![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Emiel Goelen en Reddy De Mey werden hier weer schandelijk over het hoofd gezien.
![]() |
#162 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Over de literatuur die de landsgrenzen niet overgaat, ben ik het eens. Dat vind ik jammer en zulks zou gestimuleerd moeten worden van overheidswege. Citaat:
Citaat:
Even herhalen wat ik zei: Ik stel dat Belgische Nederlandstalige schrijvers tot de Belgische cultuur behoren. Ik ontken nergens het bestaan van streekculturen, laat dat duidelijk zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over welke cultuur heeft u het? Hoe beschrijft u die "Belgische cultuur" die Vlaamse als Frans-Belgische schrijvers delen en hoe uit zich dat? Juist dat vraag ik al een tijdje en het enige waarmee u komt aanzetten is "ze wonen in hetzelfde land". Nogal een onzinnig argument als het over cultuur gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar ontwaart u dit als gezamelijk element in hun letterkunde? U haalt hier trouwens weer "cultuur" aan, zonder ook nog maar enigszins te duiden waarover u het heeft. Wat is dus die "Belgisch cultuur" waarover u het voortdurend heeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik blijf u dezelfde maar nog door u nog steeds niet beantwoorde vraag voorleggen: wat is die Belgische cultuur?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() "Alleen topkwaliteit wordt vertaald." Jongen toch, u moet wel heel weinig literair aanvoelen hebben om dat te durven schrijven. Heel veel Amerikaanse werken die hier uitgebracht worden, zijn helemaal niet zo "top". Wel gaat het vaak om gemakkelijk leesbare boeken zonder al te hoge literaire ambities. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Gouverneur
|
![]() Definieer de Belgische cultuur.
![]() |
#169 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben gedwongen om als Belg door het leven te gaan, daar heb ik ook moeite mee.
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wie heeft u dat opgedrongen? Uw ouders omdat ze in Belgie gebleven zijn of u zelf die niet het lef heeft om naar andere oorden te trekken en zodanig een eventueel andere nationaliteit aan te nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Belgische cultuur is nu net wat sommige willen opdelen in 2 verschillende culturen. Waarom zou vandersteen vlaamse cultuur zijn en Hergé waalse? Voor mij is dat Belgisch voor iemand die niet wil kan je het opdelen. Laatst gewijzigd door santos : 17 oktober 2007 om 10:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
|
![]() Die heeft evenveel consistentie als de "Vlaamse", Europese, westerse, mannen-, vrouwencultuur. Ik denk niet dat men een cultuur vandaag nog echt kan definiëren. Daarvoor is ze veel te veelzijdig, verstrengeld en diffuus geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Minister-President
|
![]() Laissez-nous tranquille, Jean I Le Grand!
Personne est interessé �* vos conneries Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 17 oktober 2007 om 10:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
je mag best trots zijn op je land... dat noemen ze, in sommige gevallen misplaatst, chauvinisme...bijvoorbelld, trots zijn op prestaties van andere belgen, het lekker eten proijzen, het lekkere bier promoten,.... dat is iets anders dan nationalisme: "een vorm van groepsbewustzijn die zich uit in een sterke voorkeur voor eigen volk en land en kan zich uiten in miskenning van andere naties. Vaak wordt benadrukt dat mensen zich met elkaar verbonden voelen door godsdienst, cultuur, taal, landsgrenzen of gemeenschappelijke voorouders. (bron: wikipedia)" ik heb niet echt een voorkeur voor mijn eigen land omwille van mijn verbondenheid met het vlaamsche of belgische volk... ik vindt het hier gewoon fijn wonen, met lekker eten, lekker bier, veel cafes, mooie meisjes, goeie muziek....
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik heb oprecht medelijden zoveel wereldproblemen en meneer/madam zit te zagen dat ie er moeite mee heeft om als belg door het leven te gaan plaatsvervangende schaamte dringt zich op
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |