Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2020, 15:45   #19381
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Jeps. De namen in mijn lijstje waren fictief omdat ik niemand op zijn tenen wou trappen. Maar Seppe en Joppe zijn een paar concrete gevallen.
Die bestaan inderdaad al langer als bijnaam. Net zoals Suske en Wiske. Nu geven ouders dat als officiële naam. Raar. Maar misschien minder erg voor het kind als alle andere kinderen om hem heen ook met ridicule namen rondlopen.
misschien bekt het goed, ukke , ikke, siske, ...

och ja 'whats in a name', alsof een simpele klever identiteit definieert, ... misschien is het wel de identiteit die de klever definieert, ....ik heb geen antwoord, maar ik denk dat de ouders met hun gebreken de naamgeving voor het kind in volle liefde doen ...

Jawel, die vraag kan je stellen, wat is bepalend geweest in de keuze van de naam toen uw dochter of zoon dees wereld intrad,

Laatst gewijzigd door piazzolla : 19 juli 2020 om 16:05.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 16:08   #19382
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Die afkortingen kunnen ook tot misverstanden leiden
Zo kende ik iemand die Gust genoemd werd. Iedereen dacht dat zijn naam Gustaaf was maar in feite heette hij August!
Staf is een afkorting van Gustaaf.
Ik had ooit een collega die officieel Josef heette, maar hij vertelde dat thuis en bij vrienden hij gekend was als "Staf". Hij was de eerste zoon en zijn ouders hadden hem liefst Staf willen noemen, maar de grootvader wist dat te verhinderen en legde Jos op als officiële naam. Maar in de wandelgangen noemde men hem Staf.
Dat ging goed tot het tweede kind geboren werd en de ouders hun wens konden vervullen en dus eindelijk een Staf (Gustaaf) konden dopen.
Die tweede met officiele naam Staf werd dus ook anders genoemd, aangezien Staf al bezet was door de eerste. Ik ben nu wel vergeten wat de roepnaam van de tweede was, al ben ik zeker dat het niet Gust was, maar ook iets helemaal anders dan de officiële naam. Misschien wel Jos.
Echt gebeurd, ik verzin dit niet.

Laatst gewijzigd door Zucht : 19 juli 2020 om 16:10.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 16:14   #19383
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had ooit een collega die officieel Josef heette, maar hij vertelde dat thuis en bij vrienden hij gekend was als "Staf". Hij was de eerste zoon en zijn ouders hadden hem liefst Staf willen noemen, maar de grootvader wist dat te verhinderen en legde Jos op als officiële naam. Maar in de wandelgangen noemde men hem Staf.
Dat ging goed tot het tweede kind geboren werd en de ouders hun wens konden vervullen en dus eindelijk een Staf (Gustaaf) konden dopen.
Die tweede met officiele naam Staf werd dus ook anders genoemd, aangezien Staf al bezet was door de eerste. Ik ben nu wel vergeten wat de roepnaam van de tweede was, al ben ik zeker dat het niet Gust was, maar ook iets helemaal anders dan de officiële naam. Misschien wel Jos.
yack
then again, whats in a name, een mens kan zijn naam (waar hij/zij de rest van het leven mee rondloopt) niet kiezen, maar groeiend maakt het kind zijn naam, het is maakbaar (kinderen doen het)

Laatst gewijzigd door piazzolla : 19 juli 2020 om 16:20.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2020, 09:37   #19384
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Goedemorgen klevers
Oud 20 juli 2020, 09:42   #19385
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In familieverband gebeuren er wondere dingen!
Ik ken een vrouw die Louise wordt genoemd maar officieel José heet. Onder druk van grootouders moest zij José genoemd worden maar de ouders hoorden dat niet graag en zij werd opgevoed als Louise.
Enkele jaren later kwam er een nieuwe dochter. U raadt het al! Officieel heet deze dochter Louise maar ze wordt José genoemd.
Een administratief probleem!
Oud 20 juli 2020, 09:47   #19386
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
yack
then again, whats in a name, een mens kan zijn naam (waar hij/zij de rest van het leven mee rondloopt) niet kiezen, maar groeiend maakt het kind zijn naam, het is maakbaar (kinderen doen het)
Helemaal een ramp is het als er ruzie over een naam gemaakt wordt.
Tegenwoordig kan men het zich niet meer voorstellen maar vroeger hadden grootouders, meters en peters een belangrijke soms beslissende zeg in de naamgeving.
Een meisje, iets ouder dan ikzelf werd geboren en beide grootmoeders staan erop dat het kind hun naam krijgt. De éne heet Margareta, de andere Katharina. Het was echt oorlog! De ouders hebben het opgelost door het kind de twee namen te geven (zelfs dan nog zever over welke naam eerst zou komen) en haar Katmar te noemen. Het kind had er een trauma door. Jaren later ontmoette ik haar nog eens, ze liet zich toen Kaatje noemen.
Oud 20 juli 2020, 10:29   #19387
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is grappig, ik vind uw voornaam heel mooi. Vroeger in de school had ik een klasgenootje met die voornaam en ik was een beetje jaloers op haar. Maar mogelijk was dat ook omdat zij nogal welstellend was en ik haar naam daar onbewust mee verbond.
Ik heb zo'n gewone naam dus ik besloot dat mijn kinderen mooie, originele, betekenisvolle namen zoden krijgen. Geen Nancy of Cathy of Petra of Nadia - de modenamen van die periode. Ik dacht er goed over na en was tevreden over mijn keuze. Tot mijn jongste me eens zei dat ze haar naam maar lelijk vond, ze had veel liever Nancy of Cathy of Petra of Nadia geheten ...
Wat een moeder lijden kan!
Zullen we ruilen?
Ik vind uw naam heel mooi! Mijn schoonmoeder heette ook zo trouwens.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2020, 10:34   #19388
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vroeger, ik spreek dan over de tijd waarin mijn grootouders nog leefden, werden ze nooit met hun echt naam aangesproken. Sterker nog; zelf niet met een naam die daarop leek.
Ik had een oma die Catharina heette. Ze werd door iedereen 'Treeske' genoemd.
Wat is de connectie tussen die 2 namen??
Andere oma heette Johanna en werd "Jeanneke" genoemd.
Zelfs een generatie later werd mijn tante die Petronella heette "Nelly" genoemd. Raar toch?
Oud 20 juli 2020, 10:40   #19389
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is grappig, ik vind uw voornaam heel mooi. Vroeger in de school had ik een klasgenootje met die voornaam en ik was een beetje jaloers op haar. Maar mogelijk was dat ook omdat zij nogal welstellend was en ik haar naam daar onbewust mee verbond.
Ik heb zo'n gewone naam dus ik besloot dat mijn kinderen mooie, originele, betekenisvolle namen zoden krijgen. Geen Nancy of Cathy of Petra of Nadia - de modenamen van die periode. Ik dacht er goed over na en was tevreden over mijn keuze. Tot mijn jongste me eens zei dat ze haar naam maar lelijk vond, ze had veel liever Nancy of Cathy of Petra of Nadia geheten ...
Wat een moeder lijden kan!

Mijn jongste ook, haha! Ze had liever Bianca of Nathalie geheten....wat ik zelf echt geen mooie namen vind.
Oud 20 juli 2020, 13:58   #19390
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik herinner me nog een aflevering van "Wij heren van Zichem". Komt één van de eerder marginale nwoners. (Was het Wannes Raps ? ) zijn zoon laten dopen. Hij wil hem Andries noemen. Pastoor Munte weigert want Andreas was een apostel en die familie verdiende die naam niet. Hij doopt de kleine dan met 2 namen die hij ter plaatse uitvindt, waaronder 1 van de onnozele kinderen.
Ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat zoiets gebeurde in die tijd.

Laatst gewijzigd door Zucht : 20 juli 2020 om 13:59.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2020, 14:32   #19391
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog een aflevering van "Wij heren van Zichem". Komt één van de eerder marginale nwoners. (Was het Wannes Raps ? ) zijn zoon laten dopen. Hij wil hem Dries noemen. Pastoor Munte weigert want Andreas was een apostel en die familie verdiende die naam niet. Hij doopt de kleine dan met 2 namen die hij ter plaatse uitvindt, waaronder 1 van de onnozele kinderen.
Oud 20 juli 2020, 14:34   #19392
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Vroeger, ik spreek dan over de tijd waarin mijn grootouders nog leefden, werden ze nooit met hun echt naam aangesproken. Sterker nog; zelf niet met een naam die daarop leek.
Zelfs een generatie later werd mijn tante die Petronella heette "Nelly" genoemd. Raar toch?
Kan misschien een tweede naam zijn. Ik kende iemand die Adriaan heette met als tweede voornaam Henry, en die werd gewoonlijk Rik genoemd.
Oud 20 juli 2020, 15:26   #19393
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Catharina naar Trees, dat is een rare kronkel!
Maar Jeanne is de gewone Franse vorm van Johanna en vroeger waren er veel Jeanne's die officieel Johanna heetten. Ook Nelly is een normale afkorting van Petronella, ik had ook een tante die zo heette.
Oud 20 juli 2020, 15:29   #19394
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner me nog een aflevering van "Wij heren van Zichem". Komt één van de eerder marginale nwoners. (Was het Wannes Raps ? ) zijn zoon laten dopen. Hij wil hem Andries noemen. Pastoor Munte weigert want Andreas was een apostel en die familie verdiende die naam niet. Hij doopt de kleine dan met 2 namen die hij ter plaatse uitvindt, waaronder 1 van de onnozele kinderen.
Wannes Raps was het niet, dat was een arme zwerver en stroper zonder kinderen. Wie het dan wel juist was, herinner ik me ook niet meer.
"Wannes" is trouwens ook de korte, Vlaamse vorm van Johannes.
Oud 20 juli 2020, 15:34   #19395
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Catharina naar Trees, dat is een rare kronkel!
Maar Jeanne is de gewone Franse vorm van Johanna en vroeger waren er veel Jeanne's die officieel Johanna heetten. Ook Nelly is een normale afkorting van Petronella, ik had ook een tante die zo heette.
Ik durfde het niet schrijven maar iedereen noemde haar "Treske".
Oud 20 juli 2020, 15:37   #19396
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn vader heette Jan maar iedereen noemde hem Jean. Zelfs mijn grootouders! Waarom dan je kind de naam 'Jan' geven?
Oud 20 juli 2020, 15:50   #19397
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn grootvader zaliger heette Willem.
Officieel, want dat stond op zijn ID-kaart.
Toch beweerde hij bij hoog en laag dat hij "Guillome" heette.
En hij sprak het uit als: Giljom
Oud 20 juli 2020, 15:57   #19398
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader heette Jan maar iedereen noemde hem Jean. Zelfs mijn grootouders! Waarom dan je kind de naam 'Jan' geven?
Vroeger hadden grootouders en peters of meters een grote invloed op de namen die gegeven werden.

Bij ons heet iedereen Jef, behalve Pier, dat is Lowie.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2020, 10:03   #19399
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goedemorgen mensen zonder naam
Oud 21 juli 2020, 10:06   #19400
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat er ooit een tijd was dat niet alle kinderen een naam kregen. Lang, lang geleden voor alles tiptop administratief werd bijgehouden. Zovele arme, doodarme gezinnen in afgelegen gebieden waar het éne kind na het andere geboren werd maar ook het éne na het andere stierf.
Zou het in deze tijd nog ergens op de wereld kunnen dat een kind geboren wordt en sterft zonder dat het ergens genoteerd werd, net of het nooit bestaan heeft ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be