Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2007, 10:20   #161
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
60 euro staat voor een onbeperkte toegang. Een heel jaar lang. Die 50 euro waarover u het heeft, is slechts voor een enkele rit... Voor je verplaatsing heb je dus 100 euro nodig, goed voor twee verplaatsingen!

Geen vergelijking mogelijk.
Jawel, want den Nederlander komt meestal maar één keer per jaar in België, namelijk om naar Spanje en Frankrijk te reizen. Als jullie nou een weekvignet invoerde voor, laat zeggen, een tientje, dan zou niemand klagen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:20   #162
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
't Zijn Hollanders hé Kim; zeuren over de prijs is hun nationale kenmerk
Nederlanders, Patriotje. Nederlanders. Tss...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:22   #163
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel het principe "de gebruiker betaalt" voorop. En daarbij speelt nationaliteit geen enkele rol.

In Nederland heeft men trouwens ook niet wakker gelegen van het feit dat er tol moet worden betaald om de Westerscheldetunnel te gebruiken. En wees gerust, de tol is echt niet aan de lage kant! Gezond principe evenwel: de gebruiker betaalt.
Beste Jan,

De 'gebruiker betaalt' is inderdaad een logische maatregel en op zich niets op tegen, hoewel het gastvrijer en simpeler zou zijn dat ieder land voor zijn eigen wegen opdraait. (Veel duitse en oost-europese auto's op nederlandse of belgische grond betekent dat de havens goede zaken doen.) Hetzelfde geldt m.i. overigens ook voor Nederland, dus gelijke monniken, gelijke kappen.

Toch wordt de invoering van het belgische vignet in Nederland als (zeer) negatief en oneerlijk ervaren, om zowel gevoelsmatige als praktische redenen. Dat heeft overigens ook veel te maken met de knullige manier waarop het nieuws naar buiten werd gebracht en waarop het vignet zal worden ingevoerd.

1. Ten eerste worden de wegen in België over het algemeen als slecht ervaren. Waarom betalen voor iets van slechte kwaliteit en dan ook nog zoveel?

2. Ten tweede: Autowegen zijn in Nederland gratis. Er zijn inderdaad projecten waarvoor je moet betalen, zoals de Westerscheldetunnel, maar over het algemeen zijn er gratis alternatieven.

3. Ten derde: Een 'algemeen' vignet voor alle wegen sluit alternatieven uit. Let wel: In Frankrijk en Italie kan je kiezen.

4. Het is een oneerlijke maatregel voor bewoners in de grensstreek. Grensstreekbewoners die afhankelijk zijn van de Westerscheldetunnel krijgen weldegelijk hun geld terug. Zeeuws Vlamingen nu niet. Jullie minister weet dat ook maar vond het 'te moeilijk' om dat goed te regelen. (Gisteren op onze radio 1).

5. Belgen moeten wel betalen maar krijgen hun geld terug. Hoezo: de gebruiker betaalt?

6. Veel nederlanders zien België, en zeker Vlaanderen, niet echt als buitenland. Nu moeten ze dat ineens wél zo zien.

7. Veel gepensioneerden vinden het leuk om één of twee keer per jaar bijvoorbeeld een dagje Gent of Brugge te doen. Zij worden nu geconfronteerd met een fikse verhoging van de kosten ervan.

8. Tegen een tolwegensysteem op zich, of tolheffing voor speciale projecten, kan ik weinig bezwaar hebben. Ik zou het dan ook alleszins begrijpelijk vinden als de zwaarbelaste ring rond Antwerpen zou worden beprijsd. Daarmee zou dan ook richting kunnen worden gegeven aan het zoeken naar alternatieven.

9. Tot slot: De iets beter ingelichte nederlanders kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat het hier een noodmaatregel betreft die louter is bedoeld om op een makkelijke manier de belgische (lees: waalse) begroting vlot te trekken en speciaal is gericht op het doorgaande verkeer.

10. Ik ben benieuwd wat de belgische meubelzaken en pretparken van deze maatregel gaan merken...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:24   #164
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Jawel, want den Nederlander komt meestal maar één keer per jaar in België, namelijk om naar Spanje en Frankrijk te reizen. Als jullie nou een weekvignet invoerde voor, laat zeggen, een tientje, dan zou niemand klagen.
Wellicht is het ook aangewezen om voor hen die slechts eenmaal (nou ja, tweemaal, ze moeten ook nog terug thuis geraken) in België komen, in hun doorreis naar het zuiden, een tijdelijk biljet, bvb een maandbiljet, in te voeren. Lijkt me logischer en het houdt iedereen tevreden.
Oud 12 januari 2007, 10:24   #165
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Nederlanders, Patriotje. Nederlanders. Tss...
Patriot zit echt vol met de allerdomste anti-Ollander-clichés uit het oude Belgicistische propaganda-arsenaal....

Mooi hoe hier, aan het eind van de Belgische periode, nog eens tot uiting komt hoe het Belgisch separatisme gebouwd is op ordinair racisme. Deze staat kan niet anders dan permanent zijn bestaansrecht bewijzen door zich af te zetten tegen "de Ollanders".

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 10:25.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:32   #166
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Patriot zit echt vol met de allerdomste anti-Ollander-clichés uit het oude Belgicistische propaganda-arsenaal....

Mooi hoe hier, aan het eind van de Belgische periode, nog eens tot uiting komt hoe het Belgisch separatisme gebouwd is op ordinair racisme. Deze staat kan niet anders dan permanent zijn bestaansrecht bewijzen door zich af te zetten tegen "de Ollanders".
Baarle, moet ik nu ook gaan betalen als ik alleen in Baarle kom?

Ja, Patriot heeft boter op zijn hoofd. Was het niet zijn baas, Hans1, die de laatste verkeersopstopping rond Brussel heeft veroorzaakt? (Iets met een betoging ofzo?)
Oud 12 januari 2007, 10:36   #167
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Jan,

De 'gebruiker betaalt' is inderdaad een logische maatregel en op zich niets op tegen, hoewel het gastvrijer en simpeler zou zijn dat ieder land voor zijn eigen wegen opdraait. (Veel duitse en oost-europese auto's op nederlandse of belgische grond betekent dat de havens goede zaken doen.) Hetzelfde geldt m.i. overigens ook voor Nederland, dus gelijke monniken, gelijke kappen.

Toch wordt de invoering van het belgische vignet in Nederland als (zeer) negatief en oneerlijk ervaren, om zowel gevoelsmatige als praktische redenen. Dat heeft overigens ook veel te maken met de knullige manier waarop het nieuws naar buiten werd gebracht en waarop het vignet zal worden ingevoerd.
Citaat:
1. Ten eerste worden de wegen in België over het algemeen als slecht ervaren. Waarom betalen voor iets van slechte kwaliteit en dan ook nog zoveel?
Inderdaad, het is nu te hopen dat de vernieuwde snelwegen naar Aarlen wel voldoen !

Citaat:
2. Ten tweede: Autowegen zijn in Nederland gratis. Er zijn inderdaad projecten waarvoor je moet betalen, zoals de Westerscheldetunnel, maar over het algemeen zijn er gratis alternatieven.
Idem dito voor onze Liefkenshoektunnel in Antwerpen.

Citaat:
3. Ten derde: Een 'algemeen' vignet voor alle wegen sluit alternatieven uit. Let wel: In Frankrijk en Italie kan je kiezen.
Is het Belgische een 'algemeen' of enkel beperkt tot het 'autosnelwegennet' ?

Citaat:
4. Het is een oneerlijke maatregel voor bewoners in de grensstreek. Grensstreekbewoners die afhankelijk zijn van de Westerscheldetunnel krijgen weldegelijk hun geld terug. Zeeuws Vlamingen nu niet. Jullie minister weet dat ook maar vond het 'te moeilijk' om dat goed te regelen. (Gisteren op onze radio 1).

Citaat:
5. Belgen moeten wel betalen maar krijgen hun geld terug. Hoezo: de gebruiker betaalt?
Alle Europeanen zijn gelijk, alleen zijn sommige Europeanen gelijker dan andere Europeanen... Typisch Belgisch overigens...

Citaat:
6. Veel nederlanders zien België, en zeker Vlaanderen, niet echt als buitenland. Nu moeten ze dat ineens wél zo zien.
Weeral hommeles met die afvallige 'provincie'... Zo zal er nooit sprake kunnen zijn van enige toenadering...

Citaat:
7. Veel gepensioneerden vinden het leuk om één of twee keer per jaar bijvoorbeeld een dagje Gent of Brugge te doen. Zij worden nu geconfronteerd met een fikse verhoging van de kosten ervan.
En wij Sluis en Hulst. (En Tilburg en Maastricht om te winkelen...)

Citaat:
8. Tegen een tolwegensysteem op zich, of tolheffing voor speciale projecten, kan ik weinig bezwaar hebben. Ik zou het dan ook alleszins begrijpelijk vinden als de zwaarbelaste ring rond Antwerpen zou worden beprijsd. Daarmee zou dan ook richting kunnen worden gegeven aan het zoeken naar alternatieven.
Is in aantocht : de ring van Antwerpen wordt een echte ring !! Met een 'elegante' brug, de Lange Wapper, over het Antwerps Eilandje !

Citaat:
9. Tot slot: De iets beter ingelichte nederlanders kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat het hier een noodmaatregel betreft die louter is bedoeld om op een makkelijke manier de belgische (lees: waalse) begroting vlot te trekken en speciaal is gericht op het doorgaande verkeer.
Foei ! U denkt VlaemSSch-Nationalistisch !!!

Citaat:
10. Ik ben benieuwd wat de belgische meubelzaken en pretparken van deze maatregel gaan merken...
Ach,Hulst heeft ook een prachtige meubelzaak. En in Kaatsheuvel is het ook best leuk toeven !
Oud 12 januari 2007, 10:39   #168
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Baarle, moet ik nu ook gaan betalen als ik alleen in Baarle kom?
Wist je dan niet dat de Vlaamse regering Baarle-Hertog binnenkort gewoon aan Nederland schenkt, om van die miserie af te zijn? Naar het schijnt zou Voeren snel volgen, en zou dat alles maar een vingeroefening zijn om in een later stadium ook de rest van Vlaanderen aan Nederland te schenken.

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 10:40.
Oud 12 januari 2007, 10:42   #169
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Lange Wapper :

Meer info: http://club.studiant.be/ow-kring/pag...maart2005.html
Oud 12 januari 2007, 10:42   #170
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door stab : 12 januari 2007 om 10:43.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 10:43   #171
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Wist je dan niet dat de Vlaams regering Baarle-Hertog binnenkort gewoon aan Nederland schenkt, om van die miserie af te zijn?
Jammer. Het is zo'n mooi symbool van Vlaams-Nederlandse samenwerking. En uniek in Europa! Baarle zou eigenlijk de laatste plaats moeten zijn die nederland geschonken krijgt. Als symbool. Pas daarna mag de laatste belg het licht uitdoen.
Oud 12 januari 2007, 10:47   #172
Hertog van Gelre

Standaard

Oh ja:

Ikzelf zal die 60 euro zonder morren gaan betalen. Ik vind het nog steeds de moeite waard om België te bezoeken. Maar ik kan het dan ook wel iets beter betalen dan de gemiddelde gepensioneerde.

Toch vind ik het geen slimme maatregel.
Oud 12 januari 2007, 10:47   #173
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In deze draad krijgen we inderdaad een late oprisping van de door het Belgische regime gepropageerde Ollander-haat te zien,
Komt goed van pas op het ogenblik dat Laurent in het middelpunt vd belangstelling staat en 'onze' monarchie onder vuur ligt.
Citaat:
en het doet wrang aan dat de Vlaamsnationalisten hier er soms nog harder aan meedoen dan de Belgischnationalisten.
Je mag dat wel eens onderbouwen - om het hier gangbare vocabulaire te gebruiken - dat Ollander-haat meer bij vl-nationalisten te vinden is dan bij Belgicisten. Alles behalve voor de handliggend.
Citaat:
Maar het verwondert me niets: Vlaamsnationalisme is idd maar een product van het Belgicisme, en dat zal het blijven.
Een waarheid als een koe. Indien de NL-en niet gesplitst waren, zou er idd geen Vl nationalisme geweest zijn.
Nu is die er wel om minstens in Vlaanderen de Nederlandse natievorming te voltooien.
Oud 12 januari 2007, 10:49   #174
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Nog een reden erbij om vanuit Nederland de aansluiting van de Belgische Nederlanden te vragen
Oud 12 januari 2007, 10:51   #175
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Belgicisten zijn HELEMAAL geen Holladerhaters meneer, echt echt echt waar!
Oud 12 januari 2007, 10:52   #176
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Je mag dat wel eens onderbouwen - om het hier gangbare vocabulaire te gebruiken - dat Ollander-haat meer bij vl-nationalisten te vinden is dan bij Belgicisten.
Bij sommige Vlaamsnationalisten, schreef ik. Je moet alleen in deze draad al eens lezen hoe sommigen zich laten gaan...

Het toont aan dat België zijn doel bereikt heeft en de Ollander-haat zelfs in een deel van de Vlaamsnationalisten heeft kunnen inplanten.

Citaat:
Indien de NL-en niet gesplitst waren, zou er idd geen Vl nationalisme geweest zijn.
Nu is die er wel om minstens in Vlaanderen de Nederlandse natievorming te voltooien.
Velen, om niet te zeggen de meerderheid, vertonen de neiging om te blijven hangen in een mini Vlaamse natievorming. Draden als deze brengen aan het licht waarom.

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 10:52.
Oud 12 januari 2007, 10:54   #177
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nog een reden erbij om vanuit Nederland de aansluiting van de Belgische Nederlanden te vragen
Hee, �*k ben al bezig in de forumsessies hierboven...

(Het is alleen jammer dat de duidelijkste antwoorden komen van een niet-geïnteresseerde marxist en een belgische liberaal. De vlaams-nationalist is niet bijster enthousiast, ontwijkt het om helder te antwoorden en wil slechts zijn boek verkopen...)
Oud 12 januari 2007, 10:56   #178
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
(Het is alleen jammer dat de duidelijkste antwoorden komen van een niet-geïnteresseerde marxist en een belgische liberaal. De vlaams-nationalist is niet bijster enthousiast, ontwijkt het om helder te antwoorden en wil slechts zijn boek verkopen...)
Het wordt me elke dag duidelijker, en ik heb dat voor een groot deel aan dit forum te danken, dat Vlaamsnationalisme anno 2007 een serieuze blok aan het been aan het worden is, en enkel nog dient om de belgitude zonder België in stand te houden.

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 10:56.
Oud 12 januari 2007, 11:01   #179
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het wordt me elke dag duidelijker, en ik heb dat voor een groot deel aan dit forum te danken, dat Vlaamsnationalisme anno 2007 een serieuze blok aan het been aan het worden is, en enkel nog dient om de belgitude zonder België in stand te houden.
Ik ben nog niet zover. Ik ben gewoon nog teleurgesteld.
Oud 12 januari 2007, 11:02   #180
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarenboven gaat het daar niet over, maar wel om het beginsel: de gebruiker betaalt.
Er zijn nog andere faciliteiten die de overheid aan zijn burgers aanbiedt en bekostigt via gewone belastingen. Ik zie niet in waarom daar boven op nog gebruiksbelastingen moeten betaald worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be