![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: Voor welk van de twee grote mannen in de SU zou jij partij gekozen hebben? | |||
Stalin |
![]() ![]() ![]() |
9 | 31,03% |
Trotski |
![]() ![]() ![]() |
20 | 68,97% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je politiek activist was en het leninisme verdedigde, dan zou het niet meegevallen zijn. Maar globaal genomen was de publieke ruimte in de stalinistische periode niet echt gepolitiseerd. Stalin was juist tegenstander van arbeidersraden ed., civiele ruimte moest in dienst staan van de politieke sfeer. Dus voor de meesten was er een materiële verbetering van hun bestaan tegenover het tsaristische rijk, maar waren zij niet basismilitanten van Stalin. Het aantal partijleden onder Stalin was bijzonder laag, enorm laag. Dat itt. bv. nazi-Duitsland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Schepen
|
![]() allee, volgens uw eigen cijfers waren er dus 2 miljoen 'oude onderdrukkers' in de SU die onschadelijk moesten worden gemaakt...
gelukkig kom jij nooit aan de macht (het valt me trouwens op dat dit soort stellingen nog door kp'ers wordt verdedigd? ik dacht dat die club sinds de intrede van JD helemaal op het miezerige frankfurter schule spoor was geraakt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Welke partijstellingen? Ik verdedig alleen recent historisch onderzoek. Ik ben zelfs geen voorstander van het bolsjewistisch systeem ... Wat is er mis met de FS? Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 juni 2007 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
![]() Ik dacht dat het marxisme net het systeem de schuld gaf van extreme rijkdom en armoede en niet verviel in morele beschouwingen. In hoeverre zijn die 'onderdrukkers' dan aansprakelijk en in hoeverre werkten zij tegen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Alles hangt af van de vorm van de strijd. De Russische standenmaatschappij was verschillend van moderne klassenmaatschappijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#167 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() vergeet natuurlijk niet om allemaal eens http://clogic.eserver.org/2005/furr.html (Stalin and the Struggle for Democratic Reform) te lezen, voornamelijk gebaseerd op werk van Russische historici met toegang tot de Soviet-archieven
Laatst gewijzigd door tony p : 7 juni 2007 om 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat gezegd zijnde lijkt het me dat sommigen hier nogal een rozig beeld hebben van de dictatuur van het proletariaat. Klassevijanden moeten bestreden worden "by any means necessary" (om nog eens mijn favoriete niet-communist te citeren). Als het nodig is moeten ze ook fysiek uitgeschakeld worden. Er wordt hier een aantal keren verwezen naar studies die gedaan zijn na het openstellen van de Sovjet-archieven. Voor wie een synthese van al die studies een een degelijke kritiek op de propaganda van Conquest en co. wil lezen blijft Een andere kijk op Stalin nog steeds het beste startpunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gaat u me zeggen dat alle Esperantisten klassenvijanden waren? Die werden namelijk massaal vervolgd omdat ze Esperanto spraken. Geef me overigens eens een concrete niet-dubbelzinnige definitie van klassenvijand, want anders ga ik toch passen voor uw Dictatuur... Ik kan wel allerhande definities bedenken waardoor gij ook onder die noemer zult vallen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu ik een andere kijk op Stalin aan het lezen ben twijfel ik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb al meer mensen tegen dat boek horen fulmineren dan dat er ooit exemplaren van verkocht of gelezen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er ligt een exemplaar in mijn lokale bib. Nu wees gerust ik zal het niet verder vertellen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
|
![]() Enkele jaren geleden gekocht op een rommelmarkt voor 1 euro.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Burger
|
![]() Als ik dan al moest kiezen, Trotsky.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Parlementslid
|
![]() *reactie op een post veel te lang geleden
Laatst gewijzigd door FallenByTheHand : 24 juli 2008 om 18:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Minister
|
![]() Spijker op de kop zou ik zeggen.
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |