Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2006, 21:58   #161
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
In sommige wijken in en rond Brussel wordt je al door venten in een soort slaapkleed weggejaagd als je een fototoestel bij je hebt.
dat is uitdagend gedrag hé... foto maken en ontwikkelen, op internet zetten, Brusselse multikulturele bezienswaardigheden
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 16 november 2006 om 21:59.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2006, 22:24   #162
cor
Minister

Standaard

In Casablanca ook niet.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:14   #163
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
in turkije zie je ze amper... dat is toch een moslimland ?
Heel interessant artikel uit Marokko. Daar leeft hetzelfde debat als hier!!! Ik vraag me af hoe Marokkaanse Belgen hierop reageren. Noch hier noch in eigen land is het dragen van een hoofddoek ten volle gewaardeerd.
Citaat:
[SIZE=5]Marokko heeft moeite met hoofddoek
[/SIZE]Hejab bij Marokkaanse overheid in diskrediet door terreur

Geplaatst door Stefan Kortrijk op
vr 17 nov '06 om 11:41u (Bron: NRC)

RABAT (RKnieuws.net) - Sinds de terreuraanslagen van drie jaar geleden door moslimextremisten in Casablanca en Tunis zijn overheid en bedrijfsleven in Marokko en Tunesië kopschuw voor gehoofddoekte vrouwen, net als overigens voor ongetrimde baarden bij de mannen. Tunesië heeft het bestaande maar versleten verbod hoofddoeken op school nieuw leven ingeblazen. Op de Marokkaanse scholen bestaat niet zo’n verbod. Maar wie de plaatjes in de recent vernieuwde schoolboeken bestudeert, ziet daarop aanzienlijk minder hoofddoeken dan op straat.
In traditionele onderwijskringen is geklaagd dat de schoolboeken een knieval zijn voor druk uit de Verenigde Staten. Hoofddoeken zouden ten onrechte worden gezien als symbool voor moslimextremisme. Abderrahmane Feriati, die op het ministerie van Onderwijs de normen voor de schoolboeken bewaakt, ontkent dat de hoofddoek in de ban is gedaan. Wel worden er volgens hem politieke keuzes gemaakt.

Alles wat neigt naar propaganda voor het fundamentalisme wordt uit het lesmateriaal geweerd. „Onze boeken vallen binnen de normen zoals die door internationale organisaties zijn vastgesteld: geen discriminatie op ras, geloof of sekse”, aldus de onderwijsambtenaar. „We proberen een afgewogen beeld te geven van de Marokkaanse maatschappij.” En dus zitten op de plaatjes in het leerboek voor het moslimonderwijs een jongen en een meisje gezamenlijk achter het toetsenbord van een computer.

Kent marokko een hejab-fobie, overdreven angst voor de hoofddoek? Amal, Leila, Hazjar en Nehad moeten er een beetje om lachen. Het zijn vier beginnende twintigers die met hun modieuze, identieke lange zwarte hoofddoeken en zwarte jasjes boven hun jeans duidelijk de aandacht trekken op het terras van de centraal gelegen Mohammed V boulevard in de Marokkaanse hoofdstad Rabat.

Amal draagt de hejab nu drie jaar. Dat heeft met respect te maken, zegt ze, iets wat vooral bij de Marokkaanse jongens nog wel eens wil ontbreken. „Sinds ik een hoofddoek draag, word ik niet meer lastig gevallen op straat.” Leila is getrouwd met een man uit de Verenigde Arabische Emiraten. Daar gaan ze van top tot teen bedekt. „Niks voor mij”, zegt Leila en ze schikt de gouden speld recht waarmee haar doek op zijn plaats wordt gehouden.

Marokko kent een reeks van islamitische hoofdbedekkingen, maar de zwarte gezichtssluier wordt er weinig gezien. Draagsters van deze hoofdbedekking uit de Golfstaten staan wel bekend als ‘de ninja’s’. Gebruikelijker is de bedekking die wordt gedragen door oudere vrouwen: een monddoek die net onder de neus eindigt.

Maar de laatste jaren rukken de hoofddoeken in het straatbeeld op. Een ochtendje turven op de Mohammed V boulevard leert dat een kwart tot een derde van de passerende vrouwen het hoofd bedekt houdt. Wat opvalt is de modieuze tendens: hoofddoeken in een grote variëteit en kleuren, gecombineerd met spijkerbroeken en vlotte mantelpakjes.

De hejab heeft met traditie te maken, zeggen de meisjes in koor. Met de islam. En ook misschien met mode? Het groepje lacht koket. „Gisteren in de bus zat ik naast een vrouw die niet ophield me te vragen hoe ik mijn hoofddoek schik”, erkent Amal. Problemen had ze tot voor kort nooit met haar hoofddoek. Maar bij een toeristenbureau waar ze onlangs solliciteerde werd een hoofddoek niet op prijs gesteld. Dan is de keuze snel gemaakt, zegt ze. „Er zijn weinig banen in Marokko”, aldus Amal.
Oud 17 november 2006, 12:38   #164
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

waarmee het fabeltje van de hoofddoek als 'symbool van anti-westers fundamentalisme' toch wel mooi wordt ontkracht. ik zie hier dagelijks meisjes met zo'n hoofddoek in de stad, en ondertussen lopen ze met dure oorbellen, pakjes, handtasjes enz. rond. Gewoon een modegril dus.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:43   #165
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
waarmee het fabeltje van de hoofddoek als 'symbool van anti-westers fundamentalisme' toch wel mooi wordt ontkracht. ik zie hier dagelijks meisjes met zo'n hoofddoek in de stad, en ondertussen lopen ze met dure oorbellen, pakjes, handtasjes enz. rond. Gewoon een modegril dus.
Maar bij een toeristenbureau waar ze onlangs solliciteerde werd een hoofddoek niet op prijs gesteld. Dan is de keuze snel gemaakt, zegt ze. „Er zijn weinig banen in Marokko”, aldus Amal.
Problemen maakt ze blijkbaar ook nie om em af te doen als ze werk kan vinden.. dus waarom maken sommigen dan er wel een probleem van als ze die niet mogen ophouden op't werk, of in de les?

Laatst gewijzigd door Bierke : 17 november 2006 om 12:44.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:49   #166
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee het fabeltje van geloofsreden toch wel mooi wordt ontkracht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 14:15   #167
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarmee het fabeltje van geloofsreden toch wel mooi wordt ontkracht.
tuurlijk. 'geloofsreden' is een dom argument want dan kan ik mijn eigen geloof gaan prediken. God heeft mij gezegd dat iedereen naakt moet rondlopen.
Oud 17 november 2006, 15:00   #168
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
tuurlijk. 'geloofsreden' is een dom argument want dan kan ik mijn eigen geloof gaan prediken. God heeft mij gezegd dat iedereen naakt moet rondlopen.
Wat houd u tegen?

Als uw geloof dat u gebied, proberen maar he...

Probleem bij uw theorie is dat naakt over straat lopen niet mag, en strafbaar is. Bij mijn weten mag je nog steeds een hoofddoek dragen op straat...

uw vergelijking loopt dus wat mank...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 15:08   #169
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Wat een gegeil op repressie zeg. De regel moet over staatsinmenging moet zijn 'NOOIT, behalve...', niet 'ALTIJD, behalve'...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 15:33   #170
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
In sommige wijken in en rond Brussel wordt je al door venten in een soort slaapkleed weggejaagd als je een fototoestel bij je hebt.
Dat is natuurlijk overdreven! Alhoewel je in Belgie geen foto's van mensen mag publiceren zonder hun toestemming, is het dragen van een sjador voor mannen toch een garantie dat je onherkenbaar bent!
De Fuhrer gaf immers het voorbeeld!

Naam: dewinter vecth3.bmp
Bekeken: 137
Grootte: 43,4 KB

PDW shadors: een multiculturele must!

Naam: sjador.jpg
Bekeken: 344
Grootte: 30,2 KB

Laatst gewijzigd door ericferemans : 17 november 2006 om 15:50.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 15:48   #171
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Wat houd u tegen?

Probleem bij uw theorie is dat naakt over straat lopen niet mag, en strafbaar is. Bij mijn weten mag je nog steeds een hoofddoek dragen op straat...

het gaat hier niet over 'op straat' maar in scholen. Naakt lopen is misschien wat 'te' in deze burgerlijke maatschappij, maar er bestaat bvb geen wet op het rondlopen met een hanekam. Dus: ofwel laat je hoofddoeken en hanekammen toe op school, ofwel geen van beiden. Anders is er discriminatie.
Oud 17 november 2006, 15:49   #172
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Wat een gegeil op repressie zeg. De regel moet over staatsinmenging moet zijn 'NOOIT, behalve...', niet 'ALTIJD, behalve'...

Jij bent dus voor discriminatie? Mensen met hoofddoeken mogen andere regels volgen dan mensen met hanekammen?
Oud 17 november 2006, 15:59   #173
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het gaat hier niet over 'op straat' maar in scholen. Naakt lopen is misschien wat 'te' in deze burgerlijke maatschappij, maar er bestaat bvb geen wet op het rondlopen met een hanekam. Dus: ofwel laat je hoofddoeken en hanekammen toe op school, ofwel geen van beiden. Anders is er discriminatie.
Ik heb geen school en maak bijgevolg mijn huiswetten zelf: bij mij komt er geen hoofddoek binnen (nooit meer last van gehad trouwens na 2 gevallen te hebben geweigerd), geen hanekam, geen piercing (behalve oorpiercings), niet naakt, niet vuil, niet onbeleefd...simpel toch?
Oud 17 november 2006, 16:15   #174
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ? Een school bepaalt nu eenmaal zelf of ze hoofdoeken, of hanekammen toelaat. Het is pas discrimnatie als ze sommigen toelaat om hoofddoeken te dragen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 16:19   #175
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het dan toch maar een modegril is, wat is hun probleem dan. Moet een school openstaan voor alle modegrillen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 17:03   #176
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Wat houd u tegen?

Mischien moeten we het multicultureel inkaderen: je mag naakt over straat lopen, als je een hoofddoek draagt.

Persoonlijk blijf ik bij mijn standpunt: hoofddoek op = niet naar school en niet gaan werken, zoals de islam bij vrouwen voorschrijft. Dan moeten de gedoekte hoofden maar consequent zijn.
Oud 17 november 2006, 17:04   #177
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als het dan toch maar een modegril is, wat is hun probleem dan. Moet een school openstaan voor alle modegrillen ?
Sommige verbieden merkkledij en Milletjassen. (aslof je nu nog iemand met zoiets ziet rondlopen)
Oud 17 november 2006, 17:05   #178
Boadicea

Standaard

Citaat:
Jij bent dus voor discriminatie? Mensen met hoofddoeken mogen andere regels volgen dan mensen met hanekammen?
Vrouwen met hoofddoeken en mensen met hanekammen kiezen zelf voor hun discriminatie. Wie niet volgens de norm van de maatschappij gekleed en gekapt gaat, moet weten dat dit een weerbots kan hebben.
Oud 17 november 2006, 19:27   #179
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Elke mens draagt wat hij wil. De Staat heeft daar niks over te zeggen.
Oud 17 november 2006, 19:29   #180
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Waarom ? Een school bepaalt nu eenmaal zelf of ze hoofdoeken, of hanekammen toelaat. Het is pas discrimnatie als ze sommigen toelaat om hoofddoeken te dragen...
Een school die gefinancierd wordt door de samenleving moet ook iedereen uit die samenleving toelaten.

Voor 'den privé' ligt het anders.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be