Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2007, 18:53   #161
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
In Dubai word nu ook vanalles uit de grond gestampt, gaan daar ook veel mensen dood?
Inderdaad, daar zijn al honderden slaven vermoord.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 20:36   #162
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad, daar zijn al honderden slaven vermoord.
Maar vind jij dat een goede zaak, als er miljoenen mensen, compleet onschuldige medeburgers, worden vermoord als jij daardoor in een 'wereldrijk' komt te leven, en hoe vind je het als jij opeens bij de uitverkorenen hoort? Kan iemand die bewust hoopjes mensen over de klink jaagt überhaubt een groot man zijn? Het met Lenin en/of Marx eens zijn, daar kan ik inkomen, maar de tijd van Stalin terugwillen...
Oud 11 augustus 2007, 01:08   #163
ggolsteyn
Schepen

Standaard De klink zit aan de deur.

Citaat:
Maar vind jij dat een goede zaak, als er miljoenen mensen, compleet onschuldige medeburgers, worden vermoord als jij daardoor in een 'wereldrijk' komt te leven, en hoe vind je het als jij opeens bij de uitverkorenen hoort? Kan iemand die bewust hoopjes mensen over de klink jaagt überhaubt een groot man zijn? Het met Lenin en/of Marx eens zijn, daar kan ik inkomen, maar de tijd van Stalin terugwillen...
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iemand over de klink jagen is niet zo pijnlijk, over de kling een beetje pijnlijker.

Groetjes,
Gerard Golsteyn.
ggolsteyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 01:17   #164
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
http://www.reuters.com/article/world...59010520070725

Oei! Wat nu?

En: zijn hedendaagse Russische jongeren beter geïnformeerd over de Sovjet-Unie en Stalin dan Westerse jongeren? Of is het net andersom? Moeilijke kwestie.
Russen zijn duidelijk beter geïnformeerd.
Oud 11 augustus 2007, 01:24   #165
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zowat elke communist met hersenen zal Stalin boven Trosky verkiezen.
Ik verkies geen enkel van de twee ... omdat ik marxist ben.
Oud 11 augustus 2007, 06:49   #166
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Russen zijn duidelijk beter geïnformeerd.
Nu of vroeger?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 08:37   #167
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
*zucht*

Er is geen land in de wereld waar neonazi's meer in opmars zijn dan Rusland en er is geen land in de wereld dat meer onder de nazi's te lijden heeft gehad.
Vaak gaan de twee, communisme en nazisme, nog hand in hand ook in het nationaal-bolsjevisme:

Citaat:
Jouw polleke bevestigd dus gewoon dat Russen ofwel erg vergeetachtig ofwel erg sadomasochistisch ingesteld zijn.
De Russen zijn een autoritair bestuur gewoon geraakt, het zit in hun bloed. Eerst de Mongolen, dan de tsaren, dan de Sovjets en nu Poetin. Er is niets veranderd in al die jaren.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 09:15   #168
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste is het niet zo dat alle slachtoffers onschuldig waren, veel hadden inderdaad obstructie gepleegd, wilden het regime omverwerpen of hadden samengewerkt met de nazi's. Sommige aantijgingen waren verzonnen, maar zeker niet allemaal.
Ten tweede, zo vinden veel Russen, "geen honing zonder steken", met andere woorden ze weten heel goed dat er veel zaken verkeerd liepen, maar zien dat als een onvermijdelijk gevolg van de reusachtige transformatie waarin de Sovjet-Unie zich toen bevond. Op dezelfde manier wordt Putin nu ook veel krediet gegeven, hij zet Rusland terug op het juiste spoor en kan zich erg veel permitteren.
Ten derde zijn Russen over het algemeen gezagsgetrouwer dan in het Westen, kritiek op de leider wordt dikwijls gelijkgesteld met kritiek op het land en de cultuur, ZEKER als die kritiek uit het Westen komt. Alleen als ze er echt een extreem zootje van maken zoals Yeltsin of Gorbatchov verspelen ze hun krediet. Maar in Rusland is nog nooit iemand moeten aftreden wegens een of ander schandaaltje zoals in het Westen (Monica Lewinsky zou in Rusland zelfs een extra reden voor populariteit zijn, en ook corruptie vallen ze niet over, ze weten zowiezo dat er corruptie is), en dat geldt ook op lagere niveaus, bijvoorbeeld bedrijfsleiders en lokale bestuurders kunnen zich veel meer permitteren dn in het Westen.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 augustus 2007 om 09:17.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 09:36   #169
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ten eerste is het niet zo dat alle slachtoffers onschuldig waren, veel hadden inderdaad obstructie gepleegd, wilden het regime omverwerpen of hadden samengewerkt met de nazi's. Sommige aantijgingen waren verzonnen, maar zeker niet allemaal.
Ten tweede, zo vinden veel Russen, "geen honing zonder steken", met andere woorden ze weten heel goed dat er veel zaken verkeerd liepen, maar zien dat als een onvermijdelijk gevolg van de reusachtige transformatie waarin de Sovjet-Unie zich toen bevond. Op dezelfde manier wordt Putin nu ook veel krediet gegeven, hij zet Rusland terug op het juiste spoor en kan zich erg veel permitteren.
Ten derde zijn Russen over het algemeen gezagsgetrouwer dan in het Westen, kritiek op de leider wordt dikwijls gelijkgesteld met kritiek op het land en de cultuur, ZEKER als die kritiek uit het Westen komt. Alleen als ze er echt een extreem zootje van maken zoals Yeltsin of Gorbatchov verspelen ze hun krediet. Maar in Rusland is nog nooit iemand moeten aftreden wegens een of ander schandaaltje zoals in het Westen (Monica Lewinsky zou in Rusland zelfs een extra reden voor populariteit zijn, en ook corruptie vallen ze niet over, ze weten zowiezo dat er corruptie is), en dat geldt ook op lagere niveaus, bijvoorbeeld bedrijfsleiders en lokale bestuurders kunnen zich veel meer permitteren dn in het Westen.
Dat kan ik volledig onderschrijven. De nationalistische fierheid van de Rus zal men nooit onderschatten. De Rus is doorgaans fier over zijn grote tsaren en tsarina's, over Stalin, en over Putin, op voorwaarde dat zij iets groots gedaan hebben voor hun moederland.

Een kleine anecdote. In april vertelde een lid van de Vorstand van een grote Duitse firma mij fier dat zij op 8 mei een lang verwachte afspraak hadden met Russische zakenmensen in Berlijn. Even denken. Duitsers? 8 mei? In Berlijn? De afspraak is natuurlijk niet doorgegaan, en ik vrees dat mijn Duitse vriendn nog altijd niet de symboliek van het tijdstip en plaats inzien.
Oud 11 augustus 2007, 09:47   #170
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo kan men natuurlijk alles pruimen... Zeker in de pruimentijd...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 10:26   #171
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Dat kan ik volledig onderschrijven. De nationalistische fierheid van de Rus zal men nooit onderschatten. De Rus is doorgaans fier over zijn grote tsaren en tsarina's, over Stalin, en over Putin, op voorwaarde dat zij iets groots gedaan hebben voor hun moederland.

Een kleine anecdote. In april vertelde een lid van de Vorstand van een grote Duitse firma mij fier dat zij op 8 mei een lang verwachte afspraak hadden met Russische zakenmensen in Berlijn. Even denken. Duitsers? 8 mei? In Berlijn? De afspraak is natuurlijk niet doorgegaan, en ik vrees dat mijn Duitse vriendn nog altijd niet de symboliek van het tijdstip en plaats inzien.
Inderdaad, voor zulke symbolische zaken zijn ze enorm gevoelig.
Veel Russen hebben wel kritiek op Putin en Stalin, en beklagen zich over de algemene gang van zaken in het land, maar zullen het niet aanvaarden dat een buitenlander zich daarover uitspreekt. Dat was ten tijde van de Sovjet-Unie zo en nu ook. Wat G. W. Bush doet, eerst anti-Russische regimes in buurlanden steunen, raketten plaatsen, en dan een beetje kritiek geven op de staat van de mensenrechten in Rusland, maakt geen enkele indruk in Rusland, nu kan Putin zonder problemen door het Westen gefinancierde NGO's uitschakelen.(die in Oekraïne, Joegoslavië en Georgië een grote rol speelden bij de omverwerping van de vorige regimes, vooral de NGO's gefinancierd door Soros, niet echt het beste maatje van Bush, maar in de voormalige Sovjet-Unie trekken ze aan hetzelfde zeel)

Laatst gewijzigd door tomm : 11 augustus 2007 om 10:55.
Oud 11 augustus 2007, 10:33   #172
Bovenbuur

Standaard

Vandaag hier in de krant: Volgens Putin moeten de Russen vooral trots zijn op hun land, Stalin was de grootste leider ooit en de twintig miljoen doden waren een noodzakelijk kwaad. Volgens mij mag ik dit lezen als "ik ga binnenkort ook 20.000.000 mensen vermoorden". Is Putin dan ook een groot leider?
Oud 11 augustus 2007, 10:39   #173
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag hier in de krant: Volgens Putin moeten de Russen vooral trots zijn op hun land, Stalin was de grootste leider ooit en de twintig miljoen doden waren een noodzakelijk kwaad. Volgens mij mag ik dit lezen als "ik ga binnenkort ook 20.000.000 mensen vermoorden". Is Putin dan ook een groot leider?
Ik denk dat hij het over de 20 miljoen slachtoffers van de tweede wereldoorlog had...
Oud 11 augustus 2007, 10:40   #174
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zo kan men natuurlijk alles pruimen... Zeker in de pruimentijd...
Wilt ge u alstublieft van commentaar onthouden? Het is bijzonder storend.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 11:09   #175
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, voor zulke symbolische zaken zijn ze enorm gevoelig.
Veel Russen hebben wel kritiek op Putin en Stalin, en beklagen zich over de algemene gang van zaken in het land, maar zullen het niet aanvaarden dat een buitenlander zich daarover uitspreekt. Dat was ten tijde van de Sovjet-Unie zo en nu ook. Wat G. W. Bush doet, eerst anti-Russische regimes in buurlanden steunen, raketten plaatsen, en dan een beetje kritiek geven op de staat van de mensenrechten in Rusland, maakt geen enkele indruk in Rusland, nu kan Putin zonder problemen door het Westen gefinancierde NGO's uitschakelen.(die in Oekraïne, Joegoslavië en Georgië een grote rol speelden bij de omverwerping van de vorige regimes, vooral de NGO's gefinancierd door Soros, niet echt het beste maatje van Bush, maar in de voormalige Sovjet-Unie trekken ze aan hetzelfde zeel)
Op een feestje in Sankt-Peterburg werd er ooit een toespraakje gehouden over mij -- iets langer dan de gebruikelijke toast. Er werd onder meer over mij gezegd dat ik nogal wat Amerikaanse sympathieën had; men had het er enkel over dat ik Amerikaanse management technieken, netjes geleerd in een MBA-programma, toepaste, maar intussen wist ik het wel. Het was een vriendelijke hint dat ik in Rusland business moest doen op z'n Russisch, niet op z'n Amerikaans.

Soros heeft ook een belangrijke rol gespeeld in Joegoslavië, tegen de Serviërs, orthodoxe broeders van de Russen. Hij financierde de mohammedanen.
Oud 11 augustus 2007, 11:19   #176
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Op een feestje in Sankt-Peterburg werd er ooit een toespraakje gehouden over mij -- iets langer dan de gebruikelijke toast. Er werd onder meer over mij gezegd dat ik nogal wat Amerikaanse sympathieën had; men had het er enkel over dat ik Amerikaanse management technieken, netjes geleerd in een MBA-programma, toepaste, maar intussen wist ik het wel. Het was een vriendelijke hint dat ik in Rusland business moest doen op z'n Russisch, niet op z'n Amerikaans.

Soros heeft ook een belangrijke rol gespeeld in Joegoslavië, tegen de Serviërs, orthodoxe broeders van de Russen. Hij financierde de mohammedanen.
En wat houdt dat volgens U dan in, business op z'n Russisch? De Russen nemen over het algemeen wel westerse ideeën en technieken over, maar implementeren dat op hun eigen manier. Dikwijls leren ze hun partners beter kennen, het blijft meestal niet bij een formeel etentje. Dat was al zo ten tijde van Stalin, er werden regelmatig drinkgelagen gehouden door de partijtop, en wie dan een woord teveel of te weinig zei, kon wel eens een onaangename verrassing verwachten de volgende dag.

Ik dacht dat Soros ook betrokken was bij de oranje en roze revoluties in Oekraïne en Georgië.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 augustus 2007 om 11:20.
Oud 11 augustus 2007, 12:30   #177
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hij het over de 20 miljoen slachtoffers van de tweede wereldoorlog had...
Hij heeft het getal twintig miljoen niet genoemd, hij zei specifiek dat de slachtoffers van Stalin een noodzakelijk kwaad waren.
Oud 11 augustus 2007, 19:52   #178
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
En wat houdt dat volgens U dan in, business op z'n Russisch? De Russen nemen over het algemeen wel westerse ideeën en technieken over, maar implementeren dat op hun eigen manier. Dikwijls leren ze hun partners beter kennen, het blijft meestal niet bij een formeel etentje. Dat was al zo ten tijde van Stalin, er werden regelmatig drinkgelagen gehouden door de partijtop, en wie dan een woord teveel of te weinig zei, kon wel eens een onaangename verrassing verwachten de volgende dag.
Business met Russen doet men als men zijn vriendschap en loyauteit kan bewijzen, persoonlijk en tegenover de voor ons zo ongrijpbare Russische Ziel (het Russische woord ontsnapt me) in het algemeen. Dat men daarbij wodka moet kunnen drinken is evident, ook al is whisky chicker. (Er zijn vaak nog wel mindere fraaie kanten aan, zeker als men met ondergeschikten te maken heeft, ambtenaren of bedienden.)

Citaat:
Ik dacht dat Soros ook betrokken was bij de oranje en roze revoluties in Oekraïne en Georgië.
Ook Solidarnosc en Charta 77 konden op zijn steun rekenen, en als ik me goed herinner speelde hij ook een rol bij de "implosie" van de USSR.
Oud 11 augustus 2007, 20:44   #179
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stalin is maar een metafoor hé.

"Stalin willen" betekent gewoon dat ge een aantal basisprincipes voorop stelt: de wil om het kwaad te bestrijden en daarvoor tot het uiterste gaan; de erkenning van het feit dat discipline, trouw aan één ideologische lijn en collectieve kracht soms onontbeerlijk zijn om dat kwaad te vernietigen; de rigoureuze verdediging van het gelijkheidsprincipe; de staalharde verdediging van de Rede; de moed om politiek doorzettingsvermogen te tonen en de collectieve wil van mensen te benutten voor de verheffing van álle mensen; volstrekte grootmoedigheid aandurven, enzovoort.

Uiteraard wil niemand een herhaling van de wijze waarop deze principes zich concreet in hun historische context hebben vertoond. Stalin was een gek, maar van alle gekken...

De man gaf gewoon kleur aan de wijze waarop het marxisme concreet tóch kan verdedigd worden wanneer het volledig dreigt vernietigd te worden.

Laatst gewijzigd door C2C : 11 augustus 2007 om 20:50.
Oud 11 augustus 2007, 20:46   #180
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het gaat over de onnoemelijke grootmoedigheid die Stalin toonde om Europa en Azië te bevrijden van de nazi-terreur.

Dat is wat Poetin bedoelt wanneer hij zegt dat Stalin de grootste was, en de slachtoffers onvermijdelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be