Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Gaan we Wallonie Blijven steuen na Vlaamse onafhankelijkheid?
NEEN 18 27,69%
JA 19 29,23%
JA, als Brussel bij ons blijft 28 43,08%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 10:54   #161
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
voor 1/10.000.000ste toch ja.
niet klagen dat niet iedereen er zo over denkt als gij.
Jammer genoeg zijn er wel meer mensen die er zo over denken.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 10:54   #162
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik klaag ook niet
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 10:58   #163
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
voor 1/10.000.000ste toch ja.
niet klagen dat niet iedereen er zo over denkt als gij.
het is niet 1/10.000.000 he maar eerder 1/6.000.000, dus de waarde is bijna verdubbeld zonder dat je het zelf weet. En in een onafhankelijk Vlaanderen is je stem wéér meer waard!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 11:01   #164
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
het is niet 1/10.000.000 he maar eerder 1/6.000.000, dus de waarde is bijna verdubbeld zonder dat je het zelf weet. En in een onafhankelijk Vlaanderen is je stem wéér meer waard!
Hey, ik heb een radicaal idee, als we er nu 1/1 van maken, dan vermeerderen we gewoon het democratische gehalte van de samenleving met zes miljoen eenheden!
Oud 22 september 2007, 11:05   #165
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hey, ik heb een radicaal idee, als we er nu 1/1 van maken, dan vermeerderen we gewoon het democratische gehalte van de samenleving met zes miljoen eenheden!
Waarom niet 10/1 NOG democratischer.. of gaan we ineens naar 10.000.000/1 ?

.
Oud 22 september 2007, 11:21   #166
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet 10/1 NOG democratischer.. of gaan we ineens naar 10.000.000/1 ?
10/1 = 1/1 in deze vergelijking.
Oud 22 september 2007, 11:26   #167
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
10/1 = 1/1 in deze vergelijking.
Ik weet wat je bedoelt, maar ik heb nu geen zin om daarop verder te discuteren. Niet zo erg vruchtbaar. Weinig mensen zijn voor een individuele staat

.
Oud 22 september 2007, 11:32   #168
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Wallonië zal het net als de rest van Europa, met Europese steun moeten doen. Waarom zou Vlaanderen een andere lidstaat meer bevoordelen dan de andere? Volgens mij mag dat niet eens.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 11:35   #169
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wallonië zal het net als de rest van Europa, met Europese steun moeten doen. Waarom zou Vlaanderen een andere lidstaat meer bevoordelen dan de andere? Volgens mij mag dat niet eens.
Niet mogen?
Bron?
Wet het IMF mag, mogen wij toch ook? Wij mogen toch ontwikkelingeslanden helpen? Als dat per ongeluk een naaste buur is, doet dat toch niks ter zake?

.
Oud 22 september 2007, 18:57   #170
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Ja, onder bepaalde voorwaarden zoals geen gesjoemel.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 19:01   #171
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Nee omdat Vlaamse onafhankelijkheid mét Brussel onmogelijk is.
Waarom niet? Willen die Vlamingen soms een mislukt replica van Charleroi als Vlaamse hoofdstad? Allemaal gekanker om een handvol Vlamingen dat in een bijna totaal franstalige stad wil wonen. Laat Brussel bij België en maak de prachtige metropool Antwerpen als Vlaamse hoofdstad.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 19:13   #172
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Waarom niet? Willen die Vlamingen soms een mislukt replica van Charleroi als Vlaamse hoofdstad? Allemaal gekanker om een handvol Vlamingen dat in een bijna totaal franstalige stad wil wonen. Laat Brussel bij België en maak de prachtige metropool Antwerpen als Vlaamse hoofdstad.
Niks van, Brussel is en blijft Vlaams.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:13   #173
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Niks van, Brussel is en blijft Vlaams.
Toen ik in Brussel was, vond ik het allesbehalve Vlaams. Ik schrok er nogal van.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:42   #174
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Tot gisteren was ik in de streek van Bordeaux. De "man in de straat" denkt daar dat Belgie uiteenvalt. Wallonie komt misschien bij Frankrijk maar Vlaanderen zal als zéér rijke regio op z'n eigen benen staan. Ook in de plaatselijke media is ongeveer dezelfde gedachtengang...
Misschien zou Vlaanderen eerder met Frankrijk moeten praten over het einde van Belgie. Zeker als Wallonie blijft vastzitten in die NON kramp.
Oud 22 september 2007, 21:03   #175
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag volgens mij weldegelijk, maar dan zal dit op bilateraal niveau zijn en niet in Europees verband.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:30   #176
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik weet wat je bedoelt, maar ik heb nu geen zin om daarop verder te discuteren. Niet zo erg vruchtbaar. Weinig mensen zijn voor een individuele staat
Dat weinig mensen een idee aanhangen heeft niets te maken met de vruchtbaarheid van dat idee. Ook wanneer de meeste mensen vinden dat een staat mag stelen, dan betekent dat nog altijd niet dat stelen door de staat goed, wenselijk of vruchtbaar is.

Ikzelf ben geen nationalist, maar ik ben wel voor Vlaamse onafhankelijkheid omdat daarmee in elk geval reeds een niet verwaarloosbare hoeveelheid roof zou worden opgedoekt. Wanneer echter zo'n Vlaamse staat dan het geld dat nu bij wijze van zogenaamde 'solidariteit' (= het politiek-correcte woord voor roof) naar Wallonië gaat, vervolgens in eigen zak gaat steken, dan is er niets gewonnen, toch niet inzake de roofproblematiek.

Roof is zonder meer verwerpelijk. Meerderheid of minderheid verandert daaraan niets. Wanneer gij alleen zijt en door vijf overvallers wordt bedreigd, dan kunnen die overvallers u zeggen dat ze zonet op het voetpad een lokale machtsgreep hebben gepleegd (alle staten, inclusief natuurlijk België, zijn door een gewelddadige machtsgreep ontstaan), dat zij de democratische meerderheid vormen, en dat ze bij meerderheid besloten hebben om stante pede uw portefeuille leeg te belasten. In feite is een staat die met de helft van uw opbrengst gaat lopen geen haar beter dan zo'n dievenbende. Ze mogen nog zoveel over 'solidariteit' wauwelen, ze mogen nog zoveel zeggen dat "...de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen": het zijn en blijven dieven, en Vlaamse dieven zijn niet beter dan Franstalige dieven. Ook het feit dat de meeste mensen die dieverij min of meer normaal zijn gaan vinden, bv. omdat ze van kindsbeen af niets anders hebben gekend, verandert aan deze vaststelling niets.

Veel essentiëler dan Vlaamse onafhankelijkheid, is onafhankelijkheid van het individu ten opzichte van de staat.

http://www.brusselsjournal.com/node/1336
http://www.brusselsjournal.com/node/960
Oud 23 september 2007, 10:23   #177
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weinig mensen een idee aanhangen heeft niets te maken met de vruchtbaarheid van dat idee.
Dat klopt Jos. Het is echter een feit dat er met bemesting en irrigatie zelfs woestijn kan vruchtbaar gemaakt worden.
Ik bedoel daarmee dat de media de rol van meststof spelen op de onvruchtbare grond waarin de Belgische machthebbers hun energie blijven steken.

Vanmorgen werd op RadioI, net als een jaar geleden, een zekere Jonathan Holslag opgevoerd. Een van de 'wetenschappers' van de VUB die de Belgische plantjes moet bemesten ter gelegenheid van het bezoek van Kabila aan Brussel op een autoloze zondag.

Holslag had het over 5 miljard dollar (geen vijf mijard euro dus!) die China, een land waarvan Holslag grif toegeeft dat het tot op de dag van vandaag de mensenrechten met de voeten treedt, aan Congo leent, en wat daar allemaal mee kan gedaan worden. 'KAN' gedaan worden, want Holslag twijfelt er stevig aan of die investering niet 'te vroeg' komt. Reden: er is (nog) geen goed bestuur in Congo, en dat moet er uiteindelijk voor zorgen dat het geleende geld goed besteed wordt.

Tegelijkertijd pleit Holslag er desalniettemin voor dat Belgique meer in Congo zou investeren wil het er zijn 'historische invloed' behouden.

Mijn broek valt af als ik zo'n doorzichtige dubbelhartigheid hoor op de staatsradio. Het is voorspelbaar welke 'plantjes' een gangske zullen gaan na de het gebeer van Holslag.

Naar analogie nog dit:
In Wallonië wordt elk jaar opnieuw het driedubbele 'geïnvesteerd' van wat China aan Congo leent. Geen geleend geld dus maar zonder intrest of garantie voor wat dan ook, aan Vlaanderen ontstolen en simpelweg weggegeven miljarden. En in Wallonië is er evenmin een goed bestuur als in Congo.
Wedden dat er zich geen enkele goed bemeste belgicist vragen stelt bij al die beer in de Belgische media?
Oud 23 september 2007, 10:27   #178
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel essentiëler dan Vlaamse onafhankelijkheid, is onafhankelijkheid van het individu ten opzichte van de staat.
Als ik zie hoever we daarmee staan kan ik alleen maar mijn ogen uitjanken.
Oud 23 september 2007, 10:42   #179
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is daarom dat de Franstaligen Belgique niet willen opgeven. In Belgique mag het wel.
Oud 23 september 2007, 21:08   #180
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Misschien zou Vlaanderen eerder met Frankrijk moeten praten over het einde van Belgie. Zeker als Wallonie blijft vastzitten in die NON kramp.
Een goed idee Dilbert maar ik denk dat het hiervoor NU nog te vroeg is.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be