Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven
een heldendaad 12 17,39%
een (misbegrepen) idealisme 13 18,84%
een louter strategische blunder 15 21,74%
een morele fout 12 17,39%
een criminele praktijk 30 43,48%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2015, 14:57   #1961
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Misschien dit.
Kan iedereen in deze draad antwoorden met JA of NEEN?

Was de collaboratie fout?

Mijn antwoord: JA

Ik ben benieuwd.
Misschien.
Oud 6 juni 2015, 14:59   #1962
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Alles hangt samen, en met het idee van een basisinkomen kan je die migratiestromen luwen aangezien dat - samen met andere sociale innovaties - onze economie kan herstellen.
Daar gaat het mij niet om. Die bootvluchtelingen worden door voornamelijk VB/PVV plebs ontmenselijkt. Ik sta ook niet te springen om hordes bootvluchtelingen die naar hier komen, maar het zijn wel mensen net zoals jij en ik die vluchten voor een beter leven (wie zou dat niet doen?).

Kortom: kritisch zijn omtrent immigratie/bootvluchtelingen is niet erg (volstrekt logisch zelfs), maar het ontmenselijken van mensen is gewoonweg pervers.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 14:59   #1963
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd wanneer de vlaamsnationalisten nu officieel hun verontschuldigingen gaan aanbieden voor het leed wat hun voorouders aan de bevolking van hun land hebben aangedaan.
Eigenlijk is uw repetitie voor uw standup comedy show hier niet op zijn plaats, ik zou het in K&K doen.
Oud 6 juni 2015, 16:29   #1964
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd wanneer de vlaamsnationalisten nu officieel hun verontschuldigingen gaan aanbieden voor het leed wat hun voorouders aan de bevolking van hun land hebben aangedaan.
Daarbij komt nog de immense schade die de collaboratie heeft aangericht aan de 'Vlaamse zaak'. Decennia lang werd de afbeelding van de Vlaamse Leeuw vereenzelvigd met 'zwartzakkerij'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 16:43   #1965
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Daar gaat het mij niet om. Die bootvluchtelingen worden door voornamelijk VB/PVV plebs ontmenselijkt. Ik sta ook niet te springen om hordes bootvluchtelingen die naar hier komen, maar het zijn wel mensen net zoals jij en ik die vluchten voor een beter leven (wie zou dat niet doen?). Kortom: kritisch zijn omtrent immigratie/bootvluchtelingen is niet erg (volstrekt logisch zelfs), maar het ontmenselijken van mensen is gewoonweg pervers.
We leven dan ook in een perverse wereld met een perverse economie die - naargelang de situatie - tot onderdrukking en bijkomende woedeuitbarstingen leidt. WOII was daar een perfecte getuigenis van maar vandaag nog steeds hetzelfde, een aantal weigeren halsstarrig om beschikbare economische herstelplannen uit te voeren. Daarom, het traditionele debat over collaboratie is eerder om mensen te misleiden dan dat het probleem fundamenteel wordt aangepakt, op deze manier blijft die Grote Leugen zegevieren.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 20:43   #1966
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarbij komt nog de immense schade die de collaboratie heeft aangericht aan de 'Vlaamse zaak'. Decennia lang werd de afbeelding van de Vlaamse Leeuw vereenzelvigd met 'zwartzakkerij'.
Goe bezig. Jij bent al zeventig jaar bezig met vereenzelvigen.
Met welke optie? Om gewezen Vlaams nationalisten te helpen soms?
Want nu geef je het uit alsof jij ooit voor de Vlaamse zaak was.
Luister vriend; ik ben overtuigd Vlaams nationalist geweest; waarschijnlijk omdat ik tijdens de oorlog geboren ben.
Maar aan uw boodschap en met het voortdurend generaliseren van de problematiek heb ik dus geen boodschap.
In de soep doe je groenten en geen koemest.
En daar ben jij dus zonder ophouden mee bezig.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 21:20   #1967
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Misschien.
Ik tel dat als een JA
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 21:54   #1968
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik tel dat als een JA
Bij U thuis staat nog een zwart wit TV?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 23:03   #1969
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat heeft niemand beweerd. Maar de Vlaams-nationalisten hebben wel massaal gecollaboreerd met de bezettende macht en aldus bijgedragen tot de vestiging van een barbaars regime in België.
Dat is ontegensprekelijk zo, VNV en consoorten zijn gretig in de nieuwe orde gesprongen. Maar het verhaal is in belgische context niet volledig als je er niet bij zegt dat REX aan waalse kant even gretig was om de nieuwe orde te volgen. Zwartzakken zijn van alle types en alle afkomst , opportunisten die hun eigen moeder zouden verkocht hebben voor erbij te horen. Of dat nu vlamingen waren of walen is volkomen onbelangrijk.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 23:09   #1970
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Duitsers hadden daar echt geen nood aan, hoor. Heel wat structuren van de Belgische staat bleven functioneren, inclusief bijvoorbeeld de politie (of dacht u dat het allemaal Vlaams-nationalisten waren die toen bij de politei dienst deden?).

Wie militaire collaboreerde, werd niet ingezet op het thuisfront. Wel aan het Oostfront.
Natuurlijk, maar er was ook administratieve en ideologische collaboratie.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 23:10   #1971
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maar het verhaal is in belgische context niet volledig als je er niet bij zegt dat REX aan waalse kant even gretig was om de nieuwe orde te volgen. Zwartzakken zijn van alle types en alle afkomst , opportunisten die hun eigen moeder zouden verkocht hebben voor erbij te horen. Of dat nu vlamingen waren of walen is volkomen onbelangrijk.
Uiteraard. Maar bij mijn weten wordt het fascisme van Rex niet meer vergoelijkt (of toch niet openlijk).
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2015, 23:19   #1972
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Bij U thuis staat nog een zwart wit TV?
God ja!! Daar had ik nog niet aan gedacht!
En ze zenden er bovendien nog programma's van vroeger uit ook.

Tja; over vroeger.
Toen was alles toch nog beter. Vroeger, dat herinner ik mij nog wel.
Maar van tegenwoordig kan ik niks meer onthouden.
Vroeger mens, dat waren nog eens tijden.
Alleen vraag ik mij af voor wanneer die verontschuldigingen zullen komen van die Vlaamse collaborateurs.
Maar Maria toch! Mens, die zijn toch allemaal dood of ook seniel geworden.
Kom eet uw papje op want je moet gaan slapen.
En die bommen onder den oorlog.......
Sssst. Zwijgen ,eten en gaan slapen. Die vliegende bommen vliegen niet meer nu. En den Duits is ook naar huis!

Laatst gewijzigd door werkman : 6 juni 2015 om 23:20.
Oud 6 juni 2015, 23:35   #1973
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar bij mijn weten wordt het fascisme van Rex niet meer vergoelijkt (of toch niet openlijk).
Die zijn ook dood of seniel. En die worden ook niet voortdurend als huidig nieuws vernoemd. In Wallonië is er geen volk dat moet opkomen voor meer rechten.
Waarom wordt er daar niet over gesproken?
Of is het daar niet dienbaar voor de huidige politiek? Voor' sommigen toch.
Voor de Vlaming-haters vooral.

Laatst gewijzigd door werkman : 6 juni 2015 om 23:36.
Oud 7 juni 2015, 07:52   #1974
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer juist.
Niemand loopt daar fantasietjes te koesteren dat bompa fout was in de oorlog omwille van 'goede motieven'.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 08:04   #1975
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zeer juist. Niemand loopt daar fantasietjes te koesteren dat bompa fout was in de oorlog omwille van 'goede motieven'.
Pandareus, als ik je naam zie laat je me altijd herinneren aan die openstaande vragen, heb je al tijd gehad om er eens deftig naar te kijken? Vooral omdat je de geschiedenis blijkbaar wil verdraaien zijn we - in het kader van 'collaboratie' - zeer benieuwd naar je motivatie. Vragen zijn niet zo moeilijk.

(1) ontken je dat voor WOII economische herstelplannen genegeerd werden met in het verlengde miljoenen slachtoffers aan beide zijden?
(2) op vraag (1) komt geen antwoord maar je stelt plots wel dat het over een 'gefaalde' theorie gaat, niet over een 'genegeerde'. Waarom doe je dat?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 09:03   #1976
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Goe bezig. Jij bent al zeventig jaar bezig met vereenzelvigen.
Met welke optie? Om gewezen Vlaams nationalisten te helpen soms?
Want nu geef je het uit alsof jij ooit voor de Vlaamse zaak was.
Luister vriend; ik ben overtuigd Vlaams nationalist geweest; waarschijnlijk omdat ik tijdens de oorlog geboren ben.
Maar aan uw boodschap en met het voortdurend generaliseren van de problematiek heb ik dus geen boodschap.
In de soep doe je groenten en geen koemest.
En daar ben jij dus zonder ophouden mee bezig.
Natuurlijk sta ik op mijn taalrechten en andere rechten als Nederlandstalige Belg of Vlaming. Of wat dacht u? U denkt toch niet dat men Vlaams-nationalist moet zijn om op te komen voor zijn rechten??

Integendeel zou ik zelfs durven te beweren. De taalwetten uit de jaren '30 werden gestemd zonder de steun van de Vlaams-nationalisten. De huidige staatshervorming werd gestemd zonder de steun van de Vlaams-nationalisten, BHV werd gesplitst zonder de Vlaams-nationalisten.

Bovendien, de Vlaams-nationalisten hebben de Vlaamse Zaak ontzettend geschaad. En dit ook door twee maal te collaboreren met de Duitse bezetter (WO I + WOII). Voor tientallen jaren hebben die Vlaams-nationalistische kornuiten de Vlaamse belangen achteruit geslagen!! Met alle gevolgen van dien.

Als men de proef op de som maakt hebben de Vlaams nationalisten -behalve veel schreeuwen en lawaai maken aan de kant van de weg- in de feiten eigenlijk bijster weinig gedaan voor de belangen van de Nederlandstaligen in België. Meer nog, het zijn uiteindelijk de Nederlandssprekende traditionele partijen geweest die de belangen van de Vlamingen hebben verdedigd. Eigenlijk zou ik me schamen, moest ik Vlaams-nationalist zijn. Want zij kunnnen maar één bilan voorleggen, namelijk : 3 / 10 op rapport. En die '3' verdienen ze dan nog wegens de moedige houding van de VU indertijd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 juni 2015 om 09:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 09:50   #1977
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Pandareus, als ik je naam zie laat je me altijd herinneren aan die openstaande vragen, heb je al tijd gehad om er eens deftig naar te kijken? Vooral omdat je de geschiedenis blijkbaar wil verdraaien zijn we - in het kader van 'collaboratie' - zeer benieuwd naar je motivatie. Vragen zijn niet zo moeilijk.

(1) ontken je dat voor WOII economische herstelplannen genegeerd werden met in het verlengde miljoenen slachtoffers aan beide zijden?
(2) op vraag (1) komt geen antwoord maar je stelt plots wel dat het over een 'gefaalde' theorie gaat, niet over een 'genegeerde'. Waarom doe je dat?
Sommigen blijven er maar al te graag in ronddraaien(dwalen) , toch een prachtige uitvinding...
Bijgevoegde afbeelding(e)

HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 10:08   #1978
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk sta ik op mijn taalrechten en andere rechten als Nederlandstalige Belg of Vlaming. Of wat dacht u? U denkt toch niet dat men Vlaams-nationalist moet zijn om op te komen voor zijn rechten??

Integendeel zou ik zelfs durven te beweren. De taalwetten uit de jaren '30 werden gestemd zonder de steun van de Vlaams-nationalisten. De huidige staatshervorming werd gestemd zonder de steun van de Vlaams-nationalisten, BHV werd gesplitst zonder de Vlaams-nationalisten.

Bovendien, de Vlaams-nationalisten hebben de Vlaamse Zaak ontzettend geschaad. En dit ook door twee maal te collaboreren met de Duitse bezetter (WO I + WOII). Voor tientallen jaren hebben die Vlaams-nationalistische kornuiten de Vlaamse belangen achteruit geslagen!! Met alle gevolgen van dien.

Als men de proef op de som maakt hebben de Vlaams nationalisten -behalve veel schreeuwen en lawaai maken aan de kant van de weg- in de feiten eigenlijk bijster weinig gedaan voor de belangen van de Nederlandstaligen in België. Meer nog, het zijn uiteindelijk de Nederlandssprekende traditionele partijen geweest die de belangen van de Vlamingen hebben verdedigd. Eigenlijk zou ik me schamen, moest ik Vlaams-nationalist zijn. Want zij kunnnen maar één bilan voorleggen, namelijk : 3 / 10 op rapport. En die '3' verdienen ze dan nog wegens de moedige houding van de VU indertijd.
Correct maar misschien dat hun regelmatig straatlawaai en -dreigingen, tegelijk met de hazenmoed van de traditionele partijen, het een en ander wat in de hand gewerkt hebben. Het eigenaardige is dat eens een van hun eisen ingewilligd werdt ze het maar niets vonden (zie BHV en de laatste staatshervorming). Zoals een an hun mentors onlangs zei: alleen maar verkiezingspropaganda.
Oud 7 juni 2015, 10:43   #1979
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Correct maar misschien dat hun regelmatig straatlawaai en -dreigingen, tegelijk met de hazenmoed van de traditionele partijen, het een en ander wat in de hand gewerkt hebben. Het eigenaardige is dat eens een van hun eisen ingewilligd werdt ze het maar niets vonden (zie BHV en de laatste staatshervorming). Zoals een an hun mentors onlangs zei: alleen maar verkiezingspropaganda.
Hun eisen? BHV? De zesde staatshervorming? Niets van dat is geëist door geen enkele Vlaams-nationalist. Het zijn Belgische 'oplossingen', met andere worden complete mislukkingen, waarbij men de Vlaming tracht voor te houden dat ze iets bereikt hebben, maar waarbij in feite de Vlaming nogmaals gekl**t is, mag betalen en minder rechten toegewezen krijgt dan de Franstalige. Jouw traditionele partijtjes zijn eigenlijk de handpoppen van het Belgische systeem die er niet openlijk voor uit durven komen dat Vlaanderen hen veel minder aan het hart ligt dan Franco-België, die doen alsof ze veel verwezenlijken voor de Vlaming, maar in feite nog niet bereiken wat de Vlaming in een logische situatie toekomt en tegelijk er diezelfde Vlaming nog steeds meer en 'leer bij uitkleden, tot heil van het failliete systeem dat op die manier zo lang mogelijk in leven wordt gehouden.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 7 juni 2015 om 10:45.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 10:47   #1980
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Sommigen blijven er maar al te graag in ronddraaien(dwalen) , toch een prachtige uitvinding...
Is dat de ingang van een VDAB-kantoor?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be