Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2007, 13:54   #161
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar ik spreek idd echt over ons gezin en de keuzes die we gemaakt hebben.
En wat mogen die keuzes dan wel zijn? Het enige wat substantieel iets zou uitmaken is het wegdoen van een auto om er (als ambtenaar ?) een gratis abonnement voor trein en bus in de plaats te krijgen.

Citaat:
Zie ons land de afgrond ingaan.
Of om het met uw woorden te zeggen: we zijn een modelstaat akkerdjie !
Oud 6 juni 2007, 13:59   #162
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is welvaart niet eerder subjectief?

Edit: zover ik weet - maar iemand mag gerust met concrete cijfers afkomend ie het tegendeel bewijzen - is het aandeel aan elementaire goederen (eten, elektriciteit, etc.) procentueel gedaald in de uitgaven.

Dat noem ik een welvaartstijging.
Ja hallo, als ik links doorgeef met ganser onderzoeken, mag je deze wel eens aanklikken voor je erop reageert hé.

Dan zou je niet meer zoiets onnozel schrijven als het aandeel aan energie - elektriciteit dat gedaald zou zijn in de uitgaven, terwijl het juist één van de sterkste stijgers (+28% !!!) is van de laatste 10 jaar !

Dus nogmaals, speciaal voor hardleerse niet-klikkers: http://www.observatoire-credit.be/Si...pkracht%20.pdf
Oud 6 juni 2007, 14:02   #163
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
En wat mogen die keuzes dan wel zijn? Het enige wat substantieel iets zou uitmaken is het wegdoen van een auto om er (als ambtenaar ?) een gratis abonnement voor trein en bus in de plaats te krijgen.

Dat is dan ook éxact wat we hebben gedaan. En neen, mijn moeder is geen ambtenaar. En dus ook geen gratis abonnement. Maar goed, delijnabonnement is goedkoop. Het vergt planning, maar het heeft wel wat gedaan.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 14:07   #164
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja hallo, als ik links doorgeef met ganser onderzoeken, mag je deze wel eens aanklikken voor je erop reageert hé.

Dan zou je niet meer zoiets onnozel schrijven als het aandeel aan energie - elektriciteit dat gedaald zou zijn in de uitgaven, terwijl het juist één van de sterkste stijgers (+28% !!!) is van de laatste 10 jaar !

Dus nogmaals, speciaal voor hardleerse niet-klikkers: http://www.observatoire-credit.be/Si...pkracht%20.pdf

Lol. Zover ik zie spreken ze enkel over relatieve prijsstijgingen, niet over aandelen in aankopen?
LOOOOOOOL.

Ik verwijs naar bladzijde 62 van je onderzoek.
EXACT wat ik zei.

Het aandeel voeding is gedaald van 22% naar 15%.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 6 juni 2007 om 14:11.
Oud 6 juni 2007, 14:07   #165
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is dan ook éxact wat we hebben gedaan. En neen, mijn moeder is geen ambtenaar. En dus ook geen gratis abonnement. Maar goed, delijnabonnement is goedkoop. Het vergt planning, maar het heeft wel wat gedaan.
Het vergt niet alleen planning, maar ook een grote dosis geluk. Geluk, zoals in: "Er bestaat warempel een verbinding met het openbaar vervoer zodanig dat ik quasi even snel op het werk geraak met dat vervoer, als via privé transport" en nog een hele rij andere praktische bezwaren die in de weg staan tussen droom en daad. Degenen zonder dat geluk hebben het echter dik mogen voelen: gaan werken is voor deze mensen een pak duurder geworden onder paars!
Oud 6 juni 2007, 14:12   #166
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het vergt niet alleen planning, maar ook een grote dosis geluk. Geluk, zoals in: "Er bestaat warempel een verbinding met het openbaar vervoer zodanig dat ik quasi even snel op het werk geraak met dat vervoer, als via privé transport" en nog een hele rij andere praktische bezwaren die in de weg staan tussen droom en daad. Degenen zonder dat geluk hebben het echter dik mogen voelen: gaan werken is voor deze mensen een pak duurder geworden onder paars!
Ik woon in Centrum A'pen. Dus ja, ik heb dat 'geluk'.

75% (gok ik van de vuist weg) van de mensen die in A'pen wonen, kunnen quasi alles doen met het openbaar vervoer.
Oud 6 juni 2007, 14:15   #167
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lol. Zover ik zie spreken ze enkel over relatieve prijsstijgingen, niet over aandelen in aankopen?
Grappig dat u op 10 minuten zo'n document al kan doornemen. Waarschijnlijk ziet u dus niet zover...

Zover ik zie daarentegen komt een stijging van 28% in aankoopprijs voor elek en gas, tegenover een stijging van 19% in index, overeen met een reële koopkrachtdaling en een stijging van het aandeel van elek en gas in aankopen.
Oud 6 juni 2007, 14:19   #168
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig dat u op 10 minuten zo'n document al kan doornemen. Waarschijnlijk ziet u dus niet zover...

Zover ik zie daarentegen komt een stijging van 28% in aankoopprijs voor elek en gas, tegenover een stijging van 19% in index, overeen met een reële koopkrachtdaling en een stijging van het aandeel van elek en gas in aankopen.
Dat heb ik nog niet gevonden. Kun je me zeggen op welke bladzijde ik dat kan vinden?
Wat niet wegneemt dat het feit blijft dat voeding gedaald is.

En de eerste 50 bladzijden zijn gewoon grafieken van prijsstijgingen.
Oud 6 juni 2007, 14:21   #169
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
EXACT wat ik zei.

Het aandeel voeding is gedaald van 22% naar 15%.
Als u exact wil blijven, wees dan ook eerlijk genoeg om voeding EN elektriciteit (want die twee haalde u aan) te bespreken. Als je niet gelijk kunt krijgen met argumenten, mag je natuurlijk wel foefeltruukjes proberen.

Wat voeding betreft, is het natuurlijk ook wel normaal dat die terugval er is gezien de sterke band tussen voedingsproducten en de index (allebei +18% gedurende de laatste 10 jaar). Elke reële loonsverhoging buiten de index gaat dus het aandeel van voedsel verminderen.

PS: je mag dan wel geen overmaat aan vers fruit kopen, want dat aandeel is gestegen tegenover de index; zie slide 23
Oud 6 juni 2007, 14:22   #170
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En de eerste 50 bladzijden zijn gewoon grafieken van prijsstijgingen.
je moet dat enkel zien tov de indexstijging en je hebt uw relatief aandeel al
Oud 6 juni 2007, 14:33   #171
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u exact wil blijven, wees dan ook eerlijk genoeg om voeding EN elektriciteit (want die twee haalde u aan) te bespreken. Als je niet gelijk kunt krijgen met argumenten, mag je natuurlijk wel foefeltruukjes proberen.

Wat voeding betreft, is het natuurlijk ook wel normaal dat die terugval er is gezien de sterke band tussen voedingsproducten en de index (allebei +18% gedurende de laatste 10 jaar). Elke reële loonsverhoging buiten de index gaat dus het aandeel van voedsel verminderen.

PS: je mag dan wel geen overmaat aan vers fruit kopen, want dat aandeel is gestegen tegenover de index; zie slide 23
Zoals ik al zei. Elektriciteit enzo heb ik neit gevonden.
Ik heb gezien dat die zwaarder gestegen is tov de inflatie. Ja. Dus ergens kan ik wel vermoeden dat het in aandeel is gestegen. Dat klopt. Desalniettemin. Ik heb een aparte pagina waar het aandeel van voedsel wordt besproken. Geen van energieproducten. Klopt dat?

Conclusie. Voedsel is gedaald, energie gestegen als onderdeel van de uitgaven? Zit ik zo goed?

Nu, de volgende vraag. Welke invloed kan paars hebben op energie? Is er geen globale stijging van de energieprijzen?
Oud 6 juni 2007, 15:02   #172
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nu, de volgende vraag. Welke invloed kan paars hebben op energie? Is er geen globale stijging van de energieprijzen?
Inderdaad: paars kan daar niets aan doen. De liberalisering van de energiemarkt, de talloze accijnzen en taksen, het verwijderen van prijsstijgingen van benzine en diesel uit de index, het gefoefel in gemengde intercommunales, de pax electrica, de koppeling van aardgasprijzen en stookolieprijzen, de quota voor "groene energie", etc. etc. zijn allemaal zaken waar de politiek niet in tussenkomt. Zeker niet de voorbije 8 jaar tenminste.
Oud 6 juni 2007, 16:14   #173
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Engel als in Engels?
http://en.wikipedia.org/wiki/Engel's_law
Oud 6 juni 2007, 16:16   #174
Percalion

Standaard

Citaat:

Wat ik wel merkwaardig vind, want blijkens de cijfers waar ik over beschik zijn de prijzen voor (huishoud-) elektriciteit gedaald of minstens gelijk gebleven sinds de liberalisering van de energiemarkt.

En mijn cijfers komen van de VREG, en dat is toch dé instantie die zich met zulke dingen bezighoudt.
Oud 6 juni 2007, 16:22   #175
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat ik wel merkwaardig vind, want blijkens de cijfers waar ik over beschik zijn de prijzen voor (huishoud-) elektriciteit gedaald of minstens gelijk gebleven sinds de liberalisering van de energiemarkt.

En mijn cijfers komen van de VREG, en dat is toch dé instantie die zich met zulke dingen bezighoudt.
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...theek/1.134812
ze zeiden hier ook van niet...
je moet wel toegeven dat de "liberalisering" van de energie markt een groot woord is. Zeggen ze trouwens ook in die reportage. D
ie is natuurlijk een beetje overdreven maar anders was het geen tv natuurlijk.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 16:45   #176
Percalion

Standaard

Oké, deze grafiek loopt 'maar' tot in 2006 maar toch...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  energie.JPG‎
Bekeken: 61
Grootte:  40,8 KB
ID: 21678  

Oud 6 juni 2007, 16:45   #177
Percalion

Standaard

Vergelijk vooral Wallonië met de andere. In Wallonië wordt de elektriciteitsmarkt voor huishoudens pas geliberaliseerd op één juli.
Oud 6 juni 2007, 16:48   #178
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk vooral Wallonië met de andere. In Wallonië wordt de elektriciteitsmarkt voor huishoudens pas geliberaliseerd op één juli.
Heb je het filmpke bekeken? Daar stellen ze officiële statistieken ook een beetje in vraag dusja...
Trouwens je kan toch niet ontkennen dat de liberalisering van de energiemarkt zo opvallend is he... Ik hoor toch nog veel electrabel hoor...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 17:21   #179
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah,die.
Kende ik al, maar niet onder die naam.

Alweer iets bijgeleerd. ^^
Oud 7 juni 2007, 07:13   #180
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Elektriciteit is inderdaad niet gestegen. Aardgas daarentegen +46% astemblief... niet omdat aardgas zoveel schaarser is geworden, maar de prijs is (door een politieke beslissing) gekoppeld aan de prijs van petroleum.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be