Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 21:26   #161
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Die stemplicht moet er blijven.
Waarom?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:35   #162
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe gaan anders de huidige partijen aan de macht blijven?
Oud 14 mei 2007, 21:52   #163
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Deze avond hoorde ik in de auto een reportage op radio 1 over politieke vorming op school voor jongeren die voor het eerst mogen ('moeten') gaan stemmen). Is te beluisteren via http://www.radio1.be/radio1_master/h...io1/index.html, programma 'De Wandelgangen' => 'Maandag In De Wandelgangen' => 'politiek op school'. Vrij openbarend: sommigen die nu voor het eerst gaan stemmen weten blijkbaar dus nog niets over de indeling van België in Gewesten en Gemeenschappen!
Dat is nochtans opgenomen in het leerplan... k' Vermoed dat het dan ook over uitzonderingen gaat. Ik heb destijds in ieder geval vrij uitvoerig die structuren gezien in 't middelbaar.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 21:59   #164
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze avond hoorde ik in de auto een reportage op radio 1 over politieke vorming op school voor jongeren die voor het eerst mogen ('moeten') gaan stemmen). Is te beluisteren via http://www.radio1.be/radio1_master/h...io1/index.html, programma 'De Wandelgangen' => 'Maandag In De Wandelgangen' => 'politiek op school'. Vrij openbarend: sommigen die nu voor het eerst gaan stemmen weten blijkbaar dus nog niets over de indeling van België in Gewesten en Gemeenschappen!
Verbaast jou dat? Bijna de helft (en ik ben niet aan het zeveren) van de kiesgerechtigden weten niet hoe de Belgische structuur in elkaar zit.

Ik kan je geen schatting geven van het aantal mensen dat ik de afgelopen maanden heb geïnformeerd over de BH van Vilvoorde, die er zelf wonen, die zich zelf ergeren aan een aantal gevolgen maar die niet weten hoe de vork aan de steel zit en wat dus de oorzaken zijn ...
Oud 14 mei 2007, 21:59   #165
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En terecht! Laten we hopen dat men d�*�*r ook niet aan gaat prutsen. Die stemplicht moet er blijven.
Kan je ff verduidelijken waarom dan wel?
Oud 14 mei 2007, 22:04   #166
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Omdat normale mensen er tegen zijn?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 22:50   #167
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat uit onderzoek is gebleken dat stemrecht ervoor zorgt dat vooral de zwakkeren en de laagst geschoolden in de samenleving niet meer gaan stemmen. In een representatieve democratie is het belangrijk dat zoveel mogelijk stemmen gehoord worden en dat de politiek een zo ruim mogelijk draagvlak heeft. De politiek moet rekening houden met iedereen en niet alleen met degenen die zich de moeite getroosten om te gaan stemmen. Daarom dus: stemplicht!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 22:59   #168
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat uit onderzoek is gebleken dat stemrecht ervoor zorgt dat vooral de zwakkeren en de laagst geschoolden in de samenleving niet meer gaan stemmen. In een representatieve democratie is het belangrijk dat zoveel mogelijk stemmen gehoord worden en dat de politiek een zo ruim mogelijk draagvlak heeft. De politiek moet rekening houden met iedereen en niet alleen met degenen die zich de moeite getroosten om te gaan stemmen. Daarom dus: stemplicht!
Net als onderzoek heeft uitgewezen dat stemplicht voor een vertekend beeld zorgt omdat heel wat uitgebrachte stemmen niet gebaseerd zijn op enige kennis van zaken of interesse maar resulteren in proteststemmen wat een extremer resultaat geeft dan de maatschappelijke afspiegeling van een stembusgang.

Ligt de oplossing tussenin? Stemplicht met deze nuance dat iedereen het recht heeft om tot 10 dagen vóór de verkiezingen zich aan te melden op het gemeentehuis dat hij/zij niet komt stemmen.
Oud 14 mei 2007, 23:19   #169
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politiek moet rekening houden met iedereen en niet alleen met degenen die zich de moeite getroosten om te gaan stemmen.
Kom nou toch ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 23:40   #170
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net als onderzoek heeft uitgewezen dat stemplicht voor een vertekend beeld zorgt omdat heel wat uitgebrachte stemmen niet gebaseerd zijn op enige kennis van zaken of interesse maar resulteren in proteststemmen wat een extremer resultaat geeft dan de maatschappelijke afspiegeling van een stembusgang.

Ligt de oplossing tussenin? Stemplicht met deze nuance dat iedereen het recht heeft om tot 10 dagen vóór de verkiezingen zich aan te melden op het gemeentehuis dat hij/zij niet komt stemmen.
En gaan de protest- en foertstemmers daar dan wèl de moeite voor willen opbrengen? Als ze dan toch die verplaatsing naar het gemeentehuis moeten maken, kunnen ze maar net zo goed ineens hun stem uitbrengen. Ik vind het trouwens maar een kleine moeite om deel te nemen aan de verkiezingen. Zó veel vergt dat nu ook weer niet van een mens, nietwaar? Nee, voor mij is er geen sprake van een compromis. De stemplicht moet behouden blijven.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 mei 2007, 23:41   #171
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kom nou toch ...
Mag ik uit deze bijzonder diepgaande reactie concluderen dat jij niet vindt dat de politiek met iedereen rekening moet houden?

Citaat:
Oud 14 mei 2007, 23:54   #172
Patrik
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Die definitie van racisme bestond al voor er zelfs maar sprake was van het Vlaams Blok. Er is overigens helemaal niets eigenaardigs aan die definitie. Bovendien is het onzin om te beweren dat kritiek op het migratiebeleid gelijkgesteld wordt aan racisme. Dat is niet zo en dat hebben de rechters in Gent ook niet gezegd. Het arrest poneert heel expliciet dat de expressievrijheid van het parlementair debat geen millimeter wordt ingekort. De raadsheren hebben in hun arrest benadrukt dat de antiracismewet geen dwingelandij van het correcte denken oplegt. “Kritiek, zelfs hevige kritiek door eender welke groep of vereniging en meer nog door een politieke partij is en blijft mogelijk”.
Graag toch eventjes die definitie van racisme die er al zo lang bestaat?

In de wetenschappelijke wereld kon ik geen definitie van "ras" vinden?
Patrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 00:08   #173
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik uit deze bijzonder diepgaande reactie concluderen dat jij niet vindt dat de politiek met iedereen rekening moet houden?
Mensen die nog niet eens de moeite nemen om te gaan stemmen, moeten wat mij betreft niet vertegenwoordigt worden.
Oud 15 mei 2007, 00:09   #174
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was u trouwens geen voorstander van het cordon sanitaire?
Oud 15 mei 2007, 00:20   #175
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Bekijk bericht
Graag toch eventjes die definitie van racisme die er al zo lang bestaat?

In de wetenschappelijke wereld kon ik geen definitie van "ras" vinden?
http://www.mensenrechten.be/main.php...em_content=555

Citaat:
Oud 15 mei 2007, 00:21   #176
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die nog niet eens de moeite nemen om te gaan stemmen, moeten wat mij betreft niet vertegenwoordigt worden.
Zo. Dat weten we dan ook weer...

Citaat:
Oud 15 mei 2007, 00:21   #177
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was u trouwens geen voorstander van het cordon sanitaire?
Ja. Wat heeft dat er mee te maken?

Citaat:
Oud 15 mei 2007, 00:58   #178
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Stellen dat de islam een godsdienst is die onverzoenbaar is met de Europese normen en waarden, of stellen dat het dragen van een hoofddoek een terugkeercontract impliceert kan niet. Duidelijk toch?

Als het VB dat zegt is het kot te klein, maar Verhofstadt mag dat wel zeggen dan?

Letterlijk uit het tweede Burgermanifest van Guy Verhofstadt (1992): “De vraag is of de islam wel in overeenstemming te brengen is met de liberale democratie en de vrijheid, de verdraagzaamheid, de verscheidenheid en het tegensprekelijk debat zonder dewelke geen open samenleving mogelijk is.
''Is de zaak Rushdie niet het ultieme bewijs van de onmogelijkheid van de islam zich in te passen in onze samenleving? Toont zij niet aan dat de islam in wezen een intolerante en totalitaire ideologie is, die botst met de culturele, morele en jurische voorschriften die gelden in een open en democratische samenleving?''
... "De islam is in wekelijkheid niet alleen een godsdienst maar ook een ideologie, een sociaal-politieke leer. In wezen verschilt die toestand niet van het communisme dat aan de samenleving een bepaalde morele code en een manier van leven wou opleggen."
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 06:47   #179
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Waarom?
Hierom?

Citaat:
Deze idiote peiling leert mij vooral er op dit forum vooral mensen zitten die geen boodschap hebben aan de lauwe eenheidsworst die de klassieke politieke families serveren. Het feit dat deze hoofdzakelijk op 'andere' partijen gaan stemmen is wat mij betreft ook een teken aan de wand voor de traditionele partijen, want het bewijst in feite nog maar eens dat zij het vooral moeten hebben van gewoontestemmers, die voor de rest niet bijster veel met politiek begaan zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2007, 07:06   #180
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als het VB dat zegt is het kot te klein, maar Verhofstadt mag dat wel zeggen dan?

Letterlijk uit het tweede Burgermanifest van Guy Verhofstadt (1992): “De vraag is of de islam wel in overeenstemming te brengen is met de liberale democratie en de vrijheid, de verdraagzaamheid, de verscheidenheid en het tegensprekelijk debat zonder dewelke geen open samenleving mogelijk is.
''Is de zaak Rushdie niet het ultieme bewijs van de onmogelijkheid van de islam zich in te passen in onze samenleving? Toont zij niet aan dat de islam in wezen een intolerante en totalitaire ideologie is, die botst met de culturele, morele en jurische voorschriften die gelden in een open en democratische samenleving?''
... "De islam is in wekelijkheid niet alleen een godsdienst maar ook een ideologie, een sociaal-politieke leer. In wezen verschilt die toestand niet van het communisme dat aan de samenleving een bepaalde morele code en een manier van leven wou opleggen."
Je kan idd stellen dat die stelling in de burgermanifesten vertrekt van een racistische/islamofobe gedachte.
Je zegt dat Verhofstadt dit kan zeggen en VB niet. Daarmee ben ik het niet eens. Vlaams Belang werd niet (enkel) veroordeeld omwille van één zo'n uitspraak, maar omwille van een ware waslijst. Zodoende zelfs dat de rechter het woord 'systematisch' bovenhaalde.

mvg,

Andy
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be