Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2009, 11:54   #1821
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
residente bacterieën zijn in heel Europa te vinden. maar goed, je wil persé kritiek hebben omdat in holland alles beter is
Eh, in Nederland zien wij heel goed wat er mis is met onze zorg, en wat er beter moet. De Belgen daarentegen, hebben zichzelf wijsgemaakt dat ze de beste gezondheidszorg ter wereld hebben. Daarom is kritiek noodzakelijk.

Maar wat het bestrijden van resistente bacterieen betreft, staat Nederland inderdaad aan de top ja. Er gaat geen week voorbij zonder dat iemand uit het buitenland komt kijken om van onze ervaringen te leren. Een verontrustend feit: In Nederland werkt ouderwetste penicilline vaak nog, terwijl in Belgie de ziekenhuisbacterieen vaak al resistent zijn tegen de nieuwste generatie antibiotica.

Dit soort feiten zijn toch ook zeer belangrijk om mee te nemen in een vergelijkend onderzoek? Je zal maar besmet raken met zo'n enge bacterie.

Citaat:
overal sterven er mensen aan die bacterieën maar dat het er meer zijn dan verkeersslachtoffers? lijkt straf
en worden mensen die op wachtlijsten staan ook meegetelt? of propt men die algauw in een andere categorie?
Over de Nederlandse wachtlijsten gaan in Belgie de wildste verhalen rond. Laatst las ik zelfs in een Belgische dagblad dat in Nederland mensen met een tumor op een wachtlijst worden geplaatst. Dat is echt onzin. Als dat al is gebeurd, dan kan het nooit meer dan een uitzondering zijn. Uit de statistieken blijkt zeer duidelijk dat de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker in Nederland hoger ligt dan in Belgie. Alsof ze je bij een hartaanval op de gang laten wachten. Als veel Vlamingen dat echt geloven, dan snap ik wel waarom men denkt dat de Belgische gezondheidszorg beter is.

Citaat:
elke vergelijking is per definitie oneerlijk omdat de systemen anders in mekaar zitten. interessant dat je hierover pas klaagt als er kritiek komt op Nederland.
zolang je je landje kunt verheerlijken zijn alle vergelijkingen en studies eerlijk.
nogal inconsequent hé
Nogmaals, ik zie echt wel de mankementen in de Nederlandse gezondheidszorg. Het zijn juist jullie Belgen die geloven dat ze de beste gezondheidszorg ter wereld hebben. Mag ik daar geen kritische kanttekeningen bij plaatsen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 11:59   #1822
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tiens, er zijn hier nochtans al genoeg Vlamingen die kritiek hebben op de Belgische zorg??
Mischien hier wel, maar niet in het algemeen. Hierboven citeer ik uit De Standaard. De openingszin van dat artikel zegt al genoeg.

Citaat:
Dat we de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, zoals onze politici en zorgverleners vaak beweren, wordt tegengesproken.
Bron: De Standaard
Oud 15 juli 2009, 12:01   #1823
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mischien hier wel, maar niet in het algemeen. Hierboven citeer ik uit De Standaard. De openingszin van dat artikel zegt al genoeg.

Bron: De Standaard
wat dus bewijst dat De Standaard wel kritiek uit.
Oud 15 juli 2009, 12:03   #1824
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
wat dus bewijst dat De Standaard wel kritiek uit.
Tja, hier toevallig wel. Maar Vlamingen denken toch echt heel vaak dat ze de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, en zeker beter dan die in Nederland. Sterker nog, zelfs veel Nederlanders denken dat. Dan voel ik me al snel geroepen om tegengas te geven.
Oud 15 juli 2009, 12:05   #1825
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Tja, hier toevallig wel. Maar Vlamingen denken toch echt heel vaak dat ze de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, en zeker beter dan die in Nederland. Sterker nog, zelfs veel Nederlanders denken dat. Dan voel ik me al snel geroepen om tegengas te geven.
dat betekent dat je landgenoten hun eigen gezondheidszorg niet kennen Spinoza.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 12:22   #1826
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
voor diegenen die het zich kunnen permiteren. De Nederlandse gezondheidszorg is voor een heel groot stuk privé. wie de duurste polissen afsluit heeft de beste zorg. Enkele jaren geleden wist een Nederlandse studiegenoot mij te vertellen dat tandartsen niet eens in het basispakket zaten.
Dat is in belgie gewoon ondenkbaar
Wat heb jij een verwrongen beeld van de Nederlandse zorg. Het is voor mij bijna onbegonnen werk om dat recht te zetten. Maar goed, laat ik toch een poging wagen.

Dat je met duurdere polissen betere zorg krijgt is echt onzin. Zoiets zou in Nederland nooit geaccepteerd worden. Alle noodzakelijke zorg wordt in het basispakket vergoed. Duurdere polissen zijn er alleen voor niet-essentiele randzaken. Vergoeding van homeopathie, bezoek aan kuuroorden, etc. De tandarts is inderdaad de enige uitzondering hierop. Kinderen krijgen tot hun 18e wel de tandarts vergoed, Daarna kun je je daarvoor extra verzekeren. Dat is trouwens nog altijd goedkoper dan in Belgie. Maar daar zijn de kosten van de gezondheidszorg deels verborgen, door het te betalen via de inkomstenbelasting enzo. Ik durf er wel een krat Westvleteren om te verwedden dat men in Vlaanderen eerder richting Nederland opschuift dan andersom.

Citaat:
De Nederlandse jan modaal kan die dure polissen niet afsluiten en hij valt terug op de basiszorg en komt er dan, tov de belgische jan modaal, bekaaid af. wachtlijsten, essentiele zaken die niet gedekt zijn en jaarlijks is hij veel meer kwijt dan de belgische jan modaal.
Alle essentiele zaken zijn gedekt in de basispolis(afgezien van de tandarts mischien). Waar haal je toch deze onzin vandaan? Een basispolis + tandarts kost zo'n 110 euro per maand. Ben je arm, dan krijg je nog geld terug ook, en betaal je zo'n 60 euro per maand. Een zeer redelijk bedrag in mijn ogen. En dan hoef je niets meer bij te betalen voor behandelingen en medicijnen, zoals in Vlaanderen. Zolang Belgie een deel van z'n gezondheidszorg bekostigd via andere wegen dan de ziektekostenverzekering, kun je inderdaad volhouden dat "jan modaal" minder kwijt is dan in Nederland. Maar dan moet je wel negeren dat Belgie de hoogste belastingdruk van Europa heeft.

Citaat:
de vlamingen hier spreken over de basiszorg waar elke belg recht op heeft.
NEderlanders hebben een gezondheidszorg met 2 snelheden en als je enkel de dure polissen neemt dan zou het er nog aan mankeren dat ge slechter af zijt als de belgische basiszorg. als studies enkel misbruikt worden om jezelf te verheerlijken dan neem ik al die studies niet helemaal serieus.
Nederland heeft geen gezondheidszorg met twee snelheden. Rijke mensen krijgen in Nederland dezelfde behandeling als arme mensen. Maar van mij mag je wel in je vooroordelen blijven geloven hoor.

Citaat:
daar heb je absoluut gelijk in maar als ik sommige posts lees zou ik denken dat belgie een of ander 3e wereldland is. les petits belges die uiteraard totaal inferieur zijn aan hun noorderburen.
Vreemd, Belgen geven mij juist altijd het gevoel dat de Nederlandse gezondheidszorg die van een ontwikkelingsland is.
Oud 15 juli 2009, 12:25   #1827
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat betekent dat je landgenoten hun eigen gezondheidszorg niet kennen Spinoza.
Dat lijkt me duidelijk. De mensen die het hardst klagen, hebben vaak de minste ervaring met de Nederlandse gezondheidszorg. Maar mensen die wel in een ziekenhuis komen te liggen, zijn vaak vol lof. Zelf heeft iemand in mijn omgeving nog niet zo lang geleden ook een zware hartoperatie moeten ondergaan. In de lokale kranten stonden allerlei rampverhalen over het Amphia ziekenhuis. Maar achteraf ben ik ook alleen maar positief. Het personeel en de artsen waren vriendelijk en professioneel. Zelfs het eten was lekker.
Oud 15 juli 2009, 12:32   #1828
Shadowke

Standaard

om de mensen meer bekend te maken met jullie gezondheidszorg zou de overheid beter een mediacampagne voeren.

zo kunnen de Vlaamse NOS-kijkers ook een ander beeld scheppen hoe het er aan toe gaat in Nederland.
Oud 15 juli 2009, 12:34   #1829
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
om de mensen meer bekend te maken met jullie gezondheidszorg zou de overheid beter een mediacampagne voeren.

zo kunnen de Vlaamse NOS-kijkers ook een ander beeld scheppen hoe het er aan toe gaat in Nederland.
waarom zou de overheid dat moeten doen?? op dit moment is er totaal geen sprake van een splitsing van de sociale zekerheid in België hé.
Oud 15 juli 2009, 12:40   #1830
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom zou de overheid dat moeten doen?? op dit moment is er totaal geen sprake van een splitsing van de sociale zekerheid in België hé.
Er wordt teveel geleutert........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 12:40   #1831
Shadowke

Standaard

Citaat:
ik spreek niet over splitsing Belgische sociale zekerheid.
Oud 16 juli 2009, 19:00   #1832
FDM
Banneling

Standaard

henri heeft comment 1830 )
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 19:00   #1833
FDM
Banneling

Standaard

waar haalt Nederland zn drinkwater ?
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 19:32   #1834
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me duidelijk. De mensen die het hardst klagen, hebben vaak de minste ervaring met de Nederlandse gezondheidszorg. Maar mensen die wel in een ziekenhuis komen te liggen, zijn vaak vol lof. Zelf heeft iemand in mijn omgeving nog niet zo lang geleden ook een zware hartoperatie moeten ondergaan. In de lokale kranten stonden allerlei rampverhalen over het Amphia ziekenhuis. Maar achteraf ben ik ook alleen maar positief. Het personeel en de artsen waren vriendelijk en professioneel. Zelfs het eten was lekker.
Allez, de arme schapen gaan ons nu overtuigen hoe goed de Hollandse gezondheidszorg wel is.

Wat een klucht zeg.
Oud 16 juli 2009, 19:33   #1835
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zou ze een mail sturen met die "order".
Oud 16 juli 2009, 19:36   #1836
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zou ze een mail sturen met die "order".
euhm, ik geef geen orders.
Oud 16 juli 2009, 19:41   #1837
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euhm, ik geef geen orders.
Je doet niks anders.
Oud 22 juli 2009, 04:56   #1838
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ook dat is uw eigen goed recht natuurlijk.

Maar moeten we daarom 2 personen (Shadowke & Ernst) naar de mond spreken ?

Die zo maar even tussen de soep en de patatten "boem pats" België gaan opdelen en uitverkopen (lees Annexeren) aan de Nederlanders ?

Als ik dat document zo lees, ook in zijn laatste vorm zie ik nog bitter weinig vlaanderen.
Het komt er gewoon op neer dat we ons land en volk laten opslorpen door hen die vinden dat we al meer dan 180 jaar illegaal bezig zijn.

Ik ben pro een stevige staatshervorming.
Met meer autonomie krijgen we ook meer vlaanderen en kan vlaanderen op de vlakken dat dat nodig is eigen beslissingen nemen, een eigen pad uitstippelen voor de toekomst.

Ik ben contra een rap-rap opdoeken van BelgIê en dan maar rap-rap ons laten opslorpen door een hongerige beer waar, als je alles samentelt weinig of geen meerwaarde aan verbonden is.

Vlaanderen zal dan onherkenbaar ver-Hollandsen, je zal het met pakweg 100 niet meer herkennen. Dialecten en cultuur zullen vervagen.....Neen dank U,
Niet alles is de facto beter dan België.
Daar moeten we juist voor waken.
In zijn boek "Het Verloren Vaderland" ( Karim v Overmeire) staat een citaat van JF Willems minister binnenlandse zaken 1817:...maar wij zijn verre van af te geloven dat de belgen (bedoelt Zuidelijk nederlanden) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het hollands alleen aanklevende.

Dit heeft hij gezegd ivm de Siegbeekse spelling. En dat houdt ik nog steeds voor ogen. En zekers in Limburg juist actueel om dialect in ere te houden. Tuurlijk moet ABN ook geleerd zijn.
Duidelijk dat de taalpolitiek van WillemI niet bedoelt was om dialect uit te wissen. Dialect geeft kleur aan eigenheid van streek en provincies. Maar AN is nodig om bestuurlijk te communiceren en onder elkaar ook. Als kik tegen een gronninger bv int plat Gents begin verstaat hij het niet en ik hem niet in zijn Grunnings. Dus we spreken AN tegen mekaar. Of ik int plat Limburgs tegen een west-vlaming precies hetzelfde.
Ik heb van thuis uit AN geleerd en dialect op school, dus ik gebruik beide naar gelang de situatie.
En ik liet me echt nie verhollandsen, zij maar grust.. Dan komme ze ne Vlaamse Leeuw tegen. En mijn Sjoeke is ech geen Hollandse naar uw idee, ze komt uit het oosten Overijssel.
Hollanders zijn Nederlanders, maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders.

Maar dat Belgie al 180 grondwettelijk gezien en naar Volkenrecht illegaal ontstaan is, dat blijft een historich gegeven. Ontstaan uit een staatsgreep in de Nederlanden van fransgezinden die inlijving bij frankrijk wilden. Frankrijk heeft altijd al op Vlaanderen geaast als aasgieren al sinds 1302 en eerder omdat Vlaanderen rijker was. Gewoon hebzucht, en nu manifesteert die hebzucht zich door de verfransingspolitiek.
Wel, dan komt ge mij tegen ! Blaffende honden bijten niet, vlgs spreekwoord. Maar brullende leeuwen wel !!
Oud 22 juli 2009, 06:10   #1839
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Daar moeten we juist voor waken.
In zijn boek "Het Verloren Vaderland" ( Karim v Overmeire) staat een citaat van JF Willems minister binnenlandse zaken 1817:...maar wij zijn verre van af te geloven dat de belgen (bedoelt Zuidelijk nederlanden) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het hollands alleen aanklevende.

Dit heeft hij gezegd ivm de Siegbeekse spelling. En dat houdt ik nog steeds voor ogen. En zekers in Limburg juist actueel om dialect in ere te houden. Tuurlijk moet ABN ook geleerd zijn.
Duidelijk dat de taalpolitiek van WillemI niet bedoelt was om dialect uit te wissen. Dialect geeft kleur aan eigenheid van streek en provincies. Maar AN is nodig om bestuurlijk te communiceren en onder elkaar ook. Als kik tegen een gronninger bv int plat Gents begin verstaat hij het niet en ik hem niet in zijn Grunnings. Dus we spreken AN tegen mekaar. Of ik int plat Limburgs tegen een west-vlaming precies hetzelfde.
Ik heb van thuis uit AN geleerd en dialect op school, dus ik gebruik beide naar gelang de situatie.
En ik liet me echt nie verhollandsen, zij maar grust.. Dan komme ze ne Vlaamse Leeuw tegen. En mijn Sjoeke is ech geen Hollandse naar uw idee, ze komt uit het oosten Overijssel.
Hollanders zijn Nederlanders, maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders.

Maar dat Belgie al 180 grondwettelijk gezien en naar Volkenrecht illegaal ontstaan is, dat blijft een historich gegeven. Ontstaan uit een staatsgreep in de Nederlanden van fransgezinden die inlijving bij frankrijk wilden. Frankrijk heeft altijd al op Vlaanderen geaast als aasgieren al sinds 1302 en eerder omdat Vlaanderen rijker was. Gewoon hebzucht, en nu manifesteert die hebzucht zich door de verfransingspolitiek.
Wel, dan komt ge mij tegen ! Blaffende honden bijten niet, vlgs spreekwoord. Maar brullende leeuwen wel !!

Niemand vraagt dat je je eigen identiteit verloochent, maar taal is een communicatiemiddel. Hoe meer mensen met elkaar in diezelfde taal eenduidig met elkaar communiceren kunnen, des te meer waarde heeft die taal en kan ze een brugfunctie tussen de verschillende uithoeken vormen. Daarom is het altijd nodig om de erkende standaardtaal te leren.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 07:01   #1840
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Niemand vraagt dat je je eigen identiteit verloochent, maar taal is een communicatiemiddel. Hoe meer mensen met elkaar in diezelfde taal eenduidig met elkaar communiceren kunnen, des te meer waarde heeft die taal en kan ze een brugfunctie tussen de verschillende uithoeken vormen. Daarom is het altijd nodig om de erkende standaardtaal te leren.
Uit de dialecten is een standaardtaal gegroeid en tot bloei gekomen, die in al haar variatie, rijkdom en uitdrukkingsvermogen, tot de Algemene Nederlandse Omgangstaal van 24 miljoen Nederlandssprekenden gerekend mag worden. Het is ons aller plicht haar te koesteren, te beschermen en te onderhouden.

In Nederland heeft de standaardisering plaatsgevonden vanaf het begin van de negentiende eeuw. In Vlaanderen kwam die standaardisering eerst op gang in de twintigste eeuw, zij het hier en daar met tegenzin van hen die 'Schoon Vlaams' wensten te handhaven tegen het 'Hollands' en ondanks de openlijke weerzin en tegenwerking uit Franstalige hoek.

Dat het Algemeen Nederlands het desondanks gered heeft in Vlaanderen, bewijst niet alleen de kracht, de lenigheid en de souplesse van het AN, maar benevens de taaiheid en onverzettelijkheid van die Vlamingen die - meest op eigen kracht en vaak zonder hulp uit Nederland, dat geef ik grif en met schaamte toe - onverstoorbaar en vol overtuiging geijverd hebben voor het AN in Vlaanderen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be