Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2007, 07:34   #161
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
"Ik ben trots Vlaming te zijn", "Ik ben fier op mijn Vlaamse afkomst", enz...

Ik krijg het op mijn heupen van zulke uitspraken. Wat een onzin. Hoe kun je nu trots zijn op iets waar je niets voor hebt moeten doen? Wees fier op iets dat je daadwerkelijk gepresteerd hebt, niet op het dom toeval waardoor je hier geboren bent en geen 100 km verderop.

Moest men nu nog zeggen "Ik ben blij Vlaming te zijn"...
U zou er geen graten in zien moest iemand fier zijn Belg te zijn, nietwaar?
Oud 11 april 2007, 08:11   #162
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
U zou er geen graten in zien moest iemand fier zijn Belg te zijn, nietwaar?
Dat is al even onnozel als trots zijn om Vlaming, blank, Antwerpenaar, whatever te zijn.

Iets waar je niets hebt moeten voor doen heeft geen enkele reden om trots op te zijn.
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 08:33   #163
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is al even onnozel als trots zijn om Vlaming, blank, Antwerpenaar, whatever te zijn.

Iets waar je niets hebt moeten voor doen heeft geen enkele reden om trots op te zijn.
iemand die trots is om vlaming( of gelijk wat, chinees, arabier..)te zijn, is niet trots op zichzelf,maar op het volk waar hij uit geboren is.Wat deze mensen door de eeuwen heen verwezenlijkt hebben, waar ze voor staan enz enz .Snap je dat nu écht niet?
Op jezelf fier zijn moet inderdaad wel komen uit het feit dat je dingen gedaan hebt waardoor je over jezelf heel tevreden bent...dat is iets heel anders.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 08:43   #164
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
iemand die trots is om vlaming( of gelijk wat, chinees, arabier..)te zijn, is niet trots op zichzelf,maar op het volk waar hij uit geboren is.Wat deze mensen door de eeuwen heen verwezenlijkt hebben, waar ze voor staan enz enz .Snap je dat nu écht niet?
Op jezelf fier zijn moet inderdaad wel komen uit het feit dat je dingen gedaan hebt waardoor je over jezelf heel tevreden bent...dat is iets heel anders.
Daar heb je zelf niks aan meegeholpen, dus vind ik dat nog altijd niets om trots op te zijn...
Oud 11 april 2007, 10:39   #165
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad jammer dat "trots zijn". Een beetje zoals alcohol: het kan best gezellig zijn en je onzekerheid verdoezelen, maar na een tijdje kun je niet meer helder denken en komen er brokken van.
Oud 11 april 2007, 11:45   #166
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar heb je zelf niks aan meegeholpen, dus vind ik dat nog altijd niets om trots op te zijn...
dus ge moogt volgens u niet trots zijn op wat uw voorvaders (en moeders) verwezenlijkt hebben? Maar er u over schamen, zoals zekere idioten op dit forum, en elders, ons willen bijbrengen, dat mag wél?
Oud 11 april 2007, 12:01   #167
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus ge moogt volgens u niet trots zijn op wat uw voorvaders (en moeders) verwezenlijkt hebben? Maar er u over schamen, zoals zekere idioten op dit forum, en elders, ons willen bijbrengen, dat mag wél?
met wat toeval was je
-150 km verder geboren en Fransman, Duitser, Nederlander of Luxemburger
-véél verder geboren en Marokkaan , Algerijn, Turk of Malinees geweest...l

Mogelijk ging je overgrootmoeder (of haar moeder) wel vreemd met een***** en ben je dus een *****

Nationalisme is de trots van degenen die moeite hebben, iets anders te vinden om trots op te zijn.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=151

herlees dit ook eens:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=274

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 april 2007 om 12:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 12:09   #168
connect
Burger

Standaard

Citaat:
Gij moogt van mij trots zijn op wat gij wilt, maar ik vind dat persoonlijk onzinnig als ge er zelf nie aan meegeholpen hebt...

Elk zijn gedacht zullen we maar zeggen zeker ee?
Oud 11 april 2007, 13:11   #169
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij moogt van mij trots zijn op wat gij wilt, maar ik vind dat persoonlijk onzinnig als ge er zelf nie aan meegeholpen hebt...

Elk zijn gedacht zullen we maar zeggen zeker ee?
ik schaam mij ovr mensen zoals gij, mijn gedacht ee...
Oud 11 april 2007, 13:15   #170
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
met wat toeval was je
-150 km verder geboren en Fransman, Duitser, Nederlander of Luxemburger
-véél verder geboren en Marokkaan , Algerijn, Turk of Malinees geweest...l

Mogelijk ging je overgrootmoeder (of haar moeder) wel vreemd met een***** en ben je dus een *****

Nationalisme is de trots van degenen die moeite hebben, iets anders te vinden om trots op te zijn.
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=151

herlees dit ook eens:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=274
maar dat was dus niet het geval hé.Ik werd geboren waar ik geboren werd, en nergens anders...
Wat mijn grootouders en nog wat verder betreft, laat die maar gerust.Mischien ging jouw opoe wel vreemd met een ***, en kruip gij daarom zo goed in de bomen
Oud 11 april 2007, 13:17   #171
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn idd zaken in de geschiedenis waarvoor collectieve schaamte meer aangewezen zou zijn, zoals de collaboratie van de Vlaamse beweging

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 april 2007 om 13:18.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 13:30   #172
connect
Burger

Standaard

Citaat:
ik schaam mij ovr mensen zoals gij, mijn gedacht ee...
Oud 11 april 2007, 13:45   #173
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er zijn idd zaken in de geschiedenis waarvoor collectieve schaamte meer aangewezen zou zijn, zoals de collaboratie van de Vlaamse beweging
Argumenten weer op, dat je dit weer eens uit de kast moet halen? Ga je Slovenen, Kroaten of Slovaken (én Walen, die evenzeer gecollaboreerd hebben, wat jij natuurlijk nooit van je leven zult WILLEN weten, nietwaar?) ook hun 'foute' oorlogsverleden aanwrijven om hun identiteitsgevoel te minimaliseren?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 11 april 2007 om 13:46.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 13:47   #174
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Argumenten weer op, dat je dit weer eens uit de kast moet halen? Ga je Slovenen, Kroaten of Slovaken (én Walen, die evenzeer gecollaboreerd hebben, wat jij natuurlijk nooit van je leven zult WILLEN weten, nietwaar?) ook hun 'foute' oorlogsverleden aanwrijven om hun identiteitsgevoel te minimaliseren?
Ik denk dat het zinloos is om met filosoof te discussiëren, hij denkt even zwartwit als sommige extreemrechtsen hier. Ik denk dat hij gewoon de VB boekjes naast zich heeft liggen om te weten wat hij vooral niet goed mag vinden.
Oud 11 april 2007, 13:50   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is het enigste ware identiteitsgevoel dit: je bent uniek in alles wat je doet en denkt. Al de rest is bullcrap......

Geloof me, het werkt verlichtend om iedere persoon als individu te zien. Racisme is snel ver zoek....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 13:54   #176
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
hun 'foute' oorlogsverleden aanwrijven om hun identiteitsgevoel te minimaliseren?
Wat is dat, een identiteitsgevoel? Niet zo'n makkelijk begrip vind ik. Ontleen je dat aan een grondgebied? Of aan een vlag? Of aan vage, duistere begrippen als 'volksaard'?

Trouwens, welke argumenten heb jij dan wel om "trots" te zijn? Waarom is iemand "trots" Vlaming te zijn, terwijl hij/zij zich net zo goed kan schamen om de mindere kantjes van ons verleden? (da's wat Filosoof bedoelde volgens mij)
Oud 11 april 2007, 13:55   #177
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uiteindelijk is het enigste ware identiteitsgevoel dit: je bent uniek in alles wat je doet en denkt. Al de rest is bullcrap......

Geloof me, het werkt verlichtend om iedere persoon als individu te zien. Racisme is snel ver zoek....
Het is anders ook niet slecht om ergens een zekere verbondenheid te hebben ten overstaan van een andere groep mensen, al was het maar als houvast in deze wereld waar 'globalisering' het grote modewoord is en alles verwordt tot een grote, identiteitsloze massa.
Oud 11 april 2007, 14:00   #178
Goldband
Parlementslid

Standaard

"houvast" ...

Voel je je zo zwak/verloren/bedreigd/klein dat je houvast zoekt in een stukje land? Is het een schrikbeeld om je horizon te verruimen buiten Vlaanderen? Hoe droevig om te denken dat je identiteit zou vervagen in een wereld zonder grenzen. Ben je enkel Vlaming?
Oud 11 april 2007, 14:08   #179
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
"houvast" ...

Voel je je zo zwak/verloren/bedreigd/klein dat je houvast zoekt in een stukje land? Is het een schrikbeeld om je horizon te verruimen buiten Vlaanderen? Hoe droevig om te denken dat je identiteit zou vervagen in een wereld zonder grenzen. Ben je enkel Vlaming?
Voor sommigen, uiteraard rechtsen, is het een schrikbeeld dat een groot gedeelte van de wereld zijn hiorizon hier komt verruimen...

Voor de linksen uiteraard niet... Die moeten er meestal niet voor werken...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 14:26   #180
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
"houvast" ...

Is het feit dat jijzelf een Waalse haan als avatar voert dan niet evenzeer een teken van verbondenheid met een bepaalde groep mensen en een specifieke uiting van identiteitsbesef?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be