![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
28 | 35,44% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
46 | 58,23% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,33% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1821 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wat het bestrijden van resistente bacterieen betreft, staat Nederland inderdaad aan de top ja. Er gaat geen week voorbij zonder dat iemand uit het buitenland komt kijken om van onze ervaringen te leren. Een verontrustend feit: In Nederland werkt ouderwetste penicilline vaak nog, terwijl in Belgie de ziekenhuisbacterieen vaak al resistent zijn tegen de nieuwste generatie antibiotica. Dit soort feiten zijn toch ook zeer belangrijk om mee te nemen in een vergelijkend onderzoek? Je zal maar besmet raken met zo'n enge bacterie. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1822 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1823 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1824 |
Minister-President
|
![]() Tja, hier toevallig wel. Maar Vlamingen denken toch echt heel vaak dat ze de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, en zeker beter dan die in Nederland. Sterker nog, zelfs veel Nederlanders denken dat. Dan voel ik me al snel geroepen om tegengas te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1825 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1826 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat je met duurdere polissen betere zorg krijgt is echt onzin. Zoiets zou in Nederland nooit geaccepteerd worden. Alle noodzakelijke zorg wordt in het basispakket vergoed. Duurdere polissen zijn er alleen voor niet-essentiele randzaken. Vergoeding van homeopathie, bezoek aan kuuroorden, etc. De tandarts is inderdaad de enige uitzondering hierop. Kinderen krijgen tot hun 18e wel de tandarts vergoed, Daarna kun je je daarvoor extra verzekeren. Dat is trouwens nog altijd goedkoper dan in Belgie. Maar daar zijn de kosten van de gezondheidszorg deels verborgen, door het te betalen via de inkomstenbelasting enzo. Ik durf er wel een krat Westvleteren om te verwedden dat men in Vlaanderen eerder richting Nederland opschuift dan andersom. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1827 |
Minister-President
|
![]() Dat lijkt me duidelijk. De mensen die het hardst klagen, hebben vaak de minste ervaring met de Nederlandse gezondheidszorg. Maar mensen die wel in een ziekenhuis komen te liggen, zijn vaak vol lof. Zelf heeft iemand in mijn omgeving nog niet zo lang geleden ook een zware hartoperatie moeten ondergaan. In de lokale kranten stonden allerlei rampverhalen over het Amphia ziekenhuis. Maar achteraf ben ik ook alleen maar positief. Het personeel en de artsen waren vriendelijk en professioneel. Zelfs het eten was lekker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1828 |
|
![]() om de mensen meer bekend te maken met jullie gezondheidszorg zou de overheid beter een mediacampagne voeren.
zo kunnen de Vlaamse NOS-kijkers ook een ander beeld scheppen hoe het er aan toe gaat in Nederland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1829 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom zou de overheid dat moeten doen?? op dit moment is er totaal geen sprake van een splitsing van de sociale zekerheid in België hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1830 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1831 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1832 |
Banneling
|
![]() henri heeft comment 1830 )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1833 |
Banneling
|
![]() waar haalt Nederland zn drinkwater ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1834 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat een klucht zeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1835 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1836 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1837 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1838 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In zijn boek "Het Verloren Vaderland" ( Karim v Overmeire) staat een citaat van JF Willems minister binnenlandse zaken 1817:...maar wij zijn verre van af te geloven dat de belgen (bedoelt Zuidelijk nederlanden) daarom moeten afzien van al wat hun dialect eigen is, het hollands alleen aanklevende. Dit heeft hij gezegd ivm de Siegbeekse spelling. En dat houdt ik nog steeds voor ogen. En zekers in Limburg juist actueel om dialect in ere te houden. Tuurlijk moet ABN ook geleerd zijn. Duidelijk dat de taalpolitiek van WillemI niet bedoelt was om dialect uit te wissen. Dialect geeft kleur aan eigenheid van streek en provincies. Maar AN is nodig om bestuurlijk te communiceren en onder elkaar ook. Als kik tegen een gronninger bv int plat Gents begin verstaat hij het niet en ik hem niet in zijn Grunnings. Dus we spreken AN tegen mekaar. Of ik int plat Limburgs tegen een west-vlaming precies hetzelfde. Ik heb van thuis uit AN geleerd en dialect op school, dus ik gebruik beide naar gelang de situatie. En ik liet me echt nie verhollandsen, zij maar grust.. ![]() Hollanders zijn Nederlanders, maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders. Maar dat Belgie al 180 grondwettelijk gezien en naar Volkenrecht illegaal ontstaan is, dat blijft een historich gegeven. Ontstaan uit een staatsgreep in de Nederlanden van fransgezinden die inlijving bij frankrijk wilden. Frankrijk heeft altijd al op Vlaanderen geaast als aasgieren al sinds 1302 en eerder omdat Vlaanderen rijker was. Gewoon hebzucht, en nu manifesteert die hebzucht zich door de verfransingspolitiek. Wel, dan komt ge mij tegen ! Blaffende honden bijten niet, vlgs spreekwoord. Maar brullende leeuwen wel !!
![]() |
![]() |
#1839 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Niemand vraagt dat je je eigen identiteit verloochent, maar taal is een communicatiemiddel. Hoe meer mensen met elkaar in diezelfde taal eenduidig met elkaar communiceren kunnen, des te meer waarde heeft die taal en kan ze een brugfunctie tussen de verschillende uithoeken vormen. Daarom is het altijd nodig om de erkende standaardtaal te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1840 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Nederland heeft de standaardisering plaatsgevonden vanaf het begin van de negentiende eeuw. In Vlaanderen kwam die standaardisering eerst op gang in de twintigste eeuw, zij het hier en daar met tegenzin van hen die 'Schoon Vlaams' wensten te handhaven tegen het 'Hollands' en ondanks de openlijke weerzin en tegenwerking uit Franstalige hoek. Dat het Algemeen Nederlands het desondanks gered heeft in Vlaanderen, bewijst niet alleen de kracht, de lenigheid en de souplesse van het AN, maar benevens de taaiheid en onverzettelijkheid van die Vlamingen die - meest op eigen kracht en vaak zonder hulp uit Nederland, dat geef ik grif en met schaamte toe - onverstoorbaar en vol overtuiging geijverd hebben voor het AN in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |