Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2021, 06:48   #1801
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Oostfronter is niet meer van zijn sokkel gevallen dan 76 jaar geleden.
Er komen immers geen nieue zaken aan het licht.
Trouwens niet alle Vlaamse Oostfronters en hun nazaten zijn Vlaams-nationalisten.
Ik zelf ben zelfs geen nationalist, maar voel mij een wereldburger.
Het is zelfs zo erg, dat ik mij al sinds mijn 16de niet thuis voel in België en Vlaanderen.
Ja, al 45 jaar zit ik met het gevoel dat België en meer bepaald Vlaanderen een land is waar men enkel aan broerdertwist doet en in het verleden blijft hangen.
Al 45 jaar zit ik met het gevoel dat België een land is waar men meer op zoek is naar de verschillen, dan naar wat men samen kan verwezelijke.
Al 45 jaar zit ik met het gevoel dat Belgen mensen zijn die andere moeten neerhalen om zichzelf groots te voelen.

De Oostfronter mag dan voor jou van zijn sokkel zijn gevallen, maar de Belgische en Vlaamse nationalist is nooit op zijn sokkel geraakt.

Nationalisten vergeten immers dat we allemaal in de eerste plaats mensen zijn en dat we allemaal fouten en gebreken hebben.
Dat de ene niet beter is dan de andere en dat we allemaal onze huidige luxe hebben te danken aan wat er in het verleden is gebeurd.
Kjjk en nogmaals. Ik geloof best dat er Vlaamse jongeren (en Waalse en Brusselse) zijn geweest die toen samen met de Duitse nazi-legers zijn gaan vechten tegen Rusland uit idealistische motieven. Deze 'idealen' kunnen verschillende vormen hebben aangenomen. Edoch en helaas, eens aan het front, hadden ze het niet meer in de hand.

Het schema is anders eenvoudig.
1)Nazi-Duitsland valt Rusland aan.
2)Nazi-Duitsland en zijn huurlingen van allerlei pluimage rukken op.
3))Nazi-Duitsland en zijn huurlingen veroveren grote stukken Russisch grondgebied.
4)De inheemse Slavische bevolking van deze gebieden worden manu militiari verjaagd , vermoord, of onderdrukt , en de Joden aldaar worden vervolgd, opgepakt, en naar de concentratiekampen gevoerd. Oostfronters wisten dat (het staat in bedekte woorden in hun brieven).
5)Ze hebben dus meegewerkt (ook al was het misschien niet de initiële bedoeling van heel wat van deze Vlaamse jonge mannen) aan ethnic cleansing van deze veroverde gebieden. Dit aspect van de strijd aan het oostfront werd altijd onderbelicht, maar nu pas sijpelt er het een en het ander door waaruit blijkt dat Oostfronters niet zo kosjer waren.

Dat is alles wat ik heb willen beweren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2021 om 07:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 07:46   #1802
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Oostfronter is niet meer van zijn sokkel gevallen dan 76 jaar geleden.
Er komen immers geen nieue zaken aan het licht.
Trouwens niet alle Vlaamse Oostfronters en hun nazaten zijn Vlaams-nationalisten.
Ik zelf ben zelfs geen nationalist, maar voel mij een wereldburger.
Het is zelfs zo erg, dat ik mij al sinds mijn 16de niet thuis voel in België en Vlaanderen.
Ja, al 45 jaar zit ik met het gevoel dat België en meer bepaald Vlaanderen een land is waar men enkel aan broerdertwist doet en in het verleden blijft hangen.
Al 45 jaar zit ik met het gevoel dat België een land is waar men meer op zoek is naar de verschillen, dan naar wat men samen kan verwezelijke.
Al 45 jaar zit ik met het gevoel dat Belgen mensen zijn die andere moeten neerhalen om zichzelf groots te voelen.

De Oostfronter mag dan voor jou van zijn sokkel zijn gevallen, maar de Belgische en Vlaamse nationalist is nooit op zijn sokkel geraakt.

Nationalisten vergeten immers dat we allemaal in de eerste plaats mensen zijn en dat we allemaal fouten en gebreken hebben.
Dat de ene niet beter is dan de andere en dat we allemaal onze huidige luxe hebben te danken aan wat er in het verleden is gebeurd.
Maak u maar geen illusies. Bij de geburen of bij de anderen is het gras niet groener.

België als land om in te leven is een godsgeschenk. Goede voorzieningen, optimale vrijheid, goed onderwijs, welvaart, goede geneeskunde, en ga zo maar door. Het enige wat soms tegenvalt is het weer.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 08:50   #1803
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De draad gaat wel over oostfronters. Draad die ik niet heb gestart. Maar goed, indien u over de weerstand of het verzet wilt discussiëren, open dan een draad.

Één zaak kan ik u nu al meegeven: waren er geen Zwarten geweest, er waren ook geen Witten geweest.
Zegt u nu dat er geen verzet zou geweest zijn indien er geen collaborateurs waren geweest?
Dat is wel degelijk een ezelsstamp naar de echte verzetslieden.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 10:59   #1804
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

De zwar(t)e erfenis in Vlaanderen

In de loop der jaren is de flamingant Frank Sebrechts naar zijn zeggen ook anders gaan aankijken tegen de “onrechtvaardigheid van de repressie”, die jarenlang zorgvuldig werd gecultiveerd als bewijs van de verknechting van Vlaanderen door België. F. Sebrechts: “Uit wetenschappelijk onderzoek is intussen gebleken dat die veel minder onrechtvaardig was dan in Vlaams-nationalistische kringen wordt aangenomen. Veel Vlamingen, stonden in de oorlog aan de foute kant.”

Het vernietigings- en kolonisatieavontuur van de nazi’s ging letterlijk in rook op. Vele Oostfronters hadden spijt, niet van hun misdaden, maar van het feit dat ze de oorlog verloren hadden. Vlaamse Oostfrontstrijders sneuvelden of kwamen verminkt en gebroken terug, overleden voortijdig of pleegden zelfmoord. In de Koude Oorlog erna namen zij of soms hun kinderen hun plaats terug in, in het Oostfront, nu als propagandaoorlog met het Vlaams Oost-Europeaan Komitee (VOEKO) of in colleges waar Werenfried Van Straaten, alias de “spekpater” zijn koudeoorlogsspeechen kon geven (Bruno De Wever gaf openlijk toe in het VRT-programma “Alleen Elvis blijft bestaan” (2013) dat hij geheime missies naar Moskou uitvoerde). In het VRT-programma“Kinderen van de collaboratie”(2018), namen de meesten afstand van de ontsporing van hun ouders. Toch kwamen er nog een aantal van de “noyeau dur” aan het woord, met o.m. dhr. Jan Tollenaere die in volle uitzending de Joden nog altijd parasieten noemt. Er is ook het boek van Kristien Hemmerechts met “Het verdriet van Vlaanderen” (Uitgeverij De Geus, 2019, 352 blz.), waarin de broers Hein en Toon Van den Brempt aan bod komen, wier vader een SS- er was. De verzamelbak van de “noyeau dur” was het Sint-Maartensfonds. Een Toon Van Overstraeten (overleden, voormalig senator van de Volksunie) stelde duidelijk dat wat zij gedaan hadden verkeerd was. Als je de binnenlandse collaboratie in rekening neemt (niet alleen het Vlaams nationalisme maar de Leo Delwaides (CVP) en de Hendrik De Mans (BSP) van de traditionele partijen) plus de Vlaamsnationale Oostfrontstrijders, dan mag je zeggen dat heel Vlaanderen doordrenkt is van de erfenis van de collaboratie. Van directe daden tot aanhanger van geheel of gedeeltelijk het ideologische verhaal. Met straatnamen erbij naar priester Cyriel Verschaeve bijv.

In die context moet het dan ook niet verwonderen dat Frank Seberechts vaststelt dat we: “In Vlaanderen geen enkele cultuur hebben om het verzet te herdenken, laat staan er waardering voor hebben. Geen kip kent de namen van verzetsstrijders als Louis Van Brussel, Marcel Louette.” Of een Jef Van Extergem, Albert De Coninck, Bert van Hoorick.

https://www.dewereldmorgen.be/commun...ar-het-oosten/
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:02   #1805
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Vlaams Legioen
Hoe komt het toch dat er nu anders over geschreven wordt? In zijn boek 'Drang naar het Oosten' schrijft Frank Seberechts, zelf afkomstig uit de Vlaamse beweging, dat het merendeel van de oostfrontstrijders geen misleide idealisten waren, maar "dat zij willens en wetens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan.“

Volgens recente schattingen zijn minstens 500.000 mensen gedood tijdens de wetteloze en brutale antipartizanenstrijd die mogelijk was gemaakt door het bewuste decreet. Het platbranden van dorpen en doden van gijzelaars werd als een geschikte maatregel gezien. Het moet worden herinnerd dat het Vlaams Legioen eind november 1941 specifiek is ingezet voor deze inhumane antipartizanenacties in de regio van Leningrad.

In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers

De partizanen en gijzelaars vormden maar een betrekkelijk klein deel van het totale aantal oorlogsslachtoffers in Rusland. De Duitse bezettingsmacht faciliteerde daarnaast de executie van naar schatting één miljoen Joden onmiddellijk achter het front (Humo, 21 januari 2019). In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers:

Ik had, zoals wel meer Vlamingen, het idee dat de Duitsers het kwaad waren, en de Vlamingen de verblinde meelopers. Dat idee wordt, soms onbewust, nog altijd verspreid. Tijdens ons bezoek aan het kamp in Neuengamme hebben we een dvd gezien met een reconstructie van de wraakactie op verzetsstrijders in Meensel-Kiezegem. De daders, SS'ers, waren volgens die reconstructie Duitsers. Fout natuurlijk. Het waren Vlamingen, en ze deden het zeker niet in de eerste plaats voor de Vlaamse zaak.
Door de publicatie van het boek van UA-rector Herman Van Goethem, 'Het Jaar van de Stilte', wordt de rol van oorlogsburgemeester Leo Delwaide plots helemaal anders, zodat het naar hem genoemde dok binnen de kortste keren zijn naam verliest. Waarom werd het al die tijd erg afgezwakt, bleef juiste informatie achterwege, werd het liever 'verzwegen'?

https://www.apache.be/gastbijdragen/...en-brug-te-ver

Laatst gewijzigd door Henri1 : 15 september 2021 om 11:03.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:04   #1806
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Weerleg dat maar. Veel succes.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:10   #1807
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Nog wat leesvoer.

Niet fraai voor vlaamse en Waalse oostfronters :
https://www.belgiumwwii.be/nl/belgie...willigers.html
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:54   #1808
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaams Legioen
Hoe komt het toch dat er nu anders over geschreven wordt? In zijn boek 'Drang naar het Oosten' schrijft Frank Seberechts, zelf afkomstig uit de Vlaamse beweging, dat het merendeel van de oostfrontstrijders geen misleide idealisten waren, maar "dat zij willens en wetens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan.“

Volgens recente schattingen zijn minstens 500.000 mensen gedood tijdens de wetteloze en brutale antipartizanenstrijd die mogelijk was gemaakt door het bewuste decreet. Het platbranden van dorpen en doden van gijzelaars werd als een geschikte maatregel gezien. Het moet worden herinnerd dat het Vlaams Legioen eind november 1941 specifiek is ingezet voor deze inhumane antipartizanenacties in de regio van Leningrad.

In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers

De partizanen en gijzelaars vormden maar een betrekkelijk klein deel van het totale aantal oorlogsslachtoffers in Rusland. De Duitse bezettingsmacht faciliteerde daarnaast de executie van naar schatting één miljoen Joden onmiddellijk achter het front (Humo, 21 januari 2019). In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers:

Ik had, zoals wel meer Vlamingen, het idee dat de Duitsers het kwaad waren, en de Vlamingen de verblinde meelopers. Dat idee wordt, soms onbewust, nog altijd verspreid. Tijdens ons bezoek aan het kamp in Neuengamme hebben we een dvd gezien met een reconstructie van de wraakactie op verzetsstrijders in Meensel-Kiezegem. De daders, SS'ers, waren volgens die reconstructie Duitsers. Fout natuurlijk. Het waren Vlamingen, en ze deden het zeker niet in de eerste plaats voor de Vlaamse zaak.
Door de publicatie van het boek van UA-rector Herman Van Goethem, 'Het Jaar van de Stilte', wordt de rol van oorlogsburgemeester Leo Delwaide plots helemaal anders, zodat het naar hem genoemde dok binnen de kortste keren zijn naam verliest. Waarom werd het al die tijd erg afgezwakt, bleef juiste informatie achterwege, werd het liever 'verzwegen'?

https://www.apache.be/gastbijdragen/...en-brug-te-ver
Vertel misschien ook eens iets over het WAALS LEGIOEN, of reden die allemaal met de ambulance ???
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 11:57   #1809
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Vertel misschien ook eens iets over het WAALS LEGIOEN, of reden die allemaal met de ambulance ???
Wat begrijp je hier niet aan ?
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=1807

Trouwens, in tegenstelling tot Vlaams rechts hebben de walen dit allemaal geaccepteerd en een plaats gegeven.
Wanneer gaat Vlaams rechts daaraan beginnen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 15 september 2021 om 11:58.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:04   #1810
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat begrijp je hier niet aan ?
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=1807

Trouwens, in tegenstelling tot Vlaams rechts hebben de walen dit allemaal geaccepteerd en een plaats gegeven.
Wanneer gaat Vlaams rechts daaraan beginnen ?
Aan wat beginnen ??
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:06   #1811
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Aan wat beginnen ??
Doet u dit nu expres ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:07   #1812
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Doet u dit nu expres ?
Ik zou dat aan u ook kunnen vragen.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:09   #1813
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik zou dat aan u ook kunnen vragen.
Misschien kunt u zich eens goed informeren.

https://www.gerardimontium.be/wp-con...hrift/1424.pdf
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:10   #1814
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Henri I zou best eens hier op antwoorden:

Ik verzet me gewoon tegen het feit dat u iedere Oostfronters als een misdadiger beschouwt, ook diegenen die geen misdaden gepleegd hebben. U stigmatiseert een hele groep van mensen die toen met overtuiging tegen het communisme gingen strijden omdat u ergens enkele bewijzen kunt voorleggen (zonder enige link trouwens) van enkele Oostfronters die misdaden hebben begaan. Wie geen, misdaad beging, hoeft niet door u of gelijk wie mee gecriminaliseerd te worden.
Zelfs al pleegden 10 % van die Oostfronters misdaden ( maar u kunt geen objectief procentuele cijfers voorleggen) dan nog criminaliseert u onterecht die andere 90 % van de Oostfronters.

U doet trouwens hetzelfde met VNV'ers.
Waren alle actieve collaborateurs VNV'ers?
Waren alle VNV'ers actieve collaborateurs?
Hebben alle VNV'ers misdaden van gemeen recht gepleegd?
Hoeveel percent van ALLE collaborateurs waren VNV'ers?
Hoeveel percent van alle VNV'ers hebben daadwerkelijk - met de nadruk op daad - gecollaboreerd? Hoeveel collaborateurs waren geen lid van het VNV? Hoe groot bedraagt hun percentage in de totale collaboratie?

Kunt u me daar eindelijk eens op antwoorden en die antwoorden met betrouwbare links staven?
Ik vrees dat ik weer op mijn honger zal blijven zitten.

Ik heb al elders die vragen al een paar gesteld - onder andere hier (https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=120) - en er NOOIT een antwoord op gekregen omdat dat antwoord u niet aanstaat en uw stigmatisering van heelder groepen onderuithaalt.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:12   #1815
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

75 jaar geleden: Geen paniek bij de collaborateurs … of toch?

Tot bijna het bittere einde van de Tweede Wereldoorlog belijden de collaborateurs in bezet België hun geloof in Duitsland en Hitler, maar onderhuids groeit zeker in de laatste weken ook de paniek.



https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/...teurs-of-toch/

Laatst gewijzigd door Henri1 : 15 september 2021 om 12:12.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:13   #1816
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vlaams Legioen
Hoe komt het toch dat er nu anders over geschreven wordt? In zijn boek 'Drang naar het Oosten' schrijft Frank Seberechts, zelf afkomstig uit de Vlaamse beweging, dat het merendeel van de oostfrontstrijders geen misleide idealisten waren, maar "dat zij willens en wetens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan.“

Volgens recente schattingen zijn minstens 500.000 mensen gedood tijdens de wetteloze en brutale antipartizanenstrijd die mogelijk was gemaakt door het bewuste decreet. Het platbranden van dorpen en doden van gijzelaars werd als een geschikte maatregel gezien. Het moet worden herinnerd dat het Vlaams Legioen eind november 1941 specifiek is ingezet voor deze inhumane antipartizanenacties in de regio van Leningrad.

In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers

De partizanen en gijzelaars vormden maar een betrekkelijk klein deel van het totale aantal oorlogsslachtoffers in Rusland. De Duitse bezettingsmacht faciliteerde daarnaast de executie van naar schatting één miljoen Joden onmiddellijk achter het front (Humo, 21 januari 2019). In haar boek 'Het verdriet van Vlaanderen' geeft Kristien Hemmerechts ook een andere kijk op de zogenaamde meelopers:

Ik had, zoals wel meer Vlamingen, het idee dat de Duitsers het kwaad waren, en de Vlamingen de verblinde meelopers. Dat idee wordt, soms onbewust, nog altijd verspreid. Tijdens ons bezoek aan het kamp in Neuengamme hebben we een dvd gezien met een reconstructie van de wraakactie op verzetsstrijders in Meensel-Kiezegem. De daders, SS'ers, waren volgens die reconstructie Duitsers. Fout natuurlijk. Het waren Vlamingen, en ze deden het zeker niet in de eerste plaats voor de Vlaamse zaak.
Door de publicatie van het boek van UA-rector Herman Van Goethem, 'Het Jaar van de Stilte', wordt de rol van oorlogsburgemeester Leo Delwaide plots helemaal anders, zodat het naar hem genoemde dok binnen de kortste keren zijn naam verliest. Waarom werd het al die tijd erg afgezwakt, bleef juiste informatie achterwege, werd het liever 'verzwegen'?

https://www.apache.be/gastbijdragen/...en-brug-te-ver
Dat er misdaden zijn gepleegd geweest door NAZI-aanhangers, waaronder alle NAZI-legioenen vallen, ontkend niemand.

Dat er Belgen die met Franco gingen meevechten, misdaden hebben gepleegd ontkend niemand.

Dat er weerstanders zijn die misdaden hebben gepleegd ontkennen veel Belgische nationalisten.
Dat de Vichy-regering misdaden heeft gepleegd daar word over gezwegen.
Dat de Belgische Pierlot-regering het volk in de steek liet en na de val ging onderhandelen met Hitler om hier als vasalregering aan te mogen blijven, daar zwijgt men over.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:18   #1817
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien kunt u zich eens goed informeren.

https://www.gerardimontium.be/wp-con...hrift/1424.pdf
Ik leef vandaag, niet 75jaar geleden.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:22   #1818
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat begrijp je hier niet aan ?
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=1807

Trouwens, in tegenstelling tot Vlaams rechts hebben de walen dit allemaal geaccepteerd en een plaats gegeven.
Wanneer gaat Vlaams rechts daaraan beginnen ?
de (toevallige ???) brand die een groot deel van de Waalse collabo-dossiers heeft vernietigd zal ook wel flink geholpen hebben.
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:22   #1819
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
de (toevallige ???) brand die een groot deel van de Waalse collabo-dossiers heeft vernietigd zal ook wel flink geholpen hebben.
Daar gaat hij weer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2021, 12:26   #1820
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Daar gaat hij weer.
Heb ik gelogen ??
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be