![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben er blij dat ik uit een meertalig regio kom. Je meer talen deste beter. Hebben de 70 000 Gaeltaligen in Ierland ook ministers en parlament en de hele pi pa po.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Parlementslid
|
![]() Hoe zit dat nu trouwens met Bayrisch en Duits?
Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 juni 2006 om 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hoeft niet, daar Iers de EERSTE en DE JURE BELANGRIJKSTE taal is van de Republiek. De wetten met eerst en vooral in het Iers afgekondigd worden. Alle ministers moeten vlot Ierstalig zijn. De Ierstaligen hebben aldus de rechten van een meerderheid, terwijl ze evenwel een minderheid zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Parlementslid
|
![]() Tjo, dan is ja iedereen tevreden, of niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En zijn alle duitse dialecten die u niet begrijpt zijn dan ook geen duits? Maar die dialecten die u wel begrijpt zijn dan wel weer wel duits. ![]() Nu gaan onze belgicistische vrienden het nederlands als taal aanvechten om de taalmoord van de hemel op aarde te vergoeilijken. Zoiets als: Belgique heeft jullie ten minste een lengue divine geleerd ipv dat artificieel taaltje en ze zitten nog te klagen, sale flamin ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus hebben de Walen én het Nederlands én hun eigen taal pogen uit te roeien? Waarom? Zijn er nog voorbeelden van volkeren waarvan de bovenlaag de eigen taal wilde vernietigen? De Italianen? De Duitsers? De Hongaren? Mogen we trouwens ook weten wat het "Nederlands" van voor 1823 dan was in de Zuidelijke Nederlanden, buiten een conglomeraat van dialecten? Als er een eenheidstaal bestond, waarom heeft de Nederlandse bezetter die dan moeten opleggen? Of werd de taal van de oranje administratie hier voor 1815 gesproken? Wanneer dan en door wie? Door Napoleon, Jozef II of Maria-Theresia zeker? En nog iets: hoe werd het Letzebuergisch, het Duits (tot 1890) en het Fries behandeld in Nederland? Graag een voldragen antwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De diaecten zijn niet zo sterk geëvolueerd of gestandaardiseerd als de standaardtalen en kunnen daarom sterk verschillen, maar dat wil niet zeggen dat het talen zijn. Maar de zwakste schakel, zelf de ergste dialectspreker berijpt wel de standaardtaal. Andersom niet altijd, maar zoals mijn onderschrift zegt: idic
Laatst gewijzigd door Miguelito : 17 juni 2006 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die tijd beschouwde men het Fries als een dialect van het Nederlands. Er was in de steden trouwens een soort mengvorm ontstaan, het zogenaamde Stadsfries. Een soort Nederlands met ongelooflijk veel Fries. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens er zijn meerdere waalse talen/diaectrn geweest. Eerst de standaardiseering zorgde voor het volledige verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen Willem I kort na de vereniging zijn Blijde Intrede deed, ontvang hij in Brussel de gildenmeesters. Die vroegen hem met aandrang het weer mogelijk te maken om alle administratieve plichtplegingen in het Nederlands te doen. Er bestond reeds een eenheidstaal in de Oostenrijkse tijd (en zelfs daarvoor). Wat die taal is, kan men leren door naar de geschriften van de rederijkers te kijken. Ook na te gaan wat er geschreven staat in de toenmalige gebedenboeken, catechismussen, bestaande literatuur en administratieve geschriften. Uit dit alles wordt duidelijk dat er weldegelijk een eenheidstaal bestond. Er bestond zelfs al een eenheidsspelling die zo goed en zo kwaad werd nagevolgd. In de Oostenrijkse tijd was dat de zogenaamde Desrochette-spelling. In Oostenrijkse tijd gebruikte men in de Dietse gebieden in alle lagere geledingen van de administratie en de Kerk het Nederlands. Slechts op het hoogste niveau en in de correspondentie met het Hof in Wenen was Frans gebruikelijk. De Koninklijke Academie (die nog steeds bestaat en in Oostenrijkse tijd werd opgericht) gebruikte voor haar Dietse afdelingen het Nederlands. In Napoleontische tijd werd het Frans hier opgelegd, wat voor de nodige beroering zorgde. In een rapport opgesteld door generaal Conrad staat te lezen dat hij geconfronteerd werd met grote aantallen Fransonkundige klerken en secretarissen in de Nederlanden. Uiteindelijk kon het Franse bestuur niets anders dan haar eentaligheid uit praktische redenen opzij schuiven en overgaan tot tweetalige aankondigingen. Hier zien we dan dat de Nederlandse tekst opgesteld wordt en verspreid over heel het Nederlandstalig gebied. Geen dialect dus, maar wel in de toenmalige standaardtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Sorry dat mijn Nederlands niet perfect is maar ik had al 3 germaanse talen in mijn hoofd voor het Nederlands. En dan komt het toch voor dat ik alles dooreinander shrijf. Sale flamin? Zal je nooit van mij horen. "En zijn alle duitse dialecten die u niet begrijpt zijn dan ook geen duits?" Neen. waarom?
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 juni 2006 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister
|
![]() neen l'etat belge had het Nederlands als officiele ambtstaal en onderwijstaal moeten behouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering klopt trouwens aan geen kanten. Was er misschien op de een of andere manier een taalkundige gelijkenis tussen de Nederlandse dialecten in Vlaanderen enerzijds en het Frans anderzijds? Die was er wel tussen het toenmalig Stadsfries (gesproken door de bovenlaag in Friesland) en het Nederlands. Of dat nu zo sneu was, is evenwel een andere vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de dialectafstand neem ik altijd de Alemannische dialecten van Zwitserland. Ik ga ieder jaar naar Wallis en hoor daar naar hartelust een voor mij bijzonder moeilijk en soms bijna onverstaanbaar dialect praten. Nochtans spreek ik heel goed Standaardduits. Die onverstaanbaarheid is voor mij evenwel geen reden dat ik die dialecten niet als Duits mag beschouwen. Ook niet, omdat de sprekers zelf hun dialecten als Duits aanzien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dus waarom start je zo te schelden.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 17 juni 2006 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Standaardfrans verhoudt zich op eenzelfde wijze tegenover de Waalse en Picardische dialecten als het AN tegenover de Vlaamse, Brabantse, Hollandse, Limburgse en Saksische dialecten. Hun organische en overeenkomstige cultuurtaal dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |