Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2007, 16:28   #161
Bometal
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Ik ziet niet in waarom mensen van andere origine of religie anders en zwaarder zouden bestraft moeten worden dan blanke autochtonen. Deze blanken die door toeval op deze plek op de aardbol geboren werden en zich baserend op dat toeval, territoriale aanspraken willen laten gelden en op basis van een xenofoob vaag criterium, andere mensen al dan niet toe te laten èn/of ze al dan niet een 2de rangsleven te laten leiden.
Neen, maar nu worden mensen van een andere originie en religie anders en lichter bestraft ...

Begrijpe wie begrijpe kan ...
Bometal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:30   #162
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ziet niet in waarom mensen van andere origine of religie anders en zwaarder zouden bestraft moeten worden dan blanke autochtonen.
Ik zie ook niet in waarom ze voor dezelfde feiten er dikwijls beter vanaf komen, als dat een Belg ze pleegt. Iedereen gelijk voor de wet. Daar ben ik mee akkoord, maar dan eerst de wet gelijk voor iedereen.

Citaat:
Deze blanke die door toeval op deze plek op de aardbol geboren werden en zich baserend op dat toeval, territoriale aanspraken willen maken en laten gelden op basis van een xenofoob vaag criterium, om aldus andere mensen al dan niet toe te laten èn ze al dan niet een 2de rangsleven te laten leiden.
Wie lijdt er hier soms een tweerangsleven? In mijn buurt leven enkel nog arme Belgen. De rijkere, die zich een woonst in een betere wijk kunnen permitteren, zijn gaan lopen voor het migrantenrucht, dat hier met dure auto's rondrijdt en ons het leven zuur maakt.

In mijn buurt zijn blanke, autochtone Belgen de tweederangsburgers. Dat is dus zeer relatief.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 11 oktober 2007 om 16:30.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:32   #163
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
HVT
1) Hij is een oostfrontnageboorte
2) Zijn vader was ooit lid van VB
3) Zijn tante ook
5) Hij was van plan om "20 makkakken" dood te schieten
6) Uiteindelijk schiet hij 1 allochtone vrouw dood en een kindje van 2 in de rug en kwetst hij nog een derde persoon

Bij mij thuis is het woord "makkak" verboden, worden de gevaren en de programmapunten van VB goed aan de kinderen uitgelegd. En tot nu toe godzijdank is er nog niemand al schietend over straat gelopen.

oorzaak en gevolg of toeval?
Dit proces geeft niet al mijn vragen beantwoord
dat wilde de familie schijnbaar ook niet, dus was 't pleidooi zo dat er geen "verzachtende omstandigheden" meer waren voor HVT en kreeg hij de maximumstraf. Pech voor hem dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 oktober 2007 om 16:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:33   #164
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Het probleem is nu juist dat je die vlaamse identiteit met geen mogelijkheid kan beschrijven! En het is niet door nu de sukkelaar uit te hangen dat je er aan ontsnapt dat dus je mening, je overtuiging, je theorie, je vooroordeel, je afwijking, noem het zoals je wil geen enkele overtuigingskracht heeft: zij is nu eenmaal niet gebaseerd dan op een vooroordeel, niet op enig logisch, redelijk, aantoonbaar argument.
Vlaamse identiteit is moeilijk te omschrijven. Ik aanzie het als een bonte mengeling van gehelen, waarbinnen geen plaats is voor criminelen en allerlei ander rucht.
Onze identiteit is er één aan het worden, waar de ene gestraft wordt, terwijl men een ander voor hetzelfde een schouderklopje geeft.
Oud 11 oktober 2007, 16:33   #165
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Dus als De Gucht en andere ministers stigmatiseren, is dat vrije meningsuiting. Doet het VB dat, is het haatzaaierij. Begrijpe wie het begrijpen kan.
Nee, je begrijpt er niks van omdat je het verschil niet begrijpt tussen iets zeggen als individu of een partij die een machinerie op gang zet die met miljoenenoplagen en met de regelmaat van een klok haat verspreid en mensen tegen elkaar op zet.

Als ik jou een bandiet noem, is daar niks verkeerd mee. Je kan me wel aanklagen voor smaad en dan zien we wel hoe dat afloopt. Ik zal dan wel bewijzen en argumenten op tafel moeten gooien om die beschuldiging waar te maken.

Maar als ik morgen jou, met naam en toenaam, op het eerste blad van de Gazet van Antwerpen, jou en al je landgenoten, van jong tot oud, bandieten noem, en dat elke veertien dagen herhaal, dan gaat het erover.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:34   #166
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
In de grote meerderheid van de gevallen is het MIVB-personeel doelwit van de agressie, zij werden 608 keer slachtoffer. 192 maal ging het om een reiziger die het mikpunt was. Meestal blijft het geweld ook beperkt tot verbale agressie want in slechts 280 gevallen werd iemand ook fysiek aangevallen.
Jaja Ancapa. We komen dus terecht bij zo'n 280 gevallen van fysiek geweld, meestal tegen personeel van de MIVB.
Je schrijft het niet, maar je insinueert dat het weeral om allochtonen gaat.

De conclusie is: HOE GEVAARLIJK LEVEN WE NIET (lees: door de allochtonen).

Het is maar hoe je het bekijkt.
Dagelijk reizen meer dan één miljoen reizigers met het MIVB, zo dacht ik.
En ik denk niet zomaar in het wilde weg, ik fantaseer niet zoals jij.
ik raadpleeg bronnen
Indien je dan ziet dat de kans om als reiziger van dat Brussels transportbedrijf te worden aangevallen door woeste makkakken, en ik ga met u mee en zeggen dat alle woestelingen die reizigers aanvallen makkakken zijn (lief he?) dan kom ik tot de zeer onveilige situatie dat ik nog steeds maar één kans loop van één op de paar honderdduizend om aangevallen te worden. Dit wil zeggen dat je verdomd veilig bent in de metro, en dat al de deining die hier rond gemaakt wordt volgt uit een campagne om mensen een onveiligheidsgevoel aan te praten!

In feite zijn er weinig plekken zo veilig ter wereld: zeker is het veiliger in de metro dan thuis: er zijn immers meer moorden die thuis gebeuren, statistisch gezien dan de kans dat je iets tegen komt in de metro.
Dus: in plaats van de NONSENS van Blokkers te geloven, die je bang maken van je medemens en van de Metro: ga in de metro wonen, het is er veiliger dan thuis.

Al is de leugen nog zo snel: de waarheid achterhaald haar wel.
zeveraars.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:44   #167
Boadicea

Standaard

Citaat:
Nee, je begrijpt er niks van omdat je het verschil niet begrijpt tussen iets zeggen als individu of een partij die een machinerie op gang zet die met miljoenenoplagen en met de regelmaat van een klok haat verspreid en mensen tegen elkaar op zet.
Daarvoor moet je geen partij zijn. Als individu hoog genoeg geraken en voldoende krediet krijgen binnen een partij, is al voldoende. Hoe heeft Hitler het anders gedaan. Dat was toch ook een individu?

En binnen het VB hoor je ook verschillende stemmen. Daarnaast geven hun publicaties veel pijnpunten weer, die ik als een realiteit aanvaard, maar waar anderen graag de ogen voor sluiten. Als dat als racisme aanzien wordt, is het in mijn ogen ver gekomen.

Citaat:
Als ik jou een bandiet noem, is daar niks verkeerd mee. Je kan me wel aanklagen voor smaad en dan zien we wel hoe dat afloopt. Ik zal dan wel bewijzen en argumenten op tafel moeten gooien om die beschuldiging waar te maken.
Je mag me noemen zoals ik wil. Als de realiteit het tegendeel bewijst, heb ik geen rechtbank nodig om mijn gelijk te halen. Dan zet je enkel jezelf in je hemd tegenover iedereen die de waarheid kent.

Citaat:
Maar als ik morgen jou, met naam en toenaam, op het eerste blad van de Gazet van Antwerpen, jou en al je landgenoten, van jong tot oud, bandieten noem, en dat elke veertien dagen herhaal, dan gaat het erover.
Heu, ik denk dat je verkeerd bent. Als GVA iemand met naam en toenaam noemt omdat die iets misdaan heeft en die naam en afkomst is toevallig "vreemd" is GVA daar niet verantwoordelijk voor.
Nu ga jij het VB bandieten noemen, terwijl er nog 1 miljoen zijn, die geen racistische moordenaar zijn. Die ene ... tja. Als er morgen een SP A Rood aanhanger een VBer neerknalt, omdat hij zo doordrongen is van zijn anti-gevoel tegen die partij en dat wordt ik de krant vermeld, wordt dan heel die partij onmiddelijk als moordenaar bestempeld?

Ik heb trouwens nergens gelezen in geen enkele VB publicatie, dat een hele groep bandieten zijn, enkel de realiteit, dat er bepaalde groepen zijn, waarbinnen meer hinderlijke bandieten zijn dan andere.
Oud 11 oktober 2007, 16:49   #168
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarvoor moet je geen partij zijn. Als individu hoog genoeg geraken en voldoende krediet krijgen binnen een partij, is al voldoende. Hoe heeft Hitler het anders gedaan. Dat was toch ook een individu?
Teveel kwesties in één antwoord tegelijk, ik antwoord ook maar op één tegelijk.

Nee, Hitler was niet en deed het niet alleen. Daar stond een heel apparaat en organisatie achter. Wanneer ook nog eens de grote staalconcerns de partij begonnen te bedruipen met bakken geld was er geen houden meer aan.
Oud 11 oktober 2007, 16:51   #169
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Je mag me noemen zoals ik wil. Als de realiteit het tegendeel bewijst, heb ik geen rechtbank nodig om mijn gelijk te halen. Dan zet je enkel jezelf in je hemd tegenover iedereen die de waarheid kent.
Als mijn goede naam ten onrechte wordt besmeurd en ik daardoor ook nog eens fysieke en of financiële schade leidt, zal ik geen moment aarzelen om je voor de rechtbank te dagen en genoegdoening eisen. Rechten èn plichten werkt in elke richting. Ook het VB laat het al jaren klachten en processen regenen op haar tegenstanders.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 11 oktober 2007 om 16:52.
Oud 11 oktober 2007, 16:52   #170
filosoof
Banneling

Standaard rechtse show

als rechts en rechts doen alsof ze in de clinch gaan, om elkaar gelijk te geven:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=154

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 oktober 2007 om 16:53.
Oud 11 oktober 2007, 16:54   #171
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig heeft men het racistische motief van de moordenaar onderkend.

Dit moet een zware klap zijn voor de partij die hier in alle talen over zweeg, pontius pilatus speelde en stilletjes "mijn naam is haas!" floot in het stikdonker waar zij zich zo thuis voelt.

Maar het is nu een feit: een racist, een massamoordenaar is veroordeeld voor zijn daden. En nu: gaat men zeggen dat hij het racisme heeft uitgevonden?
Gaat Patrick Janssens blijven opzij kijken? Zeggen dat er geen politieke oorzaak is van vreemdelingenhaat? Gaat men blijven subsidies geven?

Dit land is ziek, er zijn zieke partijen, of zijn er medeplichtigen aan moord?

Komt de aversie voor vreemdelingen misschien uit de lucht gevallen? Is het een bacil die met een vliegtuig meekwam uit de VS? Is het misschien een genetische kwaal van de familie van de moordenaar, zijn ze afstammelingen van Ku Klux Klan leden?

In de wetenschap gelooft men niet in de "generatio spontanea": het ontstaan van bacteriën uit het niets. Bacteriën, zo leerde ons Pasteur, kwamen ons lichaam verzieken omdat ze van andere zieke mensen kwamen. Om ons te beschermen dienden deze te worden geïsoleerd, wat ze aanraken gesteriliseerd en onze voeding gepasteuriseerd.

WIe pakt de haard van de ziekte aan? Wie doet de moeite om na dit vonnis te gaan zorgen dat de epidemie wordt gestopt?
Wie gaat de mestputten, waaruit de bacterie komt geslopen dicht leggen, wie gaat met DDT de ratten die de kwaal verspreiden te lijf?

Is er iemand nog WAKKER in ons politiek landschap?
Groot gelijk! De verpletterende verantwoordelijkheid van het Vlaams Blok en ander extreem gespuis kan niet langer ontkend worden. Wordt dit misschien eindelijk het duwtje in de rug dat onze politici nodig hebben om die crapuleuze organisatie voor eens en voor altijd met wortel en tak uit te roeien (figuurlijk gesproken uiteraard)?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 16:55   #172
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook het VB laat het al jaren klachten en processen regenen op haar tegenstanders.
En als ze geen gelijk krijgen wentelen ze zich in hun slachtofferrol...
Oud 11 oktober 2007, 17:28   #173
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Groot gelijk! De verpletterende verantwoordelijkheid van het Vlaams Blok en ander extreem gespuis kan niet langer ontkend worden. Wordt dit misschien eindelijk het duwtje in de rug dat onze politici nodig hebben om die crapuleuze organisatie voor eens en voor altijd met wortel en tak uit te roeien (figuurlijk gesproken uiteraard)?
't is allemaal de schuld van de tante van Patrick Janssens! Zeg dat ik het je gezegd heb.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 17:35   #174
Boadicea

Standaard

Citaat:
Als mijn goede naam ten onrechte wordt besmeurd en ik daardoor ook nog eens fysieke en of financiële schade leidt, zal ik geen moment aarzelen om je voor de rechtbank te dagen en genoegdoening eisen. Rechten èn plichten werkt in elke richting. Ook het VB laat het al jaren klachten en processen regenen op haar tegenstanders.
Persoonlijk vind ik dat er meer disputen tussen pot en pint en minder in de overbelaste rechtzalen zou moeten "uitgevochten" blijven. En hierbij bewijs je enkel dat jij en het VB op dat vlak aan elkaar gewaagd zijn.
Enkel als men een midrijf pleegt tegenover mijn persoon, die niet enkel met woorden, maar ook met daden geschiedt, acht ik een rechtzaak als mogelijk alternatief.
Oud 11 oktober 2007, 17:41   #175
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Er lijken véél zeveraars te zijn die nog steeds in het verleden leven ...
Het Vlaams blok is al een poosje verleden tijd ...

Vélen blijken ook nog steeds niet door te hebben dat er nog steeds mensen gepest worden , en dat daar de bron van frustratie zit bij veel mensen ...
't Zijn net die pesterijen die deze keer iemand hebben laten doorflippen ,en als dat niet wordt ingezien zullen er nog mensen over de schreef gaan ... Wiens schuld is het dan ??? Toch die van degenen die ontkennen dat er een probleem is ...
De bron aanpakken is simpel ... Geef toe dat er een probleem is en doe er iets aan ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 17:54   #176
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig heeft men het racistische motief van de moordenaar onderkend.

Dit moet een zware klap zijn voor de partij die hier in alle talen over zweeg, pontius pilatus speelde en stilletjes "mijn naam is haas!" floot in het stikdonker waar zij zich zo thuis voelt.

Maar het is nu een feit: een racist, een massamoordenaar is veroordeeld voor zijn daden. En nu: gaat men zeggen dat hij het racisme heeft uitgevonden?
Gaat Patrick Janssens blijven opzij kijken? Zeggen dat er geen politieke oorzaak is van vreemdelingenhaat? Gaat men blijven subsidies geven?

Dit land is ziek, er zijn zieke partijen, of zijn er medeplichtigen aan moord?

Komt de aversie voor vreemdelingen misschien uit de lucht gevallen? Is het een bacil die met een vliegtuig meekwam uit de VS? Is het misschien een genetische kwaal van de familie van de moordenaar, zijn ze afstammelingen van Ku Klux Klan leden?

In de wetenschap gelooft men niet in de "generatio spontanea": het ontstaan van bacteriën uit het niets. Bacteriën, zo leerde ons Pasteur, kwamen ons lichaam verzieken omdat ze van andere zieke mensen kwamen. Om ons te beschermen dienden deze te worden geïsoleerd, wat ze aanraken gesteriliseerd en onze voeding gepasteuriseerd.

WIe pakt de haard van de ziekte aan? Wie doet de moeite om na dit vonnis te gaan zorgen dat de epidemie wordt gestopt?
Wie gaat de mestputten, waaruit de bacterie komt geslopen dicht leggen, wie gaat met DDT de ratten die de kwaal verspreiden te lijf?

Is er iemand nog WAKKER in ons politiek landschap?
Wat pijnlijk duidelijk is geworden met deze zaak is dat er niet zoiets als "onschuldig racisme" of "racisme light" bestaat. Mensen die niet ernstig genomen worden omdat hun racisme slechts dom meelopersgedrag lijkt kunnen wel degelijk in bepaalde omstandigheden tot extreme daden van racisme overgaan. Er zijn er een paar op dit forum die daar beter eens goed zouden over nadenken.

Maar over die "bepaalde omstandigheden" heb ik wel een persoonlijke bedenking, die puur op eigen ervaring gebaseerd is en dus niet de pretentie heeft van wetenschappelijk te zijn. Door de verdediging werd in de laatste fase van het proces het Aspergersyndroom, een autismespectrumstoornis, aangevoerd als mogelijke grond voor de daad van de beschuldigde. Het toeval wil dat ik "bevriend" ben met iemand die aan dit syndroom lijdt. (Ik zet het woord "bevriend" tussen aanhalingstekens omdat een vriendschap in de echte zin van het woord met een Aspergerpatient volgens mij eigenlijk niet mogelijk is). Ik kan me namelijk voorstellen dat een Aspergerpatient (waarvan de aandoening in vele gevallen, inclusief dat van mijn vriend, niet door de familie of entourage wordt onderkend) in bepaalde gevallen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke daden. Ook de bevreemdende verklaring van Van Temsche dat hij als enige in de rechtszaal niets voelde bij de getuigenissen van de slachtoffers past perfect binnen het ziektebeeld. Mensen met Asperger verkeren in de onmogelijkheid om sociale regels, omgangsvormen en emoties te begrijpen. Ze kunnen die hoogstens leren "na-apen". Zij zien de wereld door een heel andere bril, en kunnen in bepaalde situaties erg onaangepast gedrag vertonen zonder zich ten volle van de gevolgen bewust te zijn. Ik zeg er echter meteen bij dat agressie geen deel is van het typische ziektebeeld. Ik ken Van Temsche niet en kan dus niet oordelen of hij effectief aan deze ziekte zou kunnen leiden, maar mijn punt is dat ik vind dat deze mogelijkheid nogal snel van tafel is geveegd als een manoeuvre om hem geïnterneerd te krijgen.
Oud 11 oktober 2007, 18:53   #177
ericferemans

Standaard

Citaat:
Vlaamse identiteit is moeilijk te omschrijven. Ik aanzie het als een bonte mengeling van gehelen, waarbinnen geen plaats is voor criminelen en allerlei ander rucht.
Onze identiteit is er één aan het worden, waar de ene gestraft wordt, terwijl men een ander voor hetzelfde een schouderklopje geeft.
Niet meer in staat om de "anderen" voor geboefte uit te schelden, gezien "het eigen volk eerst" blijkt fundamentalistisch te zijn in woorden én in daden gaat men nu de sukkelaar uithangen: de vreemdelingen worden BEVOORDEELD

Terwijl alle studies erop wijzen dat er nog steeds duchtig gediscrimineerd wordt: herinner je de affaire rond de interimbedrijven...

Gekte is duidelijk ongeneesbaar indien het om vreemdelingenhaat gaat
Oud 11 oktober 2007, 19:00   #178
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er lijken véél zeveraars te zijn die nog steeds in het verleden leven ...
Het Vlaams blok is al een poosje verleden tijd ...

Vélen blijken ook nog steeds niet door te hebben dat er nog steeds mensen gepest worden , en dat daar de bron van frustratie zit bij veel mensen ...
't Zijn net die pesterijen die deze keer iemand hebben laten doorflippen ,en als dat niet wordt ingezien zullen er nog mensen over de schreef gaan ... Wiens schuld is het dan ??? Toch die van degenen die ontkennen dat er een probleem is ...
De bron aanpakken is simpel ... Geef toe dat er een probleem is en doe er iets aan ...
Er is EEN groot probleem: Indien iemand, enkel afgaande op de huidskleur van iemand, zwart of wit, mensen doodschiet. Hoe noem je dan zijn motief: KLEURENBLINDHEID of RACISME?
Zijn jullie naast bezeten nu ook totaal blind én doof?
Oud 11 oktober 2007, 19:14   #179
ericferemans

Standaard anti racistewint Nobelprijs literatuur: wanneer leren blokkers lezen?

De bijna negentigjarige schrijfster, die het ooit meemaakte dat leden van het Nobelprijscommité haar treiterig kwamen zeggen dat ze die prijs NOOIT zou krijgen won hem uiteindelijk toch!

Tijdens haar jeugd als blanke in het racistische Rodesië werd ze geconfronteerd met de afschuwelijkheid van het blank/zwart denken en handelen.

Wanneer gaan onze racisten en vreemdelingenhaters nu eindelijk eens een boek lezen? Warm aanbevolen!

Citaat:

1949, The Grass is Singing (Het zingende gras)
Haar eerste roman, The Grass is Singing, verscheen na haar terugkeer naar Engeland in 1949
The grass is singing, gaat over de Afrikaanse periode in haar leven, over de vergiftigende uitwerking van rassenscheiding in Rhodesië. Een heerszuchtige egoïstische vrouw kan door haar koele ongenaakbaarheid geen contact met haar echtgenoot krijgen en komt voortdurend in conflict met de bedienden op hun farm in Zuid-Afrika.
Een somber, welhaast tragisch verhaal over een mislukt huwelijk dat zich afspeelt op een afgelegen ontginning in Zuidelijk Afrika. De schrijfster schetst op voortreffelijke wijze de verhouding blanke-neger en die van de blanken onderling. Ook het karakter van de vrouwelijke hoofdpersoon met al haar frustraties komt goed over.

De schrijfster had een moeilijke en ongelukkige jeugd en haar teksten over het leven in de Britse kolonies van Afrika zijn vol mededogen met het lege bestaan van de Britse kolonisten, als ook met de troosteloze situatie van de inheemse bevolking.

Haar meest autobiografisch werk is het 'Children of Violence' vijfluik (1952-69), dat begint met het naar de hoofdpersoon genoemde Martha Quest.

Oud 11 oktober 2007, 19:18   #180
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Wat pijnlijk duidelijk is geworden met deze zaak is dat er niet zoiets als "onschuldig racisme" of "racisme light" bestaat. Mensen die niet ernstig genomen worden omdat hun racisme slechts dom meelopersgedrag lijkt kunnen wel degelijk in bepaalde omstandigheden tot extreme daden van racisme overgaan. Er zijn er een paar op dit forum die daar beter eens goed zouden over nadenken.

Maar over die "bepaalde omstandigheden" heb ik wel een persoonlijke bedenking, die puur op eigen ervaring gebaseerd is en dus niet de pretentie heeft van wetenschappelijk te zijn. Door de verdediging werd in de laatste fase van het proces het Aspergersyndroom, een autismespectrumstoornis, aangevoerd als mogelijke grond voor de daad van de beschuldigde. Het toeval wil dat ik "bevriend" ben met iemand die aan dit syndroom lijdt. (Ik zet het woord "bevriend" tussen aanhalingstekens omdat een vriendschap in de echte zin van het woord met een Aspergerpatient volgens mij eigenlijk niet mogelijk is). Ik kan me namelijk voorstellen dat een Aspergerpatient (waarvan de aandoening in vele gevallen, inclusief dat van mijn vriend, niet door de familie of entourage wordt onderkend) in bepaalde gevallen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke daden. Ook de bevreemdende verklaring van Van Temsche dat hij als enige in de rechtszaal niets voelde bij de getuigenissen van de slachtoffers past perfect binnen het ziektebeeld. Mensen met Asperger verkeren in de onmogelijkheid om sociale regels, omgangsvormen en emoties te begrijpen. Ze kunnen die hoogstens leren "na-apen". Zij zien de wereld door een heel andere bril, en kunnen in bepaalde situaties erg onaangepast gedrag vertonen zonder zich ten volle van de gevolgen bewust te zijn. Ik zeg er echter meteen bij dat agressie geen deel is van het typische ziektebeeld. Ik ken Van Temsche niet en kan dus niet oordelen of hij effectief aan deze ziekte zou kunnen leiden, maar mijn punt is dat ik vind dat deze mogelijkheid nogal snel van tafel is geveegd als een manoeuvre om hem geïnterneerd te krijgen.
Het asperger syndroom is een afwijking die op verschillende wijze, op minder of meer geprononceerde wijze voorkomt: Belangrijke aspergers zijn onder andere Newton en Einstein.
En die waren bepaald niet op hun kopje gevallen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be