Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de wapenwet aangepast worden ?
Neen , nu is hij goed en duidelijk. 13 23,64%
Ja , laat iedereen zijn eigen wapens in huis halen. 31 56,36%
Laat ons ALLE wapens in Belgie vernietigen. 7 12,73%
Ik heb zwarte band in karate... ik ben zelf een wapen. 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2004, 22:18   #161
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Met een mes kan ik ook andere dingen doen!

Welke andere dingen kan je doen met een pistool, dan schieten?
eindelijk een verstandig persoon
Ik weet het zo niet hoor, voor sportieve doeleinden kan een vuurwapen ook wel gebruikt worden. Ik bedoel hiermee ook niet direct de jacht maar ook het gewone sportschieten. Op een kartonnen of whatever doelwit in een daarvoor voorziene ruimte. Vanwege de mogelijk zeer gevaarljke toepassing van deze items dient dit wel zeer strikt gereglementeerd te zijn.
Om iemand te doden heb je geen vuurwapen nodig, dat kan veel netter en onopvallender met andere middelen. Als je met voorbedachte rade iemand wil doden met een vuurwapen (crimineel) dan koop je je wapen op de "zwarte markt". Daar dient dus in de eerste plaats tegen gestreden te worden maar daar zijn de fabricanten wellicht niet voor te vinden. Individueel wapenbezit levert vooral gevaar bij "ongeluk". Gelukkig genoeg gebeuren die niet al te veel maar met ieder huisje z'n vuurwapen is de kans op ongelukjes ook veel groter.

Wat betreft de wetgeving gaat het momenteel ook niet meer over zelfverdediging, noch over verdediging van je naasten of klanten. Het gaat hem om de verdediging van goederen. Hoe ga je dan bepalen wanneer een persoon z'n goederen mag verdedigen? Hebben enkel de bezitters of de handelaren van "dure" goederen het recht om die te verdedigen of mag ook een dakloze iemand doden als iemand voor de lol zijn brood of fles wijn probeert te stelen?

@ Peace; mag bv een juwelier bij wijze van prventive strike een marokaan neerknallen die wat te lang voor de vitrine blijft hangen? Mag die marokaan (of eender wie) indien zijn eigen leven en/of dat van zijn vrienden of familie in gevaar is door een aanstormende auto dan het vuur openen op dat voertuig teneinden zichzelf te verdedigen?

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2004, 22:19   #162
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ikzelf
Citaat:
de ecoboni
Joepie, meer taksen, net waar we met zijn allen om vroegen. Zou het niet logischer zijn om gewoon de slechte verpakkingen te verbieden? Zelfde regeling als met de wapens.. makkelijk toch?
Citaat:
jammer genoeg bestaat onze markt voor de meerderheid uit buitenlandse goederen, deze zullen niet meer ingevoerd worden als we slechte verpakkingen verbieden.
de ecoboni maken producten die een goede verpakking hebben goedkoper, en de ander duurder. status-quo voor de schatkist en gebruiker dus.
Hmm, moet ik hierop uitmaken dat je alleen binnenlands geproduceerde wapens zou verbieden dan?
Wat betreft "slechte" verpakkingen.Als prototype manager bij DE sta ik mee in voor de Senseo productie. Duitsland en de VS bezorgen ons grijs haar, doordat ze wel normen hebben op de hoeveelheid verpakking die rond een product zit. Als die producten niet voldoen, Raus.Simpel he.Geen dingetjes die in de mensen hun zakken zitten. Indien het product niet goed is volgens de normen ,dan kan je het niet kopen.Zoals het voorstel van de wapens.

Chill
Citaat:

met een mes kan je steken of snijden. wat je ermee steekt of snijd laat ik in het midden.
Een pistool is wat simpeler op dat vlak en kan alleen een projectiel met grote kracht wegslingeren. Op wat er geschoten word laat ik dus ook in het midden.

Werktuigen zijn dode materie ,die doen niks zonder een mens eraan.

Groen!
Citaat:
de kernuitstap gebeurt GELEIDELIJK AAN. niet in één keer. en als u moet kiezen tussen een mooi uitzicht en een leven met kankers, zuurstofmaskers �* volonté ed, of het plan van Groen! ; dan weet ik wat te kiezen.
zo slecht worden die windmolens trouwens ook niet ingepland (zie duitsland)
Je bent verdomt slecht geinformeerd over kernenergie.
Hoe kan je geleidelijk uitstappen indien 1 reactor 12% van de energieproductie representeerd.
Ook een windmolen vertegenwoordigd een hogere kans op kankers bij de makers ervan, dan een kerncentrale die voldoet aan de eisen.
Windmolens zijn nu eenmaak Hitech producten waar chemicalien bij gebruikt worden die duidelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

Wat betreft de inplanting... De Nul en Electrabel wilden en windmolen park op een zandbank inplanten. mag niet, een hoop halve zolen hebben het voor De Raad van Staten getrokken.Met steun vanuit de milieuhoek.
Ik wou een 1.5 kw molentje in detuin.. mag ook niet.

Citaat:
noemt u de CVP-aanpak van de dioxinecrisis dan beter? helaas bestaat er geen andere oplossing dan deze zieke dieren hun leven te beëindigen. zo worden de levensrechten van de andere vogels toch beschermd.
De Dioxinecrisis was niet goed behandeld .Maar er is een verschil tussen transformatorolie in dierenvoer en een virus/bakterie die uitbarst in overbevolke kippenkwekerijen.
In beide gevallen ligt de mens aan de basis, en meer specifiek, de wetgevende mens.De dioxinetoestand was gewoon blatant negeren van wetten door een mens, in het vogelpest(of varkenspest) geval de natuur die zich laat gelden. En trouwens, Vacinatie geen idee?
En dan nu terug naar mijn tegenvoorstel. doen we dan niet beter hetzelfde met mensen die een besmettelijke ziekte hebben?AIDS of Herpes?Geelzucht?
Ik heb toch ook rechten op gezond leven?(net weer mijn longen mogen asfalteren met de hulp van de politiek, Marly brandje)

Citaat:
Wiet is voor Groen! evenSLECHT als tabak en andere softdrugs, de regelingen voor allen zijn dus gelijk.
Ondertussen is het al lang bewezen dat tabak en alcohol veel slechter en verslavender zijn dan wiet.
En welke andere softdrugs buiten wiet en variantes zijn er?Chocolade?
Ik hoor de Groentjes(en wat SP-a creaturen) alleen maar afgeven op tabak, maar een jointje bijna publiekelijk verafgoden.

Citaat:
haha, wat een leuke woordspeling, Allahgelev . België had nooit zo een hard standpunt genomen inzake Irak als Groen! er niet was.
Louis Michel een groene?Waw....
Ook is dat beleid een prachtvoorbeeld van wereldwaan,en totaal gebrek aan inzicht op internationaal vlak.
België, de politieke microbe , de vliegescheet op de wereldkaart liet een boertje, en Louis Michel was er trots op. De rest keek effe neer, en dacht"niet reageren, het verdwijnt vanzelf wel weer"

Citaat:
u spreekt hier uw kameraad Peace tegen, hij vond het idee van iedereen oorlogswapens geven goed. je moet eerst een militaire opleiding hiervoor hebben (wat Peace vergeten was), en zou jij 2 jaar daaraan willen spenderen?
Peace is een medeforumer. Niet meer of minder, daar niet van.
Ikzelf ben eerder voorstander van een gedegen opleiding, zelfs als die 2 jaar leger/burgerdienst inhoud. Men zou het eerder moeten bekijken als een voortzetting of inlassing op de schoolperiode.Niet als een stuk leven dat weggegooit werd.
Wie weet hoeveel doelloze burgers we met zo'n extra opleiding niet een betere richting in het leven hadden kunnen geven. wat meer normbesef, het besef dat het hier zo slecht niet is, beter inzicht dat opleiding wel leuk en belangrijk is.Zelfs patriotisme in beperkte maten.Handig om een kunstmatig landje als dit samen te houden.
Oud 9 januari 2004, 13:31   #163
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chill

met een mes kan je steken of snijden. wat je ermee steekt of snijd laat ik in het midden.
Een pistool is wat simpeler op dat vlak en kan alleen een projectiel met grote kracht wegslingeren. Op wat er geschoten word laat ik dus ook in het midden.

Inderdaad is de mens diegene die de trekker overhaalt.
Doorgaans moet ik eigenlijk zeggen, want er zijn wel degelijk accidenten waarbij bijvoorbeeld de trekker overgaat omdat het valt of er iets aan de trekker blijft hangen.
Een kind is ook een mens, maar kan je een kleine deugniet wijzen op zijn verantwoordelijkheid?

Met andere woorden heb je nooit ieder mens of situatie onder controle.
Een werktuig daarentegen heb je al veel makkelijker onder controle!

Een sportschieter mag van mijn gerust in een schietclub spelen , maar dan zou het wapen daar moeten blijven liggen en niet buiten de muren van de schietclub komen.

De kogels is ook goed, natuurlijk!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 13:43   #164
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

George,

Ik hoop dat ik met mijn antwoord op Maddox ook een beetje een antwoord op jou.

Ik wil even op het volgende ingaan:

Citaat:
Wat betreft de wetgeving gaat het momenteel ook niet meer over zelfverdediging, noch over verdediging van je naasten of klanten. Het gaat hem om de verdediging van goederen. Hoe ga je dan bepalen wanneer een persoon z'n goederen mag verdedigen? Hebben enkel de bezitters of de handelaren van "dure" goederen het recht om die te verdedigen of mag ook een dakloze iemand doden als iemand voor de lol zijn brood of fles wijn probeert te stelen?
Het gebruik van geweld hou ik het liefst zoveel mogelijk beperkt tot de justitie.
Enkel in geval van leven of dood kan er volgens mij een uitzondering op gemaakt worden.
Een juwelier mag zijn eigen leven gerust verdedigen (met verantwoordelijkheid voor het leven van derden), maar niet zijn goederen.

Als je een juwelier zijn goederen wilt laten beschermen met een wapen (welke dan ook!), dan mag een fruitboer ook schieten op rotjung die in zijn boomgaard zitten!

Als je het van de waarde van de goederen laat afhangen, kan een dief eigenlijk shoppen tot dat bepaald bedrag voordat hij beschoten zal worden!
Oud 9 januari 2004, 13:43   #165
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Peace houd ervan te shockeren met keiharde ,niet zo snuggere uitspraken(volgens sommigen), awel, ik ook.

Ondertussen hebben we in deze topic niet alleen de klassieke voor en tegenstanders van al dan niet vuurwapens in huis gehad.Maar ook een korte inleiding tot misbruik van honden als aanvalswapen, en de mogelijkheid jezelf hiertegen te verdedigen en dan nu een woordenwisseling tussen Vlaams Nationalisten (VaNa?- een vies woord in de toekomst?)en de opvolgers van GaGahlev.

Groen! heeft in alle geval nog minder sympathie van mij dan de strijd voor Vlaanderen. Niet dat een van beiden soorten politiek geactiveerden iets heeft voor elkaar gekregen dat positief is te noemen,maar Groen! heeft een kans gekregen en die op 4 jaar kompleet kunnen verbrodden.

Groen! je geeft hier de munitie waar ik van houd.

Citaat:
de aanpak van de vogelpest door tavernier
Ja hoor, da's een voorbeeld.. alle kippen,kalkoenen en zelfs siervogels laten afslachten waarvan gedacht werd enigzins in de buurt van de de besmettingshaarden geweest te zijn.
Nu is dat een perfect logische aanpak, mare, laat ons de lijn doortrekken, en alle mensen met een besmettelijke ziekte ook gewoon te nekken.
Hebben die dieren dan geen rechten?

Citaat:
de kernuitstap (alhoewel afgezwakt door PaarsII
Gelukkig afgezwakt door Paars/groen 1.Het staat in de door Agalev mee getekende "wetten". Waw, we geven 50%+ van onze energieproductie op, en we gaan het vervangen met?Windmolens? Ja hoor, als we er eentje willen zetten is het ook vervuiling, landschapsvervuiling.
Hallo, aarde aan Groen! We kunnen dat, samen met de methode om van België een ecologisch paradijs te maken. Alleen mogen we dan met maar met een stabiele 500 000 zijn of zo, geen 10 000 000 die langzaam aangroeit.

Citaat:
de ecoboni
Joepie, meer taksen, net waar we met zijn allen om vroegen. Zou het niet logischer zijn om gewoon de slechte verpakkingen te verbieden? Zelfde regeling als met de wapens.. makkelijk toch?

Citaat:
verbod op tabeksreclame
En de grootschalige promotie van Wiet. lood voor oud ijzer?

Citaat:
de grote groene invloed op de Belgische houding inzake Irak, ...
He wat? Wanneer? In 1991 was Allahgelev een oppositiepartijtje, en nog niet met uitgesproken Pro Immigratie standpunten.
in 2003 waar waren ze? Zichzelf buiten enige vertegenwoordiging geplaatst,met een voorstel dat ze zelf steunden.
Daartussen, even nuttig als een 2de navel.

Citaat:
Neem als voorbeeld Zwitserland.
Heb ik ook al gedaan.

Citaat:
wil je echt iedereen een oorlogswapen geven? echt? nauwelijks 1% van de belgen kan ermee omgaan, en zie je dutroux al met een oorlogswapen?
In Zwitserland krijgt iedereen een militaire opleiding.Geeft een hoop verantwoordelijkheidsgevoel, iets waar we in België een enrm gebrek aan hebben. Met de voorbeelden van de politici zelf.
en zelfs een manier om te controleren dat iemand in een speciale instelling kan gaan, of dat iemand goed is om in de maatschappij mee te draaien. Wie weet had Dutroux geen grote Generaal kunnen worden, dom is die man niet eigelijk, alleen geen geweten.(ook goed als politieker)

Citaat:
Groen! hoort thuis in de tuin en in het parlement
Groen word bruin op de composthoop, ook goed.Een waardig ecologisch einde van een partij die een ritje parlement even goed uitreed als een doorsnee duif tegen een windmolen.
Die zit!!!
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 13:48   #166
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Het chill effect,

Een van de eerste wapens die men heeft uitgevonden was het mes. Is het realistisch messen te verbieden omdat je daar iemand mee zou kunnen doden?
Het mes is niet dodelijk maar wel de mens die er mee steekt.

Nagels inslaan, ene zijne kop mee inslaan,....
Oud 9 januari 2004, 13:53   #167
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn idee.

[size=6]LAAT WAPENS TOE EN VERBIED SPIRIT[/size] 8)
Citaat:
WANNEER JE JE IN EEN LAND ALS TWEEDERANGS BURGER GEDRAAGT. MOET JE ER NIET VERBAASD VAN ZIJN DAT JE ALS TWEEDERANGS BURGER BEHANDELD WORDT!!!
Je bent goed op weg....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 13:58   #168
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door damawallaby
Citaat:

... nagels in ene zijne kop slaan...

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 14:02   #169
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Groen! is goed voor het misdaadmilieu.
Oud 9 januari 2004, 14:11   #170
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Ikzelf ben eerder voorstander van een gedegen opleiding, zelfs als die 2 jaar leger/burgerdienst inhoud. Men zou het eerder moeten bekijken als een voortzetting of inlassing op de schoolperiode.Niet als een stuk leven dat weggegooit werd.
Wie weet hoeveel doelloze burgers we met zo'n extra opleiding niet een betere richting in het leven hadden kunnen geven. wat meer normbesef, het besef dat het hier zo slecht niet is, beter inzicht dat opleiding wel leuk en belangrijk is.Zelfs patriotisme in beperkte maten.Handig om een kunstmatig landje als dit samen te houden.
Ga je iedereen leren schieten?
Das schoon, zeg!

Anders zo gebaseerd op selectiecriteria en nu een heuse legeropleiding voor iedereen???
Wat met crimineelkes, deugnieten, belgjes met vreemde afkomst, vreemdelingskes, homo's, franstaligen, brusselaars, farnstalige brusselaars,...

Heel het dienstplichtsysteem van vroeger was één grap!
als je het zelf niet meegemaakt hebt, moet je het eens tegoei vragen aan ene die dat wel deed!

Ik snap het doel er trouwens niet van.
Een gewone school heeft al de taak om normbesef, richting in het leven, en motivering voor opleiding.
Ze slaagt er misschien niet op alle vlakken in, maar net zo goed zal een legeropleiding er niet totaal in slagen!
Investeer eerst in wat er al bestaat en laat dat eerst degelijk functioneren!
Het warm water zit al gedeeltelijk in kannen en kruiken!

Daarnaast word nu al als vereiste bij vele opleidingen gesteld dat ze gericht moet zijn op de arbeidsmarkt, zoals bij de VDAB.
Hoe arbeidsmarktgericht is een legeropleiding, zeker in ons landje???

De vele laaggeschoolden zullen ook niet veel arbeidsgerichte zaken leren in het leger.
Zij moeten al veel schade inhalen, dus kan men hen beter gerichter opleiden!

Dan komen we bij de hogergeschoolden.
Gaan die dat toestaan, denk je?
Wanneer kan je er dan beroep op doen, na al hun andere studies?
Welk adequente richting in het leven gaan die extra jaren nog geven aan een dergelijke persoon en is dat wel de moeite en investering waard?

Tenslotte zal het weer op de kap komen van de grijze massa middenin.

Een legerschool als recrutering is veel beter, want daar zijn de recruten meteen al gemotiveerd.
Met een dergelijke groep kan je veel sneller verder werken!
Hier mag ook geinvesteerd worden, maar geen verplichte dienstplicht!
Oud 9 januari 2004, 14:12   #171
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door damawallaby

Bij jouw hoef ik niet te slaan, ik moet ze enkel in één van die vele gaten in jouw hoofd steken!
Oud 9 januari 2004, 14:27   #172
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz

Bij jouw hoef ik niet te slaan, ik moet ze enkel in één van die vele gaten in jouw hoofd steken!
Zorg maar dat ik er geen paar bij u moet inschieten.
Oud 9 januari 2004, 14:30   #173
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox

Doorgaans moet ik eigenlijk zeggen, want er zijn wel degelijk accidenten waarbij bijvoorbeeld de trekker overgaat omdat het valt of er iets aan de trekker blijft hangen.
Een kind is ook een mens, maar kan je een kleine deugniet wijzen op zijn verantwoordelijkheid?

Een sportschieter mag van mijn gerust in een schietclub spelen , maar dan zou het wapen daar moeten blijven liggen en niet buiten de muren van de schietclub komen.

opvoeding is een belangrijk gegeven, nietwaar..

Je wapen geladen of gewapend laten liggen met je klein snotters in de buurt getuigt al van niet veel verstand, laat staan dat een sportschutter zich het zou riskeren. (laatst heeft er zich weer een kleine bediend van een ILLEGAAL wapen om 'mee te spelen' => resultaat vriendje dood)

Training en 'opvoeding' spelen een grote rol.
Mensen die wapens willen om stoer of whatever te doen zullen zich daar niet aan storen, nog minder aan de wapenwetgeving.. volg je nog een beetje? ..

Ik kan u trouwens mededelen dat de politie niet zomaar een vergunning model 4 in je pollekes stopt.
eerst en vooral moet je jezelf lid maken van een schietclub => dat houdt in dat je een bewijs van goed zedelijk gedrag kan voorleggen. (blanco)

Dan wordt je gescreend bij de buren op:

*drankmisbruik
*burenruzies
*gokverslaving
*gewelddadigheid

Vervolgens moet je ook een theoretische (wetgeving ivbm zelfverdediging ondermeer) waarna je een VOOLOPIGE VERGUNNING kan aanvragen (kan je niets mee kopen, enkel oefenen) en dan later mag je een praktische proef afleggen.

Dan pas kan je een vergunning AANVRAGEN
Bij aanvraag moeten alle inwonenden boven de 18 jaar hun schriftelijke goedkeuring geven (en hier moet je niets trachten te 'forceren', want de wijkagent komt HET ZELF VRAGEN AAN DE BETROKKENEN.

Daarna kan je dan een wapen met bijhorende munitie kopen.

Ik denk niet dat er ook maar IEMAND met verkeerde bedoelingen het in zijn hoofd gaat halen om er aan te beginnen, als in een of andere stad je maar 100 euro of wat betaalt voor een machinepistool. (Luk allo heeft zich zwaar in't zak laten zetten)

Ik kan je alvast meegeven dat de procedure voor zo'n vergunnning BIJNA EEN JAAR in beslag genomen heeft bij ondergetekende
(van lid worden in schietclub tot eerste keer een kogel afvuren met eigen pistool)

En dan komen die zwanzers van DISARMA op de proppen...

Bon, het model 9 da's een ander verhaal.
Dit kan zeker beter gereglementeerd worden.
Wapens die je kan kopen met een model 9 zijn in feite vrij te koop.
Je stapt een winkel binnen je vult de registratiebon in en hup, je hebt hem.
Het betreft hier enkel lange repeteerwapens voor de jacht of de schietsport, maar er zit vrij weinig tussen het aanbod van wapens en kalibers waarmee een persoon voor 'normaal' gebruik iets kan doen, buiten de kaliber 12 (schroot ) wapens. Het meeste is te gespecialiseerd voor de jacht of de schietsport.

Het zo populaire en goedkope kaliber .22 long (rifle) werd intussen ook voor lange wapens op het model 4 (verweervuurwapens) gezet omdat de meeste mensen niet om konden met deze patroon. Hij lijkt speelgoed (omdat hij zo klein is) , maar het IS zeker geen speelgoed; zelfs de krachtigste luchtbuks haalt nog niet de helft aan energie van de .22 Lr.
Kwestie van 'opvoeding' nietwaar..

Ook de fameuze 'riot'-gun , welk niet meer is dan een kaliber 12 geweer in pomprepeteerversie is veranderd naar model 4 dankzij de bende van Nijvel. Geen nood echter; een sportschutter kan er weinig mee doen (misschien enkele kleiduifliefhebbers maar da's dan ook al)
De populariteit van dit wapen verhoogde enorm na de aanslagen van de bende van Nijvel...

En VOOR 1995 waren zelfs de zogenaamde 'zwartkruit' handvuurwapens VRIJ in verkoop (de modellen revolvers van de échte 'outlaws etc..')
GEEN MACHO die in die dingen geïnteresseerd was.. er zijn dan ook vrijwel geen ongelukken mee bekend, want de meeste werden gekocht door ofwel sportschutters, ofwel om als decoratie te dienen.

Mijn punt is: laat mensen die ermee kunnen omgaan ermee omgaan, de rest zal wel afhaken. En pak eens de illegale wapenhandel en het illegale wapenbezit (er circuleerd waarschijnlijk nog werkend materiaal uit de 2e W.O.) aan.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 15:03   #174
benn
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het chill effect,

Een van de eerste wapens die men heeft uitgevonden was het mes. Is het realistisch messen te verbieden omdat je daar iemand mee zou kunnen doden?
Het mes is niet dodelijk maar wel de mens die er mee steekt.

MEt een pistool beoefen ik de schietsport, een olympische sportdiscipline bij een club aangesloten via de bond aan de Bloso. Dit is een sport die een redelijke conditie vereist en je concentratievermogen traint. Voordeel is dat die door alle leeftijden beoefend wordt, niet gebonden aan weersomstandigheden (indoor), waar mannen samen met vrouwen in competitie komen, ...

Ga je nu vragen wat is het nut van schietSPORT ? gaan we dan alle sporten verbieden die bv niet bijdragen tot de economische productie ?
benn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2004, 15:05   #175
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Citaat:

opvoeding is een belangrijk gegeven, nietwaar..

Je wapen geladen of gewapend laten liggen met je klein snotters in de buurt getuigt al van niet veel verstand, laat staan dat een sportschutter zich het zou riskeren. (laatst heeft er zich weer een kleine bediend van een ILLEGAAL wapen om 'mee te spelen' => resultaat vriendje dood)

Training en 'opvoeding' spelen een grote rol.
Mensen die wapens willen om stoer of whatever te doen zullen zich daar niet aan storen, nog minder aan de wapenwetgeving.. volg je nog een beetje? ..

Ik kan u trouwens mededelen dat de politie niet zomaar een vergunning model 4 in je pollekes stopt.
eerst en vooral moet je jezelf lid maken van een schietclub => dat houdt in dat je een bewijs van goed zedelijk gedrag kan voorleggen. (blanco)

Dan wordt je gescreend bij de buren op:

*drankmisbruik
*burenruzies
*gokverslaving
*gewelddadigheid

Vervolgens moet je ook een theoretische (wetgeving ivbm zelfverdediging ondermeer) waarna je een VOOLOPIGE VERGUNNING kan aanvragen (kan je niets mee kopen, enkel oefenen) en dan later mag je een praktische proef afleggen.

Dan pas kan je een vergunning AANVRAGEN
Bij aanvraag moeten alle inwonenden boven de 18 jaar hun schriftelijke goedkeuring geven (en hier moet je niets trachten te 'forceren', want de wijkagent komt HET ZELF VRAGEN AAN DE BETROKKENEN.

Daarna kan je dan een wapen met bijhorende munitie kopen.

Ik denk niet dat er ook maar IEMAND met verkeerde bedoelingen het in zijn hoofd gaat halen om er aan te beginnen, als in een of andere stad je maar 100 euro of wat betaalt voor een machinepistool. (Luk allo heeft zich zwaar in't zak laten zetten)

Ik kan je alvast meegeven dat de procedure voor zo'n vergunnning BIJNA EEN JAAR in beslag genomen heeft bij ondergetekende
(van lid worden in schietclub tot eerste keer een kogel afvuren met eigen pistool)

En dan komen die zwanzers van DISARMA op de proppen...

Bon, het model 9 da's een ander verhaal.
Dit kan zeker beter gereglementeerd worden.
Wapens die je kan kopen met een model 9 zijn in feite vrij te koop.
Je stapt een winkel binnen je vult de registratiebon in en hup, je hebt hem.
Het betreft hier enkel lange repeteerwapens voor de jacht of de schietsport, maar er zit vrij weinig tussen het aanbod van wapens en kalibers waarmee een persoon voor 'normaal' gebruik iets kan doen, buiten de kaliber 12 (schroot ) wapens. Het meeste is te gespecialiseerd voor de jacht of de schietsport.

Het zo populaire en goedkope kaliber .22 long (rifle) werd intussen ook voor lange wapens op het model 4 (verweervuurwapens) gezet omdat de meeste mensen niet om konden met deze patroon. Hij lijkt speelgoed (omdat hij zo klein is) , maar het IS zeker geen speelgoed; zelfs de krachtigste luchtbuks haalt nog niet de helft aan energie van de .22 Lr.
Kwestie van 'opvoeding' nietwaar..

Ook de fameuze 'riot'-gun , welk niet meer is dan een kaliber 12 geweer in pomprepeteerversie is veranderd naar model 4 dankzij de bende van Nijvel. Geen nood echter; een sportschutter kan er weinig mee doen (misschien enkele kleiduifliefhebbers maar da's dan ook al)
De populariteit van dit wapen verhoogde enorm na de aanslagen van de bende van Nijvel...

En VOOR 1995 waren zelfs de zogenaamde 'zwartkruit' handvuurwapens VRIJ in verkoop (de modellen revolvers van de échte 'outlaws etc..')
GEEN MACHO die in die dingen geïnteresseerd was.. er zijn dan ook vrijwel geen ongelukken mee bekend, want de meeste werden gekocht door ofwel sportschutters, ofwel om als decoratie te dienen.

Mijn punt is: laat mensen die ermee kunnen omgaan ermee omgaan, de rest zal wel afhaken. En pak eens de illegale wapenhandel en het illegale wapenbezit (er circuleerd waarschijnlijk nog werkend materiaal uit de 2e W.O.) aan.
Ge kent duidelijk iets van wapens!

Maar kent iedere eigenaar er wel iets van?
Die wetgeving die je aanhaalt is inderdaad belangrijk en zal dat ook moeten blijven.

Uw punt begrijp ik dan ook, van mij mogen gerust diegene die er echt mee omkunnen iets dergelijks bezitten.
Maar heb je het wapen nodig buiten een schietclub of op andere uren dan dat je effectief jaagt?
Nog meer kan je vragen van het bezit rond kogels!

MIJN punt is net dat de rest niet zomaar zal afhaken.
Hiervoor wil ik ook zekerheid rond!

En wat trouwens met mijn post over het verdedigen van goederen?
Oud 9 januari 2004, 15:08   #176
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benn
Citaat:

MEt een pistool beoefen ik de schietsport, een olympische sportdiscipline bij een club aangesloten via de bond aan de Bloso. Dit is een sport die een redelijke conditie vereist en je concentratievermogen traint. Voordeel is dat die door alle leeftijden beoefend wordt, niet gebonden aan weersomstandigheden (indoor), waar mannen samen met vrouwen in competitie komen, ...

Ga je nu vragen wat is het nut van schietSPORT ? gaan we dan alle sporten verbieden die bv niet bijdragen tot de economische productie ?
Ik heb niets tegen schietsport!

Maar heb je dat gewer ook nodig buiten de schietclub (met uitzondering voor vervoer naar andere schietclubs)?

En wat met kogels?

Over economische productie heb ik in deze discussie niet gesproken en ik zal dat ook niet doen owv de irrelevantie!
Oud 9 januari 2004, 15:12   #177
benn
Vreemdeling

Standaard

[quote="Het Chill Effect

De kogels is ook goed, natuurlijk![/quote]

De wapens in de clubs bewaren is niet realistisch :
1) Na iedere schietsessie van 1 uur, werk ik minstens een uur om mijn wapens te demonteren, poetsen, olieen, terug te monteren. Zonder dit onderhoud worden wapens onbetrouwbaar (iedereen die ooit nog zijn legerdienst heeft gedaan het leger geweest is zal dit wel beamen)
In mijn club komen gemiddeld 40 tot 50 schutters per avond : gaat de overheid dan een extra gebouw bijbouwen waar 40 schutters simultaan hun wapens kunnen poetsen en onderhouden ?
2) Nu wordt er al vrolijk ingebroken in politiekantoren en legerdepots om wapens te stelen om ze nadien voor criminele doeleinden te gebruiken. Concentreer een hoop wapens op 1 plaats, en gegarandeerd dat ze binnen de korste tijd geroofd worden, indien nodig met gebruik van bruut geweld.

daarom zitten ze het veiligst thuis in de kluis, met extra trekkerslot, en met munitie in een andere kluis of afgesloten kast.
Oud 9 januari 2004, 15:17   #178
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Chilly,
Citaat:

Dank U Paulus, U was mij 15 seconden voor met posten van het antwoord.

Chill, je beseft blijkbaar niet goed wat mijn voorstel inhoud.

Citaat:
Ga je iedereen leren schieten?
Das schoon, zeg!

Anders zo gebaseerd op selectiecriteria en nu een heuse legeropleiding voor iedereen???
Wat met crimineelkes, deugnieten, belgjes met vreemde afkomst, vreemdelingskes, homo's, franstaligen, brusselaars, farnstalige brusselaars,...
In Zwitserland krijgt iedere staatsburger de keuze. Burger of legerdienst.
maar in alle gevallen, iedereen krijgt een opleiding, en wapengebruik hoort erbij. ook Israël heeft een soortgelijke instelling.Maar om het Europees te houden,Zwitserland.
Blijkbaar slagen ze erin om criminelen in spe ervan te weerhouden crimineel te worden.

Eneuh, Zwitserland is nogal selectief met het toelaten van "nieuwe Zwitsers", misschien een andere correlatie met het betrekkelijk lage misdaadcijfer?

Dat hier in België een officiele instantie een karikatuur is van De Collega's, dat is geweten.En de anti wapenlobby wil dan deze instanties inzetten om ALLE wapens, sport of verzamel wapens concentreren in een Self service voor misdadigers? Snugger hoor.

Enlangs de andere kant, iedereen die ik ken die soldaat is geweest, die vond zijn legerdienst een goede leerschool, al was het maar om de goede dingen in het burgerleven beter te herkennen en er dankbaar voor te kunnen zijn.

Ook ken ik een paar reservisten- en dat zijn zeker geen laaggeschoolden of uitschot,maar "respectabelen", en zelfs een paar beroepsmilitairen. Ze klagen voornamelijk over de politieke bemoeienissen over puur militaire zaken.Zoals de aankoop van spullen waarmee de mannen en vrouwen ten velde moeten mee werken.

Citaat:
Ik snap het doel er trouwens niet van.
Een gewone school heeft al de taak om normbesef, richting in het leven, en motivering voor opleiding.
Ze slaagt er misschien niet op alle vlakken in, maar net zo goed zal een legeropleiding er niet totaal in slagen!
Investeer eerst in wat er al bestaat en laat dat eerst degelijk functioneren!
Het warm water zit al gedeeltelijk in kannen en kruiken!
Je bent een rare vogel Chill. Je beseft dat de overheidinmenging van zodanig belabbert kaliber is, en toch vind je dat deze zooi alle wapens moet beheren?
Eneuh, scholen... kijk eens welke scholen het best functioneren. Daar waar discipline bijgebracht word. Niet de New age betuttelende aanpak.
En waar komen de meeste schoolmoede vroegtijdige diplomaloze drop outs vandaan? Niet uit de scholen met discipline.
Waar komen de meeste ridicule regelgevingen uit voort? Uit de politiek correcte hoek.

Citaat:
Daarnaast word nu al als vereiste bij vele opleidingen gesteld dat ze gericht moet zijn op de arbeidsmarkt, zoals bij de VDAB.
Hoe arbeidsmarktgericht is een legeropleiding, zeker in ons landje???

De vele laaggeschoolden zullen ook niet veel arbeidsgerichte zaken leren in het leger.
Zij moeten al veel schade inhalen, dus kan men hen beter gerichter opleiden!
Een jaartje of 2 bij de burgerbescherming, bij de brandweer en andere hulpverstrekkende instanties zou een klein wonder kunnen verrichten voor het ego van een laaggeschoolde. Nu komt ie van school waar ie al een jaar of 3 lag te schimmelen.Zonder diploma in een samenleving waar je voor achter de vuilkar aan te crossen al een A2 nodig hebt.
Nog wat verder schimmelen, en van indien werkwillig ,van onderbetaalde interimopdracht naar interimopdracht. Niet echt bevorderlijk voor de eigenwaarde. Na een jaar een nuttige functie in groep hebben verricht is er naar alle waarschijnlijkheid iets meer waardebesef bijgebracht.

Citaat:
Dan komen we bij de hogergeschoolden.
Gaan die dat toestaan, denk je?
Wanneer kan je er dan beroep op doen, na al hun andere studies?
Welk adequente richting in het leven gaan die extra jaren nog geven aan een dergelijke persoon en is dat wel de moeite en investering waard?
Een CV waarin staat dat je een jaartje hebt gedient als onderofficier/officier, dat geeft wat meer vertrouwen, en geeft de persoon in kwestie al wat meer ervaring in het geven van leiding van een groep mensen.
Oftewel, een werkgever met meer interesse in een goeie zaak dan in pure korte termijn winst, die weet wie hij zal aannemen.

Citaat:
Een legerschool als recrutering is veel beter, want daar zijn de recruten meteen al gemotiveerd.
Met een dergelijke groep kan je veel sneller verder werken!
Hier mag ook geinvesteerd worden, maar geen verplichte dienstplicht
Kompleet gelijk, met zo'n instelling hebben we in een keer de opleiding voor de mensen die de tijdelijken, de militiens op kunnen leiden, en de echt gevaarlijken eruit kunnen filteren voor ze de samenleving ingaan.
Oud 9 januari 2004, 15:20   #179
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

[quote=benn]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Het Chill Effect

Een sportschieter mag van mijn gerust in een schietclub spelen :wink: , maar dan zou het wapen daar moeten blijven liggen en niet buiten de muren van de schietclub komen.

De kogels is ook goed, natuurlijk![/quote

1) Na iedere schietsessie van 1 uur, werk ik minstens een uur om mijn wapens te demonteren, poetsen, olieen, terug te monteren. Zonder dit onderhoud worden wapens onbetrouwbaar (iedereen die ooit nog zijn legerdienst heeft gedaan het leger geweest is zal dit wel beamen)
In mijn club komen gemiddeld 40 tot 50 schutters per avond : gaat de overheid dan een extra gebouw bijbouwen waar 40 schutters simultaan hun wapens kunnen poetsen en onderhouden ?
2) Nu wordt er al vrolijk ingebroken in politiekantoren en legerdepots om wapens te stelen om ze nadien voor criminele doeleinden te gebruiken. Concentreer een hoop wapens op 1 plaats, en gegarandeerd dat ze binnen de korste tijd geroofd worden, indien nodig met gebruik van bruut geweld.

daarom zitten ze het veiligst thuis in de kluis, met extra trekkerslot, en met munitie in een andere kluis of afgesloten kast.
Waarom moet je munitie thuis liggen?

Dat moet je niet demonteren en poetsen!
dan is je veiligheidsprobleem ook opgelost.
Oud 9 januari 2004, 15:31   #180
benn
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benn

Waarom moet je munitie thuis liggen?

Dat moet je niet demonteren en poetsen!
dan is je veiligheidsprobleem ook opgelost.

Beste,
Toch wat extra uitleg over sportschieten :
een wedstrijdschutter schiet zelden met munitie die hij bij een wapenhandelaar koopt : deze "fabrieksmunitie" is veel te krachtig, past niet perfect in de loop van het wapen, ... geeft totaal geen aanvaardbare resultaten voor competitie niveau.
Daarom "herladen" de meeste sportschutters hun eigen hulzen, met een eigen herlaadinstallatie die perfect is aangepast aan het gebruikte wapen : kruitlading in "grains" (duizendsten van grammen) geoptimaliseerd voor het specifieke wapen (gewicht slede, kracht veren, ..) en de beoefende discipline, een kogelkop die tot op tienden van een milimeter overeenkomt met de loop diameter, ...
Nogmaals : als de overheid de schietclubs grote nieuwe gebouwen gaat cadeau doen, waar iedere schutter zijn herlaadinstallatie mag zetten dan is dat goed voor mij hoor - dan spaar ik wat plaats in mijn garage uit.

Bezoek eens een schietclub, het zal misschien je beeld over sportschieten positief veranderen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be