![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is geen verrassing dat Nicolas Sarkozy de laatste week het politiek nieuws heeft beheerst.
Hij geniet bovendien van een brede omarming van de Fransen, waarvan 65% zijn redevoering van zondag over "het werk, de instanties en de moraal" als "oprecht" beoordelen. Een zelfde aantal Fransen kan zich terugvinden in zijn woorden over "de terugkeer van Frankrijk in Europa". Zijn intentie tot opening naar andere politieke families wordt ook gedragen door een overgrote meerderheid van de Fransen, namelijk twee derde van de bevolking. Het blijkt dat Frankrijk klaar is voor haar nieuwe President, Nicolas Sarkozy. En nog even dit : de mensen zijn helemaal niet geschokt door Sarkozy's drie dagen rust op een jacht un Malta. De publieke opinie is totaal niet meegegaan met de hetze in de pers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Banneling
|
![]() Ik dacht dat hij tem 16 mei efkes ging verdwijnen en compleet met rust ging gelaten worden om eens goed van z'n vakantie te kunnen genieten.
wat ik meer dan normaal zou vinden. Ik vind z'n stijl nog altijd fantastisch... En z'n t-shirtje van NYPD ook ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het was slim van Sarkozy om de stem van de oudjes te bespelen. Royal en de PS zouden zich eens achter de oren moeten krabben over de oorzaken van deze keuze. Is angst voor verandering de reden? En indien dat zo is, welke angst? Angst voor hun pensioenen? Angst voor allochtone tasjesrovers? Angst voor de snel veranderende wereld in het algemeen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk alleen dat er binnen de midden- en lange-termijn problemen gaan komen rond dit onderwerp in de Europese politiek: een kleine groep jongeren die hun toekomst gegijzeld ziet worden door een steeds sterkere groep reactionaire bejaarden.... Dat voorspelt gewoon niet veel goeds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Banneling
|
![]() handig zo meervoudige nicks
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook is uw beginstelling nooit bewezen, nl. dat iedereen boven 65 voor Sarkozy stemde en dat iedereen eronder voor Royal. Later probeerde u dat wat bij te lappen, maar dat was uw initiële bewering niet. Ook uw latere stelling dat ze doorslaggevend zijn, heeft u niet bewezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast stel ik vast u dat u uw eerder stelling over het terugdringen van de invloed van de senioren niet meer herhaalt, ondanks meerdere opmerkingen van mijn hand. Hetzelfde over uw voorstel om de stemgerechtigde leeftijd naar beneden te halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Echte democratie heeft te maken met actief burgerschap. Niet louter met de stembusgang. Een actieve democratie vereist een open geest, vrijheid, debat, burgerschap, de wil om zich open te stellen voor rationaliteit - een democratische cultuur dus. Niet: paranoia, angst, uitsluiting van elk debat en het wapen van de stembus om deze anti-democratische gevoelens te laten zegevieren. Ge kunt als anti-democraat en zelfs als fascist aan de macht komen op democratische weg, door op de angst van mensen te spelen (zie Duitsland, 1933). Maar dat gaat alleen als ge uw oppervlakkige visie op de democratie hanteert. De essentie van democratie ligt natuurlijk helemaal elders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, hoe gaat u nagaan of iemand voldoet voor het actief burgerschap? Of hij of zij genoeg "open geest" (wat is dat voor vaag geblaat?) bezit? Niemand maar ook niemand heeft het recht om de burger het burgerschap af te nemen, omdat dit een andere mening zou hebben. Ik denk dat u eens de woorden van Voltaire voor ogen moet houden: "Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht tot de dood verdedigen om die te uiten." U daarentegen wil de democratie terug dringen door stemrecht slechts te geven aan wie er bepaalde meningen op nahoudt en het af te nemen aan wie andere meningen erop nahoudt die u als uitingen ziet van een "gesloten geest". M.a.w. u streeft geen democratie na, maar een ideologische dictatuur die u wil tooien met een glazuurlaagje "democratie" (die in de grond geen is). Dank trouwen om uw dictatoriale mening hier tenvolle te openbaren! U bent de ware antidemocraat. Daarenboven zit u er over mijn persoon volledig verkeerd voor: ik ben een groot voorstander van rechtstreekse democratie en ben sedert lang een groot aanhanger van de Zwitserse democratische ordening. Dat is ware democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Aan de andere kant moet een democratie wel slagkracht bezitten. Je kan geen democratie om alleen de democratische procedures hebben. Het Zwitserse model gaat een beetje in die richting. Als je te weinig slagkracht hebt als regering in een democratie en de bevolking is ten einde raad door bijvoorbeeld hoge werkloosheid dan kunnen er inderdaad rare dingen gebeuren. Het einde van de Weimar republiek is een voorbeeld. Maar deze draad ging over Frankrijk, over de oudjes met name. Er zijn oudjes en mensen die zich geestelijk oud voelen. Deze laatsten zien achter iedere lantaarnpaal een struikrover. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die angst is trouwens niet buiten proporties. Als het racaille een bejaarde dame met brandstof overgiet en levend in brand steekt dan neem ik aan dat de oudjes zich herinneren dat het Frankrijk van hun jeugd niet zo was. De reactie van Sarkozy op dat soort van berichten, tezamen met honderden auto's die per nacht in de vlammen opgaan en nog meer van dat fraais, was eigenlijk nog erg beheerst. Als ik toen minister van Binnenlandse Zaken was geweest dan had ik ergere taal gebruikt dan die Kärcher. Sarkozy is president van alle fransen, ook de oudjes meneer. Citaat:
Ik herhaal het nog eens... Vadertje Stalin zou serieus raad geweten hebben met zulks racaille mocht het in Moskou zijn voorgevallen. Tien An Men zou er niets bij zijn geweest. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||