reactie op het laatste stukje? Of heeft u het moeilijk de fout in uw redenering toe te geven
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 11:11   #180
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat jij achterlijk bent, neem dat van me aan. Ik acht jou evenwaardig. Anders zou ik het je wel zeggen.

Ik jaag me daarin inderdaad een beetje op, omdat ik niet kan verdragen dat mensen jou onopzettelijk misleiden en jij op jou beurt weer anderen. Ik vind dat nogal erg, ja. Wellicht denk jij hetzelfde over mij en ik ben me daar terdege bewust van. Mijn plaats in het paradijs is verzekerd door het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. Zo spreekt de Bijbel.

En zoals het voor de mensen weggelegd is eens voor altijd te sterven...HEBR.9:27a NW

Hoe kun jij nu zeker zijn van iets dat de Bijbel tegenspreekt? Zoals ik je aantoon staat in de Hebreeënbrief dat de mens sterft ééns en voor altijd, daarna komt het oordeel

Waar haal jij de theorie dat kinderen die te vroeg sterven en mensen die de Bijbel niet lazen een tweede kans zouden krijgen? Dat is gewoon niet waar mijn beste. Het zou ook niet eerlijk zijn om aan de één meer kansen te geven dan aan de ander. En God claimt weldegelijk eerlijkheid en rechtvaardigheid. Je kunt deze theorie onmogelijk Bijbels funderen volgens mij.

Volgens mij is het allerbelangrijkste, de liefde. Want alle geboden uit de Bijbel zijn samengevat in deze zin: Heb je naaste lief als jezelf. De liefde doet niemand kwaad, daarom is de liefde de vervulling van Gods geboden. En om lief te hebben heb je geen Bijbel nodig, dat zou nogal erg zijn indien het anders was.

Ik beschuldig jou nergens van, en verontschuldig mij als ik zo overkwam. Ik kom alleen maar tot vaststellingen. En neen, ik geloof niet in het bestaan van het vagevuur. Als je 1Kor. 13 leest, zul je zien dat ook daar wordt beweerd dat alle kennis [ook Bijbelkennis dus] zal weggedaan worden. Alleen de liefde zal standhouden.

Mag ik jou eens een concrete vraag stellen? Je hoeft niet te antwoorden, net zoals je niet hoeft te antwoorden op andere vragen. Ook al zou het me blij maken, voel je niet verplicht. Maar deze is toch wel belangrijk voor de rode draad in onze discussie. Ze luidt als volgt:

Wat moet ik volgens jou doen om het eeuwig leven te beërven?

Alvast bedankt.

Paulus.

Als een auteur een boek schrijft, doet hij of zij dat gewoonlijk met een specifike groep mensen in gedachten. Sommige boeken zijn geschreven voor hoogopgeleiden, andere voor kinderen, en weer andere voor mensen die zich op een bepaald terrein hebben gespecialiseerd. Hoewel de bijbel voor iedereen beschikbaar is, is hij zo geschreven dat alleen een bepaalde groep mensen hem zal kunnen begrijpen en waarderen. Jehovah heeft de bijbel verschaft voor nederige, zachtmoedige mensen. Zulke mensen kunnen de bedoeling van de bijbel begrijpen, ongeacht hun leiding, cultuur, status of etnische afkomst (1 Tim.2:3-4). Anderszijds is het mensen die niet de juiste gezinheid hebben, niet gegevens de bijbelse waarheid te begrijpen, hoe intelligent of ontwikkeld ze misschien ook zijn. Hooghartige, trotse mensen kunnen de kostbare waarheden uit Gods Woord niet vatten (Matth.13:11-15; Lukas.10:21; Hand.13:48).Alleen God zou zo'n boek kunnen voortbrengen. Als laatste de opmerking van jou, want zo laat hij het wel overkomen dat jij God er niet beroerder vanaf komt door niet in de bijbel te lezen.Nogal logisch lijkt mij: Jij vormt je namelijk een beeld van God zoals jij vindt dat Hij behoort te zijn. En dat is natuurlijk altijd beter beeld dan het beeld wat jij gekregen hebt door wat anderen jouw van die bijbel verteld hebben. Als je alleen vanaf onderen kijkt zie je niks anders als wortels. Kijk eens van boven, misschien helpt het.

Ik ga je een verhaal vertellen over de gebarste emmer, misschien heb je het al gehoor, maar raad je toch eens aan om eens diep over na te denken. het verhaal vertelt veel en je kunt het ook vergelijken dat God niet hard of ongevoelig voor mensen is die een gebrek hebben.
Een waterdrager in India had twee emmers ; elke emmer hing aan één kant van een juk dat hij over zijn schouders droeg. Eén van de emmers had een barst en de andere emmer was in perfecte staat. Terwijl die tweede emmer aan het einde van de lange weg tussen de revier en het huis van de meester een volle portie water afleverde was tegen die tijd de gebarste emmer nog maar halfvol.
Dat ging zo twee volle jaren verder. De waterdrager leverde altijd maar anderhalve emmer water af in het huis van zijn meester. Natuurlijk was de goede emmer bijzonder trots op zijn prestaties omdat hij perfect voldeed voor het doel waarvoor hij gemaakt was. Maar de arme gebarste emmer was beschaam om zijn gebrek en voelde zich ellendig omdat hij maar de helft kon presteren van wat je van hem had mogen verwachten. Nadat hij zich zo twee jaar lang als een mislukking had beschouwd begon hij op een dag de rivier tegen de waterdrager te praten.
"Ik ben beschaam over mezelf en ik wil me bij jou veronderschuldigen"
"Waarom? Vroeg de waterdrager. Waarom ben je beschaam"?.
Omdat ik de laatste twee jaar slechts in staat ben geweest om maar een halve portie water af te leveren. Door die barst in mijn zijwand verlies ik voortdurend water onderweg naar het huis van je meester. Door mijn falen moet jij zo hard werken en krijgt je niet het volle loon voor je inspanning, antwoorden de emmer.
De waterdrager kreeg echt medelijden met de oude gebarste emmer; hij wilde hem troosten en zei: Als we dadelijk teruggaan naar het huis van de meester moet je eens goed op die prachtigen bloemen letten aan de kant van de weg.
En inderdaad: Toen ze de heuvel opliepen zag de gebarste emmer de prachtige wilde bloemen langs de kant. van de weg en dat bracht hem toch een beetje troost, Maar aan het einde van de reis voelde hij zich toch weer ongelukkig omdat de helft van het water weer weggelopen en hij weer gefaald had.
De waterdrager bekeek de emmer en zei: Heb je dan niet gezien dat er alleen maar bloemen groeien langs jouw kant van de weg en niet langs de kant van de andere emmer?
Dat komt omdat ik altijd al wist dat je een beetje lekte en ikheb daar mijn voordeel mee gedaan. Ik heb bloemzaadjes geplant aan jou kant van de weg en elke keer we terugkwamen van de rivier heb jij ze water gegeven.
En zo heb ik twee jaar lang telkens prachtige bloemen kunnen plukken om de tafel van mijn meester mee te versieren. Als jij niet zou zijn zoals je nu eenmaal bent dan zou zijn huis er nooit zo prachtig uitzien.

En zo heeft ieder van ons zijn eigen lekken. We zijn allemaal gebarste emmers . Maar als wij er open voor staan dan zal de Heer ons Falen kunnen gebruiken om de tafel van Zijn Vader op te fleuren.

In Gods grote plan gaat nooit iets verloren. Wanneer je dus een manier zoekt om elkaar te dienen en als God je voor een bepaalde taak heeft geroepen, maa je dan geen zorgen om je zwakke punten. Wees je er wel van bewust maar geef Hem de mogelijkheid om er zijn voordeel mee te doen en zo kan jij ook meewerken aan schoonheid langs Zijn weg.

Ga dapper voort en weet dat we in onze zwakheid zijn sterkte ervaren.

Groet Ronny
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be