![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is die flexibiliteit die politici niet echt liefhebben. Liever zoeken zij dan een wetenschapper die hardnekkig het beleid blijft ondersteunen om het zichzelf gemakkelijk te maken.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 21 februari 2007 om 19:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Alleszins concreter dan nu het geval is.
Citaat:
Wanneer weten we dat we goed bezig zijn ? Of gaan we ons geweten sussen met het gevoel dat we ‘iets’ gedaan hebben om het tij te keren. Citaat:
1) Je weet dus heel duidelijk op basis van de voorgeschiedenis of de testperiode van het medicijn wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn, die je aan de hand van jouw persoonlijke medische voorgeschiedenis dan ook min of meer kan inschatten. 2) het betreft een individuele keuze die individuele gevolgen heeft. Als ik beslis het niet te nemen, heeft dat geen gevolgen voor anderen. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Overigens is populariteit nastreven mij volkomen vreemd. Ik voel niet de behoefte iedereen te overtuigen van mijn visie. Citaat:
![]() |
![]() |
#163 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er zijn periodes geweest dat het CO2 gehalte vele malen hoger lag dan nu. Ja, maar de aardse biotoop van toen is niet te vergelijken met nu, stelt men dan. Is dit voldoende om te besluiten dat de huidige stijging te controleren valt door de mens? We kunnen de menselijke bijdrage verminderen, maar wat als dat niet voldoende is. Zou het dan niet stom zijn om enkel te focussen op dat aspect? Dan zou men de scenario's beter opsplitsen in verschillende trajecten, waar naast de schonere, minder vervuilende energiewinning ook gedacht wordt aan de aanpassing van de desondanks toch wijzigende omstandigheden. Nu heb ik de indruk dat "all bets are on CO2", maar wat als onze impact te beperkt is en ondertussen niet gedacht heeft aan plan B 'just in case we don't succeed'. Er zou dan wel eens kostbare tijd verloren zijn gegaan. We moeten op meerdere paarden wedden, maar tot nu toe loopt er nog maar 1 de race. Ergo, er is zelfs geen race. Trouwens de voortzetting van de koehandel is vandaag begonnen. Tegen 2020 moet de EU 20% minder CO2 uitstoten. Voorwaar een mooi voornemen en dat meen ik. Maar dan komt het: 1) er moet nog nagegaan worden waar de inspanningen moeten geleverd worden (soit, 't is beter dan een lineaire maatregel zonder onderscheid) 2) men wil dit verhogen tot 30% afhankelijk van wat landen zoals China of de VS zullen doen, omdat men weet dat als de maatregelen er te snel komen dit een economische breuk kan veroorzaken op wereldvlak en dat bij het afnemen van economische macht, de autoriteit om de juiste weg te wijzen proportioneel mee vermindert. Utilitarisme troef. En dan ben ik eens benieuwd wanneer in electoraal en budgettair moeilijke tijden hoe de streefdoelen gaan gemanipuleerd worden. En uiteindelijk toont het ook enigszins de vingerzwaaiende neiging van Europa. Mij maak je niet wijs dat de Chinezen zich niets aantrekken van ecologische problemen. Er schijnt ook licht in het Oosten hoor, wij zijn niet de enige die in staat zijn problemen te analyseren en over de intelligentie beschikken om ze aan te pakken. Ze hebben in het verleden al aangetoond dat ze over veel flexibiliteit en intelligentie beschikken om zaken radicaal aan te passen. Of het tot een positieve uitkomst zal leiden, is onvoorspelbaar, maar dat is het voor onze huidige aanpak evenzeer. Het kan goed zijn dat als zij het probleem beginnen aan te pakken, ze ons met zevenmijlslaarzen voorbijsteken, net zoals ze onze economie in tien jaar tijd nagenoeg hebben bij gebeend. Citaat:
Als die er zijn, dan zijn die er. Ontkennen heeft geen zin. Des te sneller we het bestaan er van vermelden, des te gemakkelijker kan je zo'n argument ontmijnen als het echt over minieme aantallen gaat. Verberg het, als de tegenstanders erop uitkomen zullen ze moord en brand schreeuwen, en terecht. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#164 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je op de vraag wat er moet veranderen gewoon te horen krijgt: alles!, dan heb je niets om mee te beginnen. Citaat:
Ik verwijt mevrouw Guidone in het geheel niets, hoor. Ik verwijt de politici om kritiekloos mee op de kar te springen. Toen men al die politici filmde die op de door haar georganiseerde vertoning aanwezig waren, zag ik vooral electorale winstberekening doorschemeren in hun verklaringen en hier en daar begrotingsgatendichtende eurotekens in de ogen schitteren. Ik vermoed dat zij niet onverschillig zijn wat betreft het probleem, maar tevens de moed hen in de schoenen zinkt als men de draconische voorstellen hoort die ze aan hun kiespubliek moeten gaan verkopen zonder dat zij enige garantie kunnen bieden. Maar dat houdt hen niet tegen, sommigen zal het zelfs aan 'hun gat kunnen roesten', om toch maar micro-maatregeltjes te opperen 'to show that something is been done'. Zij moeten nu het beleid gaan voorstellen. Maar de moeilijkheid is dat beleid concreet moet zijn en zich niet enkel tot het Belgische territorium kan beperken. Omdat er momenteel geen integrale politieke visie is op dit probleem, vervalt men in technisch-abstracte 'streefdoelen' zoals CO2 beperking (qua uitwerking dan toch). Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat ik niet persé tegen die beperkingen gekant ben, maar dat je toch duidelijk moet beseffen dat dit enkel maar een begin van oplossing is of misschien zelfs totaal geen.
![]() |
![]() |
#165 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het moet allebei gedaan worden: meer kerncentrales èn meer windmolens, want kernenergie veroorzaakt meer wind.
![]() |
#166 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tot op een goede dag mijn kennis een voorstel tot radicale koerwijziging deed. De anderen zagen het niet zitten. Nu was hij van alle vennoten de enige die geen economische opleiding had gekregen. De anderen waren ervan overtuigd dat hij er glad naast zat met zijn voorstel omdat het totaal inging tegen wat zij op basis van hun kennis konden aanvaarden. Het kwam er op neer dat hij uiteindelijk eruit stapte en zijn eigen bedrijf begon. Vijf jaar later nam hij hen over, en werkten zijn vroegere vennoten voor hem. Moraal van het verhaal is dus niet dat ergens niets van afweten altijd verfrissende of verassende ideeën oplevert, maar wel dat het altijd verkeerd is uitsluitend kwalificaties in aanmerking te nemen om iemands visie te beoordelen. Je moeten durven je eigen overtuiging in vraag te laten stellen, zelfs komt dat uit onverwachte hoek. Zo kan het dus zijn dat een arend niet ziet wat elke mus opmerkt. Juist omdat het mussen zijn. Klimatologie mag geen religie worden van louter ketters en belijders. Citaat:
Sommige onderzoekers leiden trouwens evengoed aan een tunnelvisie. Een Australische klimatoloog had het eens gevonden: het meest vervuilend volgens zijn berekeningen waren de steden. Dus afschaffen! Een groot deel van de broeikasgassen zouden dan verdwijnen. Maar blijkbaar had hij wel niet berekend hoe we dan 6 miljard mensen gaan huisvesten op deze planeet zonder gebruik te maken van steden. Citaat:
Ja, hoe werkt het anders? Economie voedt en kleedt ons. We moeten aan economie doen of anders terug gaan rondtrekken ...als nomaden levend van jacht en visvangst zoals in onze schoolboeken stond over de periode voor de 'nederzettingentijd'. Waar mensen zijn ontstaat er, naast andere dingen, economie. Onze huidige economie is een globaal fenomeen geworden, net zoals het klimaat. Men kan dit niet zonder grondige reden annex planning totaal gaan omgooien.
![]() |
![]() |
#167 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Onze hele economie draait hierop, keer of draai hoe je het wilt, want nultolerantie voor CO2 vandaag betekent miljoenen mensen in het ongeluk storten. Dan is het eerlijker (let op, ik zeg niet ethischer) te pleiten voor de reductie van de wereldbevolking met 70%. Je bent zeer idealistisch, en dat is eignelijk wel goed. Maar ik hoop dat jouw idealisme nooit omslaat in cynisme of bitterheid zoals ik bij sommigen van mijn generatie heb zien gebeuren. Alsjeblieft niet. Ik heb altijd gekozen voor de rol van observator. Het heeft mij wel een hoop ontgoochelingen bespaard.
![]() |
![]() |
#168 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ja jongens.
Ondertussen merk ik dat ik zo maar eventjes 10 lange berichten heb vol gekakeld. Tijd om de klep eens even te sluiten.
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||
|
![]() Citaat:
Ik wou eigenlijk met mijn post vooral aangeven (en k denk dat 't door mijn fout niet goed is doorgekomen) dat als er informatievervalsing is over climate change in de media, dat dit lang niet alleen climate change behelst. De discussie wordt niet stopgezet. Men gaat enkel over naar een volgende fase. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Uit die wetenschappelijke rapporten zal ook volgen wat er concreet moet gedaan worden. En dan komen we weer terug bij die vermindering van de broeikasgassen, dit door ons energieverbruik te verlagen, door onze auto meer op stal te laten staan, de industrie aan te moedigen minder broeikasgassen uit te stoten en energiezuinigere producten te produceren enzovoort. Maar natuurlijk, zoals je al aanhaalde, weet ik wel dat het niet veel zal uithalen als onze auto's vandaag 6 liter zijn en er rijden er 500 000 en morgen 5.5 liter en er rijden er 1 000 000... Ik wil ook niet doen alsof climate change het enige milieurpobleem is waarmee we te kampen hebben. Want soms vrees ik wel dat de anderen hierdoor minder aandacht krigjen. Als we de klimaatsverandering ongedaan kunnen maken maar we leven dan in een wereld waarin alle mannelijke wezens vervrouwelijkt zijn en of waarvan de lucht meer fijnstof bevat dan zuurstof en de oceanen geen vis meer bevatten... tja. Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 februari 2007 om 01:47. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Die milieutaksen beteken pas echt iets als ze ook werkelijk gebruikt worden om (een deel van de) schade die de productie van een product aangebracht heeft in ons milieu ongedaan te maken. Anders is het pure volksverlakkerij, om niet het woord oplichterij in de mond te nemen. Enerzijds ben ik wel geneigd te zeggen dat milieutaksen op zich (bij de aankoop van een product) wel een verschil kunnen maken. (Maar ik vrees dat dit enkel geldt voor de minder goed bedeelden onder ons.) Anderzijds woon ik zelf in een (deelgemeente van een) stad waarin men een hoge milieutaks heft. Een wetenschappelijk onderzoek was zelfs niet nodig want mijn zintuigen zeiden me meer dan genoeg: ik zag er mensen letterlijk hun afval in de grond stoppen en het stinkt altijd wel ergens verschrikkelijk in de buurt. Er wordt thuis gestookt en niemand schroomt er zich om (vooral oudere mensen niet) om al het afval, ook pastic, op het haardvuur te gooien... En politici moeten ook verkozen worden, en waar vraag naar is, is er een aanbod. Je kan degene die een belastingsverlaging of een verhoging van de tewerkstelling bepleiten hetzelfde verwijt maken: zij profiteren van de situatie. Maar dat is moeilijk los te denken van politiek, daar het in mijn (idealistische) ogen dient voor een verbetering van de situatie is het niet abnormaal dat men accenten legt op thema's waarover het volk klachten/ vragen bij heeft. Citaat:
Ik zie mijn toekomst liever in handen van serieuze wetenschappers dan in die van politici... Als het van mij afhing hadden we dus al lang een soort van allesoverkoepelende organisatie (wereldregering als het mag) die zich met dit soort problemen bezighield en dan ook de beslissingen nam, wereldwijd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) - We hebben verschillende modellen die (ook weer grosso modo) allemaal op hetzelfde wijzen. We hebben bovendien een voorgeschiedenis en nu zelfs ook al een kleine testperiode achter de rug. ![]() - Je bent te optimistisch over medicijnen (goddank bestaat er een placebo-effect. ![]() 2) Voil�*, dat laatste is de essentie. Waarom zou iemand zich het recht mogen toeëigenen om te beslissen niets te doen of om anderen hiertoe aan te zetten (gesteld dat er iemand/een groep/land) zou zijn met zo'n grote invloed, waardoor hij het lot van miljoenen, al dan niet miljarden, mensen en andere diersoorten bepaald? ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 februari 2007 om 02:36. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
We zullen sowieso maatregelen moeten nemen om de gevolgen tegen te gaan omdat de CO2 dat nu reeds in de lucht zit ook zijn effecten zal hebben. Het duurt ongeveer driehonderd jaar vooraleer het is afgebroken dus ... Deze maatregelen gebeuren dan ook al op kleine en op grote schaal: van het plaatsen van airco's ( ![]() De bescherming van gebieden tegen orkanen, overstromingen en dergelijk natuurgeweld is wel al moeilijker. Tenzij een volksverhuis natuurlijk... Citaat:
![]() ![]() Citaat:
In China hebben ze momenteel ook te kampen met veel milieuproblemen. India steekt China wel binnen enkele decennia voorbij qua bevolingsaantal als het zo verder doet. Hoe men daar nu precies tegenover climate change staat weet ik niet. Citaat:
Citaat:
Veranderingen op grote schaal verlopen traag en stapsgewijs, tenzij er een soort groene revolutie komt maar zelfs dan ... Daarom zou het mooi zijn moest er een soort van "wereldregering" zijn of moest bv. de V.N. zich hiermee bezighouden, of het IPCC zelf. (Ik heb uw berichten allemaal wat proberen samen te brengen in een kleiner aantal berichten. Ik ben wel niet echt logisch te werk gegaan (ad random of 'voor de voet' eerder) dus ik hoop dat je er nog aan uit kan. Ik antwoord binnenkort nog op de rest van je schrijfsels.)
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 22 februari 2007 om 03:05. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#174 |
|
![]() Als dat alleen door "verlieswarmte" ontstaat kan ik tamelijk ver met je meegaan, maar doelbewust stoken voor zulk doel wordt echt te duur.
![]() |
#175 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar leg me een keer uit hoe kernenergie voor meer wind zorgt
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Wij leerden op school (héél lang geleden) dat iedere kernexplosie een storm veroorzaakt.
![]() |
#177 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Heeft u al ooit een kerncentrale gezien? Niet ver van Antwerpen staat er één, maar als ik u bezig hoor is die precies defect want er komt totaal geen wind uit.
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
Ha, we lieten een 12-tal jeugdige, verregende padvindertjes opeengepakt bij onze eigen (toen nog 3) kinderen aan boord enige sluizen ver meevaren, het bootje kon dat maar nauwelijks dragen, totdat het weer opklaarde en zij toch in de juiste richting gevorderd waren op de bedoelde wandeltocht. O, die kerncentrale is waarschijnlijk van (te) goede kwaliteit want zonder een behoorlijke explosie krijg je daar echt geen wind van. De antieke Nederlandse windmolens hebben voornamelijk nog een functie als ventilators bij de koeien; veel dingen zijn hier iets grootschaliger opgezet dan elders, ondanks de volheid (16 miljoen) van een tamelijk klein land met weinig echt droge grond.
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Geen verplichtingen, hoor. Ondanks de zware materie, het is een forum, het moet toch een beetje luchtig blijven ![]()
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
In/bij Doel was ik eens (aan de Schelde en dicht bij zee) omstreeks 1965 om als invallende monteurshulp zendapparaten op baggermolens te plaatsen.
![]() |