![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1921 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de sterftegraad 0,01% is en we komen aan een 45% besmettingsgraad dan zou dit 50.000 doden betekenen voor België, dit zou een normaal aanvaardbaar aantal moeten zijn voor dergelijk nieuw virus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1922 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De besmettingsgraad is 3% en nu is 5000 doden genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1923 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1924 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat de rusthuizen nog lang een probleem gaan zijn. Misschien als de ziekenhuizen het wat rustiger hebben meer verpleegsters detacheren?
![]() |
#1925 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - 26/03 : +42 doden
- 27/03 : +69 doden - 28/03 : +64 doden - 29/03 : +78 doden - 30/03 : + 82 doden - 31/03 : + 98 + 94 - 01/04 : + 123 - 02/04 : + 183 - 03/04 : + 132 - 04/04 : + 140 - 05/04 : + 164 - 06/04 : + 185 - 07/04 : + 162 - 08/04 : + 205 - 09/04 : + 284 (116) - 10/04 : + 325 (114) + 171 - 11/04 : + 327 (106) - 12/04 : + 268 (145?) - 13/04 : + 303 (105) - 14/04 : + 262 (90) - 15/04 : + 283 (103) - 16/04 : + 417 (127) - 17/04 : + 313 (114) - 18/04 : + 290 (93) - 19/04 : + 230 (76) - 20/04 : + 168 (62) - 21/04 : + 170 (89) - 22/04 : + 266 (87) - 23/02 : + 230 (93) - 24/04 : + ??? (190) - 25/04 : + 241 (72) de d² +27,-5,+14,+4,+16,+25,+60,-51,+8,+24, +21,-23, +43, +79, +41, +2 -59, +35, -41, +21, +126, -96, -23, -60, -62, +2,+96, -36, ??, +11 Constante stijging deze week met nog veel jitter.
![]() |
#1926 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1927 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alex Friedrich (49) is niet een rebel uit de provincie. De arts-microbioloog, geboren in het Duitse Neurenberg, geniet een stevige internationale reputatie. Hij is ook een echte wetenschapper. „Je moet altijd je eigen tegenspraak organiseren”, zegt het hoofd van de afdeling medische microbiologie en infectiepreventie van het UMCG in Groningen. „Kijk vooral naar landen die afwijken in hun aanpak van de corona-uitbraak, in plaats van naar landen die hetzelfde doen. Zo leren we van elkaar.”
Meneer Friedrich, bent u een dissident? U wijkt nogal eens af van de lijn van het RIVM. Zo noemt u het idee groepsimmuniteit een ’illusie’ en u wijst er ook op dat kinderen wel degelijk het coronavirus kunnen verspreiden. „Natuurlijk dragen kinderen bij, anders zouden we het contact tussen kinderen en grootouders niet afraden. Bij virusziektes worden ouders elke winter ziek doordat hun kinderen hen besmetten. Waarom zou dat nu anders zijn? Punt is: kinderen in de basisschoolleeftijd raken wel besmet, maar ze worden zelf niet ziek. Dus het risico is voor hen heel gering. Maar ik vraag mij dan af: hoe gaat dat met hun ouders, vooral zij die lijden aan hoge bloeddruk of kanker en dus kwetsbaar zijn voor besmetting? Moeten die kinderen niet thuisblijven? Dat zijn besluiten waar ik niet over ga, maar laten we de komende periode vroegtijdig onderkennen welke kant het opgaat met het aantal besmettingen en dan opnieuw kijken. Inderdaad, door te testen en zodoende al vroeg een stijging in het aantal besmettingen te kunnen meten. Omdat ik nu ook lid ben van het Outbreak Management Team kan ik daar deze punten inbrengen.” U hamert er al maanden op dat we veel meer moeten testen. Toen u beweerde dat er wel degelijk voldoende testcapaciteit is in Nederland, floot minister Hugo de Jonge u terug. Vervolgens opteerde toch ook het kabinet voor meer testen. „De capaciteit in de laboratoria was nooit een probleem. Maar er was een verkeerde keuze gemaakt door het RIVM, dat uit veertig testlabs er slechts veertien aanwees. Dat was geen goed besluit. Toen hebben wij gezegd: maakt niet uit wat het RIVM zegt, wij willen dat onze labs in het noorden en het oosten zich gaan voorbereiden. Daardoor testen wij eerder en veel meer dan de rest van Nederland. Wel waren er te weinig handen om de uitstrijkjes bij de mensen af te nemen. Dat kun je opvangen door studenten geneeskunde in te schakelen of vliegtuigpersoneel te trainen dat heel goed is in de omgang met mensen en nu thuiszit. De kosten voor de tests, waar onduidelijkheid over bestaat, mogen evenmin een argument zijn. Iemand moet gewoon het machtswoord spreken: als een arts denkt dat testen nodig is, moet dit in een pandemie gebeuren. Punt.” Nog steeds zeggen experts uit het Outbreak Management Team dat het doel is dat het virus zich langzaam onder de bevolking verspreidt. Kennelijk in de hoop dat uiteindelijk groepsimmuniteit optreedt. Wat vindt u van die aanpak? „Groepsimmuniteit kan alleen verantwoord worden opgebouwd met een vaccin. Zolang we geen vaccin hebben kan dit dus nooit het doel zijn. Toen het leek alsof RIVM en kabinet die weg insloegen, kreeg ik vanuit heel Europa telefoontjes: klopt dit, is dit waar? Ik antwoordde: dit moet een misverstand zijn, het duurt enorm lang voordat je rond die vereiste 70 tot 80 procent aan besmettingen zit. Die aanpak is maatschappelijk onaanvaardbaar gezien het aantal ernstig zieken en sterfgevallen dat ermee gepaard gaat. Intussen heeft dit beeld van Nederland wel postgevat: dat wij hier diagnostiek – testen – niet belangrijk vinden. Mede daarom is Nederland nu voor buitenlandse testproducenten geen prioriteit. Die leveren aan landen waar wél wordt ingezet op massaal testen en waar waarschijnlijk vroeg in de epidemie al afspraken over test-leveringen zijn gemaakt.” Als we vanaf het begin landelijk massaal waren gaan testen, waar hadden we dan nu gestaan? „In het noorden zijn wij zorgmedewerkers – die hier rond 15% van de huishoudens uitmaken – al bij de geringste klachten gaan testen en ze worden in thuisquarantaine geplaatst als ze positief zijn. Ook doen we vaak contactonderzoek: personen die tot twee dagen voor de symptomen optraden contact hadden met de patiënt, vragen wij om twee weken in isolatie te gaan. Samen met de GGD testen we bovendien ook medewerkers die in andere zorginstellingen werken en hun verwanten wanneer die klachten hebben. Het aantal besmettingen is hier veel lager. Ik denk dat als heel Nederland, buiten Noord-Brabant dat al snel te veel infecties telde, dit beleid had gevolgd, er veel minder mensen ziek waren geworden of waren overleden.” Waarom gebeurde dit niet? „Dat is voor mij ook een raadsel. Kijk, in het begin van de uitbraak hadden we te maken met duizenden Nederlanders die in Italië op skivakantie waren geweest, van wie honderden het virus meebrachten. Het noorden ging overigens een week eerder dan de rest op wintersport in Italië, toen de epidemie daar nog niet zo wijd was verspreid. Vervolgens kwam het carnaval er overheen en zagen we in Noord-Brabant de eerste piek ontstaan met alle ellende en overdrachten. Toen kwamen skiërs terug uit besmette gebieden in Oostenrijk, onder wie ook zorgmedewerkers uit het noorden. Wij zijn die terugkeerders onmiddellijk gaan testen. Maar terwijl wij hier nog in die indammingsfase zaten, die van containment, waarin je patiënten snel opspoort en isoleert, was dat in Brabant, dat was overspoeld met besmettingen, al niet meer mogelijk. Daar trad – terecht – de mitigatie-fase in: je probeert dan de zorg op peil te houden.” En omdat Noord-Brabant wegens het grote aantal besmettingen gold als ’verloren’, ging ook voor de rest van Nederland de mitigatie-fase in? „Klopt. Toen ik hoorde dat ook voor de andere regio’s de indammingsfase werd verlaten, ben ik gaan bellen met collega’s in de noordelijke provincies en in Twente. Waarom gebeurt dit, vroeg ik. We kunnen zorgmedewerkers en hun huisgenoten immers makkelijk screenen. Dit is om drie redenen cruciaal: zorgpersoneel kan niet thuis blijven, ze werken met zeer kwetsbare patiënten en ze gaan elke dag naar een instelling waar zij het virus heel makkelijk kunnen verspreiden. Dit laatste zie je nu gebeuren in de ouderenzorg, waar ongetest personeel elkaar en de ouderen besmet. Dat is volstrekt onacceptabel; die huizen worden tot turbines van de epidemie. Het beschermen van personeel en bewoners zou topprioriteit moeten zijn.” U besloot: ik volg het RIVM hierin niet. „Ja, ik moest wat betreft het testbeleid echt afwijken van de toenmalige RIVM-lijn om het personeel en de patiënten in het UMCG niet in gevaar te brengen. De collega’s hier zeiden: doen, we zijn het met je eens. En ik vond het belangrijk dat hierover in Nederland een discussie op gang kwam. We gingen zelfs zover dat we ons personeel vroegen om niet op verschillende locaties te werken en niet buiten het noorden te reizen en als ze dit toch doen twee weken in thuisquarantaine te gaan bij terugkeer. Ze begrijpen en accepteren dat.” Wat is dit voor naar virus, dat kennelijk verwoestingen kan aanrichten in ons lichaam? „We kennen het pas sinds vier maanden, maar duidelijk is dat we het in veel opzichten hebben onderschat. Het beroerde is dat veel mensen die geen of heel lichte symptomen hebben, het virus toch kunnen overdragen. Zij kunnen verspreiders zijn, zonder dat we dit altijd in de gaten hebben. Covid-19 is niet specifiek een longziekte, het virus valt veel van je organen aan; het kan ook in je darmen zitten en zelfs in je hersenen terechtkomen. Het dramatische ziektebeeld ontstaat als de longen ernstig geïnfecteerd raken en je immuunsysteem op hol slaat.” Hoe nu verder? „Covid-19 zal, denk ik, onder ons blijven en een nieuwe ziekte worden, bovenop de andere infectieziektes die wij kennen. De zorg zal moeten veranderen: er moeten meer zorgmedewerkers komen en meer beschermende materialen, meer diagnostiek, meer ic-bedden, ziekenhuizen misschien wel. En wij zullen ons blijvend aanpassen: betere persoonlijke hygiëne, vaker onze handen wassen, op afstand van elkaar blijven. Tot er een vaccin is of goede medicatie, die beter maakt of voorkomt dat mensen op de ic terechtkomen – die medicijnen zitten er trouwens aan te komen – kunnen we de regio’s in fases openstellen. Laat contactberoepen onder strenge voorwaarden – denk aan mondkapjes en gezichtsschermen – weer aan het werk gaan in het midden van het land. Als het aantal besmettingen dan beweegt richting de aantallen in het noorden, kun je dit doorzetten. Gaat het richting het zuiden, dan moet het midden van het land misschien weer in lockdown. In het noorden kun je overwegen om de horeca te openen voor bepaalde leeftijdsgroepen. Denk maatregelen op maat uit voor het komende halfjaar tot een jaar, dan ligt het land niet helemaal plat. Er zijn zoveel creatieve ideeën door het bedrijfsleven ingebracht. Als er duidelijke veiligheidskaders zijn, zijn we misschien sneller weer aan de slag. Maar bedenk wel: dit gaat nog lang duren en soms zullen we weer een stap terug moeten doen.” U zegt daarbij ook: kijk hoe andere landen het doen. „Kijk vooral naar landen die het ánders doen. Ik heb veel contact met collega’s in Duitsland, Italië en Griekenland. Griekenland kent heel weinig Covid-19 patiënten op de ic. Zij keken goed naar wat in Italië gebeurde en gingen in een lockdown terwijl er bij hen nog helemaal geen sprake was van een epidemie. Of Italië. Waarom deed de regio Veneto het zoveel beter dan het aangrenzende Lombardije, dat tweemaal meer inwoners heeft maar tien keer meer doden? Omdat Veneto koos voor een breed testbeleid. In Lombardije was het zorgpersoneel massaal positief. Nederland heeft veel inwoners, wat dat betreft zijn we een groot land en daarom moeten we veel flexibeler kunnen zijn. Net als in Italië zouden we per regio – noorden, midden, zuiden, westen – beleid moeten kunnen maken en van elkaar kunnen leren. Bovendien moet je jezelf altijd confronteren met mensen die het niet met je eens zijn. Als je kiest voor een intelligente lockdown moet je als leiders van een land ook accepteren dat je tegenspraak van experts oproept en dat dat goed is. Uit al hetgeen de deskundigen met elkaar bespreken, moet jij uiteindelijk het beste filteren. Alleen zo kom je tot de beste besluiten.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#1928 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, kijk. Ik zal direct onderlijnen waar het fout gaat. Niet dat hij onwaarheden zegt. Maar hij neemt keuzes voor de maatschappij.
Citaat:
Immers, het gevolg van dat "onaanvaardbaar" te noemen, is het volgende: Citaat:
Een andere houding (die ik dus voorsta) is eerder dat we ons zo weinig mogelijk willen aanpassen, en als hoogste prioriteit hebben van zo snel mogelijk die bladzijde om te draaien, ook al kost dat een pak doden. Want denkt die man nu echt dat we: - ons blijvend kunnen/willen aanpassen ? - die doden er uiteindelijk TOCH niet gaan komen, maar veel en veel meer gespreid in de tijd ? Dit is inderdaad de mondiale gijzelaktie die verzorgers hebben toegepast: wij verzorgers moeten baas blijven over de snelheid waarmee U dood gaat, en daarvoor moet de maatschappij zich blijvend aanpassen, want als die doden vallen zonder dat wij er controle over hebben, is dat toch maatschappelijk onaanvaardbaar, nietwaar ? Het punt is dat: - de verzorging niet veel helpt. Als je naar het ziekenhuis moet voor covid-19, nemen de kansen dat je daar weer helemaal prima uit komt, serieus af. - wij helemaal niet kunnen rekenen op een geneesmiddel of een vaccin in de komende weken/maanden. En maatschappelijk is het niet aanvaardbaar dat dat circus langer duurt. Dan zijn die snellere doden VEEL aanvaardbaarder. Want het gaan er niet heel veel meer zijn. Maar zelfs al zijn het er veel meer, dat is maatschappelijk veel aanvaardbaarder dan die "U blijvend aanpassen". Goed gek. Een paar procent doden, en ervan af zijn op een maand of twee, is toch wel honderd keer verkiesbaarder dan "zich blijvend moeten aanpassen" aan een nieuwe ziektekiem. Stel dat onze voorouders gezegd hadden: "zolang er geen anti-biotica is doen wij niet veel meer en feesten wij niet meer." Laatst gewijzigd door patrickve : 25 april 2020 om 15:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1929 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat die daarmee blij zouden zijn. En hun bevolking. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 april 2020 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1930 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 25 april 2020 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1931 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een vaccin, daar leg ik de eerste maanden, anderhalf jaar nog niet echt mijn boontjes op te weken maar wel op medicatie die de gevolgen beter kunnen behandelen.
Op dat vlak zijn er wél al hoopvolle signalen.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 26 april 2020 om 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1932 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1933 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel goed middel !
Juist de bijwerkingen vallen een beetje tegen. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 26 april 2020 om 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1934 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1935 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zo soms de indruk dat hij het van mentaal gehandicapten moet hebben als het op stemmen aankomt.
![]() |
![]() |
#1936 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het geruststellend dat de machtigste man van de wereld een totale debiel is (op andere vlakken dan "hoe word ik verkozen" welke zijn beroep geworden is en waar hij gewoon geniaal is). Toch beter dan een intelligente snoodaard die weet hoe die macht aan te wenden, zou ik denken.
Laatst gewijzigd door patrickve : 26 april 2020 om 06:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1937 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je bleekwater in de longen pompt, dan ben je inderdaad waarschijnlijk echt af van het virus. Ondertussen is het lichaam wel omzeep. Als je een confinement toepast, dan geraak je wel af van uw exponentieel stijgende epidemie. Ondertussen is uw maatschappij wel omzeep. Het eigenaardige is dat we allemaal in twee geplooid zijn van 't lachen als die idioot van het Witte Huis dat met zijn belachelijke smoel komt vertellen in het eerste geval, en dat we erin trappen als alle andere idioten in gelijkaardige posities het tweede hebben afgekondigd. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 april 2020 om 07:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1938 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() - 26/03 : +42 doden
- 27/03 : +69 doden - 28/03 : +64 doden - 29/03 : +78 doden - 30/03 : + 82 doden - 31/03 : + 98 + 94 - 01/04 : + 123 - 02/04 : + 183 - 03/04 : + 132 - 04/04 : + 140 - 05/04 : + 164 - 06/04 : + 185 - 07/04 : + 162 - 08/04 : + 205 - 09/04 : + 284 (116) - 10/04 : + 325 (114) + 171 - 11/04 : + 327 (106) - 12/04 : + 268 (145?) - 13/04 : + 303 (105) - 14/04 : + 262 (90) - 15/04 : + 283 (103) - 16/04 : + 417 (127) - 17/04 : + 313 (114) - 18/04 : + 290 (93) - 19/04 : + 230 (76) - 20/04 : + 168 (62) - 21/04 : + 170 (89) - 22/04 : + 266 (87) - 23/02 : + 230 (93) - 24/04 : + ??? (190) - 25/04 : + 241 (72) - 26/04 : + 178 (75) de d² +27,-5,+14,+4,+16,+25,+60,-51,+8,+24, +21,-23, +43, +79, +41, +2 -59, +35, -41, +21, +126, -96, -23, -60, -62, +2,+96, -36, ??, +11,-63 Op en neer, op en neer....
![]() |
#1939 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Bovendien, welke zekerheden zijn er nu onomstotelijk wat betreft immuniteit?
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill Laatst gewijzigd door hamac : 26 april 2020 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1940 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ierland rukt op
![]() |
![]() |
![]() |