Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2007, 21:51   #161
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Om liberalist's vraag op zich te beantwoorden :
Als je Frans praat is Wallonië best fijn. Het is er mooier dan Vlaanderen, maar ik zou niet willen wonen in bijvoorbeeld de Ardennen (ben gewoon de fiets te gebruiken voor dagelijks vervoer )
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

Walen zijn an sich latijnser van aard, maar hun grootste handicap is dat ze al sinds mensenheugenis onder een bijna communistisch systeem leven. Ze zijn opgegroeid met het idee dat het oké is van de 'staat te stelen', op de kosten van de staat te leven, dat je best niet boven de middelmaat uitsteekt en dat god (de PS) dan wel voor je zal zorgen en het enige wat god daarvoor in ruil wil is dat je een kier op de x jaar voor hem stemt.
Maar hoe kan dat eigenlijk? Uiteindelijk is MR toch ook nog een grote partij? Als we de cijfers bekijken :
PS :36.91% 34 zetels(op 75)
MR :24.29%, 20 zetels
CDH :17.62% 14 zetels
FN : 4 zetels
ECOLO : 3 zetels
http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_etop.html
Ik begrijp dat eigenlijk niet goed, men doet vaak alsof de PS almachtig is, maar dat zijn ze eigenlijk helemaal niet. In 2004 was een CDH-MR-Ecolo coalitie bijvoorbeeld mogelijk.
EDIT : verkeerd gekeken, dat is inderdaad niet mogelijk zonder de steun van FN

Citaat:
Maar de PS heeft zoveel afhankelijken weten te creëren dat ze zichzelf onbeperkt in stand kan houden (tenzij de vlaamse geldkraan wegvalt). De meeste walen zijn ook verschrikkelijk slecht ingelicht over Vlaanderen in het algemeen en het VB in het bijzonder. In de waalse pers wordt een beeld geschetst van de gemiddelde vlaming als Neo-Nazi. De paar keer dat ik een lange rustige discussie ben aangegaan met een waal over België kwam het er bottom line op neer dat ze me gelijk gaven dat een splitsing van België ook voor Wallonië de enige reële kans op beterschap is.
Is het niet ook de domme schuld van de Vlamingen? Wij hadden ooit een simpele meerderheid, maar die hebben we weggegeven. Nu zijn we akkoord gegaan met een beleid waarbij de Walen zelf kunnen kiezen hoe het gaat, maar niet zelf de kosten moeten dragen als het mislukt. Dit hebben we uiteindelijk onszelf toch aangedaan?

Laatst gewijzigd door evilbu : 29 januari 2007 om 21:54.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 21:54   #162
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
nee ik zeg dat omdat ik daar een huisje wou gaan bouwen , en dat het nu vol zit met frantaligen die een heke hebben aan alles wat germaans is

en eh Zeeuws Vlaanderen , Noord Brabant & Nederlands Limburg zullen eerder een Federaale Unie samen vormen dat dat ze bij Vlaanderen komen
Als ik daar een huisje wilde, zou ik zo consequent zijn om alvast voldoende Frans te leren.

Ik spreek veel Limburgers van beide kanten van de grens en zij vinden het gemiddeld interessanter om weer 1 volk te worden, dan onder welke regering dat zou moeten zijn hetzij Nederlands of Belgisch.
Oud 29 januari 2007, 23:36   #163
Marlboro
Banneling

Standaard

Evilbu;WIJ???
Neen,niet wij,de politiekers hebben het voor ons verkloot en de mensen die op die stomme politiekers hebben gestelmd,zeg maar op de verkeerde hebben gestemd,hetgeen nu jammer genoeg nog steeds het geval is,ze zullen het hier nooit leren.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2007, 23:38   #164
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Evilbu;WIJ???
Neen,niet wij,de politiekers hebben het voor ons verkloot en de mensen die op die stomme politiekers hebben gestelmd,zeg maar op de verkeerde hebben gestemd,hetgeen nu jammer genoeg nog steeds het geval is,ze zullen het hier nooit leren.
Het is dan beide he? We hadden dat maar moeten zien aankomen en stemmen op politiekers die onze meerderheid niet zomaar weggeven.
Komt dit ergens anders voor in de wereld? Een regio die niet zelf moet opdraaien voor zijn kosten, maar wel zelf volledig beslist over wat er gaat gebeuren?
Oud 30 januari 2007, 12:03   #165
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

'Waalse achteruitgang zet zich voort'
In een opiniestuk, dat dinsdag werd gepubliceerd in de Franstalige krant Le Soir, haalt senator Alain Destexhe (MR) uit naar het herstelbeleid in Wallonië, zeggend "dat er positieve signalen zijn, maar daar waar andere gewesten slagen, blijven we achteruit gaan".

"Laten we het debat over de staat waarin Wallonië verkeert, openen", aldus Destexhe ten aanzien van de minister-president van het Waalse gewest. De senator benadrukt dat Wallonië ondanks een uitzonderlijke economische conjunctuur op een werkloosheidsgraad blijft zitten die zich rond het historisch maximum bevindt, terwijl de werkloosheid daalde in Vlaanderen, Frankrijk en Duitsland.

Naast de economische achteruitgang is er de morele achteruitgang, aldus Destexhe, die wijst op de vele gevallen van corruptie in Charleroi.
bron: gva
Oud 31 januari 2007, 00:31   #166
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar hoe kan dat eigenlijk? Uiteindelijk is MR toch ook nog een grote partij? Als we de cijfers bekijken :
- enkel heel uiteenlopende coalities kunnen een coalitie zonder PS vormen if at all. MR en Ecolo samen is bvb allesbehalve vanzelfsprekend.
- de andere partijen zijn voor een stuk ook door hetzelfde virus aangestoken, maar niet in de mate van de PS. Mijn beeld is = de PS stuk voor stuk criminelen aan de top. Andere partijen: genoeg mensen die ook hun graantje willen meepikken om de PS aan de macht te helpen.
- Onderschat naast het puur stemmen% vooral de invloed van de PS in het hele maatschappelijke bestel niet. Voor een jobke aan de overheid => aankloppen bij de PS. I.e. het hele overheidsapparaat in wall is nog veel erger gepolitiseerd dan in VL wat naast de officiële macht en invloed de PS ook nog eens een énorme indirecte invloed en macht geeft. Meer dan de helft van de raad van bestuur van de rtbf is bvb van PS signatuur. Door wisselende coalities af te sluiten maar zelfs steeds aan de macht te blijven heeft de PS op dat hele overheidsapparaat een greep kunnen ontwikkelen die nog veel groter is dan haar % stemmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is het niet ook de domme schuld van de Vlamingen? Wij hadden ooit een simpele meerderheid, maar die hebben we weggegeven. Nu zijn we akkoord gegaan met een beleid waarbij de Walen zelf kunnen kiezen hoe het gaat, maar niet zelf de kosten moeten dragen als het mislukt. Dit hebben we uiteindelijk onszelf toch aangedaan?

Dit hebben politici gedaan niet de vlamingen. Politici die de kiezer daarover enkel after the facts geinformeerd hebben.

Nu kan u dat natuurlijk aan de kiezer verwijten, ie hij hed zich maar niet moeten laten bedriegen. Maar 1: dan veronderstelt u dat er eerlijke politici waren met voldoende bekendheid in die tijd 2: legt u een soort van schuld bij het slachtoffer van bedrog.

I.e.

stel ik sluit een contract af met X om voor mij een muurtje te schilderen.
X schildert vervolgens mijn muurtje niet maar breekt het af en schenkt de helft van mijn tuin aan Y (in ruil mag X is naar het hoerenkot op kosten van Y).

Volgens u moet ik dus maar aanvaarden dat ik nu de helft van mijn tuin kwijt ben.

Volgens mij hoor ik mijn tuin terug te krijgen en hoort X in de gevangenis thuis.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 00:37   #167
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denkt u over Wallonië?
Met Vlaams geld onderhouden regio.
Oud 31 januari 2007, 00:59   #168
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
- enkel heel uiteenlopende coalities kunnen een coalitie zonder PS vormen if at all. MR en Ecolo samen is bvb allesbehalve vanzelfsprekend.
En zoals ik zelf nog net had toegevoegd, met FN samenwerken zou in 2004 ook nodig geweest zijn.
[quote]
Is Ecolo linkers (corrupter) dan PS eigenlijk ?
Ik heb even de resultaten van 1999 erbij genomen en dat begrijp ik nu even niet goed :

CDH: 14
FN : 1
Mr : 21
Ecolo: 14
PS : 25

Ik begrijp goed dat de Waalse regering van 1999-2004 een PS-MR-Ecolo coalitie was?
Ten eerste wou MR dan wel met Ecolo samenwerken, en ten tweede (dat is vreemd!) is Ecolo niet eens nodig om aan een meerderheid te geraken met deze cijfers

Citaat:
- de andere partijen zijn voor een stuk ook door hetzelfde virus aangestoken, maar niet in de mate van de PS. Mijn beeld is = de PS stuk voor stuk criminelen aan de top. Andere partijen: genoeg mensen die ook hun graantje willen meepikken om de PS aan de macht te helpen.
Tja, de MR profileert zich als een oppositiepartij maar het is niet alsof wij Vlamingen hen allemaal stuk voor stuk zo graag zien (zoals dat "patrie francophone" van Didier Reynders )

Citaat:
- Onderschat naast het puur stemmen% vooral de invloed van de PS in het hele maatschappelijke bestel niet. Voor een jobke aan de overheid => aankloppen bij de PS. I.e. het hele overheidsapparaat in wall is nog veel erger gepolitiseerd dan in VL wat naast de officiële macht en invloed de PS ook nog eens een énorme indirecte invloed en macht geeft. Meer dan de helft van de raad van bestuur van de rtbf is bvb van PS signatuur. Door wisselende coalities af te sluiten maar zelfs steeds aan de macht te blijven heeft de PS op dat hele overheidsapparaat een greep kunnen ontwikkelen die nog veel groter is dan haar % stemmen.
Is het zoveel erger in Wallonië dan in Vlaanderen eigenlijk, ik bedoel zijn er cijfers over het aantal mensen met een partijkaart?

Citaat:
Dit hebben politici gedaan niet de vlamingen. Politici die de kiezer daarover enkel after the facts geinformeerd hebben.

Nu kan u dat natuurlijk aan de kiezer verwijten, ie hij hed zich maar niet moeten laten bedriegen. Maar 1: dan veronderstelt u dat er eerlijke politici waren met voldoende bekendheid in die tijd 2: legt u een soort van schuld bij het slachtoffer van bedrog.

I.e.

stel ik sluit een contract af met X om voor mij een muurtje te schilderen.
X schildert vervolgens mijn muurtje niet maar breekt het af en schenkt de helft van mijn tuin aan Y (in ruil mag X is naar het hoerenkot op kosten van Y).

Volgens u moet ik dus maar aanvaarden dat ik nu de helft van mijn tuin kwijt ben.

Volgens mij hoor ik mijn tuin terug te krijgen en hoort X in de gevangenis thuis.
Ik ben niet zo thuis in onze politieke geschiedenis, maar de kiezer had massaal op straat kunnen komen en eisen dat de Vlaamse politiekers zich toen afsplitsten van de unitaire partijen. Bestond de Volksunie toen al (ja toch?), wel met stemmen op die partij hadden ze kunnen dreigen. Ik snap dat echt niet, wie geeft nu zijn meerderheid weg? Wie???!!!???!!!!!

Ik snap trouwens niet waar dat geklaag over het pas vertalen van de grondwet in de jaren zestig vandaan komt. Dat had onze Vlaamse meerderheid toen toch ook al veel langer kunnen afdwingen.
Ik snap er echt niets van.
Oud 31 januari 2007, 13:09   #169
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Walen, ons broedervolk, onze brothers-in-arms tegen de Belze dictatuur!
Oud 1 februari 2007, 19:59   #170
colargo
Banneling

colargo's schermafbeelding

Standaard

De waarde v/d huizen is ook gestegen in de walen, allez vind ik toch.
Waar is het mooist wonen volgens jullie in de ardennen.

De grootsteden zijn wel triestig, misdaad enz... enfin genre bruxelle

Laatst gewijzigd door colargo : 1 februari 2007 om 20:02.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 20:15   #171
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Wallonie heeft zeker zijn schoon plaatskes en natuur. Ik vertoef er dan ook op geregelde basis.
Heb zelfs als Vlaams nationalist waalse vrienden...straf hé en die gasten zijn net zo als wij Vlamingen zijn, zuipen en feesten kunnen ze even goed.
En praten over werk of politiek doen we bijna nooit en als dit wel het geval is geven mijn waalse vrienden mij meestal gelijk.
En ook zij ergeren zich aan de steuntrekkende waal en dragen werken hoog in het vaandel.
Enkel een splitsing zien ze niet zo zitten...ik wel uiteraard.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 20:40   #172
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Enkel een splitsing zien ze niet zo zitten...ik wel uiteraard.
Heb je al ooit een gevraagd waarom?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 20:51   #173
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Heb je al ooit een gevraagd waarom?
Nee, waarom zou ik? Moet hun antwoord daarop niet weten.
Ben mij voldoende bewust van de realiteit moesten de geldstromen stoppen.
Oud 1 februari 2007, 21:52   #174
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Nee, waarom zou ik? Moet hun antwoord daarop niet weten.
Ben mij voldoende bewust van de realiteit moesten de geldstromen stoppen.
Omdat Jurgen laf is. Het is namelijk niet zo gemakkelijk om met degelijke argumenten te schermen, als de mensen met wie je spreekt geen geldstromen nodig hebben ...

Laatst gewijzigd door AyneRand : 1 februari 2007 om 21:54.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 22:42   #175
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Omdat Jurgen laf is. Het is namelijk niet zo gemakkelijk om met degelijke argumenten te schermen, als de mensen met wie je spreekt geen geldstromen nodig hebben ...
Yup yup, zoals ik al gezegd heb...als ik met mijn waalse vrienden afspreek is het om te feesten niet om over politiek te spreken (of toch niet diepgaand).
Als jij dit laf wil noemen, je doet maar.
Maar tegen mijn waalse vrienden hoef ik niet ten strijde te trekken, aangezien het geen PS aanhangers zijn en ongeveer hetzelfde idee hebben over HUN landgenoten als ik.
Oud 4 februari 2007, 02:43   #176
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht

Ter herinnering, een vraag waar je blijkbaar en voor de zoveelste keer naast gezien hebt.
Of zou het kunnen zijn dat jij als grote beursgoeroe het antwoord schuldig moet blijven en zo je zelf ontmaskert als de zogenaamde rijke ondernemer die hier op het forum steeds neerkijkt op de werkende klasse maar in het werkelijk leven niets meer blijkt te zijn dan een ''dikke nek'' die zelf geen nagel heeft om aan zijn gat te krabben.

Jij hebt hier ooit vertelt dat je een soort van bemiddelingsbedrijf hebt dat Westerse bedrijven helpt om tot de Chinese markt toegang te verkrijgen.
Dus kun jij, een grote beursgoeroe volgens je uitleg, mij gemakkelijk de naam geven van het enige Westerse bemiddelingsbedrijf dat op de Chinese beurs noteert?

Ps Hopelijk krijg ik nu eens antwooord op deze vraag die ik al meermaals aan jou stelde.

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 februari 2007 om 02:44.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be