Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel punten krijgt Ambiorix?
1 1 5,26%
2 0 0%
3 1 5,26%
4 0 0%
5 1 5,26%
6 0 0%
7 3 15,79%
7.5 2 10,53%
8 1 5,26%
8.5 3 15,79%
9 4 21,05%
9.5 1 5,26%
10 2 10,53%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2007, 11:32   #161
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Voor welke forummer heb je het meeste respect?
voor veel forummers hoor, van welke strekking of stroming ze ook zijn; met "respect" bedoel ik niet alleen de mensen wiens inhoudelijke en ideologische bijdrages ik zeer apprecieer (die staan er uiteraard ook bij) maar ook volk waar ik het gewoon aangenaam babbelen mee vind. Je zal zelf wel weten waar ge bij hoort..
hier een niet-exhaustieve lijst:

nynorsk, patriot, volksstormer, Solidarnosc, illusion(verbannen), Jaani_Dushman, Pelgrim, Lomeanor, Berre, Metternich, Pietje, mitgard, dronkoers, baseballpolitieker, knuppel, Praetorian, Pajot, Jazeker, Herr oberst, Bigf, groene flamingant,..

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 17 september 2007 om 11:36.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 11:36   #162
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Ik vind ongeveer alles slecht aan het Bologna akkoord. Concreet levert het geen voordelen op voor de student, eerder nadelen (verengelsing, concurrerende en bijna bedrijfs-functie vd unief, globalisering, ..). We hebben in onze richting al serieus wat weerstand geboden vanuit de studenten, maar tegen de KUL koepel sta je (zeker als kleine richting) vrij machteloos.
Concreet maakt het systeem van Master/Bachelor en ECTS punten het onderwijs gelijk in de hele EU en zorgt het er voor dat studenten gemakkellijk bvb een Master in het buitenland kunnen doen na hun Bachelor. Ook gaat men veel sneller een Bachelor zien als een volwaardig diploma (itt de kandidaturen die niks voorstelden) wat dan op zich weer handig is voor mensen die zelf moeten werken om hun studies te betalen.

Ik ben erg blij dat het systeem er is gekomen. Ik heb duidelijk voor een universiteit gekozen 6 jaar geleden waar het al was ingevoerd. Met oog op de toekomst.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 11:39   #163
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Concreet maakt het systeem van Master/Bachelor en ECTS punten het onderwijs gelijk in de hele EU en zorgt het er voor dat studenten gemakkellijk bvb een Master in het buitenland kunnen doen na hun Bachelor. Ook gaat men veel sneller een Bachelor zien als een volwaardig diploma (itt de kandidaturen die niks voorstelden) wat dan op zich weer handig is voor mensen die zelf moeten werken om hun studies te betalen.

Ik ben erg blij dat het systeem er is gekomen. Ik heb duidelijk voor een universiteit gekozen 6 jaar geleden waar het al was ingevoerd. Met oog op de toekomst.
1) het argument van "in het buitenland studeren" is ongelooflijk slecht vind ik. Het bevordert de de-localiteit van de universiteiten. Zeker voor kleine taalgebieden een culturele ramp. Ook is het niet super sociaal, aangezien in het buitenland studeren niet is weggelegd voor studenten met een lager inkomen. We moeten de rijkere studenten niet nóg meer in de watten gaan leggen, m.i.
2) Gaan werken na de bachelorstudies is geen goed idee (het is namelijk al bewezen dat wie heeft gewerkt, veel minder rap terug aan een studie kan beginnen), en zal de kloof tussen arm en rijk nog vergroten.
Oud 17 september 2007, 11:52   #164
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
1) het argument van "in het buitenland studeren" is ongelooflijk slecht vind ik. Het bevordert de de-localiteit van de universiteiten. Zeker voor kleine taalgebieden een culturele ramp. Ook is het niet super sociaal, aangezien in het buitenland studeren niet is weggelegd voor studenten met een lager inkomen. We moeten de rijkere studenten niet nóg meer in de watten gaan leggen, m.i.
2) Gaan werken na de bachelorstudies is geen goed idee (het is namelijk al bewezen dat wie heeft gewerkt, veel minder rap terug aan een studie kan beginnen), en zal de kloof tussen arm en rijk nog vergroten.
1) Ik heb mijn hele studie in het buitenland gedaan. Ik ontving een beurs voor mijn collegegeld (volledige terugbetaling) en voor de rest was het even duur als in Belgie (+- 500 pm voor alles, inclusief kot). Die beurs was niet prestatiegebonden, noch afhankelijk van de situatie van de ouders, ge moest em gewoon weten aan te vragen. En voor de rest wat werken (lang leve de EU, geen idiote werkvergunningen nodig...en geen idiote inkomensgrens voor kindergeld). Niks elitairs aan dus. Gewoon doen !

2) In veel landen op deze planeet is het de gewoonste zaak om je BSc te halen, een paar jaar te werken, en dan je MSc te halen. Het voordeel hier van is dat je nu veeeeeeeeeeeeeel meer opsteekt van je master omdat je wat ervaring hebt en meestal theorie kan linken aan praktijk. Daarom dat stages in veel opleidingen ook verplicht zijn.

Vertel eens tegen een italiaan, een amerikaan of een engelsman dat je als 22 jarige een Master kan hebben in Belgie, ie lacht je uit
Oud 17 september 2007, 14:47   #165
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Je kan drie dingen compleet veranderen/omgooien in Vlaanderen ... waar ga je voor ?
Oud 17 september 2007, 15:03   #166
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Je kan drie dingen compleet veranderen/omgooien in Vlaanderen ... waar ga je voor ?
* ik zou heel zwaar investeren in mobiliteit; het openbaar vervoer zou veel aantrekkelijker moeten worden, het zou maatschappelijk ingeburgerd moeten worden en het "prestige" van (meer dan) éen privé-auto zou zwaarder belast moeten worden. Natuurlijk moet daar iets tegenover staan, bijvoorbeeld de garantie van betere verbindingen, regelmatigere lijnen, etc.
Gebruikers vh openbaar vervoer naar en van het werk zouden de volledige kosten moeten terugbetaald krijgen.
Mobiliteit is een zwaar probleem dat niet op korte termijn kan opgelost worden (bv. hier en daar een rijvak meer aanleggen).

* ruimtelijke ordening; dat is een ramp, vooral in Vlaanderen. Het kan zijn dat ik hier later in praktijk wat aan kan doen zelfs.
Open en ongeschonden ruimte is kostbaar, het is belangrijk dat deze ruimtes ook met elkaar verbonden zijn en blijven (cfr biodiversiteit). Mensen moeten bewust gemaakt worden vh feit dat het niet langer mogelijk is om iedereen een eigen fermetteke te laten bouwen "op den buiten". Zij die dat 20 jaar geleden gedaan hebben wonen niet langer meer "op den buiten" maar in een soort fermette-stad waar een weide of boerderij onbestaand is.
Vlamingen moeten terug in steden leren te leven, of in kleinere collectievere woonblokken.

* landbouw; helaas is dit een Europese aangelegenheid en zou een Vlaams decreet hierover geen invloed hebben.
Ik zou de landbouw in Europa (en zo ook de traditionele landsgebruiken) terug nieuw leven willen inblazen door onze afhankelijkheid van buiten Europa op te heffen (maw een protectionistisch beleid voeren).
Oud 18 september 2007, 00:16   #167
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

VRT of VTM? Waarom?
Oud 18 september 2007, 00:17   #168
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Je mag minister worden, welke ministerpost lijkt jou het interessantst?
Oud 18 september 2007, 00:29   #169
ingenious

Standaard

Citaat:
Ik vind ongeveer alles slecht aan het Bologna akkoord. Concreet levert het geen voordelen op voor de student, eerder nadelen (verengelsing, concurrerende en bijna bedrijfs-functie vd unief, globalisering, ..). We hebben in onze richting al serieus wat weerstand geboden vanuit de studenten, maar tegen de KUL koepel sta je (zeker als kleine richting) vrij machteloos.
er is heel wat terechte kritiek op bologna te geven, zowel op de bologna afspraken als op de concrete implementatie op vlaams en instellingsniveau, maar hier sla je toch serieus de bal is imo. bologna levert wel degelijk voordelen voor de student: mobiliteit wordt vergemakkelijkt en gestimuleerd, het introduceerde een systeem van kwaliteitszorg en een systeem van erkenning van elders verworven competenties en kwalificaties. ook al kan er nog veel verbeterd worden op al die punten, je kan niet ontkennen dat dit voordelen heeft voor studenten (of kan hebben). bologna als waardeloos afdoen lijkt me dan ook nogal kortzichtig.

de verengelsing is helemaal geen bologna-vereiste. er zijn wel mensen die de taalregeling willen versoepelen en die bologna misbruiken als argument. het concurrentiedenken en het managementdenken in het onderwijs is veeleer een gevolg van de lissabondoelstelling, dan dat het door bologna komt. jammer genoeg begint de lissabonterminologie ook het bolognaproces binnen te sluipen. dat is echter geen reden om het kind met het badwater weg te gooien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 00:37   #170
ingenious

Standaard

Citaat:

hier ben ik het evenmin mee eens. bologna maakt het het onderwijs helemaal niet gelijk in de eu, en maar goed ook! bologna respecteert de eigenheid en diversiteit van het europese onderwijs (of dat is toch het plan). bologna (en lissabon nog meer) zetten zelfs (te) hard in op de autonomie van de instellingen. ook in vlaanderen is er eens terke vrijheid van onderwijs en dat zal niet snel wijzigen.

trouwens, bologna stelt dat een academische bachelor een uitstroomkwalificatie moet zijn. dit is in vlaanderen echter niet zo. niet alleen is er daar op wetgevend vlak nog een anomalie, ook op de arbeidsmarkt zijn academische bachelors voorlopig weinig waard. de professionele bachelor is gewoon de verderzetting van het graduaat, en die had al een waarde op de arbeidsmarkt. wat er wel is gekomen door bologna is dat studenten met een professionele bachelor nog kunnen doorstromen naar een master. dat is een enorme vooruitgang voor studenten die er dankzij bologna gekomen is. ook de meer flexibele systemen zijn een enorme vooruitgang, ook al staat de hele flexibilisering hier nog in de kinderschoenen.

bologna gaat trouwens veel breder dan de eu.

Citaat:
Oud 18 september 2007, 00:41   #171
ingenious

Standaard

Citaat:
je kan natuurlijk op pleiten voor een betere studiefinanciering zodat in het buitenland studeren geen privilege is. bovendien is studeren in het buitenland lang niet altijd duur. meer zelfs, soms is het goedkoper dan studeren in eigen land, aangezien je je beurs mag meenemen. een vlaamse beurs in zweden zal niet veel uithalen maar in oost-europa kan je er je studiekosten wrs wel mee dekken (hangt ook wel van het inschrijvingsgeld af). maar je kan toch niet ontkennen dat studeren in het buitenland een verrijkende ervaring is en dat veel studenten hier interesse in hebben?

Citaat:
Oud 18 september 2007, 01:51   #172
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
VRT of VTM? Waarom?
met ruime voorsprong: VRT
kwaliteit, minder commerce, informatiever, minder sensatie, etc.
Oud 18 september 2007, 12:49   #173
Dycore
Banneling

Standaard

Stel: er lopen enkel mensen rond op de wereld en nog een vijf-tal wilde dieren. Je moet kiezen tussen het leven van een mens of het leven van een dier. Wie kies je?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 12:50   #174
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
allé voila, wel wat ne marginale, maar ik mag dat want ik ben student
http://i212.photobucket.com/albums/c...tus_44-640.jpg
gelieve dieje foto wel niet te citeren als foto maar als link naar de foto, u weze bedankt!
Ge lijkt in de verste verte niet op Ambiorix moet ik zeggen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 13:09   #175
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ge lijkt in de verste verte niet op Ambiorix moet ik zeggen.
idd
Het is dan ook niet om de visuele gelijkenis te doen
Oud 18 september 2007, 13:10   #176
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Stel: er lopen enkel mensen rond op de wereld en nog een vijf-tal wilde dieren. Je moet kiezen tussen het leven van een mens of het leven van een dier. Wie kies je?
het leven van éen van de dieren moet eraan. Niet dat van een willekeurige mens.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 18 september 2007 om 13:10.
Oud 18 september 2007, 13:36   #177
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
het leven van éen van de dieren moet eraan. Niet dat van een willekeurige mens.
Sorry Ambiorix maar je denkt echt heel erg ideologisch. En dat is slecht. Ik krijg het idee dat achter jouw dieren vs. mensen standpunt weinig nadenkwerk steekt.
Oud 18 september 2007, 13:38   #178
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Sorry Ambiorix maar je denkt echt heel erg ideologisch. En dat is slecht. Ik krijg het idee dat achter jouw dieren vs. mensen standpunt weinig nadenkwerk steekt.
bwa, ik vind de hypothese gewoon onrealistisch. Ge kunt evengoed geen mens doden, en geen dier doden. En de dieren laten voortplanten tot de populatie terug groot genoeg is om bijvoorbeeld als voedsel te dienen (=doden). Wie is er hier nu praktisch, en wie ideologisch?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 18 september 2007 om 13:39.
Oud 18 september 2007, 13:41   #179
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou de landbouw in Europa (en zo ook de traditionele landsgebruiken) terug nieuw leven willen inblazen door onze afhankelijkheid van buiten Europa op te heffen (maw een protectionistisch beleid voeren).
Wat denk je dat nu de regel is?
Oud 18 september 2007, 13:43   #180
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Wat denk je dat nu de regel is?
wás. De liberalisering is een feit aan het worden hoor Lombas. Ik weet dat vanuit uw standpunt er nog veel te veel inmenging is, maar vanuit mijn standpunt is het een muur die bijna afgebrokkeld is..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be