![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#19381 | |
Minister
|
![]() Citaat:
och ja 'whats in a name', alsof een simpele klever identiteit definieert, ... misschien is het wel de identiteit die de klever definieert, ....ik heb geen antwoord, maar ik denk dat de ouders met hun gebreken de naamgeving voor het kind in volle liefde doen ... Jawel, die vraag kan je stellen, wat is bepalend geweest in de keuze van de naam toen uw dochter of zoon dees wereld intrad, Laatst gewijzigd door piazzolla : 19 juli 2020 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had ooit een collega die officieel Josef heette, maar hij vertelde dat thuis en bij vrienden hij gekend was als "Staf". Hij was de eerste zoon en zijn ouders hadden hem liefst Staf willen noemen, maar de grootvader wist dat te verhinderen en legde Jos op als officiële naam. Maar in de wandelgangen noemde men hem Staf. Dat ging goed tot het tweede kind geboren werd en de ouders hun wens konden vervullen en dus eindelijk een Staf (Gustaaf) konden dopen. Die tweede met officiele naam Staf werd dus ook anders genoemd, aangezien Staf al bezet was door de eerste. Ik ben nu wel vergeten wat de roepnaam van de tweede was, al ben ik zeker dat het niet Gust was, maar ook iets helemaal anders dan de officiële naam. Misschien wel Jos. Echt gebeurd, ik verzin dit niet. ![]()
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 19 juli 2020 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19383 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() then again, whats in a name, een mens kan zijn naam (waar hij/zij de rest van het leven mee rondloopt) niet kiezen, maar groeiend maakt het kind zijn naam, het is maakbaar (kinderen doen het) Laatst gewijzigd door piazzolla : 19 juli 2020 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goedemorgen klevers
![]()
![]() |
#19385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken een vrouw die Louise wordt genoemd maar officieel José heet. Onder druk van grootouders moest zij José genoemd worden maar de ouders hoorden dat niet graag en zij werd opgevoed als Louise. Enkele jaren later kwam er een nieuwe dochter. U raadt het al! Officieel heet deze dochter Louise maar ze wordt José genoemd. Een administratief probleem!
![]() |
![]() |
#19386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig kan men het zich niet meer voorstellen maar vroeger hadden grootouders, meters en peters een belangrijke soms beslissende zeg in de naamgeving. Een meisje, iets ouder dan ikzelf werd geboren en beide grootmoeders staan erop dat het kind hun naam krijgt. De éne heet Margareta, de andere Katharina. Het was echt oorlog! De ouders hebben het opgelost door het kind de twee namen te geven (zelfs dan nog zever over welke naam eerst zou komen) en haar Katmar te noemen. Het kind had er een trauma door. Jaren later ontmoette ik haar nog eens, ze liet zich toen Kaatje noemen.
![]() |
![]() |
#19387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind uw naam heel mooi! Mijn schoonmoeder heette ook zo trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19388 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger, ik spreek dan over de tijd waarin mijn grootouders nog leefden, werden ze nooit met hun echt naam aangesproken. Sterker nog; zelf niet met een naam die daarop leek.
Ik had een oma die Catharina heette. Ze werd door iedereen 'Treeske' genoemd. Wat is de connectie tussen die 2 namen?? Andere oma heette Johanna en werd "Jeanneke" genoemd. Zelfs een generatie later werd mijn tante die Petronella heette "Nelly" genoemd. Raar toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn jongste ook, haha! Ze had liever Bianca of Nathalie geheten....wat ik zelf echt geen mooie namen vind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19390 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herinner me nog een aflevering van "Wij heren van Zichem". Komt één van de eerder marginale nwoners. (Was het Wannes Raps ? ) zijn zoon laten dopen. Hij wil hem Andries noemen. Pastoor Munte weigert want Andreas was een apostel en die familie verdiende die naam niet. Hij doopt de kleine dan met 2 namen die hij ter plaatse uitvindt, waaronder 1 van de onnozele kinderen.
Ik kan me eigenlijk goed voorstellen dat zoiets gebeurde in die tijd.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 20 juli 2020 om 13:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19393 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Jeanne is de gewone Franse vorm van Johanna en vroeger waren er veel Jeanne's die officieel Johanna heetten. Ook Nelly is een normale afkorting van Petronella, ik had ook een tante die zo heette.
![]() |
![]() |
#19394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Wannes" is trouwens ook de korte, Vlaamse vorm van Johannes.
![]() |
![]() |
#19395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19396 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vader heette Jan maar iedereen noemde hem Jean. Zelfs mijn grootouders! Waarom dan je kind de naam 'Jan' geven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn grootvader zaliger heette Willem.
Officieel, want dat stond op zijn ID-kaart. Toch beweerde hij bij hoog en laag dat hij "Guillome" heette. En hij sprak het uit als: Giljom ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19398 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ons heet iedereen Jef, behalve Pier, dat is Lowie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goedemorgen mensen zonder naam
![]()
![]() |
#19400 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat er ooit een tijd was dat niet alle kinderen een naam kregen. Lang, lang geleden voor alles tiptop administratief werd bijgehouden. Zovele arme, doodarme gezinnen in afgelegen gebieden waar het éne kind na het andere geboren werd maar ook het éne na het andere stierf.
Zou het in deze tijd nog ergens op de wereld kunnen dat een kind geboren wordt en sterft zonder dat het ergens genoteerd werd, net of het nooit bestaan heeft ... ![]()