Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2013, 16:32   #1781
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Overigens ben ik weliswaar Vlaming, maar van Nederlandse afkomst. Ik ben dus uiteraard ook voor de hereniging der Nederlanden. Den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2013, 16:33   #1782
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Overigens ben ik weliswaar Vlaming, maar van Nederlandse afkomst. Ik ben dus uiteraard ook voor de hereniging der Nederlanden. Den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood.
Dit klinkt allemaal behoorlijk nationalistisch.

Vooral dat laatste. En dat terwijl je laatst nog zei dat alleen mensen die niets hebben om trots op te zijn nationalistisch zijn.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2013, 16:47   #1783
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dit klinkt allemaal behoorlijk nationalistisch.

Vooral dat laatste. En dat terwijl je laatst nog zei dat alleen mensen die niets hebben om trots op te zijn nationalistisch zijn.
Is iedereen die het Wilhelmus zingt nationalistisch? Al die mensen die in oranje lopen op Koninginnedag (nu Koningsdag) of tijdens de voetbal, allemaal nationalisten?

Het is triestig als dat het enige facet van je persoonlijkheid is, ja. Zo van die gastjes die hier staan schruwelen: "ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op". Tja, dat is een beetje triestig, hé. Aan hun afkomst hebben ze geen enkele verdienste. Dan vraag je je toch af: hebben ze dan echt geen enkele verdienste waar ze fier op zijn en die ze in de verf zouden willen zetten, i.p.v. die holle slogan?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 17 oktober 2013, 16:51   #1784
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is iedereen die het Wilhelmus zingt nationalistisch? Al die mensen die in oranje lopen op Koninginnedag (nu Koningsdag) of tijdens de voetbal, allemaal nationalisten?

Het is triestig als dat het enige facet van je persoonlijkheid is, ja. Zo van die gastjes die hier staan schruwelen: "ik ben een Vlaming en daar ben ik fier op". Tja, dat is een beetje triestig, hé. Aan hun afkomst hebben ze geen enkele verdienste. Dan vraag je je toch af: hebben ze dan echt geen enkele verdienste waar ze fier op zijn en die ze in de verf zouden willen zetten, i.p.v. die holle slogan?
1: Als je het Wilhelmus met trots zingt dan kun je wel stellen dat je enigszins nationalistisch bent, ja.

2: Tijdens het WK/EK komen die typische domme collectieve-nationalistische gevoelens opborrelen ja.

Hoe moet je het anders noemen?
Oud 17 oktober 2013, 18:11   #1785
six
Banneling

Standaard

Vraag aan Kallikles:

Als wij ervan uitgaan dat het calculatieprobleem (mogelijkheid om de zeer complexe nonlineaire systemen die pakweg klimaat, biologische en ecologische en economische entiteiten, en zeer grote informatienetwerken voldoende nauwkeurig te berekenen) niet binnen de kortste keren wordt opgelost (wij zitten nu met een wiskunde-bottleneck: in de achttiende en negentiende eeuw stond de wiskunde ver voor op de empirische wetenschappen waardoor wetenschappers alle werktuigen konden vinden die ze nodig hadden, terwijl dat tegenwoordig dit omgekeerd is, de wiskundige methoden zijn ontoereikend aan het worden om de problemen die men conceptualiseert op te lossen), lijkt het volgend voorstel je redelijk?:

Het calculatieprobleem van de middelenallocatie wordt nu door investeringsmarkten opgelost. Dit gebeurt met een zekere efficientie maar die markten zijn onderhevig aan hysterie, willekeur en doelen die niet altijd even goed zijn voor de maatschappij. Als men bijvoorbeeld enkel traders zou toelaten die een voldoende hoge scholing hebben in relevante gebieden (dus geen grafiekvreters die niet weten wat achter hun "whoaah double spike curve sell sell sell!" gebeurt), zouden hun allocatiebeslissingen beter kunnen zijn.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2013, 22:51   #1786
six
Banneling

Standaard

In de datacommunicatie spreekt men van handshaking, en van handshake protocols. Dit zijn protocols die ervoor zorgen dat twee toestellen weten dat zij met elkaar verbonden zijn en dezelfde codering hanteren.

Dit begrip kunnen wij gebruiken voor religie. Mystieke ervaringen staan boven alle woorden, en men kan zeker niet aan de hand van een eindige verzameling beschrijvende termen uitleggen aan een ander wat men precies heeft ervaren. Er zijn geen objectieve criteria voor een mystieke belevenis.

Doch kunnen mensen het aan elkaar overbrengen dat zij iets gelijkaardigs hebben aangevoeld, waardoor het enthousiasme (in de oorspronkelijke betekenis, van het Grieks, in-God-zijn) sterk wordt aangewakkerd en de deur opengaat voor een diepere spirituele toewijding. Men herkent aan de hand van bepaalde signaalwoorden en constructies dat de andere ook zoiets heeft aangevoeld.

Tegelijk dient zo'n protocol als wering tegen charlatans, kwakzalvers en valse profeten. Een goed vermomde charlatan kan op een heel doordachte manier de sleutelconcepten van een religie herhalen in een gesprek, maar men kan aanvoelen dat er niets achter zit.

Ondersteunt de islam handshaking? Zo ja, in welke vormen? Zo niet, waarom niet? Is dat een probleem, of wordt het op andere manieren aangepakt?
Zo ja, bestaan er ook protocollen voor inter-religieuze handshaking?
Oud 18 oktober 2013, 13:34   #1787
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Vraag aan Kallikles:

Als wij ervan uitgaan dat het calculatieprobleem (mogelijkheid om de zeer complexe nonlineaire systemen die pakweg klimaat, biologische en ecologische en economische entiteiten, en zeer grote informatienetwerken voldoende nauwkeurig te berekenen) niet binnen de kortste keren wordt opgelost (wij zitten nu met een wiskunde-bottleneck: in de achttiende en negentiende eeuw stond de wiskunde ver voor op de empirische wetenschappen waardoor wetenschappers alle werktuigen konden vinden die ze nodig hadden, terwijl dat tegenwoordig dit omgekeerd is, de wiskundige methoden zijn ontoereikend aan het worden om de problemen die men conceptualiseert op te lossen), lijkt het volgend voorstel je redelijk?:

Het calculatieprobleem van de middelenallocatie wordt nu door investeringsmarkten opgelost. Dit gebeurt met een zekere efficientie maar die markten zijn onderhevig aan hysterie, willekeur en doelen die niet altijd even goed zijn voor de maatschappij. Als men bijvoorbeeld enkel traders zou toelaten die een voldoende hoge scholing hebben in relevante gebieden (dus geen grafiekvreters die niet weten wat achter hun "whoaah double spike curve sell sell sell!" gebeurt), zouden hun allocatiebeslissingen beter kunnen zijn.
Dus je hebt eigenlijk een centraal planbureau en je noemt dat traders?

Ik moet opeens denken aan het Lange-Hayek debat; moet je eens opzoeken...

Maar ernstig: de scholing van de traders zal niet veel veranderen, vermits de incentieven en de randvoorwaarden van de investeringsmarkten nu eenmaal van die aard zijn dat op endogene wijze bubbels worden gecreëerd. Massale misallocatie is het gevolg. Keynes beschreef dat mechanisme reeds in de jaren '30 met de analogie van de stoelekensdans.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 18 oktober 2013, 13:50   #1788
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de datacommunicatie spreekt men van handshaking, en van handshake protocols. Dit zijn protocols die ervoor zorgen dat twee toestellen weten dat zij met elkaar verbonden zijn en dezelfde codering hanteren.

Dit begrip kunnen wij gebruiken voor religie. Mystieke ervaringen staan boven alle woorden, en men kan zeker niet aan de hand van een eindige verzameling beschrijvende termen uitleggen aan een ander wat men precies heeft ervaren. Er zijn geen objectieve criteria voor een mystieke belevenis.

Doch kunnen mensen het aan elkaar overbrengen dat zij iets gelijkaardigs hebben aangevoeld, waardoor het enthousiasme (in de oorspronkelijke betekenis, van het Grieks, in-God-zijn) sterk wordt aangewakkerd en de deur opengaat voor een diepere spirituele toewijding. Men herkent aan de hand van bepaalde signaalwoorden en constructies dat de andere ook zoiets heeft aangevoeld.

Tegelijk dient zo'n protocol als wering tegen charlatans, kwakzalvers en valse profeten. Een goed vermomde charlatan kan op een heel doordachte manier de sleutelconcepten van een religie herhalen in een gesprek, maar men kan aanvoelen dat er niets achter zit.

Ondersteunt de islam handshaking? Zo ja, in welke vormen? Zo niet, waarom niet? Is dat een probleem, of wordt het op andere manieren aangepakt?
Zo ja, bestaan er ook protocollen voor inter-religieuze handshaking?
Interessant. Die vraag zou je aan Eric Geoffroy moeten stellen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 18 oktober 2013, 17:19   #1789
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus je hebt eigenlijk een centraal planbureau en je noemt dat traders?

Ik moet opeens denken aan het Lange-Hayek debat; moet je eens opzoeken...

Maar ernstig: de scholing van de traders zal niet veel veranderen, vermits de incentieven en de randvoorwaarden van de investeringsmarkten nu eenmaal van die aard zijn dat op endogene wijze bubbels worden gecreëerd. Massale misallocatie is het gevolg. Keynes beschreef dat mechanisme reeds in de jaren '30 met de analogie van de stoelekensdans.
Er is in essentie geen verschil tussen traders en een planbureau, beiden lossen het allocatueprobleem op. Een planbureau zal een hogere diretiviteit hebben, en traders zullen luidkeels verkondigen dat hun rekenkracht hoger is.

De vraag is feitelijk: welke parameters moet men meegeven?
Oud 19 oktober 2013, 13:47   #1790
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is in essentie geen verschil tussen traders en een planbureau, beiden lossen het allocatueprobleem op. Een planbureau zal een hogere diretiviteit hebben, en traders zullen luidkeels verkondigen dat hun rekenkracht hoger is.

De vraag is feitelijk: welke parameters moet men meegeven?
Wat voorstanders van markten zeggen, is niet dat traders een hogere rekenkracht hebben dan planners, wel dat in markten de informatie waarover alle economische agenten beschikken verwerkt wordt in de prijssignalen. Op die manier zou een centraal planbureau, zelfs met de beste rekenkracht, nooit kunnen concurreren met markten, omdat een centraal bureau nooit alle informatie die aanwezig is in een economie kan centraliseren.

Het Parecon-project meent de voordelen van beide systemen te combineren: een participatief planningsproces waarin iedereen zijn informatie meegeeft, maar zonder de bubbels die markten genereren.

http://www.zcommunications.org/topics/parecon/
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 19 oktober 2013, 13:56   #1791
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Participants are organized into federations of workers and consumers councils who negotiate allocation through "decentralized participatory planning". Workers in worker councils propose what they want to produce, how much they want to produce, the inputs needed and the human effects of their production choices. Consumers propose what they want to consume, how much they want to consume and the human effects of their consumption choices. "Iteration Facilitation Boards" (IFB) generate "indicative prices", using both quantitative and qualitative information, which is used by workers and consumers to update their proposals for further rounds of iterations.

Laatst gewijzigd door six : 19 oktober 2013 om 13:56.
Oud 19 oktober 2013, 14:22   #1792
six
Banneling

Standaard

Die dingen met die gebruikers- en producentenraden zit nog wel iets in, wanneer op grote schaal doorgevoerd en voldoende geinformatiseerd. Als men databanken zou kunnen hebben die relevante data voldoende effectief doen opborrelen. 't Is wel in de kinderschoenen nog, zulke databanken.
Oud 19 oktober 2013, 14:23   #1793
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessant. Die vraag zou je aan Eric Geoffroy moeten stellen.
ik dacht dat ze daar aan de UA mee bezig zijn.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 14:24   #1794
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
ik dacht dat ze daar aan de UA mee bezig zijn.
Vertel?
Oud 19 oktober 2013, 14:27   #1795
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag in de gazetten : Waal, in Duitsland geboren, protestzants geworden in =Doornik (Tournai), gevlucht naar het protestantse noorden , in dienst van
de Verenigde Provinciën is in feite diegene die Manhattan voor enkele luttele
florijnen afkocht van de inhemse "indians".

New York gesticht door de Belgen ? De Walen ? De Duitsers ? De Zeeuwen ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2013, 20:40   #1796
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Vandaag in de gazetten : Waal, in Duitsland geboren, protestzants geworden in =Doornik (Tournai), gevlucht naar het protestantse noorden , in dienst van
de Verenigde Provinciën is in feite diegene die Manhattan voor enkele luttele
florijnen afkocht van de inhemse "indians".

New York gesticht door de Belgen ? De Walen ? De Duitsers ? De Zeeuwen ?
Interessant.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 21 oktober 2013, 15:10   #1797
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die dingen met die gebruikers- en producentenraden zit nog wel iets in, wanneer op grote schaal doorgevoerd en voldoende geinformatiseerd. Als men databanken zou kunnen hebben die relevante data voldoende effectief doen opborrelen. 't Is wel in de kinderschoenen nog, zulke databanken.
Daarvoor dienen de Facilitation Boards, hé. Het Parecon-model is niet slecht uitgewerkt en neemt de state of the art van de huidige welvaartseconomie mee op in de analyse.

Er valt heel wat kritiek te geven, maar het is zeker het bestuderen waard en is een verdienstelijke poging om vandaag een alternatief te bieden. Vermits we nu weer in een periode zijn waarin we op zoek zijn naar alternatieven kan het denkwerk dat in dit kader is verricht zeker nuttig zijn, ook om andere paden te bewandelen dan Parecon.

Uiteindelijk bots je bij het conceptualiseren van economische systemen steeds op dezelfde problemen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 21 oktober 2013, 15:15   #1798
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ben jij iemand die zichzelf constant intellectueel wil verbeteren? of praat jij ook gewoon graag over koetjes en Kalfjes?
Oud 21 oktober 2013, 15:18   #1799
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ben jij iemand die zichzelf constant intellectueel wil verbeteren? of praat jij ook gewoon graag over koetjes en Kalfjes?
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Goed weer vandaag, overigens, vind je niet?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 21 oktober 2013, 15:26   #1800
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Goed weer vandaag, overigens, vind je niet?
Het is zeker lekker weer.

Reis jij graag? zoja, waar ben je allemaal al naartoe geweest?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be