![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer worden Vlaanderen en Nederland een | |||
Meteen na de onafhankelijkheid van Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,14% |
10 jaar na dat Vlaanderen onafhankelijk is |
![]() ![]() ![]() |
23 | 41,07% |
pas een eeuw er na (of langer) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
Vlaanderen bij Nederland bent u gek |
![]() ![]() ![]() |
22 | 39,29% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Staatssecretaris
|
![]() De gewesten in hun vroegere vorm herstellen, vele Brabanders en Limburgers zouden dit wel erg zien zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Best wel leuk, maar ik heb me vraagtekens bij de relevantie in onze tijd.
![]() |
#163 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
West-Vlaanderen: West-Noord-Belgie. Limburg: Oost-Noord-Belgie. Oost-Vlaanderen: West-Midden-Noord-Belgie. Antwerpen: Oost-Midden-Noord-Belgie. Vlaams-Brabant: Zuid-Midden-Noord-Belgie. Brussel: Midden-Zuid-Midden-Noord-Belgie.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eum ge zit daar wel te snoepen van Frankrijk hé? Wil je Chirac op uw kop?
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een sterk Nederland zie ik wel zitten, maar een sterk Europa?
![]() |
#167 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Frans-Vlaanderen is zo Frans gelijk Frankrijk. Ik kan het weten, want ik woon dicht bij de Frans-Vlaamse grens.
Voor alle inwoners van Frans-'Vlaanderen' is Vlaams pure folklore, met nul politieke betekenis. Minder dan 5% kent het 'Vlemsch', maar spreken doen ze het niet meer, enkel voor een toneelstuk of liedje kennen ze nog Vlemsch maar daar stopt het bij. Laat ons niet imperialistisch doen en onze zuiderburen met rust laten, want we halen anders opnieuw een Franstalig Paard van Troje binnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() en ik heb het wel over de Frans-Vlamingen van jonger dan 70 jaar hé... Want er zijn nog oude relieken in rusthuizen te vinden die wel nog Vlemsch klappen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Staatssecretaris
|
![]() Het aan Frankrijk verloren gebied is inderdaad voorgoed verloren, maar men kan de banden met die regio onderhouden en het Nederlands daar promoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is wel nog de michiel de swaenkring.
http://www.mdsk.net/home_nl.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Staatssecretaris
|
![]() http://www.kfv-fransvlaanderen.org/
Komitee Frans Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ze horen helaas niet tot de mainstream van de bevolking aldaar. Toch leuk dat ze zich nog verenigen en hun ancestrale cultuur onderhouden.
![]() |
![]() |
#175 | |||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelfs de Taalunie geeft nu toe dat er wat spreektaal betreft drie verschillende en steeds verder diverge talen zijn: Nederlands, Vlaams, Surinaams nederlands. Wat de schrijftaal betreft liggen de zaken enigzinds anders. Citaat:
Ik kan tot sint-juttemis blijven doorgaan met voorbeelden geven dat Vlamingen, Vlamingen zijn en dat ze verschillend zijn dan Nederlanders. Door de evolutie dat ze hebben doorgemaakt. Citaat:
..... Citaat:
Citaat:
Er zijn er die ook andere verbanden leggen, en er zijn er zelfs die beweren dat er geen enkel verschil is... Om te beginnen een verschil is dat Hollanders, Friesen, Nieuw Zeelanders, Amsterdammers enz allen in Nederland wonen. Dat zij één volk zijn. Vlamingen wonen in België, het zijn tot op de dag van vandaag nog altijd Belgen. België heeft een mengeling van noord en zuid europese cultuur. En er wordt gewerkt met veel geschreven en ongeschreven gedragsregels. Formele regels zijn er als een flexibel kader waar naar eigen inzicht mee omgegaan kan worden. De Nederlandse maatschappij is individualistisch ingesteld en kent weinig strikte gedragsregels. Het ontbreken hiervan kan door Vlamingen en Franse als onbeleefdheid opgevat worden. Gestelde regels worden wel nageleeft en verworven soms een doel op zich. Er is zeker een verschil met nederland als het om bijvoorbeeld ruimtelijke ordening gaat, in Vlaanderen is men vrij om te bouwen wat men wil, in Nederland niet daar komt de schoonheidscommissie of hoe ze het ook noemen zich met alles bemoeien, hoe het huis er moet uitzien, welke matrialen, of het wel aangepast is aan het "karakter" van de buurt enz... Wij Vlamingen zijn hier veel vrijer in, en het is daarom en ook omdat de taxatie van het Woonbeleid in Nederland zo duur is, dat de begoede burgers van Nederland naar Vlaanderen afzakken om hun riante villa's neer te poten. Ook op het punt van Onderwijs verschillen we zo duurt het bijvoorbeeld 4 jaar om een opleiding tot Verpleegkundige af te maken. Terwijl wij dat amper in 3 jaar doen en dan kan je nog kiezen tussen graduaat of gediplomeerd. Vlaamse verpleegkundige zijn dan ook een gegeerde commoditeit. Om nog maar te zwijgen over hoe men de gezondheidszorg invult in Nederland tegenover Vlaanderen. De meeste nederlanders komen zich hier behandelen, omdat het sneller gaat en ze niet met wachtlijsten te maken krijgen. Zo zie je dat elk deel zijn aparte visie heeft over de dingen. Nederlanders en Vlamingen die ik persoonlijk ken en waarbij ik al eens voor de sport gepeild heb hoe ze elkaar ervaren blijken toch overeenkomstige dingen te vertellen. Zo vertelde de Vlamingen die ik ken dat ze wel bewondering hebben voor de gemakkelijkheid waarop een Nederlander zijn mening kenbaar maakt, dat ze over de essentie praten inplaats van over details. Deze Vlamingen zouden graag de gewiekste zakelijkheid, groepsgeest, en ongeveer de helft van hun lef in zakelijke overlegsituaties van de Nederlanders overnemen. Ze vinden wel dat Nederlanders te luidruchtig, betweterig en zelfingenomen zijn. In zakelijke vergaderingen ervaren ze Nederlanders als overdonderend, en te weinig aandacht voor de mening aanpak van de Vlamingen. De Nederlanders die ik ken zijn dan weer "gek" op de ontspannen en praktische instelling van de Vlaming. De gemoedelijkheid, gezelligheid, en taalvaardigheid, soms wel op een nogal neerbuigende wijze in de trand van "Wat hebben die 'Belgen' een leuk taaltje" maar de meeste Nederlanders die ik ken vinden onze taal verzorgder, mooier dan hun eigen gebruik van de taal. vervelend vinden de Nederlanders "dat je zelden weet namens wat of wie men spreekt of niet" "onverschilligheid" "achterdocht" "het gesloten zijn, het niet "open" zijn" een timide opstelling geringe zakelijkheid indirecte communicatie en besluiteloosheid Ze zouden heel graag het goede gastheerschap en het pragmatisme van de Vlamingen willen overnemen. De Vlamingen en nederlanders die ik tegenkom zijn zich wel enigzinds bewust van hun onderlinge culturele verschillen, maar hechten evenzeer zeer veel aan een goede verstandhouding. Nederlanders zien vooral Vlamingen als een natuurlijke bondgenoot, waarmee ze veel zaken delen. Maar soms voelen nederlanders zich in de steek gelaten als zij onder vuur liggen van andere delegatie's omdat ze de fijngevoeligheden niet eigen zijn die een Vlaming zich meester heeft gemaakt door de unieke situatie waar hij in beland is geweest. Een Vlaming kan immers beter inschatten wat de Brusselse en waalse delegatie's drijft en heeft een soort ingebakken antenne.een Nederlander begrijpen soms niet dat zijn opstelling andere kan irriteren. En de Vlaming al snel het gevoel krijgt om in de verdrukking te komen en dat werkt dan ook contraproductief, ook het gevoel van de Nederlanders dat ze alles beter weten werkt niet bevorderlijk. Ze zijn klein en in het minst wel overbrugbaar mits de Vlaming zich niet laat ondersneeuwen en de nederlander zijn standpunten niet als vaststaand beschouwd, en minder krampachtig vasthouden aan eigen senario's en creatiever opereren. Dat ben ik te weten gekomen uit m'n contacten met wat Nederlanders en Vlamingen. Citaat:
Maar voor mij is dat geen afdoende rede om de Vlaamse staat op te geven om onder de Nederlandse staat te komen. Daarvoor zijn ze voor mij te verschillend. Citaat:
Citaat:
Voor mij is een Vlaming een Vlaming en geen Nederlander. Het is perfect aanvaardbaar dat er Vlamingen zijn die zich op basis van een vervlogen geschiedenis, een vervlochten taal, vinden dat ze ook Nederlander zijn. maar dat gaat voor mij niet op. Ik ben Vlaming, en als ik dan toch heel precies moet zijn ben ik eigenlijk brabander vermits ik Antwerpenaar ben, en omdat Antwerpen volgens de "oudheid" in Brabant ligt. Ik geloof zeer sterk ik een onafhanklijke Vlaamse Staat, met een nauwe samenwerking met Nederland. En koester niet het idiaal om één te worden met Nederland. Want voor mij impliceert dit dat Vlaanderen zijn Staats zijn verliest. Wat naar mijn aanvoelen onrechtvaardig is, daar ik meen dat elk volk het recht heeft om onafhanklijk te zijn. Citaat:
Net zoals de nederlandse identiteit gevormd is door de geschiedenis van Nederland. Beider hebben zich los van elkaar ontwikkeld, zijn samen gekomen, en weer gesplitst....beider hebben zich verder blijven ontwikkelen... Die invloeden maken voor een deel wat we nu zijn, en dat is naar mijn mening twee aparte volkeren. Hoe Klein je de verschillen ook mag ervaren de geschiedenis is wat ze is en heeft op beider haar eigen stempel gedrukt. Citaat:
Maar betekend dit dat elke provincie op basis van haar bevolkingsaantal in het parlement zal vertegenwoordigd zijn de Acht artikelen bepalen nog meer "Que les provinces belges seront convenablement représentées" Waneer alle nederlandse gewesten op de meest innige manier met elkaar moeten verenigd worden, zou dit betekenen dat de 110 zetels van de tweede kamer evenredig over alle provincies verdeeld worden. Maar dit is voor het Noorden onverteerbaar. Het teld immers slechts 2 miljoen inwoners, waaronder ongeveer 1/3 katolieken. Het zuiden teld 3.4 miljoen inwoners en is vrijwel volledig katholiek. Een vertegenwoordeging naar bevolkingsaantal zou dus kunnen leiden tot een overweldigende katholieke meerderheid in het parlement. Dit is onaanvaardbaar bij de protestantse burgerij in het Noorden. Die zichzelf niet ten onrechte als de staatsdragende factor van het rijk ziet en voor wie de hereniging neerkomt op een inlijving van het Zuiden door het Noorden.Alhoewel Willem zelf eerder meer Groot Nederland dan Hollands denkt, vormt ook in zijn gedachtengang het Noorden de kern van het rijk. men wijst erop dat het Noorden meer belasting betaald dan het Zuiden. Uiteindelijk wordt gekozen voor een gelijke vertegenwoordeging 55 zetels voor het Noorden en evenveel voor het zuiden. Het nadeel van deze regeling was natuurlijk dat vanaf het begin Noord en Zuid als twee blokken tegenover elkaar geplaatst werden. De beoogde "perfecte" samensmelting van de twee delen wordt er fel door bemoeilijkt. Op de Vraag van het Zuiden wordt er een eerste kamer of senaat ingericht. Deze moet de door de tweede kamer goedgekeurde wetsontwerpen bekrachtigen. De eerste en de tweede kamer vormen samen de staten-generaal of het parlement. Een naar Engels voorbeeld worden de leden van de eerste kamer benoemd door de koning. Zo krijgen de edelen van het Zuiden ook een plaats is het bestuur. aangezien de koning vanzelfsprekend vooral medestanders van zijn beleid in de eerste kamer brengt, krijgt deze al snel de bijnaam la menagerie du roi. Ook bij de samenstelling van de eerste kamer probeert Willem het evenwicht tussen Noord en Zuid te bewaren. de voorzitter komt in de onevenjaren uit het Noorden en in de even jaren uit het Zuiden. De ministers kunnen in het parlement niet over hun beleid ondervraagd worden, voor wat nu als een vanzelfsprekendheid lijkt was dat niet het geval in de 19de eeuw. De belangrijkste bevoegdheid van het parlement situeert zich op fiscaal vlak en de goedkeuring van de begroting, maar aangezien dat maar om de 10 jaar gebeurt is de rol van de parlementsleden eerder beperkt. de begrotingsbesprekingen vormen dan ook een hoogtepunt in het politieke leven. De "acht artikkelen" schrijven een gemeenschappelijke afbetaling van de schulden voor.In het Zuiden wordt deze regeling als bijzonder onrechtvaardig ervaren, aangezien de schulden van het noorden vele keren groter zijn dan die van het zuiden. De staten generaal die op dat ogenblik alleen bestaat uit parlementsleden de nieuwe grondwet moet goedgekeurd worden door Noord en zuid maar vermits de staten Generaal op dat ogenblik alleen bestaat uit parlementsleden uit het Noorden keurt het ontwerp goed zonder één enkele tegenstem. het Zuiden heeft nog geen parlementsleden daarom laat de koning 1603 notabelen oproepen. Hij gaat er vanuit dat deze massaal voor de gronwet zullen stemmen en dus aan het nieuwe bestuur een sterker draagvlak zullen geven. daarbij rekent de koning ook op het taalkundig verwantschap die er bestaat tussen de Vlaamse provincies en het Noorden. maar de koning verkijkt zich op de macht van de katholieke kerk die de notabele op alle mogelijke manieren onder druk zet om zich tegen de grondwet uit te spreken. Die grondwet wordt voorgesteld als instrument dat dient om het volk van zijn geloof te vervreemde en ketterij te verspreiden. Er is spraken van een ware campagne met pamfletten en dreigementen allerhande. in zijn herderlijk schrijven vaardigt de Gentse Bisschop: Broglie een uitdrukkelijk verbod op gelijk welke manier of onder gelijk welk voorwendsel de grondwet te steunen. Waneer de resultaten worden bekendgemaakt, blijkt dat er van de 1323 notabele die zijn komen opdagen 527 voor en 796 tegen het ontwerp hebben gestemd. dat is natuurlijk een zware tegenslag. Bovendien blijken de nee stemmers vooral uit de Vlaamse provincies te komen daar zijn 554 neen stemmen uitgebracht en slechts 272 ja stemmen. En dit is te verklaren door de ijzeren greep die de kerk op de bevolking had. Het is théodore Dotrenge, een liberaale Zuid Nederlander die deel uitmaakt van de grondwetscommissie die een oplossing aanreikt. aangezien de acht artikkelen de gelijkheid van godsdiensten oplegt en de grondwet niet tegen de acht artikkelen kan ingaan, mogen de 126 tegenstemmers die uitdrukkelijk gebaseerd op religieuze motieven eigenlijk niet meegeteld worden. Maar dan is er nog altijd een meerderheid van 143 stemmers tegen. Ook daar wordt een oplossing voor bedacht. Volgens het principe wie zwijgt stemt toe worden de 280 notabelen die niet zijn komen opdagen, geacht voor de grondwet te zijn. Op die manier komt men toch tot een meerderheid. het spreekt voor zich dat deze 'Hollandse' rekenkunde voor heel wat sarcasme en bittere reacties veroorzaakte in het zuiden.De sfeer verbeterd er niet op waneer enkele dagen later de eerste regering van het Koningkrijk wordt samengesteld. op tien ministers komt er slechts 1 uit het zuiden, laater wordt dit aantal maar lichtjes opgetrokken. Het zuiden zal altijd zwaar onder vertegenwoordigd blijven. Dit maakt deel uit van de moeilijke evenwichtsoefening die willem moet maken: de baantjes gaan grotendeels naar het noorden,maar het economische beleid is eerder op het zuiden afgestemd. Het zuiden wordt verder gepaaid met topbenoemingen aan het hof van de koning. Citaat:
Ik heb eerder al mijn mening daarover kenbaar gemaakt, en zie het nut niet dat te gaan herhalen. Citaat:
Citaat:
Moet je mij eens uitleggen waar die eigenheid nu juist zit. Vlaanderen is zoals in niets gelijk, immers heeft zij voor haar vrijheid moeten strijden, als zij onafhanklijk van België wordt, wil dat zeggen dat ze om maar iets te noemen haar eigen grondwet zou hebben, en een vrijheid om over zichzef te beschikken. Brabanders, Hollanders, Zeeuwen enz... mogen wel zichzelf zijn in zo verre dat dit niet teveel in opspraak komt met de geldende Nationale regels van Nederland dus het geheel.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zeg niet dat ze dat niet zouden kunnen, als je perse wil kan natuurlijk alles. Maar omdat dit eventueel zou kunnen wil dat nog niet zeggen dat je dat moet doen, nietwaar? Vlaanderen kan net zo goed onafhanklijk blijven. Citaat:
Het doen alsof we een volk zijn zonder verschillen, is waanzin. Citaat:
De Vlaamse onafhanklijk. ![]() Citaat:
Als men de verschillen benoemd tussen twee volkeren is men naar mijn mening niet negatief bezig. Het doen alsof er geen subtiele verschillen zijn, is een oneerlijkheid, en een beledeging. Waarom zou een diepere samenwerking nu zo onmogelijk zijn, tenzij je absoluut wil dat Vlaanderen één wordt met Nederland natuurlijk, dan is diepere samenwerking niet mogelijk, dat strookt niet met het beoogde doel.... Citaat:
Het opgaan van Vlaanderen in Nederland, enfin in een Groot Nederlands staatsverband dat wil zeggen dat Vlaanderen geen zefs. staat kan zijn, want je kan geen 2 staten hebben in 1, dat is een beetje teveel van het goede. En naar mijn mening behoort daar alles bij wat nu als vlaanderen wordt genoemd in België, dus ook het Limburgse en Brabantse deel. Zelfs Brussel, wat na een strikte taal politiek wel terug Nederlandstalig wordt ![]() Vlaams Brabant en Limburg kunnen misschien verbroederen of zo, met hun Nederlandse buren. Hier zijn ook gemeentes verbroederd met Duitsland, Oostenrijk, zelfs de VS... ![]() Citaat:
tussen Nederland en Vlaanderen. We moeten niet naief zijn Vlaanderen en Nederland hebben niet per definitie dezelfde belangen, maar een nauwere samenwerking is wel in ons beider belang. VB in de verdedeging van de positie van het Nederlands, met twee sta je sterker dan alleen, in de europese unie. Het uitdragen van de Vlaamse/Nederlandse cultuur in het buitenland, aan de schaalvoordelen die een samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse havens zou opbrengen. Samenwerken moet! Deze samenwerking kan slechts biatraal Nederlands-Vlaams zijn. Het Benelux experiment is mislukt, daar de Franstalige en Waalse politici zullen hun blokkade tegen een verregaande Benelux-integratie nooit opgeven. Het bbenelux-verdrag loopt overginds af in 2008, afwachten dus wat er daarna komt Vandaag is de samenwerking vooral opgebouwd rond de Nederlandse Taalunie (°1980) en hetCultureel Verdrag van 1995. Daarbuiten zijn er evenwel nog tientallen andere vormen van integratie en samenwerking.
![]() |
![]() |
#176 | ||||||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Dat zou je misschien wel willen, maar dat is niet zo.
Zelfs de Taalunie geeft nu toe dat er wat spreektaal betreft drie verschillende en steeds verder diverge talen zijn: Nederlands, Vlaams, Surinaams nederlands.[/quote]Yeah, sure... Citaat:
Citaat:
1) Deze verschillen zijn niet groot genoeg om het samenleven binnen hetzelfde staatsverband onmogelijk te maken; 2) Zowel het Koninkrijk der Nederlanden als het Vlaamse Gewest zijn niet homogeen qua volksaard en dialecten. Daarbij vertonen sommige Vlaamse en Nederlandse autochtone bevolkingsgroepen meer gelijkenissen met elkaar dan sommige Vlaamse en Nederlandse bevolkingsgroepen onderling. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het kort komt je betoog daarop neer: ik voel me Vlaming omdat ik met Vlaming voel en Vlaanderen onafhanklelijk, wat anderen ook beweren. Nou, waarom ook niet? Jij hebt hier een uitgesproken mening over en ik koester geen illusies dat ik je van mijn gelijk kan overtuigen. De logica en de noodzaak zullen Nederland en Vlaanderen in elkaars armen drijven. Het is een kwestie van wannneer en een in welk tempo en niet of dat gebeurt. Het heeft dan ook geen zin om daarop te hameren in gesprekken zowel met Belgicisten als met hun geestelijke opvolgers - Vlaamse particulaisten. Daardoor kan bij jullie de indruk onstaan dat ze in Nederland niet kunnen wachten om Vlaanderen in te lijven en te domineren. Hoewel niets minder waar is, werkt zo'n discussie averechts door deze verkeerde indruk van jullie. |
||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u niet ver van Boeschepe woont, moet u maar eens in de dorpskroeg rechtover de kerk gaan. Zondagochtend zijn daar meerdere personen die nog Vlaams onder elkaar spreken. Dat de taal zwaar onder druk staat, weten we allemaal. Dat ze volledig zal uitsterven, is nog te betwijfelen omdat er meerdere mensen in Frans-Vlaanderen rondlopen die er nog voor ijveren. Dat een stuk folklore zal worden, is wel bijna onvermijdelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Michiel de Swaenkring behoort inderdaad niet tot de 'mainstream' in Frans-Vlaanderen. Een vereniging als 'Yserhouck' daarentegen wel. De eerste is wat te politiek getint; de tweede niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taal van de Oostenrijkers is ook het Duits; niet het Oostenrijks. De taal van de Liechtensteiners is ook het Duits; niet het Liechtensteins. De Taalunie heeft helemaal niet gesteld wat u daar schrijft. Dat is uw duimzuigerij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Vlamingen behoren we tot de Nederlandse cultuurwereld, net als de Oostenrijkers tot de Duitse behoren. Net als Oostenrijkers en Duitsers, zijn Vlamingen en Nederlanders broedervolkeren. |
|
![]() |
![]() |