![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jij stelt dat de Kerk vanaf het begin de gnostici wreed vervolgde. En ik spreek dat gewoon tegen. De Oerkerk was eenvoudigweg niet bij machte om te vuur en te zwaard andersgelovigen te vervolgen. Ga je dat ontkennen, misschien? Wat de katharen betreft, ben ik het wél met je eens. Maar de Kerk van het jaar 1100 was allang niet meer dezelfde als die van het jaar 300. En dát verschil veeg jij gewoon onder tafel. Mijn antwoord heeft met dat verschil te maken, niet met het onder tafel vegen van misdaden. De draai die je aan mijn bedoeling geeft, dié vind ik schandalig. Tussen haakjes: ik ben maar al te vertrouwd met de geschiedenis van de Katharen. Terplekke, in het Pays des Cathares, ben ik me van één en ander gaan vergewissen, gewoon met de fiets. (Ik heb nagenoeg héél Frankrijk rondgefietst.) Het bloedbad van Béziers heb ik me terplekke laten beschrijven, en in Albi - één van de aan cultureel erfgoed rijkste steden van het hele land - heb ik de indrukwekkende kathedraal bezocht. Dat die kathedraal opgetrokken werd als triomf van de Kerk op de Katharen, en dat zij daaraan haar bijnaam La Cathédrale de la Haine dankt, maakt haar daarom niet minder de moeite waard om bezocht te worden. O ja, nogmaals het verschil tussen de Kerk van 300 en die van 1100 onder de aandacht brengen: de Kerk van 2007 verschilt enorm van beide anderen. Maar volgens jou is het onderkennen van dit verschil "schandalig"...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De tijd van de dorpspastoor die tijd had om zomaar wanneer het hem goeddunkte een "klapke" te gaan doen bij één of andere stoute parochiaan, de tijd van pastoor Munte uit De Heren van Zichem... ... die tijd ligt al heel lang achter ons. Zo ver zelfs dat hier nog altijd mensen op de parochie wonen die zich verwonderen waarom het zo lang duurt dat ze de pastoor te spreken krijgen wanneer er zich een sterfgeval in de familie voorgedaan heeft, en waarom ze eerst een medewerker te spreken krijgen. Denken ze echt dat die man niks anders te doen heeft om naast zijn telefoon te zitten wachten totdat er iemand zo goed is om dood te gaan?! Zelf wil ik geenszins met hem ruilen. En zo ken ik er véél die, eenmaal dat ze weten waarmee die man allemaal bezig is, eveneens feestelijk bedanken. 't Is een hondenjob, Dycore. En pastoors anno 2007 moeten zich niet meer wentelen in het (soms misplaatste) vanzelfsprekende respect van hun confrères uit 1950; vaak krijgen ze - soms op ronduit onbeschofte wijze - de wind van voren. Je moet verdorie uit héél speciaal hout gesneden zijn om zo'n job nog te willen doen. Wie dit zijn leven lang volhoudt - en niet op zijn 58 jaar met pensioen gaat, zoals vele anderen - die hééft een roeping; daar twijfel ik allang niet meer aan. Het verbaast me dan ook niks dat ze nog met zo weinigen zijn... Misschien verdienen we ze gewoon niet meer...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Amerikaanse standardbijbel dan: 1 Am I not free? Am I not an apostle? Have I not seen Jesus our Lord? Are not ye my work in the Lord?9:2If to others I am not an apostle, yet at least I am to you; for the seal of mine apostleship are ye in the Lord. 9:3My defence to them that examine me is this. 9:4Have we no right to eat and to drink? 9:5Have we no right to lead about a wife that is a believer, even as the rest of the apostles, and the brethren of the Lord, and Cephas? 9:6 Or I only and Barnabas, have we not a right to forbear working? Of the King James versie: 1 Am I not an apostle? am I not free? have I not seen Jesus Christ our Lord? are not ye my work in the Lord? 9:2 If I be not an apostle unto others, yet doubtless I am to you: for the seal of mine apostleship are ye in the Lord. 9:3Mine answer to them that do examine me is this, 9:4Have we not power to eat and to drink? 9:5 Have we not power to lead about a sister,a wife, as well as other apostles, and as the brethren of the Lord, and Cephas? 9:6Or I only and Barnabas, have not we power to forbear working? Tenslotte de de Griekse tekst met vertaling: μὴ οὐκ ἔχομεν ἐξουσίαν ἀδελφὴν γυναῖκα περιάγειν, ὡς καὶ οἱ λοιποὶ ἀπόστολοι καὶ οἱ ἀδελφοὶ τοῦ κυρίου καὶ Κηφᾶς; N'avons-nous pas le droit de mener avec nous une sœur qui soit notre femme, comme font les autres apôtres, et les frères du Seigneur, et Céphas ? Griekse tekst: XXVI° édition de Nestle-Aland Franse tekst: version Louis Second Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus de vertaling luidt in het Engels: 1 Cor 9:5 MH OUK ECOMEN EXOUSIAN ADELFHN GUNAIKA PERIAGEIN - In het Engels: We have the right to travel around with a "sister" as wife, haven't we? ... Of in het Frans:mh ouk ecomen exousian adelfhn gunaika periagein...; 1Co.9:5 N'avons-nous pas le droit d'amener avec nous une soeur comme femme...? Ofte in het Nederlands: en hebben wij niet het recht rond te reizen met een zuster als vrouw?? Een 'zuster als vrouw' betekent hoogstwaarschijnlijk hier: 'een christelijke vrouw', een christelijke echtgenote. Wat vertelt u toch? Wat wilt u ons toch allemaal doen geloven? Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus de vertaling luidt in het Engels: 1 Cor 9:5 MH OUK ECOMEN EXOUSIAN ADELFHN GUNAIKA PERIAGEIN - In het Engels: We have the right to travel around with a "sister" as wife, haven't we? ... Of in het Frans:mh ouk ecomen exousian adelfhn gunaika periagein...; 1Co.9:5 N'avons-nous pas le droit d'amener avec nous une soeur comme femme...? Ofte in het Nederlands: en hebben wij niet het recht rond te reizen met een zuster als vrouw?? Een 'zuster als vrouw' betekent hoogstwaarschijnlijk hier: 'een christelijke vrouw', een christelijke echtgenote. Wat vertelt u toch? Wat wilt u ons toch allemaal doen geloven? Laatst gewijzigd door system : 17 maart 2007 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kerk blijft de kerk. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat de kerk nu anders is dan vroeger en dat er verder dus over gezwegen mag worden. Zou het niet van christelijke goodwill getuigen als de kerk al zijn onrechtmatig verkregen rijkdom afstond aan de armen. Boete doen voor de fouten uit het verleden. Zou dat de kerk geen eer doen toekomen? De paus als arme bedelaar. Dat zou ik consequent vinden. Wat denk jij? Liever de glamour en glitter waar het bloed vanaf druipt? Laatst gewijzigd door Dycore : 17 maart 2007 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit nieuwschierigheid: wat verdient een priester of andere kerkelijke ambten? Laatst gewijzigd door Dycore : 17 maart 2007 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() Een parochiepriester in België verdient maandelijks 1.050 euro netto, ongeacht zijn leeftijd. Het is de staat die dat loon betaalt, om onduidelijke redenen gebeurt dat via het Ministerie van Justitie.
![]() De gemeente waar de parochiekerk ligt, voorziet in onderdak voor de pastoor. Hij krijgt een woning toegewezen of woongeld. Ieder bisdom beschikt over een solidariteitskas die eventueel nog kan bijspringen. Een bisschop die een priester wijdt, aanvaardt immers de plicht om materieel voor die priester te zorgen tot aan zijn dood. Zo erg lijkt het me allemaal niet. Laat ons maar zeggen dat een priester aan 1300 in een maand kan komen. Denk je dat de bandwerkers in de fabriek het makkelijker hebben dan de priester? Bovendien moet de priester blijkbaar zijn woonst niet betalen. Daar spaart hij dus heel wat mee uit, in tegenstelling tot de modale arbeider. Ben net begonnen als advocaat-stagair. Ik krijg 1000 bruto, wat nog meevalt. Daarvan blijft er bijna 800 over. Ik moet wél m'n dure woonst in Brussel betalen. Samen met drie anderen huur ik een huisje. Betaal maandelijks 300. Het lukt me best om rond te komen, en ik leef niet zo sober zoals een priester behoort te leven. Waar hebben ze dan al dat geld voor nodig? Overigens: kan je begrijpen dat ik m'n zuur verdiende geld liever besteed zie aan andere doelen. Als je een geloof wil belijden. Doe maar. Maar ik zie m'n geld niet graag gaan naar priesters en imams. Kan je daar begrip voor opbrengen? Ik dacht dat er sprake was van scheiding kerk-staat? Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 02:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar doe dat niet zo beschuldigend naar de gemeenschap anno 2007 toe. Men verwijt de Duitsers van vandaag toch ook niet de holocaust hé. Maar toch is het superbelangrijk de holocaust te herinneren, opdat dit nooit meer zou gebeuren. Idem i.v.m. godsdienstoorlog.
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U kent het oud gezegde wel: 1 pastoor vervangt 2 champetters.
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In illo tempore wel. Nu is de situatie anders: véél minder priesters en een veranderde postconcilliaire Kerk.
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Met de woorden van Monseigneur Gaillot: "Als de Kerk niet dient, dan dient ze tot niets."
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() allez,mijn vraag is nog altijd niet beantwoord hé,waarom mag een priester nu niet trouwen
![]()
![]() |
#178 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
En verontschuldigingen zijn zeker een stap in de goede richting. Maar ik herhaal wat ik in post 115 zei: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De paus anno 2007 is niet persoonlijk verantwoordelijk voor het onheil dat sommigen van zijn voorgangers stichtten. Betrokkene - hier dus de paus anno 2007 - hoeft niet gestraft te worden, en eventuele schadevergoedingen hoeft hij niet uit eigen zak te betalen. Hij kan wel fondsen vrijmaken ter schadevergoeding... ... maar of hij zomaar cultureel erfgoed op de markt kan werpen is zeer discutabel. Ik herinner me hoe in eigen parochie iemand onze (toen nog nieuwbakken) pastoor vroeg om een beeld terug te geven dat zijn familie de kerk ooit in "bruikleen" zou gegeven hebben. De pastoor antwoordde betrokkene dat hij die "bruikleen" dan maar moest zien te bewijzen. Als iedereen met dergelijke twijfelachtige argumenten afkomt, dan zou het kerkgebouw leeg en kaal zijn, en zou de parochiegemeenschap het de pastoor ten lange leste erg kwalijk nemen dat hij zo onzorgvuldig met het patrimonium omsprong. En datzelfde geldt evengoed de paus in Rome, en alle pracht en praal die in het Vaticaan wordt bewaard. Die pracht en praal is cultureel erfgoed, en niet zozeer religieus erfgoed. Die pracht en praal behoort dus de hele mensheid toe, niet alleen de katholieke Kerk. Nogal wiedes dat daarmee niet lichtzinnig moet worden omgegaan. Latere generaties zouden ons zulks erg kwalijk nemen, vrees ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
-Sacramenteel: een priester die ongehuwd is zal een gelovige sneller in vertrouwen nemen dan een priester die gehuwd is. Dit is belangrijk in het biechtsacrament en gesprekken van zeer vertrouwelijke aard. -Sociaal: een priester kan zijn tijd ten volle verdelen over zijn gemeenschap en zijn taak in zijn gemeente. -Financieel: priester moet geen gezin onderhouden, zodat er minder neiging is tot gesjoemel dat er geld onterecht bij eigen gezin 'terechtkomt', wat eigenlijk de gemeenschap toebehoort. -Mobiliteit: de bisschop kan gemakkelijker zijn priesters verplaatsen van de ene kant naar de andere kant van het bisdom. Er is geen gezin dat zich 'gesettled' heeft. -Erfelijkheid: Er kunnen geen priesterlijke geslachten ontstaan, fils-�*-papa waar kerkelijke macht accumuleert. -Minder schandalen: kuisheid als voorwaarde zorgt ervoor dat een priester niet verwikkeld kan geraken in echtscheidingszaken, overspel,... juist omdat een priester een voorbeeldfunctie hoort te zijn voor zijn gemeenschap. -Religieus: meer tijd voor een intens religieus leven en liefde voor God.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |