![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() Nou, nou, nou, nou ')
Pin d' Ar |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Gouverneur
|
![]() zeg Pindar, zo'n lijntje berekenen is gewoon geen serieus wiskundig probleem. Zelfs met de conventionele wiskunde hebde da zo berekend. Der bestaat daar een eenvoudige formule voor. Kga ze niet opchrijven louter omdat ascii daar echt niet voor gemaakt is.
Als je vedische wiskunde echt bijzonder is als een instrument om niet-triviale wiskundige problemen op te lossen, dan is het goed voor mij. los es de intregraal van 0 naar 10 van het volgende intregrandum op: (x^4)(e^x)/((e^x)-1) |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vedische Wiskunde. Ben wel hard op weg. ![]() Boek "vertical and crosswise" al gezien, die hierboven ergens staat en gelezen wat er bij staat? Ik zal zeker net zo lang spitten tot ik het heel eenvoudig kan in de Vedische wiskunde. En als het lijntje echt zo eenvoudig is, dan graag even doen! Anders is het wel makkelijk geklets van je. het is ter illustratie van de Vedische wiskunde bedoeld. Pin d' Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 7 februari 2007 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Om te beginnen is dit al iets wat compleet buiten de vedische rekentruukjes valt, maar soit. De eerste stap is dan ook het opstellen van een stelsel (met behulp van de gegeven punten op deze rechte): 1 = a.2 + b (of: 1 = 2a + b) 8 = a.7 + b (of: 8 = 7a + b) De tweede stap is het isoleren van dezelfde termen, waardoor we de beide termen van ons stelsel aan elkaar gelijk kunnen stellen b = 1 - 2a b = 8 - 7a dus: 1 - 2a = 8 - 7a Nu hebben we één vergelijking met slechts één onbekende; hieruit is deze onbekende gemakkelijk te berekenen: 1 - 8 = -7a + 2a -7 = -5a 7 = 5a 7/5 = a Wanneer we nu de gevonden waarde voor a invoeren in één van de oorspronkelijke vergelijkingen, krijgen we opnieuw één vergelijking met één onbekende. Daaruit is nu eenvoudig b te berekenen b = 1 - 2a b = 1 - 2(7/5) b = 1 - 14/5 b = -9/5 De gezochte vergelijking van de rechte die door de opgegeven punten gaat is dus: y = (7/5)x -9/5 En nu wil ik wel eens zien hoe die vedische santeboetiek voorbij zal gaan aan het meest essentiële van dit probleem, namelijk het opstellen van het stelsel. Mischien kom je wel met één van de truukjes voor de dag om het rekenwerk (dat hier wel heel uitvoerig is neergeschreven) wat simpleler te laten ogen... maar dan wel nadat die eerste "conventionele" barrière van het stelsel is genomen. Vedische rekenkunde is niet meer dan wat simpele rekentruukjes vanuit de algebra, met dat verschil dat het detecteren van de nodige regel voor elk specifiek geval vaak meer tijd in beslag neemt (en gevoeliger is voor vergissingen) dan het gewoon even op de schoolse wijze uitrekenen.
There’s room at the top they are telling you still But first you must learn how to smile as you kill Laatst gewijzigd door Fille van de Foor : 7 februari 2007 om 14:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed Volgens de Vedische wiskunde neem je als x-coefficient, het verschil van de twee y-coordinaten, en voor de y-coefficent het verschil van de twee x coordinaten: Aldus: De coordinaten zijn: (2,1) en (7,8) de x-coefficient is 8-1=7 en de y-coefficient is 7-2=5 Dan wordt de lijn 7x-5y= Nu vult men een van de punten in bv (2,1) 7*2-5=14-5=9 en dan hebben we dus 7x-5y=9 that's all folks! Pin d' Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ziet er mij allemaal heel boeiend uit, maar volgens mij moet ge die Vedische wiskunde al serieus onder de knie hebben als je er plezier aan wilt beleven.
Bij de ene berekening is het zus, en bij de andere zo... |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(1,9) (-5,-69) en (9,897) * Ja, een curve want voor een rechte is het natuurlijk simpel, vermits dx/dy = c; oftewel de eerste afgeleide. En kom nu niet af met de "eis" dat je eerst de "traditionele" oplossing moet zien. En als je dat hebt klaargespeeld, dan graag de vedische berekening van de straal van de cirkel waartoe volgende punten behoren (coördinaten afgerond tot 3 decimalen): (3, -2.999) (7, 9.745) en (1, -2,708) Heel die vedische mikmak enkel van nut bij het uitvoeren van bepaalde concrete berekeningen. Elke afleiding van de daarbij gebruikte regels, of godbetert het opstellen van nieuwe regeltjes, moet noodzakelijkerwijs de hele vedische hocus pocus overstijgen. Qua bewijsvoering is de vedische rekenkunst (wat dat is het, wiskunde is echt wel een te groot woord) ontoereikend, de juistheid ervan wordt immers steeds geïllustreerd vanuit concrete voorbeelden. Elke abstractie van dergelijke concrete voorbeeldjes noopt de vedicus (?) tot het toepassen van de universele regels van de algebra.
![]() |
![]() |
#168 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
bvb. m = (y2-y1) / (x2-x1) komt zo bvb. nogal overeen met uw x en y coeficienten uit de vedische wiskunde. Ik zie niet in waarom y=mx+q moeilijker is als mx + ny = q
![]() |
![]() |
#169 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Bedankt voor de boekentip. Ik ga bij "DeSlegte" mijn licht 's opsteken.
![]() |
#170 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() U bedoelt natuurlijk: dy/dx = constant.
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1. 45634,89 x 10000 + 45634,89 / 10000 = 456348904,563489 2. 75 x 75 = 70 x 80 + 5² = 5625 3. 1 / 19 = 1 / (20 - 1) = 1 / x-1 = (Taylorreeks) 4. 68 x 62 = 70 x 60 + 4² = 4216 5. 11 x 12345 = 123450 + 12345 = 135795 zoiets |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Gouverneur
|
![]() Oeps! Inderdaad.
Alhoewel afleiden kan je zowel naar x als naar y doen, bijgevolg is deze typo toch niet "fout".
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk is het meer veel afleren en een beetje aanleren. Vedische wiskunde is als het ware een holistische aanpak, en je moet idd even de slag te pakken hebben. Dus oefening is zeker noodzakelijk Maar..Volgens mij is het zo dat als je het eenmaal onder de knie heb, dan wil je niets meer te maken hebben met het conventionele systeem. In ieder geval heb ik het er niet meer zo op , en als kinderen opeens spelenderwijs hogere wiskunde (calculus) etc kunnen leren binnen een poep en een scheet dan weet ik het wel. Als ik kinderen zou hebben zou ik ze deze Vedische wiskunde aanbieden. Mischien een idee voor ouders op het forum hier? Pin d'Ar Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Sutra : Citaat:
een meer dan 7 is 7+1=8 7*8=56 en daarachter schrijven we 25 dus: 5625 1/19 Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Pindar : 8 februari 2007 om 13:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() indrukwekkend
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
coördinaten : (2,1) en (7,8) vgl 1 : x/2 + y/8 = 1 => 8x + 2y = 16 vgl 2 : x/7 + y/1 = 1 => 1x + 7y = 7 oplossing : verschil : 7x - 5y = 9 Laatst gewijzigd door PAJOT : 8 februari 2007 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Gouverneur
|
![]() Maak je niet belachelijk!
![]() |
#178 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je de opgave nog meer verandert zal je trouwens een derdegraadsvergelijking moeten oplossen!
![]() |
![]() |
#179 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |