Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2006, 22:00   #161
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
@Duym en Hellfigger ,
de informatie die we krijgen uit de pers is inderdaad sterk vertekend , maar je kan hoe dan ook één en ander zelf gaan kontroleren .
Ik kom uit de regio zelzate , ruw geschat 10% allochtonen .
De afgelopen 4 jaar zijn hier 8 moorden gebeurd op autochtonen door autochtonen , waaronder 2 kindermoorden .
En inderdaad , die allochtonen hebben de afgelopen jaren een paar mislukte overvallen gepleegd in de regio .
Zijn dat slechte mensen ?
Die overvallers, JA

Of ze nu zwart, geel, rood, bruin, wit zijn speelt me geen rol.

Een crimineel is een crimineel.

Ik heb meer sympathie voor een vader en een gezinsdrama omdat hij het niet meer zag zitten (bv echtscheiding) dan iemand die een bank overvalt.

Alleen werkt de staat wel het onveiligheidsgevoel in de hand door dat er geen statistieken worden bijgehouden op basis van identiteit.
Als de staat het wel doet, dan kan ze zien dat er met een groep een probleem is op een bepaalde domein kan ze daarin ingrijpen en de juiste maatregelen treffen.
Nu niet, want men weet het niet en houd de ogen dicht, terwijl de bevolking elke dag ermee geconfronteerd mee word.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:14   #162
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik heb meer sympathie voor een vader en een gezinsdrama omdat hij het niet meer zag zitten (bv echtscheiding) dan iemand die een bank overvalt.

Shit man, dit vind ik toch een beetje twisted hoor. Gezinsdrama's, weet je, een vader die zijn kinderen vermoord bv. vind ik ziekelijk. Mischien nog een zelfmoordje achteraf er boven op. Hoe laf kun je zijn. Er zijn wel meer mensen met problemen, die wel hun leven terug kunnen oppikken, dank zij wat goede wil, doorzettingsvermogen, vechtlust... Erg laag! Uw eigen kinderen nog geen kans geven om zelf op te groeien, bah, bah, bah! Ik kots op zo mensen.

Een bankovervaller daarentegen (niet dat ik het goedkeur he) pikt gewoon van andere dieven, trouwens, banken zijn goed verzekerd hoor (nog meer dieven).

Sorry hoor, maar ik vind het maar een rare uitspraak van jou.

Laatst gewijzigd door KrisKras : 4 september 2006 om 22:15.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:25   #163
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
correct. Ik geloof niet zomaar in een pers die waardenloos is. Ze is daarom ook niet waardeloos.
Toch zit er altijd sensatiezucht klaar om feiten totaal buiten hun reeële waarde te plaatsen. En dat speelt dan weer in de kaart van degenen die maar één ding willenl: onvrede.
Goed nieuws is dus geen nieuws.
Zo krijgen hopen mensen een aantal zaken mee die niet kloppen:
- het loopt hier vol vreemdelingen
- we leven in een gewelddadig land
Dat op zich is al een zeer spijtige zaak.
Joernalisten moeten hun krant doen verkopen, en zitten daarmee tussen twee vuren: objectiviteit en comercialiteit. Moeilijk om die twee uiteen te houden voor hen.
Om die reden is het belangrijk om altijd meer dan één klok te horen luiden én om de feiten heel duidelijk te onderscheiden van de dikke laag duiding die er vaak overheen wordt gesmeerd. Dat is -zelfs voor ervaren kritische geesten- soms een enorm moeilijke opgave. Maar er zijn een aantal vuistregeltjes die ik zelf vaak gebruik:

1. Vraag u af waarom dit of dat nieuwsbericht de voorpagina haalt. Kan zijn dat het komkommertijd is (de gazetten moeten vol) of dat e.e.a. binnen de sfeerschepping van het moment past. Hoe springen de verschillende media daar mee om? Waar leggen ze de accenten?
2. Onderscheid fact from fiction: de kleine nuance dat het gerecht een racistisch motief "tot de mogelijkheden rekent" of "niet uitsluit" kan essentieel zijn. (en is dat m.i. in het huidige klimaat zeer zeker)
3. Vraag u af wie er voordeel haalt uit een bepaalde duiding van de nieuwsfeiten. Is het louter meedobberen op de draaikolken die soms spontaan ontstaan, of zijn er belangengroepen en/of individuen die er echt wel voordeel uit halen dat "de perceptie" een bepaalde richting wordt uitgestuurd.
4. Altijd terugkoppelen naar de feiten: zijn er harde cijfers te vinden? Zijn die cijfers betrouwbaar? Hoe zijn ze verkregen? Of... waarom zijn die cijfers en juist niet? Wat is de bron?

Kijk, en dan heb ik het moeilijk om dat "klimaat van racistisch geweld" of zelfs nog maar het "klimaat van racisme" belangrijker in te schatten dan een stukje beeldvorming of duiding. Laat staan dat ik bereid zou zijn om de volgende stap te zetten en op zoek te gaan naar de grote boeman die dat hele klimaat zou hebben georchestreerd. Want, met elke stap in de redenering wordt het draadje dunner; wordt het verhaal onwaarschijnlijker. Zijn er mensen die er belang bij hebben? Reken maar... zodra de politici zich begonnen de roeren en driftig recuperatie pleegden (en nog plegen), gaat bij mij alleszins het rode knipperlicht branden.

En dan is het niet verkeerd om -tegen de richting in die men de makke kudde wil doen lopen- terug het begin van het verhaal op te zoeken en niet toe te staan dat de "duiding" zich maskeert als een "feit".

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:34   #164
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard vreemdeling

Citaat:
Die overvallers, JA

Of ze nu zwart, geel, rood, bruin, wit zijn speelt me geen rol.

Een crimineel is een crimineel.

Alleen werkt de staat wel het onveiligheidsgevoel in de hand door dat er geen statistieken worden bijgehouden op basis van identiteit.
Als de staat het wel doet, dan kan ze zien dat er met een groep een probleem is op een bepaalde domein kan ze daarin ingrijpen en de juiste maatregelen treffen.
Nu niet, want men weet het niet en houd de ogen dicht, terwijl de bevolking elke dag ermee geconfronteerd mee word.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:35   #165
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Ja Hillfinger , rascist of niet , maar onschuldige mensen vermoorden is toch wat erger of wat geld meepakken ?
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:41   #166
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

VB in marokko, leuk om terug te zien.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ng/index.shtml#

Laatst gewijzigd door colargo : 4 september 2006 om 22:42.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:41   #167
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja Hillfinger , rascist of niet , maar onschuldige mensen vermoorden is toch wat erger of wat geld meepakken ?
Nope

Meer begrip voor drama dan een misdaad door een crimineel.
Oud 4 september 2006, 22:42   #168
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

leuk gespeeld
'k vrees, dat dit toch minstens een tikkeltje van Hellfiggers vooringenomenheid benadrukt

Laatst gewijzigd door praha : 4 september 2006 om 22:44.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2006, 22:48   #169
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope

Meer begrip voor drama dan een misdaad door een crimineel.
in dit geval verkies je duidelijk moord, al wil je dat zo niet noemen, boven overval
als dit het geval is moeten we de strafmaat misschien wel onderling verwisselen voor beiden

waarom geef je nu gelijk niet toe, al is het maar voor jezelf, dat daar waar er over allochtoonse overvallen in het voorbeeldje werd gesproken je gelijk wat ergers denkt/dacht ?

Laatst gewijzigd door praha : 4 september 2006 om 22:50.
Oud 4 september 2006, 22:58   #170
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
in dit geval verkies je duidelijk moord, al wil je dat zo niet noemen, boven overval
waarom geef je nu gelijk niet toe, al is het maar voor jezelf, dat daar waar er over allochtoonse overvallen in het voorbeeldje werd gesproken je gelijk wat ergers denkt/dacht ?
Iemand die depressief is door een scheiding (alimentatie betalen) en zijn kinderen dreigt te verliezen en het niet meer ziet zitten. een druppel te ver en het is raak, hij neemt zij kinderen mee in het graf.

Een tragische drama (waarin ik het ontnemen van die kinderen hun leven niet goedkeurd)

Ik kan er ergens wel begrip voor opbrengen.

Een overvaller die een mens bedreigt voor wat geld
dat is een misdadiger en kan obsluut niet op mijn begrip rekenen.

Het eerste was geen bewuste keuze maar een hulpkreet die fataal is afgelopen.

het tweede is bewust gekozen.

Net zoals ik begrip kan opbrengen als iemand een zijn vriendin heeft omgebracht omdat ze op dat moment met een ander in bed lag.

En ik geen begrip kan opbrengen voor een persoon die voor een paar centjes een opdracht aanvaard om iemand te doden.
Oud 4 september 2006, 23:01   #171
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die depressief is door een scheiding (alimentatie betalen) en zijn kinderen dreigt te verliezen en het niet meer ziet zitten. een druppel te ver en het is raak, hij neemt zij kinderen mee in het graf.

Een tragische drama (waarin ik het ontnemen van die kinderen hun leven niet goedkeurd)

Ik kan er ergens wel begrip voor opbrengen.

Een overvaller die een mens bedreigt voor wat geld
dat is een misdadiger en kan obsluut niet op mijn begrip rekenen.

Het eerste was geen bewuste keuze maar een hulpkreet die fataal is afgelopen.

het tweede is bewust gekozen.

Net zoals ik begrip kan opbrengen als iemand een zijn vriendin heeft omgebracht omdat ze op dat moment met een ander in bed lag.

En ik geen begrip kan opbrengen voor een persoon die voor een paar centjes een opdracht aanvaard om iemand te doden.
dat is een zeer mooi ontroerend verhaaltje dat je daar schets
een advocaat zou het niet beter kunnen

vraag is vanwaar komt dat verhaaltje van je ?

Laatst gewijzigd door praha : 4 september 2006 om 23:07.
Oud 4 september 2006, 23:08   #172
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is een zeer mooi ontroerend verhaaltje dat je daar schets
een advocaat zou het niet beter kunnen

vraag is vanwaar komt het verhaaltje ?
Nergens (waarschijnlijk zal ik een perverse geest hebben)

Je moet geval per geval zien,
daarom dat ik ook in het algemeen durf beweren dat ik begrip kan opbrengen voor een gezinsdrama of passionele moord en niet voor een of andere ordinaire boef of huurmoordenaarder.
Oud 4 september 2006, 23:12   #173
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens (waarschijnlijk zal ik een perverse geest hebben)
'k peins het
zelfs een ietwat gekleurde perverse geest

Citaat:
Je moet geval per geval zien,
daarom dat ik ook in het algemeen durf beweren dat ik begrip kan opbrengen voor een gezinsdrama of passionele moord en niet voor een of andere ordinaire boef of huurmoordenaarder.
inderdaad
maar je had niet meer informatie

wordt het dan eens geen tijd om toe te geven, al is het maar voor jezelf, dat daar waar er over 8 moorden werd gesproken waaronder inderdaad 2 kindermoorden je gelijk aan heuze familiedramas dacht ?
Oud 4 september 2006, 23:27   #174
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
'k peins het
zelfs een ietwat gekleurde perverse geest

inderdaad
maar je had niet meer informatie

wordt het dan eens geen tijd om toe te geven, al is het maar voor jezelf, dat daar waar er over 8 moorden werd gesproken waaronder inderdaad 2 kindermoorden je gelijk aan heuze familiedramas dacht ?
Allé omdat gij het zijt,

Was het eerste waar ik aan dacht.
Oud 4 september 2006, 23:31   #175
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allé omdat gij het zijt,

Was het eerste waar ik aan dacht.
idd
en ik dank je dan ook voor je oprechte eerlijkheid

overigens om je enigszins gerust te stellen... je was niet alleen
Oud 5 september 2006, 00:43   #176
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu we hier toch over cijfertjes hebben , 40% van de gedetineerden zijn vreemdeling , nog eens 40% zijn genaturaliseerde allochtonen .
En toch blijft het een rare zaak voor diegene die mijn cijfertjes niet geloven , 80% van de assissenprocessen hebben een autochtoon als hoofvedette en 80% van de kindermoordenaars zijn autochtonen .
Het blijven rare vaststellingen .
misbruik voorarrest?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 05:13   #177
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Duym en Hellfigger ,
de informatie die we krijgen uit de pers is inderdaad sterk vertekend , maar je kan hoe dan ook één en ander zelf gaan kontroleren .
Ik kom uit de regio zelzate , ruw geschat 10% allochtonen .
De afgelopen 4 jaar zijn hier 8 moorden gebeurd op autochtonen door autochtonen , waaronder 2 kindermoorden .
En inderdaad , die allochtonen hebben de afgelopen jaren een paar mislukte overvallen gepleegd in de regio .
Zijn dat slechte mensen ?
Ik denk dat jij weinig kaas van statistiek gegegeten hebt en nog minder van psychologie.
De populatie van Zelzate is veel te klein om conclusies te trekken over een relatief zeldzaam verschijnsel als moord. Bovendien 'verdwijnen' in het migrantenmilieu al eens mensen. Niks meer van of over gehoord.
Huiselijk geweld komt véél vaker voor bij migranten dan bij autochtonen. Spreek maar eens iemand aan die zulke mensen opvangt. Volgens dezelfde hulpverlener zijn de cijfers daarover maar het topje van de ijsberg. De meeste slachtoffers 'durven niet tot hier komen' zegt hij, want ze zijn zich bewust van de gruwelijke gevolgen.
Bankoverval? Je kan een bank op zulke amateuristische wijze overvallen dat zelfs een kind of een oudje het in hun broek doen van het lachen (onlangs gebeurd). Maar je kan dat ook met zo veel brutaliteit doen dat iedereen in de bank een trauma oploopt.

Laatst gewijzigd door Duym : 5 september 2006 om 05:15.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 05:16   #178
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
misbruik voorarrest?
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2006, 10:32   #179
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik denk dat jij weinig kaas van statistiek gegegeten hebt en nog minder van psychologie.
en jij wel ? dat scheelt
Citaat:
De populatie van Zelzate is veel te klein om conclusies te trekken over een relatief zeldzaam verschijnsel als moord.
hangt ervan welke, niet ?

't zou inderdaad te gek zijn vanuit het voorbeeld voor Zelzate de bedenking die Kaffer maakte in post #150 te gaan verklaren
bij mijn weten deed ie dat ook niet

vandaar dat het al te gek, of zelfs nog gekker, is dat jij dan als reactie op Kaffers enkelvoudige post met dat voorbeeldje over Zelzate gaat beweren dat ie geen kaas zou gegeten hebben van statistiek en nog minder van psychologie

alsook is het te gek dat je in dit verdere verband bovendien nog de opmerking maakt dat de zeldzaamheid van het verschijnsel moord an sich relevant zou zijn om het niet te kunnen bestuderen in het referentiekader ( populatie ) Zelzate
waarbij ik me onmiddelijk zelfs afvraag ... wat bedoel je nu precies ?
is de populatie van Zelzate op zich niet groot genoeg of gelukt het niet een er een voldoende grote steekproef te nemen ?
graag had ik dus van jou een kort en duidelijk antwoord gekregen wat je dus precies bedoelde en/of er iets mis zou zijn met de populatie Zelzate om niet aan de minimumcriteria te kunnen voldoen voor de keuze van een steekproef
[quote]

Citaat:
Bovendien 'verdwijnen' in het migrantenmilieu al eens mensen. Niks meer van of over gehoord.
Huiselijk geweld komt véél vaker voor bij migranten dan bij autochtonen. Spreek maar eens iemand aan die zulke mensen opvangt. Volgens dezelfde hulpverlener zijn de cijfers daarover maar het topje van de ijsberg. De meeste slachtoffers 'durven niet tot hier komen' zegt hij, want ze zijn zich bewust van de gruwelijke gevolgen.
Bankoverval? Je kan een bank op zulke amateuristische wijze overvallen dat zelfs een kind of een oudje het in hun broek doen van het lachen (onlangs gebeurd). Maar je kan dat ook met zo veel brutaliteit doen dat iedereen in de bank een trauma oploopt.
de vorige alinea deed me al enigszins vermoeden dat niet alleen jouw bedekte beschuldingen adres Kaffer volledig uit de lucht gegrepen waren maar dat uitgerekend jij misschien wel eens wat kaas zou gaan eten

deze alinea bestaat slechts uit stemmingmakerij met behulp van attributen als : 'verdwijnen' van mensen .../ geruchten gehoord van etc / cijfertjes die volgens.../ topje ijsberg.../ veronderstellingen als ware er een causaal verband zou bestaan tussen huiselijk geweld zondermeer en moord.../ veronderstelling over meer brutaliteit ..../ etc etc

is dit dan de soort statistiek en psychologie die jij erop nahoudt bij wijze de balans wat in evenwicht te houden ?

doe dan maar gelijk een extra plakje tussen je boterham

Laatst gewijzigd door praha : 5 september 2006 om 10:34.
Oud 5 september 2006, 10:38   #180
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
vertel me nu eens precies waarom dat grappig zou zijn in het licht dat een aanzienlijk deel van de bevolking ( evenredig verdeeld verondersteld over gans het beroepsleven ... waarom zouden we anders, nietwaar ? ) wel zal redeneren zoals jij net deed in je vorige post ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be