Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2006, 11:45   #161
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Ik deel uw mening dat het huidige succes van CD&V-N-VA wellicht voor een stuk te wijten is aan het geknoei van paars, waardoor een aantal kiezers de meerderheidspartijen de rug toegekeerd hebben, om hun heil te gaan zoeken bij de oppositie. In die zin zou men inderdaad kunnen spreken van een oppositiebonus. De redenering gaat m.i. echter niet volledig op, gezien het Vlaams Kartel momenteel met diezelfde federale meerderheidspartijen in de Vlaamse regering zit, wat door diezelfde kiezer blijkbaar toch niet wordt afgestraft in de peilingen. Anderzijds ben ik er niet van overtuigd, dat een slecht beleid zich automatisch vertaalt in winst voor de oppositiepartijen. Zelf vond ik het beleid van de eerste (“paarsgroene”) regering Verhofstadt ook al allesbehalve een hoogvlieger, terwijl de toenmalige meerderheidspartijen (met uitzondering van Agalev) daar bij de federale verkiezingen van 2003 toch helemaal niet zijn voor afgestraft, laat staan dat dit oppositiepartijen N-VA en CD&V enigerlei significante stemmenwinst zou hebben opgeleverd.

Ik ben het eveneens met u eens, dat er de CD&V veel aan gelegen is, om volgend jaar ook federaal opnieuw aan de macht te komen. Voor de N-VA is dit minder essentieel, en al zeker niet tot elke prijs. (Wat mij betreft mag de N-VA gerust alléén naar de federale verkiezingen gaan, indien de loyauteit van de kartelpartner in vraag zou komen, zij het dat ik daar vooralsnog geen reden toe zie.) Het komt er voor de CD&V dus op aan, N-VA aan boord te houden met een aanvaardbaar verkiezingsprogramma én dito regeerakkoord. Zonder de N-VA-stemmen valt CD&V immers vermoedelijk terug tot 20 ?* 22 % van de stemmen, onvoldoende om de eerste minister te kunnen leveren en vermoedelijk zelfs niet genoeg om daadwerkelijk federaal te kunnen “inbreken”. (De CD&V wordt in dat scenario zeer waarschijnlijk immers niet de grootste Vlaamse democratische partij, laat staan dat de christendemocraten – gezien de zwakte van het CDH – de grootste politieke familie zouden worden.) Onderschat trouwens de aversie van de huidige VLD-top (Verhofstadt op kop) t.a.v. de Vlaamse christendemocraten niet. Indien de VLD volgend jaar verder zou kunnen met een paarse meerderheid (hoe nipt ook), komt de CD&V er m.i. nooit in. En een (vermeende) “milde” CD&V-oppositie in deze laatste fase van Verhofstadt II zal daar weinig verandering in brengen. Overigens heb ik er zelf nog weinig van gemerkt, dat de CD&V Verhofstadt momenteel met fluwelen handschoenen zou aanpakken. Recent vroeg Tony Van Parys toch nog het ontslag van Laurette Onckelinckx? (Waarop uit de meerderheid trouwens de reactie kwam, dat de oppositie zich ongeloofwaardig zou maken, door om de haverklap het ontslag van één of andere federale minister te eisen..)
Goeie analyse, maar toch volgende opmerkingen :

- Alhoewel hij het niet toegeeft, is het de bedoeling van Leterme na de federale verkiezingen van 2007 in te breken in de federale regering en premier te worden. Daar kan je donder op zeggen.

- In dit geval wordt de VLD gewipt. Di Rupo zal nooit aanvaarden te regeren zonder de SPA. En een tripartite werkt niet. Het verleden toonde dit overduidelijk aan.

- Blijft de vraag of de N-VA zal getolereerd worden door Di Rupo. En wat zal de houding zijn van het ACV, die een zeer unitair standpunt inneemt op het vlak van de splitsing van de sociale zekerheid die door de N-VA geëist wordt?

- Persoonlijk vind ik dat de N-VA best apart opkomt in 2007. Maar als ik de verklaringen van BDW erop nalees, is die kans bijzonder klein. Maar ik ben al die politieke spelletjes en berekeningen kotsbeu. Voor mij is een onafhankelijk Vlaanderen hét belangrijkste. Liefst met samenwerking van beide Vlaams-nationale partijen. In mijn gemeente wordt alvast het cordon sanitaire doorbroken voor de gemeenteraadsverkiezingen, we hebben met het VB een kartellijst gesloten. Met de schorsing van het N-VA-bestuur als gevolg. So what?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 12:41   #162
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik weet wel robert t dat je goede bedoelingen hebt, toch zal Vlaanderen onafhankelijk kunnen worden als de Vlaams-nationalisten ook mensen in de andere politieke families hebben zitten.
Heeft trouwens iemand iets over de uitspraken van Leterme over de Walen vandaag? Anders zal ik ze eens opzoeken en posten
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 12:58   #163
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
- Blijft de vraag of de N-VA zal getolereerd worden door Di Rupo. En wat zal de houding zijn van het ACV, die een zeer unitair standpunt inneemt op het vlak van de splitsing van de sociale zekerheid die door de N-VA geëist wordt?
De N-Va krijgt stilaan een patent op volgend patroon: eisen-in een regering stappen-eisen naar de prullenbak-blijven zitten in de regering

Citaat:
In mijn gemeente wordt alvast het cordon sanitaire doorbroken voor de gemeenteraadsverkiezingen, we hebben met het VB een kartellijst gesloten. Met de schorsing van het N-VA-bestuur als gevolg.
Als jullie geschorst zijn door de N-Va dan is erg een sprake van een kartellijst. De correcte omschrijving luidt dan: "We zijn met een deel ex-N-Va'ers op een VB-lijst gaan staan."
Oud 17 augustus 2006, 13:02   #164
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Geschorst worden ≠ uit de partij gaan.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 13:05   #165
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Geschorst worden ≠ uit de partij gaan.
Die jongen, Superstaaf, begrijpt dat niet
Oud 17 augustus 2006, 14:05   #166
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Onderschat trouwens de aversie van de huidige VLD-top (Verhofstadt op kop) t.a.v. de Vlaamse christendemocraten niet. Indien de VLD volgend jaar verder zou kunnen met een paarse meerderheid (hoe nipt ook), komt de CD&V er m.i. nooit in.

ik zeg u: verhofstad gaat door in 2007 met zijn huidige regering. Zelfs al hebben ze geen meerderheid in het vlaamse deel van de kamer, als ze genoeg zetels in totaal hebben gaan ze door. Als de waalse zetels niet té veel verschuiven (wat er dik in zit) dan zijn er langs vlaamse kant maar 26tal zetels nodig om een regering te vormen. Nu hebben ze er 48 (sossen en vld samen). Het zou me niet verbazen moesten ze bvb maar dertig zetels over hebben en toch doorgaan.
Verhofstadt heeft alles al gedaan om aan de macht te blijven, en dat zie ik niet direct veranderen. Voor de walen is dit uiteraard ook een goede zaak: de vlaamse kant plooit om maar aan de macht te kunnen blijven en zij kunnen krijgen wat ze maar willen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 14:49   #167
vulpes
Gouverneur

Standaard

die bedenking heb ik me ook al gemaakt. voor zover ik weet is er geen enkele bepaling die zegt dat men een meerderheid in beide landsdelen moet hebben.. maar van grondwettelijk recht en aanverwanten heb ik geen kaas gegeten.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 15:11   #168
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ik zeg u: verhofstad gaat door in 2007 met zijn huidige regering. Zelfs al hebben ze geen meerderheid in het vlaamse deel van de kamer, als ze genoeg zetels in totaal hebben gaan ze door. Als de waalse zetels niet té veel verschuiven (wat er dik in zit) dan zijn er langs vlaamse kant maar 26tal zetels nodig om een regering te vormen. Nu hebben ze er 48 (sossen en vld samen). Het zou me niet verbazen moesten ze bvb maar dertig zetels over hebben en toch doorgaan.
Verhofstadt heeft alles al gedaan om aan de macht te blijven, en dat zie ik niet direct veranderen. Voor de walen is dit uiteraard ook een goede zaak: de vlaamse kant plooit om maar aan de macht te kunnen blijven en zij kunnen krijgen wat ze maar willen.
Kan inderdaad wel moeilijke scenario's opleveren bij dossiers, die zowel in kamer en senaat moeten gestemd worden met een dubbele meerderheid. Nu ik denk niet dat dit scenario hem zal stellen.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 16:19   #169
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik weet wel robert t dat je goede bedoelingen hebt, toch zal Vlaanderen onafhankelijk kunnen worden als de Vlaams-nationalisten ook mensen in de andere politieke families hebben zitten.
Heeft trouwens iemand iets over de uitspraken van Leterme over de Walen vandaag? Anders zal ik ze eens opzoeken en posten
Die zitten er al. Vooral in de VLD. Bij Spirit ook, al zijn het nu "links-liberalen". Ik vertrouw beide politieke formaties op Vlaams gebied voor geen eurocent.
Oud 17 augustus 2006, 16:37   #170
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De N-Va krijgt stilaan een patent op volgend patroon: eisen-in een regering stappen-eisen naar de prullenbak-blijven zitten in de regering
Dus ze blijven in de Vlaamse regering, maar komen niet in de federale. Goed.

Citaat:
Als jullie geschorst zijn door de N-Va dan is erg een sprake van een kartellijst. De correcte omschrijving luidt dan: "We zijn met een deel ex-N-Va'ers op een VB-lijst gaan staan."
Je vergeet dat er ook niet-geschorste N-VA'ers op onze lijst staan. Bovendien zijn geschorste N-VA'ers geen ex-N-VA'ers. We komen niet op met een VB-lijst, wel onder de naam "Vlaamse Eenheid". We leveren de lijsttrekker, de 4e en 6e plaats en een 3-tal plaatsen verder in de rangschikking. Dus jouw zogenaamde correcte omschrijving vertoont een paar hiaten.
Oud 17 augustus 2006, 18:47   #171
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar de ontnuchtering van 2007 is er eentje die je nu al ziet hangen. De CD&V wordt te lief voor paars, wetende dat ze in 2007 willen inbreken in de coalitie. Wordt er nog om het ontslag van ministers gevraagd door CD&V ? Voeren ze nog echt bruloppositie zoals 2 jaar geleden ? Ik denk het niet hoor. De CD&V maakt zich op om mooi en braafjes mee te gaan in de machtszeteltjes en dat zal een ontnuchtering voor de N-VA worden.

De cdenv regeert al op elk niveau mee behalve het federale ... maar net als de voorbije 50 jar doen ze niets buiten af en toe keffen.
En wat de uitspraken van leterme betreft die zijn ronduit hilarisch... van het stopzetten van transfers of serieuze bevoegdheden is al geen sprake meer.

Hij zal het nog als een overwinning verkopen als er niet aan de taalgrens geprutst wordt.

het is elke keer opnieuw hetzelfde liedje zowel bij vld als cdenv. En als we zien hoe weinig ze hebben gedaan in de vlaamse regering om b-h-v te splitsen dan is het duidelijk dat het niet meer is dan elecotorale gebakken lucht. Het criminaliseren van de enige partij die consequent vlaams is , het masaal subsidieren vand e islam en niets doen aan de transfers (zelfs eenzijdig aflossen federale staatsschuld). Dat zijn de wapenfeiten van leterme.

En net zoals Di Rupo af en toe de spierballen laat rollen doet leterme dat ook( zei het zelfs al vanuit een defensieve positie.

leterme zegt dat de franstaligen te lui en te dom zijn om nederlands te leren; ik zeg u dat de PC politici en in hoofdzaak de cvp te laf en te zwak zijn .

Het zijn zij die de faciliteiten toepassen en het zijn zij die het bedje gespreid hebben voor de franstaligen. Al die gemeenten werden vroeger door cvp'ers bestuurd. men zou de faciliteiten moeten toepassen zoals de franstaligen ze in pakweg flobecq toepassen niet of nauwelijks.

Zelfs een wisserlmeerderheid tegen paars zit er onder Leterme niet in...

Leterme spreekt alsof hij een tegenstander is van paars maar is in de realiteit en in z'n daden de locomotief van paars.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 18:48   #172
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
En jij gelooft dat? CdenACW staat te popelen om terug op federaal niveau mee te regeren; net als ze op regionaal, gemeentelijk , provinciaal , als in de brusselse regering een loyale partner is van paars.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 17 augustus 2006 om 18:50.
Oud 18 augustus 2006, 08:30   #173
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
En jij gelooft dat? CdenACW staat te popelen om terug op federaal niveau mee te regeren; net als ze op regionaal, gemeentelijk , provinciaal , als in de brusselse regering een loyale partner is van paars.
de cd&v heeft dat niet in de hand hé. Als verhofstad koste wat het kost aan de macht wil blijven en daar alles voor over heeft, kan het evenwel goed zijn dat ze de tsjeven op snelheid pakken.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 09:24   #174
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ze blijven in de Vlaamse regering, maar komen niet in de federale. Goed.
Leg me eens uit hoe je de CD&V, gezien de recente gunstige peilingen, de volgende federale verkiezingen uit de federale regering gaat houden?

Citaat:
Je vergeet dat er ook niet-geschorste N-VA'ers op onze lijst staan.
Is dat zo?
Citaat:
Bovendien zijn geschorste N-VA'ers geen ex-N-VA'ers.
Inderdaad.
Het zijn nog geen ex-NV-a'ers.
Als er regenwolken opkomen, dan regent het nog niet.

Citaat:
We komen niet op met een VB-lijst, wel onder de naam "Vlaamse Eenheid".
Het kind moet een naam hebben.
Hebben de VB'ers toegegeven om voor de lijst een andere naam dan VB te nemen om de N-Va'ers spot, hoon en schande te besparen?

Citaat:
We leveren de lijsttrekker, de 4e en 6e plaats en een 3-tal plaatsen verder in de rangschikking. Dus jouw zogenaamde correcte omschrijving vertoont een paar hiaten.
Komt er dan géén N-Va-lijst apart of met CD&V op? Zoja, dan is er geen sprake van kartellijst, maar gewoon van een paar overlopers.
Oud 18 augustus 2006, 09:55   #175
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
de cd&v heeft dat niet in de hand hé. Als verhofstad koste wat het kost aan de macht wil blijven en daar alles voor over heeft, kan het evenwel goed zijn dat ze de tsjeven op snelheid pakken.
Als het er op aankomt zijn ze even goede dikke vrienden op het federale niveau als op het regionale, provinciale als gemeentelijke niveau.

Als je ziet dat leterme niet aand e transfers wil raken en geen echte bevoegdheden wil overhevelen dan is de weg voor hun regeringsdeelname al helemaal open. Ze vormen maar al te graag een tripartie.

In brussel is het een ongelooflijk bont allegaartje. Wat doe de cdenv daar denk je... Voor vlaanderen kiezen? Daarom dat de vlaming er net als zij verdwenen zijn.
Oud 18 augustus 2006, 12:18   #176
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Leg me eens uit hoe je de CD&V, gezien de recente gunstige peilingen, de volgende federale verkiezingen uit de federale regering gaat houden?
We hadden het over de N-VA, maar soit. Plotseling is de CD&V, maandenlang een flutpartijtje dat volgens jou op apegaaien ligt, incontournable geworden. Bovendien is er geen wet van Meden de Perzen die zegt dat de N-VA in dit geval de CD&V dient te volgen.[/quote]
Citaat:
Is dat zo?
Inderdaad.
Het zijn nog geen ex-NV-a'ers.
Als er regenwolken opkomen, dan regent het nog niet.

Ja. Ik heb trouwens geen schrik van een flinke plensbui. Goed voor den hof.
Citaat:
Het kind moet een naam hebben.
Hebben de VB'ers toegegeven om voor de lijst een andere naam dan VB te nemen om de N-Va'ers spot, hoon en schande te besparen?
Het kind heeft er een. Ik zal eens uit de biecht klappen. Het was voor het het VB niet evident hun sterke merknaam op te geven. Maar het was een primordiale eis van ons of er was geen kartel. Naast spot, hoon en schande bestaan er begrippen als ratio en wederzijds respect. [quote]
Citaat:
Komt er dan géén N-Va-lijst apart of met CD&V op? Zoja, dan is er geen sprake van kartellijst, maar gewoon van een paar overlopers.
De N-VA komt niet apart op en er staat geen enkele N-VA'er op de CD&V-lijst. Is er dan plotseling wél een kartellijst? Je truken kennende zal je er wel iets op vinden dat te ontkennen.
Oud 18 augustus 2006, 12:23   #177
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hadden het over de N-VA, maar soit. Plotseling is de CD&V, maandenlang een flutpartijtje dat volgens jou op apegaaien ligt, incontournable geworden.
Als ik het over de N-Va heb, dan durf ik de epitheta flutpartij en apagapen wel eens bovenhalen.
Terecht.
Zeker als ik de Wetterse afdeling zie verkruimelen en verVlaamsBelangen.

Citaat:
De N-VA komt niet apart op en er staat geen enkele N-VA'er op de CD&V-lijst. Is er dan plotseling wél een kartellijst? Je truken kennende zal je er wel iets op vinden dat te ontkennen.
ALs er geen aparte N-Va-lijst is, en geen kartellijst N-VA-CD&V, dan kan je inderdaad gewagen van een soort kartellijst N-Va+VB. Enfin onder een ander etiketje. Een respectueus etiketje. In Wetteren zijn ze blijkbaar dol op respect. Is daar zelfs geen liberale scheurlijst met die naam? Ik wens hen ook Go(ede) vaert.
8)

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 18 augustus 2006 om 12:24.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 12:50   #178
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ALs er geen aparte N-Va-lijst is, en geen kartellijst N-VA-CD&V, dan kan je inderdaad gewagen van een soort kartellijst N-Va+VB. Enfin onder een ander etiketje. Een respectueus etiketje. In Wetteren zijn ze blijkbaar dol op respect. Is daar zelfs geen liberale scheurlijst met die naam? Ik wens hen ook Go(ede) vaert.
Citaat:
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2006, 14:26   #179
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik het over de N-Va heb, dan durf ik de epitheta flutpartij en apagapen wel eens bovenhalen.
Terecht.
Zeker als ik de Wetterse afdeling zie verkruimelen en verVlaamsBelangen.
Tegen je onmiskenbare gave partijen inwisselbaar te maken naarmate het in je kraam past heb ik geen verhaal.
Citaat:
8)
Allé dan toch. Bedankt. Voor de rest ben je blijkbaar goed op de hoogte van bepaalde aspecten van de Wetterse politiek. Wat "Respect" betreft heb je gelijk. Afscheuringen heb je wel eens in iedere partij, maar de VLD heeft blijkbaar de splitsingsmicrobe toch goed te pakken. In dat opzicht zijn het perfecte flaminganten . Ook in jouw stad is het van dattum. Nog een complimentje voor je laatste zin, weeral een pareltje van een woordspeling.
Oud 18 augustus 2006, 15:56   #180
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ik stel ook vast dat ze op veel plaatsten niet meer onder de naam VLD durven opkomen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be