![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hollanderhaat? | |||
Nederlanders zijn onze broeders en zusters! |
![]() ![]() ![]() |
54 | 54,00% |
Nederlanders zijn buren net als Duitsers en Fransen |
![]() ![]() ![]() |
41 | 41,00% |
Kaaskoppen zijn arrogant en neerbuigend, ik mag ze niet |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,00% |
Ik heb echt een diepgewortelde schijthekel aan dat tuig in het Noorden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,00% |
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Waarom accepteren belgicisten niet dat er meer en meer mensen zich Vlaming voelen en dat deze mensen ook recht hebben op hun identiteitsbeleving?
![]() |
#162 |
Minister
|
![]() tis jammer dat Brussel niet Midden ergens in Vlaanderen ligt , heb net de kaart bekeken van Brussel en Omgeving , ligt wel erg dicht bij Wallonie , Kunnen we Waals Brabant niet bij Vlaanderen Voegen , eerst al die Walen dumpen in Henegouwen of zo , en dan Nederlanders & Vlamingen Droppen
Laatst gewijzigd door Breda : 9 juli 2006 om 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() Dat het er "meer en meer" zijn, geloof ik niet. Sterker nog, ik denk dat hoe radikaler de Vlaamse Beweging wordt hoe meer mensen "Vlaming" met "extremisme" identificeren. Bovendien ontzeg ik niemand het recht op identiteitsbeleving. Het zijn de Vlaams-nationalisten die België willen vernietigen, niemand wil Vlaanderen vernietigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het bijzonder reductionistisch (anachronistisch zelfs) om het Belgisch/Zuidnederlands gegeven te reduceren tot en te begrijpen vanuit een taalstrijd die pas begon in de jaren 1840 en eigenlijk afgerond was begin jaren 1960. U gaat hier ongetwijfeld weer uit afleiden dat ik Nederlanders "haat" ofzo, terwijl ik zeer goed de noodzaak en voordelen van een doorgedreven politiek-economische Benelux inzie. Laatst gewijzigd door Silhoutte : 9 juli 2006 om 23:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wilde was niet bepaald objectief tegenover Amerika...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Belgische identiteit bestond niet in de tijden waarnaar u verwijst. Daarenboven maakt u belachelijke bokkensprongen. Zo zouden de zeventien Provinciën niet lang genoeg bij elkaar zijn gebleven om een bepaalde identiteit te vormen. Welnu, uit de geschriften van de middeleewen en renaissance merken we het tegendeel: er bestond weldegelijk een gezamelijke Nederlands aanvoelen, al was dat in de eerste plaats zichtbaar onder de geletterden (de gewone mensen identificeerden zich in de eerste plaats met stad, dorp of streek). Er heeft nooit een "embryonaal België" bestaan (dat is pure Pirenne-stijl die iedereen zal weglachen die een beetje geschiedenis heeft gestudeerd aan hogeschool of universiteit): dat is immers een visie die geschiedenis omgekeerd gaat beschrijven, nl. het heden projecten op het verleden. De Brabantse Omwenteling leidt, in tegenstelling tot uw bewering, niet tot een eengemaakte staat, maar wel tot een confederatie. Niets voor niets luidt de benaming "Verenigde Nederlandse STATEN". Niet "staat". Tekenend hiervoor is, dat ieder vorstendom elk voor zich de vorst verlaten verklaart van zijn rechten en ook ieder op zich een onafhankelijkheidsverklaring opstelt. De jakobijnse centralisatie is geen werk van ons volk: het is opgelegd door de Fransen die met alles wat we hier hadden opgebouwd, komaf maakten en hun eigen wetten, indelingen en instellingen oplegden. Het vormde een totale breuk. En er bestonden in Europa al veel eerder bepaalde staten die veel sterkere overeenkomsten vertonen met het verleden: Zwitserland bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Silhoutte : 10 juli 2006 om 00:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U beweert nogal gratuit dat er geen identiteit is gegroeid, in weerwil echter van de feiten. Het bestaan van de rederijkerkamers lang na de scheuring bewijst het tegendeel van uw bewering: men ziet er immers een gemeenschappelijke identiteit en aanvoelen alsook het gebruik van eenzelfde taal onder de rederijkers van zowel de Oostenrijkse, Franse en Luikse Nederlanden alsook van de Republiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb geen bron, misschien weet iemand anders op het forum hier iets over?
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedere vorm van geschiedenis waarbij men het heden projecteert in het verleden en vanuit hedendaagse concepten het verleden tracht te begrijpen, zijn foutief en worden algemeen en onvoorwaardelijk door de huidige geschiedschrijving afgewezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, de grote reden van de gebiedsuitbreiding door de Fransen is hun magische doel: Frankrijk bekronen met natuurlijke grenzen. In het noorden en oosten hoort dit de Rijn te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() Ik citeer enkele van de meest gezaghebbende namen, wier werken n.b. op universiteiten gebruikt en gedoceerd worden. Volgens u zijn het allemaal geschiedvervalsers. Onzin, natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat de taal betreft: de volkstaal is sedert de Oostenrijkse tijd verloederd. Sommigen wilden na de Belg. onafhankelijkheid zelfs een Vlaamse (of W-Vlaamse) taal invoeren, maar zij werden uiteindelijk verdrongen door de orangisten die het 'Belgisch-Vlaams' te "klein" vonden, niet "goed genoeg" en - tevens - een symbool van de historische faling van Brabant/Vlaanderen als blijvende katalysator van de NL taal na de 16de eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel had ik het over uw manier van doen: die is totaal anachronistisch. U spreekt over Belgen in de 13e eeuw, embryonaal België en meer van die staatsnationalistische onzin die de geschiedenis achterstevoren wil beschrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik constateer eenvoudigweg dat verscheidene, gezaghebbende auteurs, deze embryonale zuidnederlandse/Belgische natievorming beschreven hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die "sommigen" waarnaar u verwijst, zijn slechts de West-Vlaamse taalparticularisten die een bijzonder kleine minderheid vormden (met de belangrijkste figuren De Bo en Gezelle - die twee konden het onder elkaar zelfs niet vinden...). De School van Antwerpen (waaronder er inderdaad meerdere orangisten zaten, maar niet uitsluitend) was veel belangrijker en heeft dan ook, gelukkig, de slag thuisgehaald. Brabant noch Vlaanderen hebben ergens gefaald. Dit is eens te meer de reinste onzin. Onze gemeenschappelijke taal is juist mee gegroeid door de vele Brabantse en Vlaamse immigranten die na de val van Antwerpen naar het Noorden vluchtten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |