Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2007, 06:00   #161
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De samenstelling van de inwonenden is ook gewijzigd hé.
Vroeger waren het allemaal belgen die frietjes lusten. Nu niet meer.
Dat klopt. Afgelopen zaterdag heb ik mijn portie frieten binnengesmikkeld in de Number One in de Hoogstraat. Naast mij drie jonge gasten -duidelijk van Marokkaanse origine - die in plat Antwerps dialect nog een klets mayonaise bij hun doosje frieten bijvroegen. Misschien dat de nieuwkomers de fritkotcultuur zullen voortzetten en/of opnieuw zullen bekend maken bij de nieuwe generatie 'Vlamingen'?

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 06:00.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 06:37   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk, klopt dit niet helemaal.
De grootste frieteters zijn reeds meer dan 40 jaar de Nederlanders.

En de rede dat er minder frieten worden gegeten is simpelweg de kostprijs.

Voor 2.5€ in de meeste steden enkel een pakfriet met saus, terwijl je daar in andere zaken ook reeds een hamburger of een pita bij hebt.

Daar komt dan nog bij dat 1/4 van de bevolking vegetariër is en dus geen in dierlijk vet gebakken voedsel eet en dat 1/4 van de autochtone bevolking geen frieten lust of ze niet wegens aan hun lijn of gezondheid denkend.

De wijziging van de bevolking heeft er dus minder mee te maken dan de wijziging in de levenshouding van de bevolking.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 07:57   #163
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Conclusie van deze draad is dus dat er geen, en let nu goed op 'forumspook' geen maar dan ook geen verband bestaat tussen het verdwijnen van frituren ten voordele van pittazaken.

De oorzaak moet gezocht worden bij factoren zoals: gezondheid, prijs, ligging, vergunningen, veiligheid, gemakzucht, etc...

Tweede conclusie: 'forumspook' kan beter een frituur beginnen dan zich nog langer op dit forum belachelijk te maken, hij zal er meer respect met oogsten en tegelijk zijn goede zaak dienen. Die goede zaak zijnde zijn Vlaamse identiteit.

Ten derde: er zijn stilaan meer frituren in Holland dan in België, of ze beter zijn durf ik te betwijfelen en dan nog alleen uit puur chauvinisme.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 17 oktober 2007 om 07:57.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 08:24   #164
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard In de reeks "Gratis ideeën voor politiekers"

Frietkoten vervullen een belangrijke sociale functie. 's Nachts zijn ze vaak de enige plekken waar licht brandt en waar iemand aanwezig is. Dat de mensen die er werken vaak ernstig bedreigd worden, toonde het geval aan van de frituriste in Antwerpen die een maand geleden op weerzinwekkende wijze gefolterd werd voor een paar euro's. Frietkoten die 's nachts open zijn, hebben recht op een beschermd statuut . Ze zouden een rechtstreekse communicatielijn met de lokale politie moeten krijgen, en een schriftelijke overeenkomst die garandeert dat de politie er vijf minuten na een alarm aanwezig is.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 08:26   #165
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Dat klopt. Afgelopen zaterdag heb ik mijn portie frieten binnengesmikkeld in de Number One in de Hoogstraat. Naast mij drie jonge gasten -duidelijk van Marokkaanse origine - die in plat Antwerps dialect nog een klets mayonaise bij hun doosje frieten bijvroegen. Misschien dat de nieuwkomers de fritkotcultuur zullen voortzetten en/of opnieuw zullen bekend maken bij de nieuwe generatie 'Vlamingen'?
In Gent pakken die Marokkanen en Turken gewoon de frietkotten over. Van de 2 laatsten in het centrum hebben ze er zeker al de helft van in handen.
Oud 17 oktober 2007, 08:31   #166
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk, klopt dit niet helemaal.
De grootste frieteters zijn reeds meer dan 40 jaar de Nederlanders.

En de rede dat er minder frieten worden gegeten is simpelweg de kostprijs.

Voor 2.5€ in de meeste steden enkel een pakfriet met saus, terwijl je daar in andere zaken ook reeds een hamburger of een pita bij hebt.

Daar komt dan nog bij dat 1/4 van de bevolking vegetariër is en dus geen in dierlijk vet gebakken voedsel eet en dat 1/4 van de autochtone bevolking geen frieten lust of ze niet wegens aan hun lijn of gezondheid denkend.

De wijziging van de bevolking heeft er dus minder mee te maken dan de wijziging in de levenshouding van de bevolking.
Ik hou het enkel op de hoge prijs als reden van hun achteruitgang. En op de andere bevolking die meer solidair is met hun eigen marktkramers mentaliteit.
Oud 17 oktober 2007, 08:54   #167
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ik woonde in de buurt van een frietkot en kan bevestigen dat ge uit uw nek lult
Een ervaringsdeskundige heeft gesproken!
Vergeet ook niet te vermelden wie er in de pissijnen heeft g...n.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 08:57   #168
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Frietkoten vervullen een belangrijke sociale functie. 's Nachts zijn ze vaak de enige plekken waar licht brandt en waar iemand aanwezig is. Dat de mensen die er werken vaak ernstig bedreigd worden, toonde het geval aan van de frituriste in Antwerpen die een maand geleden op weerzinwekkende wijze gefolterd werd voor een paar euro's. Frietkoten die 's nachts open zijn, hebben recht op een beschermd statuut . Ze zouden een rechtstreekse communicatielijn met de lokale politie moeten krijgen, en een schriftelijke overeenkomst die garandeert dat de politie er vijf minuten na een alarm aanwezig is.
Men zou ook anti-paranoïa producten op de frieten kunnen doen...
Oud 17 oktober 2007, 08:59   #169
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oh, ik denk dat frituurvlees daar niet voor onder moet doen hoor.

Maar mocht u bezorgt zijn om mijn velletje, ik hou het meestal bij fêtakaas tussen mijn broodje.
ge doet dat om forumspookje te plagen he die 'vreemde' kaas ... ipv eigen kaas te pakken, plaagstokje

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 oktober 2007 om 09:00.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 09:05   #170
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er steeds minder friet of andere gelegenheden zijn omdat de jongeren massaal weigeren nog iets in die richting open te houden.
t' is een tendens niks meer open te doen.
Verder zijn de frietkoten op openbare markten onderworpen aan soms waanzinnige aanbesteding vergunningen. Wat op hun beurt er voor zorgt dat ze voor niks frieten staan te bakken.
Doe je een frietkot open in een gesloten huis moet je eerst al een huis vinden waar dat mag, of kopen of bouwen, en vergunningen krijgen en in orde zijn voor brandveiligheid en in orde zijn met het aantal maximum stoeltjes in de zaak en in orde zijn ....etc. etc.
Voor de rest ging het over frietjes dacht ik.
Precies wat ik zei dus: het word de mensen zéér moeilijk gemaakt om zo een frietkot open te doen/houden.
Kebab en pitta zaken schijnen deze moeilijkheden niet te kennen, vermits er méér en méér zijn.
Hoe komt dat?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 09:07   #171
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Kebap is lekkerder dan ordinaire frit. En pakken gezonder.
Ok, sommige zaken zijn bekend voor sperma in de looksaus bvb. Maar pita is gewoon lekkerder en gezonder. Meer keus, vers vlees (sommige zaken toch), ik kan mij niet voortellen dat vlees van een frietkot beter is.
En ze verspreiden een betere geur.
Mijn keuze is gemaakt.
Oud 17 oktober 2007, 09:08   #172
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
ze is er inderdaad niet op vooruitgegaan.
Oud 17 oktober 2007, 09:14   #173
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Conclusie van deze draad is dus dat er geen, en let nu goed op 'forumspook' geen maar dan ook geen verband bestaat tussen het verdwijnen van frituren ten voordele van pittazaken.

De oorzaak moet gezocht worden bij factoren zoals: gezondheid, prijs, ligging, vergunningen, veiligheid, gemakzucht, etc...

Tweede conclusie: 'forumspook' kan beter een frituur beginnen dan zich nog langer op dit forum belachelijk te maken, hij zal er meer respect met oogsten en tegelijk zijn goede zaak dienen. Die goede zaak zijnde zijn Vlaamse identiteit.

Ten derde: er zijn stilaan meer frituren in Holland dan in België, of ze beter zijn durf ik te betwijfelen en dan nog alleen uit puur chauvinisme.
Ik hou niet speciaal van frieten Te vét!
Maar kebab, pitta's, en andere Fatburgers, d�*t is regelrecht vergif! Zulke zaken moet je gewoon boycotten.
Als je nu echt eens een snelle warme maaltijd nodig hebt, eet een pakje friet, en niet van die vreemde afval.Voor jullie eigen goed, mensen.
Oud 17 oktober 2007, 09:14   #174
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Precies wat ik zei dus: het word de mensen zéér moeilijk gemaakt om zo een frietkot open te doen/houden.
Kebab en pitta zaken schijnen deze moeilijkheden niet te kennen, vermits er méér en méér zijn.
Hoe komt dat?
Goeie vraag.
Oud 17 oktober 2007, 09:16   #175
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge doet dat om forumspookje te plagen he die 'vreemde' kaas ... ipv eigen kaas te pakken, plaagstokje
fêtakaas trekt inderdaad op niet veel
Oud 17 oktober 2007, 09:25   #176
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
In Gent pakken die Marokkanen en Turken gewoon de frietkotten over. Van de 2 laatsten in het centrum hebben ze er zeker al de helft van in handen.
Tof, de bewaarders van de Vlaamse cultuur, waarden en tradities zijn de nieuwkomers. Wat mij betreft: ket kan me geen barst schelen wie mijn frieten bakt, als ze maar goed gebakken zijn in vers frituurvet.
Oud 17 oktober 2007, 09:27   #177
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hou niet speciaal van frieten Te vét!
Maar kebab, pitta's, en andere Fatburgers, d�*t is regelrecht vergif! Zulke zaken moet je gewoon boycotten.
Als je nu echt eens een snelle warme maaltijd nodig hebt, eet een pakje friet, en niet van die vreemde afval.Voor jullie eigen goed, mensen.
Hopeloos geval dat spook. Waarschijnlijk een puber van 11 jaar die hier zit te typen. Daar heb ik allemaal geen tijd en geen zin voor. Dag spook, amuseert u goed!
Oud 17 oktober 2007, 10:12   #178
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
fêtakaas trekt inderdaad op niet veel
ben jij groot nederlander ? ... ttz ik bedoel is Gouda ok ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 10:21   #179
ericferemans

Standaard

Citaat:
Ik krijg even de trann in de ogen. Jaren heb ik omwegen gemaakt om in het frietuur "helga" in Gent de heerlijkste frieten met stoverij te gaan eten van dit heelal.
Helga, die blond was maar op zijn Marilyn Monroes was een echte Gentse volksvrouw. Je moest er aanschuiven in de weekends, maar deed dat bijna met vroomheid. Je wist immers dat je concurenten in het aanschuiven culinaire frietenliefhebbers waren, mensen die van Tomboektoe zouden naar hier kruipen voor een pakske van Helga's frituur.

Zij bediende en rekende af. Voor studenten rekende ze altijd verkeerd (een beetje minder).

Haar man, die de frieten bakte was één van de eerste vreemdelingen die in de horeca werkte.

ps: Ik denk dat ik de truc ken van Helga en haar allochtone vent.
In de film "Camping Cosmos" heeft mijn vriend Jan Bucquoy hem verraden.
Maar ik denk er nu pas aan: volgens de film moet je in je frietvet ook kamelenvet doen! (een achtste deel, geloof ik).
Proberen!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 17 oktober 2007 om 10:27.
Oud 17 oktober 2007, 10:22   #180
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Tof, de bewaarders van de Vlaamse cultuur, waarden en tradities zijn de nieuwkomers. Wat mij betreft: ket kan me geen barst schelen wie mijn frieten bakt, als ze maar goed gebakken zijn in vers frituurvet.
Tegenwoordig mogen we blij zijn zelfs dat een allochtoon nog een winkeltje of een frietkot wil open houden.
Of we hadden geen eten meer.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be