Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wil je leven in een onafhankelijk Radicaal Vlaanderen?
Ja - de Vlaams Radicalen hebben hun lesje wel geleerd 34 43,04%
Ja - ik vertrouw hen niet maar het alternatief is nog slechter 8 10,13%
Geen denken aan 37 46,84%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2007, 23:11   #161
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Animalman Bekijk bericht
Waarom moet een taal altijd als het voornaamste teken beschouwd worden van een persoon's nationale identiteit?
Dat Vlaanderen zich in navolging van Wallonie losrukt van Belgie?? Er komen juist mensen bij die nederlands spreken hier, net zoals bij het engels. Uw theorie lijkt mij eerder te bevestigen dat de volkeren zich internationaler beginnen op te stellen in plaats van nationalistischer.
"It is impossible for one to be internationalist without being a nationalist. Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact, i.e., when peoples belonging to different countries have organized themselves and are able to act as one man. It is not nationalism that is evil, it is the narrowness, selfishness, exclusiveness which is the bane of modern nations which is evil. Each wants to profit at the expense of, and rise on the ruin of, the other."
Mahatma Gandhi
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 23:19   #162
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Gandhi zijn land werd door een ander land geregeerd. België wordt door Belgen geregeerd en elke Belg heeft stemrecht.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 23:22   #163
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
"It is impossible for one to be internationalist without being a nationalist. Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact, i.e., when peoples belonging to different countries have organized themselves and are able to act as one man. It is not nationalism that is evil, it is the narrowness, selfishness, exclusiveness which is the bane of modern nations which is evil. Each wants to profit at the expense of, and rise on the ruin of, the other."
Mahatma Gandhi
Wij leven in een tijd van individuen, 'acting as one man' in nationale contexte is het eenvoudigste te bewerkstelligen door een gemeenschappelijke vijand. Dat bewijst het tweede deel van zijn stelling. Met het eerste deel ben ik het niet eens. Er zijn genoeg mensen die zich 'wereldburgers' voelen.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 23:22   #164
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Gandhi zijn land werd door een ander land geregeerd. België wordt door Belgen geregeerd en elke Belg heeft stemrecht.
Een kindje krijgt van zijn drie jaar er ingestampt dat België niet bestaat. Elke keer als hij zegt dat hij Belgisch spreekt wordt hij terechtgewezen... Gebeurd bijna met elk kind, is een natuurlijke reflex die toch niet zo natuurlijk blijkt te zijn. Belgie is een kunstmatig gedrocht.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 23:25   #165
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Een kindje krijgt van zijn drie jaar er ingestampt dat België niet bestaat. Elke keer als hij zegt dat hij Belgisch spreekt wordt hij terechtgewezen... Gebeurd bijna met elk kind, is een natuurlijke reflex die toch niet zo natuurlijk blijkt te zijn. Belgie is een kunstmatig gedrocht.
Tegen mij is er nooit gezegd dat belgie niet bestaat, integendeel.
Natuurlijke reflex die niet zo natuurlijk blijkt te zijn... Dat water weer?

Belgie is een kunstmatig gedrocht... Eindelijk zijn wij het eens over iets eens! Hoewel, 'gedrocht'... het heeft toch 177 jaar overleefd.

Oud 1 oktober 2007, 23:27   #166
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Tegen mij is er nooit gezegd dat belgie niet bestaat, integendeel.
Natuurlijke reflex die niet zo natuurlijk blijkt te zijn... Dat water weer?

Belgie is een kunstmatig gedrocht... Eindelijk zijn wij het eens over iets eens! Hoewel, 'gedrocht'... het heeft toch 177 jaar overleefd.
Dus jij denkt ook dat er een Belgische taal bestaat?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 1 oktober 2007, 23:29   #167
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus jij denkt ook dat er een Belgische taal bestaat?
niet één, drie. Men moet die voor mij niet alle drie spreken om een goeie belg te zijn. Anders waren er maar bitter weinig belgen. Maar die zijn er in uw hoofd toch al niet.

Oud 1 oktober 2007, 23:48   #168
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij leven in een tijd van individuen
God zij dank is daar niets van aan. Een mens is helemaal geen louter individueel en onafhankelijk wezen. Wij worden gevormd door onze omgeving, en dus ook door de maatschappij.
Je kan een mens toch niet los zien van de cultuur waarin hij opgegroeid is, van het economisch systeem waarin hij leeft, of van het plaatselijke politieke systeem?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 1 oktober 2007, 23:56   #169
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
God zij dank is daar niets van aan. Een mens is helemaal geen louter individueel en onafhankelijk wezen. Wij worden gevormd door onze omgeving, en dus ook door de maatschappij.
Je kan een mens toch niet los zien van de cultuur waarin hij opgegroeid is, van het economisch systeem waarin hij leeft, of van het plaatselijke politieke systeem?
U trekt wat ik zeg uit zijn contexte. Ik bedoelde daarmee dat weldenkende mensen nu hun eigen mening vormen en niet slaafs de kudde volgen.
Zoals u al stelt kan u mensen niet los zien van het land waarin ze leven. M.Ghandi leefde in een land dat zijn koloniale 'bezetter' af schudde.

Oud 1 oktober 2007, 23:57   #170
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt, en net vanwege de cultuur waarin ik opgroeide, het economisch systeem waarin ik leef of het plaatselijke politieke systeem, voel ik mij eerder Vlaamse Belg dan Vlaming tout court.

Mijn omgeving, en de maatschappij, heeft mij zo gevormd.

En als ik eerlijk mag zijn : ik heb daar eigenlijk niet de minste last van.

Integendeel zelfs.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 00:08   #171
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde daarmee dat weldenkende mensen nu hun eigen mening vormen en niet slaafs de kudde volgen.
Was dat maar waar. Met totale dominantie van de media en de reclame worden wij net kuddes in dienst van het consumentisme. Niemand stelt zich nog vragen bij het altijd meer en meer kopen en verbruiken. Want het fabeltje van de steeds groeiende economie moet in stand gehouden worden.
De Bill Hicks-liefhebbers kennen dit waarschijnlijk wel: "Go back to bed, America, your government is in control. Here's Love Connection, watch this and get fat and stupid. By the way, keep drinking beer."

Men probeert ons wel te doen geloven dat we vrije individuen geworden zijn. Maar de aristocratische en theocratische onderdrukking heeft gewoon plaats gemaakt voor haar plutocratische evenknie.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 oktober 2007 om 00:11.
Oud 2 oktober 2007, 00:10   #172
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Maar de ene stem weegt zwaarder dan de andere stem. Democratisch?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 00:27   #173
Animalman
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Was dat maar waar. Met totale dominantie van de media en de reclame worden wij net kuddes in dienst van het consumentisme. Niemand stelt zich nog vragen bij het altijd meer en meer kopen en verbruiken. Want het fabeltje van de steeds groeiende economie moet in stand gehouden worden.
De Bill Hicks-liefhebbers kennen dit waarschijnlijk wel: "Go back to bed, America, your government is in control. Here's Love Connection, watch this and get fat and stupid. By the way, keep drinking beer."

Men probeert ons wel te doen geloven dat we vrije individuen geworden zijn. Maar de aristocratische en theocratische onderdrukking heeft gewoon plaats gemaakt voor haar plutocratische evenknie.
Daarom zeg ik ook weldenkende mensen. Met de rest ben ik het perfect eens. De theocratische en aristocratische verdrukking is nog altijd niet weg hoor, ze is gewoon onder controle gekomen van de plutocraten en multinationals. U hoeft mij als oude punk van de rest niet te overtuigen.

Oud 2 oktober 2007, 00:30   #174
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zeg ik ook weldenkende mensen. [...] De theocratische en aristocratische verdrukking is nog altijd niet weg hoor, ze is gewoon onder controle gekomen van de plutocraten en multinationals.
OK, dan zijn we het eens.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 oktober 2007 om 00:31.
Oud 2 oktober 2007, 05:31   #175
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ach baseballpolitieker... helaas heeft dat kindje van drie dan toch niet te horen gekregen dat elke staat kunstmatig is...

En verder weet ik niet waar je het over hebt... Heb jij vroeger rondgelopen bij 't VNJ of zo? Ik heb alleszins niet te horen gekregen dat België niet bestaat (en al zeker niet vanaf m'n drie jaar).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 07:02   #176
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Ik woon niet in Vlaanderen
Waalse_Rattachist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 07:04   #177
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ach baseballpolitieker... helaas heeft dat kindje van drie dan toch niet te horen gekregen dat elke staat kunstmatig is...

En verder weet ik niet waar je het over hebt... Heb jij vroeger rondgelopen bij 't VNJ of zo? Ik heb alleszins niet te horen gekregen dat België niet bestaat (en al zeker niet vanaf m'n drie jaar).
Het is moeilijk om even na te denken eh. Ik ben er zeker van dat jij als kind de fout van de belgische taal zeker ook hebt gemaakt.

Oud 2 oktober 2007, 10:04   #178
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik ben het absoluut oneens met de vraagstelling. Da's de enige reden waarom ik niet wil deelnemen. Wie beweert dat een onafhankelijk Vlaanderen enkel en alleen radicaal kan zijn, is volgens mij intellectueel oneerlijk! Trouwens, wie zou er niet bedanken voor een "radicaal" Vlaanderen? Dit is een bezoedeling van het debat!
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 10:11   #179
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinus Flamingodio Bekijk bericht
Ik immigreer nog liever naar Burundi.
doei en de wind vanachter!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 11:21   #180
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Voor mij hoeft een onafhankelijk Vlaanderen niet. Als iemand een valabel alternatief kan aanbieden in Belgische context, waarbij Vlaamse rechten niet worden geschonden, dan teken ik dat ook.
"Helaas" gaan de francofonen dat nooit toestaan, dus hebben de Belgicisten pech denk ik.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 oktober 2007 om 11:21.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be