![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Minister
|
![]() met de kogel tot gevolg zeker, die mensen moesten vechten, tegen eigen wil.
![]() |
#162 |
Minister
|
![]() zo is dat, idd
![]() |
#163 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Minister
|
![]() veel vlamingen die aan het oostfront gevochten hebben zijn er naartoe gegaan , opgejut door... nee, nt nazi of weet ik veel, mr ja, dr meneer pastoor.
tegen het bolsjewisme, voor het christendom, in die val zijn vele jongeren in die tijd gelopen.
![]() |
#165 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat sommige van die jongeren gewoon niet beter wisten, maar ja, hoe ga je na wie verantwoordelijk is voor hun hersenspoeling?
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dus niet iedere oostfronter over dezelfde kam scheren.
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister
|
![]() Citaat:
trouwens, vele mensen waren toen diepgelovig, wat mr pastoor zei was wet. en wie kan verzekeren dat er geen enkele pastoor sympathie had vr de nazi's en zijn arme schaapjes als kannonenvlees vr zijn vriendjes de duitsers zag ?
![]() |
![]() |
#169 |
Banneling
|
![]() Ja precies! Kijk bijvoorbeeld naar Bert van Boghout, stichter van Were Di en het blad Dietsland Europa, waar de halve VB-top nog aan meegewerkt heeft.
Bertje Van Boghout trok als 30-jarige 'jongere' (daar heb je die naoorlogse mythevorming weer) naar het Oostfront en werd na het einde opgepakt en voor zijn proces gebracht Aanvankelijk kreeg van Boghout levenslang, maar vijf jaar later liep hij al rond als een vrij man en kon als zelfstandige een eigen zaak oprichten waar hij negationistische troep en nazi-memoralia verkocht. "Ah ja, die repressie na de oorlog was toch zo verschrikkelijk meneer!" "Ze hebben zelfs mijn zus kaalgeschoren en vol met pek en pluimen ingesmeerd. [..] We hebben er drie uren aan moeten schrobben voor ze weer toonbaar was!" Een half jaar later liepen de concentratiekampen leeg.... duizenden Belgen en Vlamingen waren afgemaakt door de nazi's... Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 4 augustus 2007 om 23:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België bestond niet meer en men kon dus de Belgische wetten niet naleven of toepassen.
Het Belgische staatshoofd en de Belgische legerleiding hadden zich overgegeven. Men kon dus geen Belgische wetten schenden en ook niet toepassen op de periode 40/45. Want de Belgische staat bestond toen niet en de regering was reeds in het begin gevlucht en had de belgische bevolking gewoon aan zijn lot overgelaten. Volgens de internationale overeenkomsten waren alle Belgen tijdens de bezetting Duitsers en hadden zij de Duitse wetten na te leven. Het was dan ook de USA en het VK en Canada die op een bepaald ogenblik de Belgische regering heeft teruggefloten met haar vervolging van de Vlaamse Oostfronters. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister
|
![]() Citaat:
de overlevende, goedgelovige oostfronters zullen zich zo al schuldig genoeg gevoeld hebben toen ze te weten kwamen wel regime ze gediend hadden. de overtuigde nazi's, die er ongetwijfeld ook waren, buiten beschouwing, ik heb het hier over de gehersenspoelde, brave schaapjes van mr. pastoor.
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ps: welke geschiedenisboekjes lezen jullie toch allemaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() Onzin, toon dat maar eens aan. Wat wél is gebeurd, dat is dat de economische en financiële collaborateurs er vrij snel en slechts enkelen met lichte straffen vanaf kwamen. De Amerikanen (en ook de toenmalige Belgische na-oorlogse regeringen) vonden dat er andere prioriteiten waren (de wederopbouw van het land, de in elkaar gestorte economie, de reusachtige inflatie enz..) en daar hadden ze natuurlijk ook de economische collaborateurs voor nodig, die tijdens WOII de tactiek van het minste kwaad hadden gevolgd: niet tegenwerken en ook niet meewerken, zo verdien je de meeste centen en hoef je tegenover niemand verantwoording af te leggen. Maar dat is een ander onverkwikkelijk intriest verhaal.
Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 4 augustus 2007 om 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de eerste reden dat zij zich in het Duitse leger lieten inlijven was honger. Niets anders dan honger. Zij hadden geen weet van wat er in de concentratiekampen gebeurden en nog minder van wat er in de Poolse bossen gebeurde. Het gebruik van de benaming collaboratie voor de Oostfronters is trouwens totaal fout, want zij werkten niet mee aan de bezetting van belgië. En zij hadden geen enkel ander voordeel dan eten. Trouwens ik zou de grote smoelen van 45 tot nu wel eens willen kunnen zien, als de Oostfronters er niet waren geweest. Nu stonden de russen al als eerste in Berlijn, maar dan hadden zij waarschijnlijk de geallieerden terug de noordzee in gedreven.Want Rusland was wel een tegenstander van de Nazi's maar geen bondgenoot van de geallieerden. De geallieerden mochten zelfs het Russische grondgebied niet betreden en de piloten die op Russisch grondgebied terecht kwamen, werden netjes samen met de Nazi's gevangen gezet. Zowel langs europese kant als langs de oosterse kant van azië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() Iemand die in het uniform van de vijand, onder het bevel van de vijand tegen de op dat ogenblik van België bevriende geallieerde strijdkrachten slag gaat leveren, is een collaborateur, volksverrader en verrader van zijn land en last but not least: een oorlogsmisdadiger.
Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 5 augustus 2007 om 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister
|
![]() Citaat:
de voorstanders van de repressie waren eignelijk geen haar beter dan nazi's, me dunkt.
![]() |
![]() |
#178 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Minister
|
![]() kaalscheren, insmeren met pek en veren ? de inboedel van vermeende collaborateurs in de fik steken? en zo meer ?
![]() |
#180 |
Banneling
|
![]() Weer een mythe.... Leopold gaf geen lor om Vlamingen en Vlaanderen, hij was -in tegenstelling tot zijn vader Albert I- een rabiate franskiljon en Belgicist, die er enkel op uit was om onder de mantel van het Derde Rijk, zijn eigen monarchietje te runnen zonder pottekijkers en zonder controle van het parlement. Alleen had hij zich verkeken op de plannen van Hitler, die in werkelijkheid (en dat bleek al in 1941) van België een zoveelste Duitse provincie wilde maken, in een eentalig Duits België.
|
![]() |
![]() |