Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2005, 13:06   #1921
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Appelen met peren.

Het gaat hier om bezetters!
De Franse bezetting heeft ons land alleen maar in stukjes gehakt om beter in hun imperialistische staat te kunnen passen. De zuidelijke Nederlanden moesten op maat van de Franse departementen verknipt worden. Die indeling beantwoordt verder aan geen enkele realiteit.
Niet toevallig dat het nostalgische Belgisch regime, dat zo graag een stukje van Frankrijk had willen zijn, die jacobijnse verknipping daarna heeft overgenomen en tot vandaag bewaard heeft. Niet toevallig ook dat nu de voogdij over de provincies naar de gewesten gegaan is, zowel Wallonië als Vlaanderen stilaan aan de afbouw begonnen zijn.

Egidius
Onzin. Het Vlaams Gewest bouwt ze niet volledig af en beschouwt ze als een nuttige realiteit. Het Waals wel of toch voor een groot deel. Toch vreemd dat net het Waals Gewest ze afbouwt, niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 13:19   #1922
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Onzin. Het Vlaams Gewest bouwt ze niet volledig af en beschouwt ze als een nuttige realiteit. Het Waals wel of toch voor een groot deel. Toch vreemd dat net het Waals Gewest ze afbouwt, niet?
Is het dan verboden om het eens te zijn met maatregelen van het Waals Gewest?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 13:25   #1923
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

U bent het eens met wie u wil. Ik wou alleen zeggen dat degenen die het meest kijken naar Frankrijk zich blijkbaar het meest "on-Frans" gedragen, nl. het Waals gewest (als ik even de redenering van Egidius volg die zegt dat onze provincie een product van de Fransen zijn, wat maar gedeeltelijk juist is).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 13:31   #1924
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A.
Dat zijn valabele argumenten. Een volgende staatshervorming mag voor mijn part de provinciegrenzen en -besturen afschaffen. (Sorry, Steve.)
Gemeente - gewest - federale natie - Europa. Dat volstaat als praktisch te verantwoorden overheidsniveaus.
Ik denk wel dat er een nieuw regionaal tussenniveau zal komen, zoals je dat in Nederland al ziet. Op een voor eenieder overzichtelijk niveau en homogener qua bevolksingssamenstelling, economie en zelfs landschapstype: Westhoek, Kust, Kempen, Haspengouw, Pajottenland etc.

In het toeristisch beleid bestaat dat niveau al min of meer (zie www.toerismevlaanderen.be > kaart van Vlaanderen).

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 30-09-2005 at 14:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Dat zijn valabele argumenten. Een volgende staatshervorming mag voor mijn part de provinciegrenzen en -besturen afschaffen. (Sorry, Steve.)
Gemeente - gewest - federale natie - Europa. Dat volstaat als praktisch te verantwoorden overheidsniveaus.
Ik denk wel dat er een nieuw regionaal tussenniveau zal komen, zoals je dat in Nederland al ziet. Op een voor eenieder overzichtelijk niveau en homogener qua bevolksingssamenstelling, economie en zelfs landschapstype: Westhoek, Kust, Kempen, Haspengouw, Pajottenland etc.

In het toeristisch beleid bestaat dat niveau al min of meer (zie www.toerismevlaanderen.be > kaart van Vlaanderen).

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Ik denk wel dat een nieuw regionaal tussenniveau zal komen, zoals je dat in Nederland al ziet. Op een voor eenieder overzichtelijk niveau en homogener qua bevolksingssamenstelling, economie en zelfs landschapstype: Westhoek, Kust, Kempen, Haspengouw, Pajottenland etc.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 30 september 2005 om 13:38.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 13:36   #1925
Egidius

Standaard

Citaat:
Wel, uw "heterogeen West-Vlaanderen" maakt deel uit van het - dan minstens even heterogeen - Vlaams gewest of niet?
Alle sociologische en economische statistieken tonen aan dat er binnen België twee min of meer homogene gehelen bestaan. De meeste bevoegdheden van de staat kunnen dus best op die homogene niveau's beheerd worden.
Voor de regionale bevoegdheden, die trouwens van een heel andere orde zijn, kan men best ook naar min of meer homogene gehelen zoeken. De provincies zijn dat niet, de lokale regio's wel.

Egidius
Oud 30 september 2005, 13:38   #1926
Egidius

Standaard

Citaat:
Onzin. Het Vlaams Gewest bouwt ze niet volledig af en beschouwt ze als een nuttige realiteit.
De provincies zijn al deels uitgekleed en zullen op termijn verdwijnen, omdat rationaliteit de bovenhand zal halen.

Citaat:
Het Waals wel of toch voor een groot deel. Toch vreemd dat net het Waals Gewest ze afbouwt, niet?
Ik zie daar niet direct het vreemde van in, maar verneem het graag van u.

Egidius
Oud 30 september 2005, 14:19   #1927
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel als u zegt dat ik overal tussenkom.
Maar wat ik u verwijt is niet dat u overal tussenkomt. Wel dat u haast nooit persoonlijk argumenten gebruikt.
Nochthans zei je eerst dat ik "overal" tussenkom waar N-VAers of VBers posten. Uiteraard zijn dat maar tendentieuze nonsens.

Citaat:
U komt alleen overal waar ze aan het woord zijn de standpunten van uw vriendjes onderstrepen - beknopt, vluchtig en lukraak - als een luie papegaai. Of soms als een valsklinkende echo. Klinkt het niet dan loeit het maar.
1. Dan lees jij maar een heel beperkt aantal berichten van mij. Of je leest ze enkel zoals het jou goed uitkomt.

2. Wanneer ik een beknopte, snelle zin in een topic smijt, is dat meestal een reactie tegen iemand anders' berichtje, of om iemand anders' berichtje aan te vullen. Niet dus om simpelweg om een bericht van een "vriendje" (en uw woordkeuze in deze verraadt dat jij het qua argumentatie alvast niet beter doet) te onderstrepen.

3. De lengte van een bericht zegt niets over de kwaliteit ervan. Wanneer iemands argumentatie met 1 zinnetje kan onderuit gehaald worden, zie ik overigens niet waarom ik een hele epistel zou schrijven.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 14:20   #1928
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Respect voor de meerderheid.
Democratie is veel meer dan alleen "respect voor de meederheid".
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 30 september 2005, 14:22   #1929
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien bedoelt Jan dat we die Franse uitvinding moeten afschaffen om de enige reden dat Frankrijk de erfvijand van Vlaanderen is?
Dit lijkt mij maar een beknopte, vluchtige en lukrake valsklinkende echo zonder persoonlijke argumenten, die enkel dient om het bericht van "vriendje" Hans te onderstrepen.
Oud 30 september 2005, 15:04   #1930
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Dit lijkt mij maar een beknopte, vluchtige en lukrake valsklinkende echo zonder persoonlijke argumenten, die enkel dient om het bericht van "vriendje" Hans te onderstrepen.
Toch is het een lijn van argumentatie die ook ik vaak bij flaminganten aantref. Ze is vrijwel nooit uitgesproken, maar je voelt duidelijk aan dat ze een bloedhekel hebben aan de Fransen. Hoewel als je eerlijk bent, je moet toegeven dat de Fransen het helemaal niet zo bruin bakten als de Duitsers of Spanjaarden.
Oud 30 september 2005, 15:06   #1931
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ja, al wat je wil.
Maar een basis voor een beleid is het niet. Daarvoor is West-Vlaanderen sociaal-economisch en sociologisch te heterogeen.

Egidius
Neen toch niet. De Westvlaamse tongval zorgt voor een warm gevoel van herkenbaarheid, of je nu van Brugge of van Kortrijk bent. Ik denk dat je dit toch onderschat. De Oostvlamingen, die praten nog redelijk herkenbaar, maar die Antwerpenaren bv, die zijn toch al een heel stuk anders vind ik.
Oud 30 september 2005, 15:07   #1932
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je gezien dat een of andere maniak de grenzen van het latere België bijgetekend heeft?

Egidius
Dat is me totaal ontgaan.
Oud 30 september 2005, 15:11   #1933
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
De Westvlaamse tongval zorgt voor een warm gevoel van herkenbaarheid, of je nu van Brugge of van Kortrijk bent.
En op dat "warm gevoel" wil u een regionaal beleid (huisvesting, ruimtelijke ordening, milieu, economische expansie...) bouwen?
En dan noemen ze de flaminganten onverbeterlijke romantici, zeg.

Egidius
Oud 30 september 2005, 15:54   #1934
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is het een lijn van argumentatie die ook ik vaak bij flaminganten aantref. Ze is vrijwel nooit uitgesproken, maar je voelt duidelijk aan dat ze een bloedhekel hebben aan de Fransen. Hoewel als je eerlijk bent, je moet toegeven dat de Fransen het helemaal niet zo bruin bakten als de Duitsers of Spanjaarden.
Het verschil is natuurlijk wel dat het Duits(talig) en Spaans(talig) imperialisme intussen al lang verleden tijd zijn.

Zelf heb ik trouwens geen hekel aan Fransen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Distel on 30-09-2005 at 16:55
Reason:

Citaat:
Het verschil is natuurlijk wel dat het Duits(talig) en Spaans(talig) imperialisme intussen al lang verleden tijd zijn.

Zelf heb ik trouwens geen hekel aan Fransen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Het verschil is natuurlijk wel dat het Duits(talig) en Spaans(talig) imperialisme intussen al lang verleden tijd zijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Distel : 30 september 2005 om 15:55.
Oud 30 september 2005, 16:05   #1935
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is dat nu weer voor argumentatie.
Alhoewel ik op veel gebieden een uitgesproken anglofiel ben, ga ik graag naar Frankrijk. Spijs en dranken van uitstekende kwaliteit, zeer vriendelijke en hartelijke mensen (Parijs uitgesloten, want daar worden de toeristen uitgemolken), en ook een echt cultuurland. Trouwens, in Rijsel kennen en respecteren ze de Vlamingen. In Brussel voel ik mij een vreemdeling. En dat ligt niet aan mij. En beweer niet dat ik een uitzondering ben. Veel vrienden-flaminganten hebben dezelfde mening.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 16:25   #1936
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer interessant, Jan!
Bestaat er een site waar dit soort kaartjes bij elkaar staan?
De kaarten komen uit de "Historische atlas van Noord-Nederland, van de XVI eeuw tot op heden" van G. Mees. Het werk is te vinden in het archief van de Stadsbibliotheek van Brugge. Niet te ontlenen, slechts ter plaatse te raadplegen (aanvragen in de leeszaal).

Enkele van die platen vind je op de webstek:

http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000048.htm
http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000041.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2005, 16:40   #1937
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien bedoelt Jan dat we die Franse uitvinding moeten afschaffen om de enige reden dat Frankrijk de erfvijand van Vlaanderen is?
Neen, dat bedoelt Jan helemaal niet. Jan stelt dat de provinciegrenzen niet overeenkomen met sociaal-economische elementen (iets wat Hans I le Grand trouwens in een nog niet zo heel lang verleden wel stelde: er zou volgens hem een sociaal-economische eenheid zijn, een dialectische eenheid en ook de mentaliteit zou gelijkend zijn in eenzelfde provincie - nu herhaalt hij dit evenwel niet; blijkbaar heeft de tijd hem toch enige wijsheid gebracht). De provinciale eenheden zijn louter administratieve indelingen die niet gebaseerd werden op enige sociale, economische of taalkundige elementen, maar louter op het criterium van min of meer gelijke territoriale delen. Op een gelijkaardige manier werd Frankrijk ingedeeld in departementen die min of meer gelijke afmetingen moesten hebben. Niet verwonderlijk ook dat in onze tijd er stemmen opgingen om de departementstructuur te herbekijken en, ondertussen, alvast een tussenniveau - les régions - in te voeren.
Oud 30 september 2005, 16:42   #1938
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Regeringen zijn ook een uitvinding van de Spaanse en Oostenrijkse bezetters. Afschaffen dus?
Oostenrijkers waren geen bezetters, daar de Oostenrijkse keizers/keizerinnen al de legitieme vorsten over de Nederlanden werden erkend. Dit na het afsluiten van een plechtigheid waarbij de vorsten de eed zwoeren zich te houden aan alle voorrechten en gebruiken van de verschillende Nederlandse vorstendommen.
Oud 30 september 2005, 16:46   #1939
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De kaarten komen uit de "Historische atlas van Noord-Nederland, van de XVI eeuw tot op heden" van G. Mees. Het werk is te vinden in het archief van de Stadsbibliotheek van Brugge. Niet te ontlenen, slechts ter plaatse te raadplegen (aanvragen in de leeszaal).

Enkele van die platen vind je op de webstek:

http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000048.htm
http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000041.htm
Dank u wel.

Egidius
Oud 30 september 2005, 16:51   #1940
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke bevoegdheden hebben de Waalse provincies dan niet meer die de Vlaamse nog wel hebben?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be