![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In veel gevallen doet de private sector het veel beter, en dit hoeft niet in te houden dat er geen wettelijke voorwaarden kunnen worden opgelegd aan dergelijke ondernemingen. Feit is dat de meeste overheidsbedrijven logge en klantonvriendelijke instellingen zijn die zich maar nauwelijks laten omvormen. Om de NMBS bijvoorbeeld echt renderend te laten maken, zou men 't grootste deel van het personeel moeten afdanken. De reden is eenvoudig: men is er door en door behept met een "staatsondernemingsmentaliteit" en dat houdt iedere optimalisatie gewoon tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
renderen en goede dienstverlening zijn geen synoniemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kon er niet naar hartelust gestaakt worden. Moest ieder personeelslid renderen. Het zou: Kunnen zijn dat er bepaalde diensten niet meer aangeboden worden, mij maakt het niet uit, de trein moet gewoon het traject van punt A naar punt B afleggen. Je kan net als onlangs beslist is voor de luchtvaart bepaalde verplichtingen opleggen aan privé firma's. Kunnen zijn dat er mensen moeten afvloeien, gewoon omdat ze niet nodig zijn, de NMBS dient nog altijd om personen en goederen te vervoeren, niet om mensen tewerk te stellen.
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, er loopt heel veel personeel rond bij de NMBS dat geen enkele meerwaarde biedt. Laat je dat maar eens gezegd zijn door iemand die heel goed weet hoe de NMBS van binnen en buiten eigenlijk draait. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de grootste onzin ooit gelezen!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dogmatische stelling die volledig wordt tegengesproken door de praktijk. Een niet-renderende dienst houdt ook in dat er ofwel geen vraag naar is, ofwel dat de uitgevoerde strategie fout loopt. Iedere private onderneming zal zich dan vragen stellen en haar strategie aanpassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat de NMBS de jarenlange wafelijzerpolitiek met zich meesleurt, een klein voorbeeldje: In Hasselt worden de goederentreinen gevormd, dit wordt op 3 shiften gedaan, bij de vorming hoort natuurlijk ook de wagenkeuring (de wagen, de wielen, de koppeling, de remmen worden nauwgezet gecontroleerd). 'nachts worden in Hasselt gemiddeld 10 treinen gevormd, hiervoor is 5 man personeel nodig. In Wallonië, worden 's nachts welgeteld 1, soms 2 treinen gevormd, met hetzelfde personeel. Wel wat bij de "staat" kan, zou in de privé niet waar zijn.
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, ik heb dan wel de keuze om mijn kar met inkopen te laten staan, ik heb dit trouwens al ooit gedaan. Bij de Post hebben ze een monopolipositie, waardoor je gewoon geen keuze hebt.
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot de vakbond opdaagd. Al de kantoorsluitingen zijn het gevolg van onrendabele kantoren, soms heb je een pakje sneller zelf terplaatse gebracht of met een privéfirma (en dan ook nog beterkoop).
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Enkele keren per jaar moet ik meerdere pakjes naar het buitenland versturen. Dit doe ik al lang met de Nederlandse post en daar heb ik zo mijn redenen voor: veel betere klantenservice, geringere kostprijs, mogelijkheid om via internet de behandeling van de pakjes te volgen, registratie van gewone pakjes... Bij de Belgische post is dat laatste wel mogelijk, maar dan moet je je pakje aangetekend versturen. Heel wat duurder dus!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
|
![]() jij bent er ook zo éentje dat het liefst het ambtenarenkorps beperkt tot het uiterste minimum? Of nog erger, gewoonweg de Staat beperkt tot het uiterste minimum?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
In 1985 heb ik in China het begin van de overschakeling staat --->privé meegemaakt. Naast de grote officiële naamloze winkels en eethuizen met lusteloos onbeleefd personeel ontstonden allerlei privémarktjes en restaurantjes waar ijverige boeren hun eerst waren van eigen landbouwuitbating mochten aan de man brengen, vriendelijk en efficiënt. In Bulgarije heb ik hetzelfde gezien tijdens en na het communistisch regime. Men kan er niet naast kijken: lusteloze onvriendelijke staatsbedienden veranderen al vlug in efficiënt en vriendelijk personeel. Ik kende in Antwerpen Chinese studenten. Wat hun eerst opviel: 'shop assistents are very friendly!' Ik gaf hen de voor de handliggende uitleg: als ze niet vriendelijk zijn komt niemand nog naar de winkel. Laatst gewijzigd door luc broes : 28 juli 2007 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen 28% Gevolg: Wallonië heeft dubbel zoveel werklozen en kan maar overleven met jaarlijks meer dan 10 miljard euro uit Vlaanderen. Ik ben er nogal eentje hé! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
En u bent mij idd nogal éentje ![]() |
|
![]() |
![]() |