Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2007, 15:09   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mac Don Bekijk bericht
Ik ben inderdaad ontevreden of de Belgische politiek en wel om de reden dar ze zich teveel bezighouden met flutdossiers, terwijl ze de echte hete kastanjes niet uit het vuur durven of willen nemen.
Volgende keer eens op een andere partij dan anders stemmen helpt misschien?
Oud 2 maart 2007, 15:12   #162
Mac Don
Banneling

Standaard

Als jij een partij kan vinden die zich niet laat afleiden door symbooldossiers, mag je me altijd informeren.
Mac Don is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 15:14   #163
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Gij noemt dus het geslacht Dampierre Vlamingen ? Geen gebenedijd woord Vlaams spraken zij, verfranste adel zetelend in Henegouwen als ik het goed voor heb... De oude Dampierre (leenman van Frankrijk) werd jarenlang gevangen gehouden door de Franse koning. Ook Renesse sprak Frans. En wat met dat Diets ? Vergeet ook dat maar, zelfs de Oranjes (veel later) spraken Frans aan hun hof.
Je kan zelf opzoeken waar Dampierre op de landkaart staat, dus die hoefden niet verfranst te worden...

En de Oranjes, wel dan spreken we vanaf Willem de Zwijger, die als jongeling al aan het hof in Brussel werd grootgebracht, dus hij sprak Duits, zijn moedertaal en Frans wat hij daar aan het hof leerde.
Al dat ander ge- en verfrans van adel is pas vanaf de achttiende eeuw begonnen toen de Oostenrijkse Habsburgers, samen met de verlichting in het algemeen, het Frans als grote cultuurtaal begon te promoten en het Nederlands achterstelde. Voor de rest sprak, lees en schreef onze eigen adel die taal van het gebied waar ze geboren en getogen was.

Renesse sprak Frans, tja dat zal waarschijnlijk wel waar zijn. Ik spreek ook Engels en u waarschijnlijk ook

Het is idioot om de gewone adel te vergelijken of gelijk te stellen met de grote geslachten die de 'tronen' bezetten. Die laatsten leefden zeer afgesloten of ingesloten aan hun hof, regeerden over gebieden waar ze niet geboren waren, reisden en verhuisden...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 15:17   #164
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Voor die vertegenwoordiging krijgen ze al geld via hun mandatarissen.

Bovendien voel ik mij helemaal niet door hen vertegenwoordigd en ik ben niet de enige. Die verkiezing maakt hen nog niet capabel.

Je mag altijd stemmen op een andere partij als je je er niet door vertegenwoordigd voelt.
Oud 2 maart 2007, 15:17   #165
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor die vertegenwoordiging krijgen ze al geld via hun mandatarissen.

Bovendien voel ik mij helemaal niet door hen vertegenwoordigd en ik ben niet de enige. Die verkiezing maakt hen nog niet capabel.

Je mag altijd stemmen op een andere partij als je je er niet door vertegenwoordigd voelt.
Oud 2 maart 2007, 15:23   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij een partij kan vinden die zich niet laat afleiden door symbooldossiers, mag je me altijd informeren.

Eerlijk gezegd zoek ik een partij die zich stoort aan ongrondwettelijke verkiezingen, maar ik heb die ook nog niet gevonden.
Oud 2 maart 2007, 15:32   #167
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht

Daarvoor stemt Hans dus op zijn eigen partij, alleen...
wordt zijn probeersel geboycot door de media zodat de 'Belgen' niet te weten komen dat de door God gezonden zoon, geboren uit de maagd Paola, een goede onverkozene des volks kan worden met de bub in de regering.
Oud 2 maart 2007, 15:39   #168
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel keer hebt gij gestemd? 100 keer of 1000 keer?
en hoeveel keer gij Hans1 ik ben er zeker van dat ge alle pc's aan 't aflopen zijt die ge maar kunt vinden om nekeer te stemmen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 16:03   #169
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
's Konings niet-verkiezing maakt hem evenmin capabel.
Dat is uw mening, maar een verkiezing kost geld. Een troonsopvolging niet.

Voor de rest is het resultaat, volgens u, dus hetzelfde.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 16:07   #170
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is uw mening, maar een verkiezing kost geld. Een troonsopvolging niet.
Als 'm het inderdaad gratis wil doen, dan wil ik het overwegen.
Waarom doet u trouwens mee met de verkiezingen (heb er nog niet veel van gemerkt maar soit) en gaat u niet ineens voor een troonsopvolging?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 16:24   #171
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
maar een verkiezing kost geld. Een troonsopvolging niet.
En wat is dit dan?

De Civiele Lijst wordt vastgelegd op tweehonderdvierenveertig miljoen frank (244.000.000 frank, hetzij 6.048.602,00 euro) voor de duur van de regering van Zijne Majesteit Koning Albert II. Het in artikel 1 bepaalde bedrag (244.000.000 frank, hetzij 6.048.602,00 euro) is gekoppeld aan de koopkracht op 1 augustus 1993, dit wil zeggen aan de index 116,08 van de consumptieprijzen van de maand juli 1993.

En wat geven we uit aan hun beveiliging?

Die familie heeft constant 243 leden van de federale politie ter beschikking. 243 man kosten vorig jaar zo'n 13.479.870 waarvan:

13.195.759€ werkuren
91.191€ voertuigen
18.198€ verbruiksgoederen zoals inkt en papier
219€ naar onderhoud
502€ allerlei

Deze kosten worden niet afgetrokken van de koninklijke dotaties maar van de begroting van de federale politie

En dan hebben we het nog niet over de reisvergoedingen van de royale reutemeteut, de verwarming en het onderhoud van hun paleizen enz.
Me dunkt dat de troonsopvolging ook zonder 'democratische' verkiezingen een niet onaardig dotatiecentje in het koninklijke laadje brengt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 maart 2007 om 16:27.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 17:33   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Gij noemt dus het geslacht Dampierre Vlamingen ? Geen gebenedijd woord Vlaams spraken zij, verfranste adel zetelend in Henegouwen als ik het goed voor heb... De oude Dampierre (leenman van Frankrijk) werd jarenlang gevangen gehouden door de Franse koning. Ook Renesse sprak Frans. En wat met dat Diets ? Vergeet ook dat maar, zelfs de Oranjes (veel later) spraken Frans aan hun hof.
U leest duidelijk niet. Uw stelling is dat al die mensen die u opgesomd heeft, WALEN waren.

Welnu, dat is onzin. De Dampierres waren FRANSE adel (of weet u soms niet waar Dampierre ligt...). Gwij van Dampierre sprak inderdaad geen Diets, maar zijn zonen wel.

Renesse was van huis uit Dietstalig, niet Franstalig zoals u weer eens uit onwetendheid beweert.

Ik zie trouwens dat u zich niet meer durft uitspraken over de andere namen...

En Willem van Oranje... Misschien weet u het niet, maar dat is veel, veel later.

Kortom, terug naar af. Koop eens een goed boek over 1302 en kom dan terug.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 17:34   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe gaat u dan nagaan of ze capabel zijn? Een soort examen afleggen? Hoe ziet u dat dan bij de leden van de monarchie? Zijn die capabel louter en alleen door het feit dat in een bepaalde wieg zijn geboren?

Redeneer maar eens verder op uw stelling... Met een dergelijke stelling schaft u juist de monarchie af.
Oud 2 maart 2007, 17:36   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben inderdaad ontevreden of de Belgische politiek en wel om de reden dar ze zich teveel bezighouden met flutdossiers, terwijl ze de echte hete kastanjes niet uit het vuur durven of willen nemen.
Ik stoor me aan de tijdsverspilling door symbooldossiertjes en indien dat van slechte wil zou zijn, dan is dat zo.
Een gemeente hoort zich met al dergelijke zaken bezig te houden. Men hoort te stemmen over het aanleggen van een of ander parkje. 't Is de taak van een gemeente om te kijken welke naam een straat zal krijgen. De gemeente moet ook denken aan de soort verlichtingspalen, enzovoort. Allemaal kleine dingetjes die tenslotte wel belangrijk zijn. Ook de inrichting van het gemeentehuis hoort daarbij. Of u dat nu leuk vindt of niet. Of wie gaat u dan wel laten beslissen hoe het gemeentehuis hoort ingericht te worden? U alleen?
Oud 2 maart 2007, 17:37   #175
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://www.7sur7.be/hlns/cache/fr/de....bron=homeArt3

En ondertussen heeft het de overkant van de taalgrens bereikt :

Mortsel bannit le portrait de nos souverains

Le Conseil communal de Mortsel (environ d’Anvers) a décidé de retirer de l'Hôtel de ville les photos du couple royal.

C’est Mark Schampaert, leader de la fraction du Vlaams Belang �* Morstel, qui, �* l’instar de ce qu’avait tenté (sans succès), �* Affligem, un autre membre de l’extrême droite flamande, a plaidé pour enlever les portraits du Roi et de la Reine. Si certains membres de la majorité et de l’opposition étaient contre, Schampaert a réussi �* convaincre suffisamment d’élus pour obtenir gain de cause.

Cette nouvelle loi communale a été adoptée par onze voix contre sept (neuf abstentions), lors d’un vote auquel n’a pas pris part Groen ! "Afin de ne choquer personne, j’ai décidé de laisser les portraits dans mon cabinet", a déclaré, confuse, la bourgmestre Ingrid Pira (Groen !). (LS/hln)

OOk heel interessant is hun poll :
http://www.7sur7.be/7s7/alg/pag/hln_...fr&pPollId=613

Le portrait d'Albert et Paola a-t-il encore sa place dans les lieux publics?
oui
75,8% (1375)
non
18,4% (333)
sans avis
5,8% (105)
Nombre total de votes: 1813

Laatst gewijzigd door evilbu : 2 maart 2007 om 17:38.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 17:38   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Renesse sprak Frans, tja dat zal waarschijnlijk wel waar zijn. Ik spreek ook Engels en u waarschijnlijk ook
Ongetwijfeld sprak Renesse ook Frans om de eenvoudige reden dat hij een graag gezien gast was aan het hof van Gwij van Dampierre (en die laatste sprak nu eenmaal geen Diets). Wel staat het onbetwistbaar vast dat Renesse, behorend tot de Zeeuwse adel en eertijd verbonden aan het Hof van Holland, Diets sprak als moedertaal.

Luciano de frietenbakker slaat maar iets uit z'n botten. Dat zijn we van hem nu eenmaal wel gewend.
Oud 2 maart 2007, 17:39   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In de trouwzaal wil de burgemeester ze laten hangen, Vlaams Belang wil dat ook niet.
Bij mijn weten wil de burgemeester de foto's in haar kabinet hangen. Dat is niet de trouwzaal.
Oud 2 maart 2007, 17:41   #178
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten wil de burgemeester de foto's in haar kabinet hangen. Dat is niet de trouwzaal.
http://video.vrtnieuws.net/nieuwsnet...-132213-HB.wmv
Ik denk dat er twee paar foto's in het spel zijn hoor.
Oud 2 maart 2007, 17:42   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Dat het niet zo goed ging met het VB was duidelijk. Maar dat ze al zo laag zaten verwondert me toch.
Het verhangen van twee portretten van de raadszaal of schepenzaal naar het bureel van de burgemeester (waar volgens mij meer volk over de vloer komt) voorstellen als een "grote overwinning" dat breekt records.
Grote overwinning? Door wie wordt dat gezegd? En daarenboven is deze beslissing er gekomen doordat ook andere politici hetzelfde aanvoelen hadden als de VB'ers.
Oud 2 maart 2007, 18:21   #180
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
http://www.7sur7.be/hlns/cache/fr/de....bron=homeArt3

En ondertussen heeft het de overkant van de taalgrens bereikt :

Mortsel bannit le portrait de nos souverains

Le Conseil communal de Mortsel (environ d’Anvers) a décidé de retirer de l'Hôtel de ville les photos du couple royal.

C’est Mark Schampaert, leader de la fraction du Vlaams Belang �* Morstel, qui, �* l’instar de ce qu’avait tenté (sans succès), �* Affligem, un autre membre de l’extrême droite flamande, a plaidé pour enlever les portraits du Roi et de la Reine. Si certains membres de la majorité et de l’opposition étaient contre, Schampaert a réussi �* convaincre suffisamment d’élus pour obtenir gain de cause.

Cette nouvelle loi communale a été adoptée par onze voix contre sept (neuf abstentions), lors d’un vote auquel n’a pas pris part Groen ! "Afin de ne choquer personne, j’ai décidé de laisser les portraits dans mon cabinet", a déclaré, confuse, la bourgmestre Ingrid Pira (Groen !). (LS/hln)

OOk heel interessant is hun poll :
http://www.7sur7.be/7s7/alg/pag/hln_...fr&pPollId=613

Le portrait d'Albert et Paola a-t-il encore sa place dans les lieux publics?
oui
75,8% (1375)
non
18,4% (333)
sans avis
5,8% (105)
Nombre total de votes: 1813
Dat de Walen zich maar met hun eigen zaken bemoeien.
In hun trouwzalen doen ze maar wat ze willen maar hier hebben ze even weinig te zeggen als wij bij hen. Niets dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be