Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2007, 16:26   #161
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Zyp,

Ik ga niet je hele posting opnieuw behandelen, omdat we beiden zo goed als uitgepraat zijn. Er komen in onze gedachtenwisseling nog weinig nieuwe argumenten bij, en het wordt zo'n herkauwd gedoe - bovendien herken ik me weinig in de wijze waarop je mijn argumenten interpreteert. Kennelijk valt het je inderdaad onmogelijk om in het vel van de gelovige te kruipen. Niettemin toch bedankt om het tenminste te hebben geprobeerd.

Nog één kleine opmerking: de wetenschap heeft hard moeten vechten tegen het geloof om haar domein af te bakenen, dat vroeger door het geloof werd gemonopoliseerd. Maar nu dreigen we de andere kant op te gaan, waarbij men de wetenschap domeinen gaat toekennen waarmee ze hoegenaamd niets kan aanvangen. Wetenschappers zélf zijn vaak de eersten om ons daarop te wijzen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 16:32   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat soort ervaringen vind je meestal bij Aziatische goeroes en andere adepten van Karma en meditatiefanaten. Ik weet niet van wie dit verhaal komt, maar ik geloof wel dat hij die dit beschrijft toch minstens wat moet gesnoven hebben zoniet dagen gevasten.
Geloof jij dat je dit kan linken met christelijke religie ?
Neen, dit is geschreven door een westerling en ervaren in het Westen. Ik vermoed dat u een vooringenomen mening heeft op dit punt. Een mystieke ervaring hoeft niet altijd te maken te hebben met een of andere godsdienst. De fundamentele perceptie die vaak terugkomt bij zo'n ervaring is een allesoverstijgend gevoelen van het 'één zijn met het al' en een 'gevoel van gelukzaligheid'. Het kan als achtergrond een godsdienst hebben omdat zulke ervaring dan waarschijnlijk door de betrokkene gelinkt wordt met de religieuze omgeving waarin hij/zij is opgevoed, maar dat is zeker niet een vereiste voor een mystieke ervaring.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2007 om 16:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 16:51   #163
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, dit is geschreven door een westerling en ervaren in het Westen. Ik vermoed dat u een vooringenomen mening heeft op dit punt. Een mystieke ervaring hoeft niet altijd te maken te hebben met een of andere godsdienst. De fundamentele perceptie die vaak terugkomt bij zo'n ervaring is een allesoverstijgend gevoelen van het 'één zijn met het al' en een 'gevoel van gelukzaligheid'. Het kan als achtergrond een godsdienst hebben omdat zulke ervaring dan waarschijnlijk door de betrokkene gelinkt wordt met de religieuze omgeving waarin hij/zij is opgevoed, maar dat is zeker niet een vereiste voor een mystieke ervaring.
Ik ben verre van vooringenomen want ik gun ieder zijn dingetje. Maar zoals je zelf schrijft sluit dus het ene het andere niet uit.

Ikzelf heb mijn illusies verloren de dag dat men me vertelde dat de vogeltjes niet zongen omdat ze blij en gelukkig waren maar omdat ze hun territorium ermee afbakenden.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 7 augustus 2007 om 16:52.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 16:55   #164
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wat ik onder een mystieke ervaring versta.
epileptische aanval!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 16:58   #165
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Ik denk aan het "meme" concept dat hij in The Selfish Gene heeft ontwikkeld.
Ja maar het 'meme concept' is hypothetisch of laat zich toch moeilijk afbakenen.
Oud 7 augustus 2007, 17:28   #166
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben verre van vooringenomen want ik gun ieder zijn dingetje. Maar zoals je zelf schrijft sluit dus het ene het andere niet uit.

Ikzelf heb mijn illusies verloren de dag dat men me vertelde dat de vogeltjes niet zongen omdat ze blij en gelukkig waren maar omdat ze hun territorium ermee afbakenden.
Misschien kan ik u een stuk van uw illusies terugbezorgen. Immers, het is absoluut niet uitgesloten dat ze, wanneer ze door fluiten hun territorium zouden afbakenen, dat ze dan terzelfdertijd gelukkig zijn.
Oud 8 augustus 2007, 07:39   #167
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zyp,

Ik ga niet je hele posting opnieuw behandelen, omdat we beiden zo goed als uitgepraat zijn. Er komen in onze gedachtenwisseling nog weinig nieuwe argumenten bij, en het wordt zo'n herkauwd gedoe - bovendien herken ik me weinig in de wijze waarop je mijn argumenten interpreteert. Kennelijk valt het je inderdaad onmogelijk om in het vel van de gelovige te kruipen. Niettemin toch bedankt om het tenminste te hebben geprobeerd.

Nog één kleine opmerking: de wetenschap heeft hard moeten vechten tegen het geloof om haar domein af te bakenen, dat vroeger door het geloof werd gemonopoliseerd. Maar nu dreigen we de andere kant op te gaan, waarbij men de wetenschap domeinen gaat toekennen waarmee ze hoegenaamd niets kan aanvangen. Wetenschappers zélf zijn vaak de eersten om ons daarop te wijzen.
Idd, er zijn gebieden, waar wetenschap niets te zoeken heeft. Waar de wetenschap eigenlijk niets of niet veel kan uitrichten. Het geloof is zeer waarschijnlijk zulk domein. Nu zal je zeggen, verdorie, zie je wel, met wetenschap kan je geloof niet bewijzen, hij zegt het zelf. Ja, maar tot tegenstelling van menig gelovige, durf ik conclusies te trekken uit het feit dat god niet te bewijzen is.

Godsdient is een soort wetenschap... wetenschap die echter niet gebaseerd is op natuurwetten, maar op wetten en regels die de mens zelf heeft uitgevonden. Op zich niets mis mee, maar de wereld draait niet op uitgevonden logica. De realistische, werkelijke wereld draait nu eenmaal op natuurwwetten.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 08:11   #168
schaveiger
Minister-President

Standaard Ban de Koran !

Om efkes terug te komen op de threath, hoe lang zal Geert Wilders het uithouden zonder een fatwah boven zijn hoofd of gekeeld te worden door een of andere "krijger" van Allah ?
Oud 8 augustus 2007, 08:15   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Om efkes terug te komen op de threath, hoe lang zal Geert Wilders het uithouden zonder een fatwah boven zijn hoofd of gekeeld te worden door een of andere "krijger" van Allah ?
Geert Wilders heeft op sommige vlakken gelijk. Maar vanmorgen hoorde ik inderdaad op de Nederlandse radio -Ned 1- dat Wilders voorstelt om het bezit (ook het bezit thuis dus) van de koran strafbaar te stellen omdat het een boek is dat tot haat aanzet.

Vraag: is dat toch niet wat drastisch vanwege Wilders?

Immers, thuis leest men toch wat men wilt. Wilders zou dat moeten weten als 'liberaal'.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2007 om 08:20.
Oud 8 augustus 2007, 08:27   #170
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geert Wilders heeft op sommige vlakken gelijk. Maar vanmorgen hoorde ik inderdaad op de Nederlandse radio -Ned 1- dat Wilders voorstelt om het bezit (ook het bezit thuis dus) van de koran strafbaar te stellen omdat het een boek is dat tot haat aanzet.

Vraag: is dat toch niet wat drastisch vanwege Wilders?

Immers, thuis leest men toch wat men wilt.
Was het verbod van het in huis hebben van "Mein Kampf" dan ook niet te drastisch ?

De vergelijking tussen nazisme en islamisme is intussen al genoeg aangetoond en bewezen in de feiten.
Oud 8 augustus 2007, 08:31   #171
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Was het verbod van het in huis hebben van "Mein Kampf" dan ook niet te drastisch ?

De vergelijking tussen nazisme en islamisme is intussen al genoeg aangetoond en bewezen in de feiten.
Zeker weten. Dat neemt niet weg dat ik Mein Kampf thuis heb liggen. Uitgave 1936. Het hoeft toch niet te betekenen dat, omdat men een artikel of boek leest, dat men daarom met alles wat erin staat moet akkoord gaan. Wilders overdrijft hier. Of hij zoekt de publiciteit. Vooral dat laatste zou wel eens kunnen.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2007 om 08:32.
Oud 8 augustus 2007, 08:40   #172
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeker weten. Dat neemt niet weg dat ik Mein Kampf thuis heb liggen. Uitgave 1936. Het hoeft toch niet te betekenen dat, omdat men een artikel of boek leest, dat men daarom met alles wat erin staat moet akkoord gaan. Wilders overdrijft hier. Of hij zoekt de publiciteit. Vooral dat laatste zou wel eens kunnen.
Ja, het is zoals de Europese Raad die kinderen slaan wil verbieden. Wat wil zeggen voor hen dat indien je als kind een pak voor de broek kreeg je later aggresief zou zijn.

Dat over die publiciteit heb je wel gelijk maar je kan toch niet verwachten dat het uit de mond van een dominee zou komen niet ?
Oud 8 augustus 2007, 08:50   #173
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het is zoals de Europese Raad die kinderen slaan wil verbieden. Wat wil zeggen voor hen dat indien je als kind een pak voor de broek kreeg je later aggresief zou zijn.

Dat over die publiciteit heb je wel gelijk maar je kan toch niet verwachten dat het uit de mond van een dominee zou komen niet ?

Inderdaad. Een pak voor de broek moet kunnen indien het kind zich echt grof gedraagt. Nu moeten ze ' nannie's ' inhuren omdat de ouders hun piepjonge kinderen niet meer onder controle krijgen.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2007 om 08:52.
Oud 8 augustus 2007, 09:03   #174
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

De klets op de poep blijkt agressiviteit aan te kweken?

http://www.pmw.org.il/asx/pmw_duraclip2006.asx

Al-Dura Calls Children to Follow him to Paradise - Clip [June 28 -29, 2006]

Through a child actor, this music video portrays the delightful Paradise of Muhammad Al-Dura, whose death in a crossfire was broadcast on TV. He is portrayed flying a kite, frolicking on the beach and even at an amusement park. The clip opens with the invitation to other children from Al-Dura: "I am waving to you not in parting, but to say 'follow me'."

The clip opens with the following invitation from Al-Dura displayed on the full screen: "I am waving to you, not in parting, but to say, follow me...- Muhammad Al-Dura"

Narrator: "How sweet is the fragrance of the shahids [people who have died for Allah]. How sweet is the fragrance of the earth. Tts thirst quenched by the gush of blood flowing from the youthful body. How sweet is the fragrance of the earth."

Vocalist: "The boy cried, 'O father, 'til we meet, O father, 'til we meet, 'til we meet, father, 'til we meet. I will go with no fear and without crying. How sweet is the fragrance of the shahids. I will go, father, to my place in heaven. How sweet is the fragrance of the shahids. O father, 'til we meet, O father, 'til we meet."
?[PATV 2000-2003, and PATV June 28-29, 2006]
http://www.pmw.org.il/tv%20part1.html

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 8 augustus 2007 om 09:04.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 09:11   #175
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De klets op de poep blijkt agressiviteit aan te kweken?

http://www.pmw.org.il/asx/pmw_duraclip2006.asx

Al-Dura Calls Children to Follow him to Paradise - Clip [June 28 -29, 2006]

Through a child actor, this music video portrays the delightful Paradise of Muhammad Al-Dura, whose death in a crossfire was broadcast on TV. He is portrayed flying a kite, frolicking on the beach and even at an amusement park. The clip opens with the invitation to other children from Al-Dura: "I am waving to you not in parting, but to say 'follow me'."

The clip opens with the following invitation from Al-Dura displayed on the full screen: "I am waving to you, not in parting, but to say, follow me...- Muhammad Al-Dura"

Narrator: "How sweet is the fragrance of the shahids [people who have died for Allah]. How sweet is the fragrance of the earth. Tts thirst quenched by the gush of blood flowing from the youthful body. How sweet is the fragrance of the earth."

Vocalist: "The boy cried, 'O father, 'til we meet, O father, 'til we meet, 'til we meet, father, 'til we meet. I will go with no fear and without crying. How sweet is the fragrance of the shahids. I will go, father, to my place in heaven. How sweet is the fragrance of the shahids. O father, 'til we meet, O father, 'til we meet."
?[PATV 2000-2003, and PATV June 28-29, 2006]
http://www.pmw.org.il/tv%20part1.html

Goed, maar wat wilt u nu daarmee echt zeggen?
Oud 8 augustus 2007, 10:25   #176
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Goed, maar wat wilt u nu daarmee echt zeggen?
Misschien dat we hier vervolgt kunnen worden door een simpele klets op de billen van een kind en ginds kunnen ze ongestraft kinderen aanzetten tot moord en zelfmoord.
Hoeveel krediet moeten we nog geven aan die zgn kinder- en mensenrechten organisaties ?
Oud 8 augustus 2007, 10:33   #177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien dat we hier vervolgt kunnen worden door een simpele klets op de billen van een kind en ginds kunnen ze ongestraft kinderen aanzetten tot moord en zelfmoord.
Hoeveel krediet moeten we nog geven aan die zgn kinder- en mensenrechten organisaties ?
Van de andere kant begrijp ik hun redenering wel. Zij gaan ervan uit dat geweld gebruiken om problemen op te lossen niet het juiste middel is. En dat is ook zo. Maar het is niet omdat een kind een paar kletsen krijgt, dat het later een geweldenaar gaat worden. Kletsen geven moet natuurlijk uitzonderlijk gebeuren, dat speekt vanzelf. En helpt praten ook, maar helaas, niet bij alle kinderen altijd.

Wie zei ook alweer: een kind moet honger geleden hebben en slaag gekregen hebben. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens, maar de verscholen les in deze uitspraak zou kunnen zijn: een kind moet niet onmiddellijk alles krijgen wat het wenst. Kinderen moeten leren (zoals peuters) hun onmiddellijke behoeftes uit te stellen. En dit is vaak allesbehalve zo met de verwende kinderen van de laatste decennia.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2007 om 10:34.
Oud 11 augustus 2007, 23:02   #178
DeMarokkaan
Banneling

DeMarokkaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Moslim Raad nodigt Wilders uit voor 'constructieve dialoog'

RIJSWIJK - De Nederlandse Moslim Raad heeft Geert Wilders en diens partij PVV uitgenodigd voor een "constructieve dialoog" om de polarisatie en gevoelens van angst in de Nederlandse samenleving te bestrijden.

De raad begrijpt de zorgen van Wilders en de vele Nederlanders die op zijn partij hebben gestemd, maar meent dat de PVV-leider de Koran niet de schuld kan geven van gewelddadige acties van individuen of groepen.

Met de uitnodiging reageert de raad op het pleidooi van de PVV-leider voor een verbod van de Koran. Het samenwerkingsorgaan van moslimorganisaties van diverse pluimage heeft Wilders in het verleden vaker voor een gesprek uitgenodigd, maar de PVV-leider is daar nooit op ingegaan.

www.nu.nl
DeMarokkaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 09:42   #179
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colargo Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=KUdReNqhic0

Videos of smiling suicide bombers and insurgent attacks have become as important a weapon as explosives in Al Qaeda's global jihad against the West. The jihadis have seized on the power of the internet and their message cannot be silenced. But who actually watches these videos and what effect are they having on young people in the Muslim world? And - for that matter - on their enemies in West?
Djihad kan de grote strijd zijn en de kleine strijd.

*De kleine strijd is de strijd voor de verspreiding van de islam door middel van het zwaard, door middel van geweld. Deze wordt gerechtvaardigd door de koran.

Koran: 61,4.
Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.

De kleine djihad werd vroeger verricht door de overheid. Zo werd in onze streken de djihad van Abdel El Rahman gestopt door Karel Martel in Poitiers in 732 en de Ottomaanse Djihad werd gestopt voor Wenen in 1683. In onze tijd hebben de islamitische overheden van de islamitische staten -om verschillende redenen- de djihad gestaakt. Vandaar dat individuen de kleine djihad nu overnemen omdat, volgens hen, de politieke overheid in gebreke blijft. Vooral de fundamentalisten huldigen dit standpunt.

*Er is ook de grote djihad. Dat is de innerlijke strijd, de strijd dus om een goede islamiet te worden. De dagdagelijkse strijd van de gelovige met zichzelf.

Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2007 om 09:55.
Oud 12 augustus 2007, 11:15   #180
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe lang zal Geert Wilders het uithouden als hij geen media-aandacht krijgt?
Hij hoopt vurig op die fatwah.
Hoelang voor hij alleen in een hoekje zit te treuren als die er niet komt??
wie sprak er over "aandachtshoer"??

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 augustus 2007 om 11:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be