![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, liever die regelgeving dan de wirwar waarmee wij geconfronteerd worden. België is omgetoverd tot een wanstandelijke lintbebouwing zonder grens. Liever dan de strakke ordening in Nederland die ervoor heeft gezorgd dat er nog echt open ruimte is. Bij ons is die nagenoeg verdwenen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De prinsenvlag werd al jarenlang niet meer gebruikt. Hij is door de NSB uit de mottenballen gehaald. Als zodanig is het een 'nieuw' symbool geworden. Maar nog belangrijker in de kwestie: Hij is onderwerp geweest van strijd. Uiteindelijk is per Koninklijk Besluit door Wilhelmina bepaald dat de kleuren van de vlag rood, wit en blauw zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Goed voorstel. Mooi ook. Iets moderniseren en hij kan weer jaren mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik stel voor we laten die vlag sponseren door coca-cola enzo...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan nog vind ik de reactie bijzonder kinderachtig (zoals trouwens ook het nog steeds gehouwehoer tegen de Duitsers... Jongens, de oorlog is meer dan een halve eeuw achter de rug). Ik vind de Prinsenvlag eerbiedigwaardig, ongeacht of de NSB er later iets van gemaakt heeft waarvoor het oorspronkelijk niet stond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is de vlag van het huidige Nederland. De Prinsenvlag beschouw ik nog steeds als de vlag van de Dietse Nederlanden (Nederland en Vlaanderen). Wil men een neutraler symbool dan kiest men best voor de oude vlag van de Staten-Generaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 juni 2006 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp wel dat u die reactie op de prinsenvlag kinderachtig vindt maar we hebben nu eenmaal een ándere' oorlog meegemaakt. Bij u waren er veel meer 'grijzen' in het palet en waren de onderlinge verhoudingen veel ingewikkelder. Zeker het 'goed' en 'fout'. Bij ons lag het veel eenvoudiger: Een vreemde mogendheid viel ons aan, we hebben gestreden, na een afschuwelijk bombardement volgde capitulatie, bezetting, deportaties en hongerwinter. Er collaboreerde maar een partij, en dat was de NSB. Die als symbool de oude prinsenvlag van stal had gehaald. De prinsenvlag IS eerbiedwaardig. (Hoewel niet de enige mogelijkheid. Hij heeft zowel met rood als met oranje bestaan.) En als met een eventueel samengaan het rood wordt vervangen door oranje en dat dus nieuwe betekenis geeft aan de vlag, heb je best kans dat het wordt aanvaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() U heeft wel gevoel voor humor, dat kan je niet ontkennen...
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs sprak ik trouwens met een Duitser die in het Meetjesland (in de buurt van Waterland-Oudeman, dus juist aan de grens) een vakantiehuis heeft gekocht. De man vertelde me dat hij bewust voor Vlaanderen had gekozen, omdat hij jammer genoeg nog al te vaak met negatieve oprispingen wordt geconfronteerd in Nederland. Ongetwijfeld is de houding sedert WO II al een heel pak veranderd, maar dat neemt niet weg dat men in mijn ogen maar blijft drammen over de oorlog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
|
![]() Waarom geen oranje? Blijkbaar hebben onze Nederlandse vrienden geen moeite met oranje, alleen met oranje-blanje-bleu...
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vlag is van oudsher rood. Geen oranje. Ik weet evenwel niet waarom er rood gekozen werd. Me dunkt evenwel dat men kleuren van een vlag of schild niet zomaar kan verwisselen alsof het een onderlijfje is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
|
![]() Citaat:
Ter info: Citaat:
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
Vlaggen veranderen de hele tijd. Zelfs u stelt dat voor door een gouden rand toe te voegen.
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven moeten wijzigingen te verantwoorden vallen. Er is al veel inkt gevloeid over het rood/oranje van de Nederlandse vlag. Dat kleurverschil is waarschijnlijk gewoon terug te brengen tot het gebruik van verschillende kleurstoffen, waarbij de ene al wat vlugger afbleekte dan de andere. De keuze voor de verticale banen van de Belgische vlag houdt verband met het zich inspireren op de Franse vlag. De Belgische vlag is dan ook een revolutionaire vlag. Het vermeerderen van de Union Jack steunt op de gewone regels van de vlaggenkunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
Uw regels van de vlaggenkunde (welke zijn die overigens in het Britse voorbeeld?) zullen daar ook wel in voorzien, niet? Anders al een reden genoeg om uw vlag af te voeren.
![]() |
![]() |
#179 |
|
![]() ![]()
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet? Het Frankrijk van de Eerste Republiek is ook niet hetzelfde als het Frankrijk van de Derde Republiek! Niet naar instellingen en ook niet naar grondgebied. Spanje heeft nog altijd dezelfde alhoewel haar overzeese bezittingen tot nul herleid zijn en Portugal niet meer tot haar grondgebied behoort. Denemarken heeft nog altijd haar oude middeleeuwse vlag, alhoewel het vroegere Deens Rijk geen uitstaan heeft met het huidige Denemarken. Enzovoort.
|
![]() |
![]() |