Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2022, 09:40   #18841
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
We zullen het binnenkort zien hé mijn beste ,als de slachtoffers écht zullen worden geteld na het staakt het vuren ....

Als het er meer zijn dan wat u beweert ,gaat u zich in de toekomst toch niet meer belachelijk gaan maken op dit forum zeker ,en gaat u geheid uit vrije wil hier dus wegblijven om uw afspraak na te komen ,in het andere geval hou ik de eer aan mijzelf wat betreft diezelfde afspraak...

Wat denkt u ,staat deze afspraak wat u betreft....
Het zullen er natuurlijk meer zijn want de oorlog is nog niet ten einde.

Eerst moet Zelensky nog akkoord gaan met vrijheid voor de Krim en Donbas. Vermits Zelensky in feite weinig te zeggen heeft in Oekraïne, en Azov en co. daar nooit akkoord mee zullen gaan, zal de oorlog nog wel een tijdje duren jammer genoeg.(Nu goed, ik zal er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de Russen zelf dat ook wel weten, in feite gaan ze voor meer dan geen NAVO, Krim Russisch en Donbass onafhankelijk, net als onze westerse politici (ja ik weet het whataboutism blabla) zijn ze niet altijd eerlijk over hun intenties)

Nogmaals, moesten de Russen willen kunnen ze er korte metten mee maken. Ze kunnen de Oekraïense steden platbombarderen, zoals zowel de Russen als het Westen deden in het Midden-Oosten(foto, Mosul, na de "humanitaire precisie bombardementen van NAVO)


Washington zelf geeft toe dat daar minstens 1100 burgers bij omkwamen. Let wel Mosul heeft een bevolking die ongeveer 30 keer kleiner is dan het huidige oorlogsgebied in Oekraïne.
https://www.commondreams.org/news/20...s-led-bombings

En ja ik weet het "whataboutism". Ik weet dat men niet in vraag mag stellen welke gruwelijke misdaden het Westen begaan heeft, en dat men zich geen vragen mag stellen bij het feit dat Rusland wel vervolgd wordt door het Internationaal Tribunaal in Den Haag en het Westen toevallig niet. Ondanks het feit dat de meeste rechters benoemd worden door het Westen, is het tribunaal onpartijdig hoor, hoe durft iemand zelfs maar te veronderstellen dat ze niet onpartijdig zouden zijn, foei! En hoe durft er ook maar iemand veronderstellen dat onze westerse leiders ook oorlogsmisdaden begaan hebben, foei, vuile Russische propaganda, bannen, sancties, in de bak ermee, net als Assange! Dat alles in het kader van "freedom, democracy en freedom of speech, of course".

Laatst gewijzigd door tomm : 19 maart 2022 om 09:53.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:01   #18842
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik vrees dat het hard wakker worden gaat zijn voor jou binnen enkele weken/maanden…
Wat ik hoor en lees vanuit verschillende bronnen is dat Mariupol bijna bevrijd is.
Heel belangrijk want behoort bij Donbass, een gebied dat de Russen op termijn willen incorporeren in Rusland.
Mariupol was ook de uitvalsbasis van Azov, die op dit eigenste moment als kakkerlakken verdelgd worden, dus daarmee is de "denazificering" ook al aardig op weg.
Ik ga met veel plezier, als het kan reeds deze zomer, persoonlijk eens polshoogte nemen in Mariupol, waar ik al sinds 2008 kennissen heb. Er is heel veel verwoest, maar de solidariteit in Rusland gaat veel verder dan de blabla hier. Binnen de kortste keren zal de stad heropgebouwd zijn, terwijl hier de slachtoffers van de overstromingen nog altijd letterlijk en figuurlijk in de kou zitten.

Hoe het in de rest van wat nu nog Oekraïne is zal aflopen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar Mariupol zal grondig gedenazificeerd zijn en zal Oekraïne verlaten.

Ik weet dat ik deze stap van Poetin niet voorspeld had en niet verwachtte, en in het begin ook niet steunde (nog steeds vind ik het een onverantwoord risico).
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoeveel decennia zou Azov nog Mariupol terroriseren, en van daaruit Donetsk en Lugansk bestoken, zonder deze bijzonder gewaagde stap van Poetin en co.?

Na deze oorlog begin ik ECHT respect voor Poetin te krijgen. Om zo'n beslissing te nemen moet je "balls of steel" hebben. In de Russische geschiedenisboeken begint Poetin langzaamaan de status te krijgen van Peter De Grote, Lenin of tsaar Ivan 4. Het kon en kan nog steeds verkeerd uitdraaien in de rest van Oekraïne, maar Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 maart 2022 om 10:12.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:19   #18843
Knuts
Provinciaal Gedeputeerde
 
Knuts's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2008
Locatie: coke-hoofdstad van Europa
Berichten: 905
Standaard

Lang geleden (ttz twee dagen geleden):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik adoreer Poetin NIET.
Vandaag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Na deze oorlog begin ik ECHT respect voor Poetin te krijgen. Om zo'n beslissing te nemen moet je "balls of steel" hebben. In de Russische geschiedenisboeken begint Poetin langzaamaan de status te krijgen van Peter De Grote, Lenin of tsaar Ivan 4. Het kon en kan nog steeds verkeerd uitdraaien in de rest van Oekraïne, maar Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties.
De adoratie van nominaal linkse mensen voor een fascistische oorlogsmisdadiger als Poetin is werkelijk opmerkelijk.

"Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties" heeft waarlijk "duizendjarig rijk" vibes.
__________________
Roses are red,
roses are blue
depending on their velocity
relative to you

Laatst gewijzigd door Knuts : 19 maart 2022 om 10:20.
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:19   #18844
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat ik hoor en lees vanuit verschillende bronnen is dat Mariupol bijna bevrijd is.
Heel belangrijk want behoort bij Donbass, een gebied dat de Russen op termijn willen incorporeren in Rusland.
Mariupol was ook de uitvalsbasis van Azov, die op dit eigenste moment als kakkerlakken verdelgd worden, dus daarmee is de "denazificering" ook al aardig op weg.
Ik ga met veel plezier, als het kan reeds deze zomer, persoonlijk eens polshoogte nemen in Mariupol, waar ik al sinds 2008 kennissen heb. Er is heel veel verwoest, maar de solidariteit in Rusland gaat veel verder dan de blabla hier. Binnen de kortste keren zal de stad heropgebouwd zijn, terwijl hier de slachtoffers van de overstromingen nog altijd letterlijk en figuurlijk in de kou zitten.

Hoe het in de rest van wat nu nog Oekraïne is zal aflopen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar Mariupol zal grondig gedenazificeerd zijn en zal Oekraïne verlaten.

Ik weet dat ik deze stap van Poetin niet voorspeld had en niet verwachtte, en in het begin ook niet steunde (nog steeds vind ik het een onverantwoord risico).
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoeveel decennia zou Azov nog Mariupol terroriseren, en van daaruit Donetsk en Lugansk bestoken, zonder deze bijzonder gewaagde stap van Poetin en co.?

Na deze oorlog begin ik ECHT respect voor Poetin te krijgen. Om zo'n beslissing te nemen moet je "balls of steel" hebben. In de Russische geschiedenisboeken begint Poetin langzaamaan de status te krijgen van Peter De Grote, Lenin of tsaar Ivan 4. Het kon en kan nog steeds verkeerd uitdraaien in de rest van Oekraïne, maar Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties.
Afspraak binnen -pakweg- 6 maanden?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:20   #18845
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik volg deze interpretatie totaal niet. Dit zit vol met hineininterpretierung.
Het is veel simpeler: een regionale grootmacht wil uit nostalgische en imperialistische overwegingen een land annexeren (en heeft zich misrekend) vs een land dat zelfbeschikking wil behouden en daarvoor vecht en hulp zoekt bij derden die vrijheid en zelfbeschikking als belangrijke waarden ziet.

Zo

Niemand moet afkomen met een verborgen, geheime agenda en vermeend puppet-spel (ge zijt het woord “neoliberaal” nog vergeten)
Oekraïne is zonder bloedvergieten onafhankelijk geworden, de voorwaarde was dat het land een nauwe band met Rusland zou behouden, wat een belangrijk deel van de bevolking zelf ook wil.

Het Westen, van dag een, begon te stoken, ultra-nationalisten op allerlei manieren te helpen, etc. Dit culmineerde in Maidan in 2014, toen de democratisch verkozen president met westerse hulp en aanmoediging, verjaagd werd. Het begin van alle ellende en alle geweld.

Je moet maar op de kaart kijken om te weten hoe belangrijk Oekraïne voor Rusland is. Je kunt het vergelijken met het belang van Catalonië voor Spanje.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:21   #18846
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht

De adoratie van nominaal linkse mensen voor een fascistische oorlogsmisdadiger als Poetin is werkelijk opmerkelijk.
Inderdaad. Heel opvallend.

Ook de onverholen imperialistische ambities staan in stevig contrast met de “officiële” redenen voor de oorlog.

Ge vraagt u af wanneer de rationalisering breekt
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:22   #18847
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Afspraak binnen -pakweg- 6 maanden?
Deal!
Als het mogelijk is, ga ik de regio bezoeken in augustus. Dat is binnen 5 maanden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:23   #18848
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Je moet maar op de kaart kijken om te weten hoe belangrijk Oekraïne voor Rusland is. Je kunt het vergelijken met het belang van Catalonië voor Spanje.
Je bedoelt sovjet-unie natuurlijk. Oekraine was deel van sovjetunie, niet rusland.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:23   #18849
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Deal!
Als het mogelijk is, ga ik de regio bezoeken in augustus. Dat is binnen 5 maanden.
Alright!

EDIT: Ik heb me een reminder gemaakt voor 19 september. Laten we dan de situatie eens bekijken
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains

Laatst gewijzigd door Voltian : 19 maart 2022 om 10:25.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:26   #18850
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 73.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Awel: hier in China mag dat, zelfs in 't Vloms. (De Witte is content nu.)
Dixit Kjoe mag men dat niet schrijven : in 't Nederlands.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:33   #18851
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
Lang geleden (ttz twee dagen geleden):

Vandaag:


De adoratie van nominaal linkse mensen voor een fascistische oorlogsmisdadiger als Poetin is werkelijk opmerkelijk.

"Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties" heeft waarlijk "duizendjarig rijk" vibes.
Moest Hitler zich beperkt hebben tot de gebieden die Duitsland afgenomen werden na WOI zouden er inderdaad parallellen zijn. Maar Hitler wilde veel meer, hij veroverde heel Europa, wilde Rusland ontvolken en koloniseren, Joden uitroeien, etc. dus de vergelijking loopt mank.

Poetin wil gedeeltelijk herstellen wat in 1991 volledig verkeerd gelopen is. In het geval Donbas zal hem dat zeker lukken, de rest van Oekraïne is nog koffiedik kijken.

Poetin is niet meer of minder oorlogsmisdadiger dan de westerse leiders die de bombardementen op Mosul, Libië, Servië, etc. mee ondertekenden.

Het huidige Rusland is niet fascistisch. Om een voorbeeld te geven Abramovich, maar ook de huidige premier van Rusland, zijn Joods. (net als de president van Oekraïne, dat klopt, maar die heeft niet veel te zeggen, dat kun je van de Russische elite niet zeggen) In de Russische regering en elite zitten niet alleen Joden maar ook heel wat moslims en andere niet-etnische Russen. Het was een zekere Navalny die als slogan had "Rusland voor de Russen".
Oekraïne is net als Rusland een multi etnische staat. Sinds Maidan hebben nationalisten dat ontkend, en een terreurregime ontketend. (de Armeniër Avakov speelde daarin een belangrijke rol, zo zie je maar de ironie van de geschiedenis is beter dan gelijk welke fictie... )
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:34   #18852
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dixit Kjoe mag men dat niet schrijven : in 't Nederlands.
Ashjemenau!?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:36   #18853
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Alright!

EDIT: Ik heb me een reminder gemaakt voor 19 september. Laten we dan de situatie eens bekijken
Ok, deal!
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:37   #18854
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Je bedoelt sovjet-unie natuurlijk. Oekraine was deel van sovjetunie, niet rusland.
Voordat Oekraïne een autonome republiek werd binnen de Sovjet-Unie, en het Oekraïens voor het eerst in de geschiedenis een officiële taal werd, een beslissing van Lenin, was Oekraïne eeuwenlang deel van tsaristisch Rusland. (het grootste deel van Oekraïne toch)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:40   #18855
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het zullen er natuurlijk meer zijn want de oorlog is nog niet ten einde.

Eerst moet Zelensky nog akkoord gaan met vrijheid voor de Krim en Donbas. Vermits Zelensky in feite weinig te zeggen heeft in Oekraïne, en Azov en co. daar nooit akkoord mee zullen gaan, zal de oorlog nog wel een tijdje duren jammer genoeg.(Nu goed, ik zal er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de Russen zelf dat ook wel weten, in feite gaan ze voor meer dan geen NAVO, Krim Russisch en Donbass onafhankelijk, net als onze westerse politici (ja ik weet het whataboutism blabla) zijn ze niet altijd eerlijk over hun intenties)

Nogmaals, moesten de Russen willen kunnen ze er korte metten mee maken. Ze kunnen de Oekraïense steden platbombarderen, zoals zowel de Russen als het Westen deden in het Midden-Oosten(foto, Mosul, na de "humanitaire precisie bombardementen van NAVO)


Washington zelf geeft toe dat daar minstens 1100 burgers bij omkwamen. Let wel Mosul heeft een bevolking die ongeveer 30 keer kleiner is dan het huidige oorlogsgebied in Oekraïne.
https://www.commondreams.org/news/20...s-led-bombings

En ja ik weet het "whataboutism". Ik weet dat men niet in vraag mag stellen welke gruwelijke misdaden het Westen begaan heeft, en dat men zich geen vragen mag stellen bij het feit dat Rusland wel vervolgd wordt door het Internationaal Tribunaal in Den Haag en het Westen toevallig niet. Ondanks het feit dat de meeste rechters benoemd worden door het Westen, is het tribunaal onpartijdig hoor, hoe durft iemand zelfs maar te veronderstellen dat ze niet onpartijdig zouden zijn, foei! En hoe durft er ook maar iemand veronderstellen dat onze westerse leiders ook oorlogsmisdaden begaan hebben, foei, vuile Russische propaganda, bannen, sancties, in de bak ermee, net als Assange! Dat alles in het kader van "freedom, democracy en freedom of speech, of course".
Ik ben het ermee eens dat het Westen ook niet altijd vrijuit gaat, de 2de golfoorlog had nooit mogen gebeuren.

Er zijn echter een aantal verschillen. Het is namelijk toegelaten kritiek te hebben op een oorlog.

Er is ook vrije verspreiding van informatie, had je in Rusland geleefd dan zou je riskeren 15 jaar in de gevangenis te vliegen voor jouw post.

Misschien zijn we niet voldoende kritisch voor Oekraïne maar als ik moet oordelen op de informatie die verspreid wordt via de Russische media en deze die via Oekraïne komt dan heb ik toch meer vertrouwen in de laatste. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Oekraïne een gebouw waar 1300 man in schuilt zou bombarderen gewoon om Rusland in diskrediet te brengen, wat de Russen suggereren. Trouwens, de woordvoerster in Rusland zei dat de Russen 'geen steden bombarderen'. Dit lijkt me toch redelijk cynische en maakt het toch moeilijk voor weldenkende mensen om het op te nemen voor Rusland.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:42   #18856
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Oekraïne is zonder bloedvergieten onafhankelijk geworden, de voorwaarde was dat het land een nauwe band met Rusland zou behouden, wat een belangrijk deel van de bevolking zelf ook wil.

Het Westen, van dag een, begon te stoken, ultra-nationalisten op allerlei manieren te helpen, etc. Dit culmineerde in Maidan in 2014, toen de democratisch verkozen president met westerse hulp en aanmoediging, verjaagd werd. Het begin van alle ellende en alle geweld.

Je moet maar op de kaart kijken om te weten hoe belangrijk Oekraïne voor Rusland is. Je kunt het vergelijken met het belang van Catalonië voor Spanje.
Zou het niet aan Rusland (haar leiders) zelf liggen, waarom voormalige Sovjet en Warschau pact staten zich afkeren van dit land? Als je soep niet te vreten is, dan moet je van recept veranderen. Niemand anders is hier schuldig aan.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:50   #18857
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Oekraïne is zonder bloedvergieten onafhankelijk geworden, de voorwaarde was dat het land een nauwe band met Rusland zou behouden, wat een belangrijk deel van de bevolking zelf ook wil.

Het Westen, van dag een, begon te stoken, ultra-nationalisten op allerlei manieren te helpen, etc. Dit culmineerde in Maidan in 2014, toen de democratisch verkozen president met westerse hulp en aanmoediging, verjaagd werd. Het begin van alle ellende en alle geweld.

Je moet maar op de kaart kijken om te weten hoe belangrijk Oekraïne voor Rusland is. Je kunt het vergelijken met het belang van Catalonië voor Spanje.
Je moet ook begrijpen hoe belangrijk de onafhankelijkheid nu is voor de Oekraïners.
We leven niet meer in de vorige eeuw.
Poetin is nu deze vreselijke oorlog begonnen en hij heeft niet gerekend op de kracht en weerstand van de Oekraïners.

Hij zal niet als een verliezer een eind maken aan deze verschrikkelijke oorlog.
Als Oekraïne vrede wil met Rusland en een onafhankelijke staat met het huidige regime ,
zullen ze toch , hoe pijnlijk het ook is , moeten inleveren.
Naast de neutraliteit zullen ze de onafhankelijkheid van Donbas moeten erkennen.
Iedereen weet dat ,de vraag is hoe lang het gaat duren, voordat deze realiteit tot een vredesakkoord gaat leiden.

Laatst gewijzigd door cato : 19 maart 2022 om 10:51.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 10:57   #18858
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Inderdaad. Heel opvallend.

Ook de onverholen imperialistische ambities staan in stevig contrast met de “officiële” redenen voor de oorlog.

Ge vraagt u af wanneer de rationalisering breekt
Het gaat om de communistische aversie tegenover 'het westen'.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 11:00   #18859
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Je moet ook begrijpen hoe belangrijk de onafhankelijkheid nu is voor de Oekraïners.
We leven niet meer in de vorige eeuw.
Poetin is nu deze vreselijke oorlog begonnen en hij heeft niet gerekend op de kracht en weerstand van de Oekraïners.

Hij zal niet als een verliezer een eind maken aan deze verschrikkelijke oorlog.
Als Oekraïne vrede wil met Rusland en een onafhankelijke staat met het huidige regime ,
zullen ze toch , hoe pijnlijk het ook is , moeten inleveren.
Naast de neutraliteit zullen ze de onafhankelijkheid van Donbas moeten erkennen.
Iedereen weet dat ,de vraag is hoe lang het gaat duren, voordat deze realiteit tot een vredesakkoord gaat leiden.
Ofte ware dat een collectief van oligarchen toch de invloed en de macht zou hebben om Poetin aan de kant te schuiven.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 11:03   #18860
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Voordat Oekraïne een autonome republiek werd binnen de Sovjet-Unie, en het Oekraïens voor het eerst in de geschiedenis een officiële taal werd, een beslissing van Lenin, was Oekraïne eeuwenlang deel van tsaristisch Rusland. (het grootste deel van Oekraïne toch)
Jij leeft in een geromantiseerd verleden tomm. Zo 'mooi' als jij het hier vertelt is het niet. Oekrains/Roetheens als taal bestond in de omgang, in de liturgie, in het oderwijs. In het Oosten werd het verboden in het onderwijs door de Tsaren. In het Westen bleef het zijn status behouden. (Deze taal had officiële status in Lithouwse gebieden.) Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat Oekraine zich afkeert van Rusland.

Laatst gewijzigd door Ferre : 19 maart 2022 om 11:04.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be